paard op voet: gips!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

paard op voet: gips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:43

hoi bokkers,

donderdag ging ik lekker rijden met mijn merrie, ze is nog heel moeilijk bij het opstappen waardoor ze op mijn voet ging staan (aan de zijkant, kant van de kleine teen) dit deed wel pijn maar ach ja we kennen het allemaal wel. dus toch maar opgestapt en nog een dik uur gereden, afgezadeld en naar huis gefietst.. eenmaal thuis ging ik op mijn bed liggen met mijn laptop tot moeder lief thuis kwam om kwart voor 9 met mc donnalds :') ik stond dus voor het eerst weer recht (paard was op mijn voet gaan staan rond 4uur) en tot mijn verbazing mankte ik.. ik woon alleen met mijn mama dus hebben wij een plank aan de muur met twee bar krukken. mijn voet hong dus naar beneden zonder ondersteuning tijdens het eten.. en ik kreeg echt 1 van de ergste pijnen die ik ooit heb gevoeld (nog nooit iets gebroken of dergelijke) ik kreeg dan ook mijn eten niet op van de pijn.. mijn hele voet stond dik en rood en mijn kleine teen werd blauw

zonder twijfels dus nog om half 10 naar spoed gereden waar men foto's getrokken heeft. hierop was echter niks te zien maar omdat mijn voet zo gezwollen stond hebben ze toch maar een halve gips gelegd rond mijn voet en onderbeen. nu zijn we dus enkele dagen verder en ik krijg af en toe zo een harde steken dat ik even men adem in moet houden, ook trekt de pijn verder naar mijn enkel en zelfs mijn scheenbeen.. moeder is (zoals elk weekend) naar haar vriend.

nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft ?

Oreo

Re: paard op voet: gips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:54

Hou je je wel een beetje rustig de laatste dagen en hou je je voet goed omhoog? Anders even opnieuw foto laten maken, de ergste zwelling zal nu wel weg zijn toch?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:58

Oreo schreef:
Hou je je wel een beetje rustig de laatste dagen en hou je je voet goed omhoog? Anders even opnieuw foto laten maken, de ergste zwelling zal nu wel weg zijn toch?

ver geraak ik echt niet met dit gips dus ja ik hou me rustig en lig heel de tijd neer met een kussen onder mijn been.. ik weet niet of de zwelling weg is dat zie ik niet door het gips en de windels maar als ik het aanraak voelt het wel nog dik en het doet pijn zelf als ik er geen druk op zet..

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:03

Kun je niet even de HAP bellen voor advies ?
En anders maandag even langs de dokter als je het zo lang vol houdt, klinkt niet helemaal goed namelijk..

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:06

Iselda schreef:
Kun je niet even de HAP bellen voor advies ?
En anders maandag even langs de dokter als je het zo lang vol houdt, klinkt niet helemaal goed namelijk..

vind het echt wel raar als ik nu mijn been buig doet namenlijk heel mijn scheenbeen pijn samen met mijn voet..in het hospital werd gezegd dat het mogelijk is dat er wat pezen gekneusd zijn maar dit is natuurlijk niet op foto te zien..

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:08

Nee klopt, hoe ziet je voet er verder uit ? Kan je dat zien?
Wanneer moet je terug voor controle ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:12

Misschien is er toch een zenuw beschadigd? Of klem kon te zitten doordat je voet zo is opgezwollen.
Is je voet al een beetje dunner aan het worden of nog even dik/dikker?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:13

Iselda schreef:
Nee klopt, hoe ziet je voet er verder uit ? Kan je dat zien?
Wanneer moet je terug voor controle ?

nee het is een halve gips die aan de onderkant van mijn voet en been zit en verder vastgehouden met windels dus ik zie helemaal niks van mijn voet.. normaal zouden ze hem zelf niet ik het gips hebben gestoken maar omdat ze toch wat twijfelde over de pezen hebben ze toch maar 1 geplaatst... normaal mag ie er woensdag al weer af..

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:13

KoudbloedKim schreef:
Misschien is er toch een zenuw beschadigd? Of klem kon te zitten doordat je voet zo is opgezwollen.
Is je voet al een beetje dunner aan het worden of nog even dik/dikker?

ik kan mijn voet zelf niet zien maar heb niet echt de indruk dat de zwelling al gestopt is

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:15

Hoe zien je tenen eruit? Welke kleur?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:16

Kitty1985 schreef:

mijn tenen zien er normaal uit enkel mijn kleine teen ziet nog steeds rood paars achtig

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:19

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, alleen stond mijn paard in het midden net achter mijn tenen ipv aan de zijkant. Bij mij konden ze ook niet zien of het gebroken was door ook een te dikke voet. Ik heb uiteindelijk zes weken in het gips gezeten waarvan toch zeker een dikke 5 met mijn voet 24/7 omhoog (dus ook 's nachts) op een kussentje. Mijn voet, enkels en been hebben de hele tijd ook echt pijn gedaan. Hij zag ook de hele tijd blauw en is met heeeeel erg weinig tegelijk lichtjes geslonken. Mijn voet is (nu een jaar later) nog steeds heel erg gevoelig, verdraag er echt bijna geen druk op en dikker dan de andere voet.
Ze hebben geen foto's meer genomen dus weet niet of het effectief gebroken was of niet. Na anderhalve week heb ik een hele gips gekregen met rits zodat ik hem kon afdoen om in de douche te kunnen. Daarvoor had ik een halve gips zoals jij, en ook tegen mij hadden ze eerst gezegd dat ik maar een weekje de gips aanhoefde, maar omdat die zo dik bleef hebben ze dan toch omgeschakeld naar een gips met rits

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:22

Love_Mirra schreef:
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, alleen stond mijn paard in het midden net achter mijn tenen ipv aan de zijkant. Bij mij konden ze ook niet zien of het gebroken was door ook een te dikke voet. Ik heb uiteindelijk zes weken in het gips gezeten waarvan toch zeker een dikke 5 met mijn voet 24/7 omhoog (dus ook 's nachts) op een kussentje. Mijn voet, enkels en been hebben de hele tijd ook echt pijn gedaan. Hij zag ook de hele tijd blauw en is met heeeeel erg weinig tegelijk lichtjes geslonken. Mijn voet is (nu een jaar later) nog steeds heel erg gevoelig, verdraag er echt bijna geen druk op en dikker dan de andere voet.
Ze hebben geen foto's meer genomen dus weet niet of het effectief gebroken was of niet. Na anderhalve week heb ik een hele gips gekregen met rits zodat ik hem kon afdoen om in de douche te kunnen. Daarvoor had ik een halve gips zoals jij, en ook tegen mij hadden ze eerst gezegd dat ik maar een weekje de gips aanhoefde, maar omdat die zo dik bleef hebben ze dan toch omgeschakeld naar een gips met rits

misschien is dit dan hetzelfde geval.. stond het paard lang op je voet of niet ? het was bij mij enkele seconde waarna ze er 'afschoof' en dus nog eens vel 'meetrok' ik heb geen wondes maar het was zo een trekkerig gevoel (geen idee hoe het anders te moeten zegge)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:24

TsarinaZ schreef:
Kitty1985 schreef:

mijn tenen zien er normaal uit enkel mijn kleine teen ziet nog steeds rood paars achtig

Oke dan is het goed!

Als het gips/ verband te strak zit en de bloedtoevoer word afgekneld heb je een groter probleem dan een paarse teen.

Been goed omhoog. Nog hoger dan op een kussen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:26

Nee het was nog geen seconde denk ik, paard schrok, springt bovenop mijn voet, voelt dat ze mijn voet raakt en heft snel haar been weer op. Bedoel je nu een trekkerig gevoel of toen ze op je voet stond? Want ik kan me herinneren dat mijn voet zo dik was, dat idd mijn huid zo strak zat dat ik het gevoel had dat het ging barsten (en moest er ook een vettige huidcreme elke dag opsmeren)

Wat hiervoor wordt gezegd idd, 1 kussen is echt niet hoog genoeg, ik had er een pluche tijger + drie kussens onderliggen, wat op 18cm kwam wanneer mijn voet erop lag. In het begin is het wat onwennig, maar je went eraan :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:29

Love_Mirra schreef:
Nee het was nog geen seconde denk ik, paard schrok, springt bovenop mijn voet, voelt dat ze mijn voet raakt en heft snel haar been weer op. Bedoel je nu een trekkerig gevoel of toen ze op je voet stond? Want ik kan me herinneren dat mijn voet zo dik was, dat idd mijn huid zo strak zat dat ik het gevoel had dat het ging barsten (en moest er ook een vettige huidcreme elke dag opsmeren)

Wat hiervoor wordt gezegd idd, 1 kussen is echt niet hoog genoeg, ik had er een pluche tijger + drie kussens onderliggen, wat op 18cm kwam wanneer mijn voet erop lag. In het begin is het wat onwennig, maar je went eraan :)

ja ik bedoel de eerste minuut ofzo nadat ze erop stond voelde het heel trekkerig en gespannen maar ben opgestapt en heb er niet meer aan gedacht en gewoon gereden.. ik heb dus nog van 4uur tot 9 uur weinig last gehad voor ik zoveel pijn kreeg

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:31

Ik kon niet meer op mijn voet/been staan vlak nadat het gebeurd was.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:34

Love_Mirra schreef:
Ik kon niet meer op mijn voet/been staan vlak nadat het gebeurd was.

nee dat had ik niet :n nadat ik mijn rijbotten uit had voelde ik de pijn toen ben ik gewoon op bed gaan liggen en een 2tal uur later toen ik weer rechtstond mankte ik en kreeg ik erge pijn liep enkel op mijn tenen maar ook dat deed pijn

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 10:22

TsarinaZ schreef:
Kitty1985 schreef:

Oke dan is het goed!

Als het gips/ verband te strak zit en de bloedtoevoer word afgekneld heb je een groter probleem dan een paarse teen.

Been goed omhoog. Nog hoger dan op een kussen.[/quote]

nee te strak is het niet want ik kan het nog 'omhoogtrekken'