spiraaltje...ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

spiraaltje...ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:40

Ik heb vandaag een spiraaltje laten zetten.... we zaten er al een tijdje over na te denken, maar kwam er maar niet van om bij de kliniek langs te gaan om een afspraak te maken... de pil is niks voor mij...ik vergeet hem, of neem hem te laat in, en vaak ook doorbraak bloedingen, dus na mijn 2e kindje nog eens geprobeerd, maar was niks....dus tijden alleen 't condoom...maar das ook niet alles. Mijn man wilde zich laten steriliseren, maar dat werkt hier niet in Portugal. om een heel lang verhaa; kort te zeggen, na de eerste afspraak nooit een oproep gehad, 2e keer prive naar de huisarts en zowaar een oproep binnen...hij slecht geslapen, volgende dag heen...en ja hoor...eenmaal aan de beurt..."maar meneer, dit kan ik niet"..... whahaha...dus weer naar huis....hier in pt gaat de vrouw heen, en de man blijft man....maar goed...eerst onderzoek of alles in orde was, dit was het geval en het spiraaltje is geplaatst, appeltje eitje....geen probleem en 120,- euro lichter stond ik weer buiten...halve dag wel last van flinke menstruatie krampen gehad, maar nu helemaal ok. Maar nu? volgens de arts moest ik op internet ook wat info gaan zoeken, en heb dat gedaan en zie dan alleen maar de ellende van zo'n ding....wel zwanger, ontstekingen, meer last met menstruatie.... ik heb van bekenden alleen maar de voordelen gehoord.....maar wil er nu wel wat meer ervaringen over weten... volgens de arts zal komende maand en volgende maand qua menstruatie erger zijn.... en daarna wordt het weer normaal... maar hoor toch vaak dat men helemaal niet meer ongesteld wordt? of minimaal??? ik heb het type...Nova T 380. zegt mij niks...maar goed... moet eind vd maand, begin volgende weer heen voor echo of 't ding nog goed zit en dus veilig is.... dan kan ik eventueel nog wat extra vragen stellen...

irma1984

Re: spiraaltje...ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:51

Ik heb de mirena spiraal. Inbrengen was een hel.. heb sinds een paar maanden een nieuwe. Was weer een hel haha. Ik merk er verder helemaal niks van. Ben niet meer ongesteld, geen buikpijn niks. Voor mij ideaal. Alleen het inbrengen.. pff... overgeven, misselijk, krampen, griepverschijnselen.. maar was de volgende dag weg

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:52

Wat een aparte gang van zaken. Met de Mirena ken ik verschillende verhalen. Volgens mij kan je gewoon geluk of pech hebben. Dus laat je niet afschrikken door die verhalen online. Wacht een paar maandjes af en kijk hoe het jou bevalt :)
Is het trouwens een koper- of ene hormoonspiraal die je hebt?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:54

Dan heb je volgens mij het koperspiraaltje toch?
Hier in Nederland gebruiken ze nu vaak een hormoonspiraal, de Mirena, die als anticonceptie net zo veilig is als de pil, wanneer je die perfect slikt. De koperspiraal schijnt net iets minder veilig te zijn.
Ik heb de Mirena inmiddels 5 jaar, dit jaar heb ik hem laten vernieuwen, bij mij viel de tweede keer juist reuze mee, vergeleken met de eerste keer. Ik wordt niet ongesteld, maar heb wel ongeveer 1 keer in de maand, een dag een soort van licht menstruatiekrampjes.

Wel raar dat je eigenlijk nu na het plaatsen pas gaat zoeken op internet. Maar in principe kan ie er weer makkelijk uit als je het niet vertrouwd .

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:59

Ik heb nu mn 2e spiraal. 1e was wat pijnlijk met zetten, heb hem 3 jaar gehad en 3 jaar nagenoeg niet ongesteld geweest. Hij is er november vorig jaar uit gegaan en 4 weken later was ik (gepland) zwanger. Nu heb ik sinds 2 weken weer een spiraal. Zetten voelde ik helemaal niets van (ben nu 10 weken geleden bevallen) en op dit moment nog wel wat last, wat bloeden en wat krampen/steken af en toe maar dat schijnt normaal te zijn. Hoop dat hij net zo werkt als de 1e, vond het wel lekker dat ik niet vloeide hihi!
Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen! Al hoop ik wel dat het bloeden snel stopt, dat houdt nu al 1.5 week aan...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:01

Maar wij hebben dus wel allemaal een ander spiraaltje dan TS. Schijnt toch een behoorlijk verschil tussen een koper- en een hormoonspiraaltje te zitten.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:03

tja...het ging wat snel......ik had alleen de positieve verhalen gehoord van vriendinnen, en gisteren heen geweest voor een afspraak, en vandaag kon ik al terecht.....aan de andere kant..als ik eerst zou hebben zitten zoeken, dan had ik het misschien niet gedaan...:-) ik denk vaak zo...als het echt niet goed zou zijn, dan werd het niet meer gebruikt... maar mij viel wel tegen dat ik las dat de menstruatie soms alleen maar erger zou zijn dan haast niet.....en eerlijk? heb geen idee of het een koper of hormoon spiraaltje is....'t zag er nogal plastic uit met 2 draadjes. maar lees net dat de Mirena is afgeleidt van de Nova T... ook las ik veel dat mensen erg veel ellende hadden bij het zetten, ik vond dit eigenlijk helemaal geen probleem.... je knie stoten is erger...:-)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:19

Als je al eens bent bevallen, schijn je weinig van te voelen :)
Ik heb de Mirena gehad en totaal geen last gehad van het laten zetten.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:27

dat idee had ik ook al...2 kindjes gekregen, dus het zal allemaal wel wat soepeler zijn...

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:30

Ik heb vijf jaar naar volle tevredenheid een koperspiraal gehad. Plaatsen als je nog niet bevallen bent is dramatisch. Ik beval liever! Na bevalling is plaatsen appeltje, eitje. Bij mij in ieder geval.
Ik heb helemaal geen klachten gehad. Vloeien iets meer dan zonder anticonceptie, dat was alles. Laatste maanden wel klachten. Erg veel en vaak vloeien. Maar goed, ding moet niet voor niets na vijf jaar vervangen worden.
Heb nu een maand een mirena (overgestapt vanwege hormonale migraine). Over twee weken controle en als ik dan nog zo'n last heb, gaat hij er meteen uit. Ik kan niet tegen hormonen, pil is dus geen optie. Hoeveelheid hormonen in mirena is zo laag dat ik daar geen last van zou mogen hebben. Nou, m'n r**t! Ik ben echt een draak momenteel. En erg moe. Voor mij is een mirena dus niets. Ik ga weer terug naar koperspiraal of sterilisatie.

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 05:35

Nova T is een koperspiraaltje... Al die schrikverhalen heb ik destijds ook gehoord. Maar ik moet zeggen, ik ben er na al die tijd nog steeds helemaal blij mee :+:

Risico op zwangerschap valt op zich wel mee (sla er anders de veiligheidspercentages van de verschillende anticonceptiemethodes eens op na), zolang de nacontrole (4-6 weken na plaatsing) uitwijst dat ie goed zit. Ook na je menstruatie of hevige krampen regelmatig de koordjes checken, en dan zit je safe. Het hoogste risico op afstoting is in het eerste jaar (of als je eerder een spiraaltje verloor).

Risico op ontstekingen is vooral bij mensen die onhygienisch leven, en vooral rond de periode van de plaatsing, omdat dan je baarmoedermond wordt opengerekt en er dus een verhoogd risico op bacterieenvorming is. Ook wordt een koperspiraaltje afgeraden als je vaak van partner wisselt (daarom weigerden veel dokters vroeger om dit bij jongeren te plaatsen), omdat er dan een groter risico op infectie zou zijn. Is dit niet het geval, zit je ook safe.

En verder... ik heb nog geen kinderen, en weet dat het de eerste maanden best pittig kan zijn, al stabiliseert zich dit later wel. Als je wel al kinderen gehad hebt, schijn je er minder last van te hebben. Al bij al heeft het zijn voor-en nadelen, maar ik ben blij dat de hormonen uit mijn lichaam zijn en vind het alleen zonde dat ik niet vroeger voor zo`n spiraaltje ben gegaan.

Edit: Voor zover ik weet mindert of stopt je menstruatie alleen bij het hormoonspiraaltje (Mirena), en dus niet bij de koperspiraal.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 07:18

Hier mirena. Zetten idd en hel. Bij de 2e hebben ze me ook geheel onder narcose gebracht. 1e beviel prima. 2e laat ik er denk v Ik uit halen. Cyste Door mirena nu op de eierstok en heel veel rug/buikpijn. Nu ben ik ruig patiënt maar heb t idee dat er c ook veel vanuit de mirena af komt.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 14:43

bedankt voor de ervaringen :-) men schrijft toch vaker de negatieve ervaringen op het internet dan zo maar een positief verhaal... dus die vind je dan minder snel.... vandaag al helemaal geen buikpijn meer, en alles voelt normaal en ok! so far so good !

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:46

Ik heb ook een spiraal en om my wat is dat toch een goddelijk ding. <3 Geen last gehad van het inbrengen alleen een paar dagen erna en nu ook geen last en wordt netjes ongesteld en geen week mee, heeeeeeerlijk! <3 Ik heb hem overigens vergoed gekregen. :j

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:59

Dit is inderdaad een koperspiraal en die is echt niet te vergelijken met een hormoonspiraal. Denk dus niet dat de ervaringen van hormoonspiraalgebruiksters op dit moment erg nuttig zijn voor TS. ;)

Ik heb ook een koperspiraal gehad en ik vond het een verschrikking. Het inbrengen was even vervelend (was toen ook nog nooit bevallen), maar na wat menstruatieachtige pijn de eerste dag had ik verder geen last. Tot de eerstvolgende menstruatie. Toen kroop ik zo ongeveer over de vloer van ellende. En dat feest duurde 10 dagen. Omdat deze klachten na verloop van tijd minder zouden moeten worden, heb ik het ruim een jaar aangekeken. Na verloop van tijd minderde het aantal dagen wel van 10 naar uiteindelijk een dag of 6, maar ik had nog steeds erg veel pijn.
Ik heb 'm er toen uit laten halen en ook dat was geen pretje omdat de huisarts 'm er in eerste instantie niet uit kon krijgen.

De ervaringen die ik van andere koperspiraalgebruiksters heb gehoord wisselen nogal. De één heeft nauwelijks last van dat ding, terwijl de ander er heel veel buikpijn van krijgt. Gewoon even afwachten hoe dat bij jou is. Heb je er niet al te veel last van, dan is het een heel fijn voorbehoedsmiddel omdat je immers helemaal geen lichaamsvreemde hormonen in je lijf krijgt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:02

Ik heb jaaaaaren een spiraaltje gehad (nou ja, wel af en toe een nieuwe) en nooit last gehad. Niet met zetten, niet met uithalen, niet door de jaren heen. Helemaal top.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:05

ik heb nog niet zo lang geleden mijn mirena laten vervangen voor een nieuwe.

het is de 3e alweer.

ben er heel tevreden over.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:18

hier gehad mirena geen probleem met inzetten, wel 7mnd "ongesteld" dus naar 7mnd weer laten verwijderen
ook een enorme cyste er aan overgehouden , is inmiddels ook weer weg

Maar
vriendin heeft hem ook gehad en vond hem echt super en beviel heel goed
buurvrouw idem ook suc6

helaas behoor ik bij de zoveel procent waar je dus ongesteld bij blijft , en een andere narigheid (cyste) -O-

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:46

Mijn derde mirena is vorige maand geplaatst. Het zetten is bij mij zo naar dat ik dat deze keer onder volledige narcose heb moeten doen, dat was voor mij echt ideaal!
Vervolgens heb ik weer vijf jaar helemaal nergens last van (althans, ik heb van mijn vorige twee nog nooit last gehad)!
Voor mij echt niets anders meer! (ik ben overigens ook nooit ongesteld, met mijn Mirena)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:34

missanita84 schreef:
hier gehad mirena geen probleem met inzetten, wel 7mnd "ongesteld" dus naar 7mnd weer laten verwijderen
(...)
helaas behoor ik bij de zoveel procent waar je dus ongesteld bij blijft , en een andere narigheid (cyste) -O-

-O- Dit klinkt niet als een goed vooruitzicht voor mij.. Heb hem begin september laten zetten en ben nog altijd aan het vloeien (dagelijks). Heeft het zin om de huisarts te bellen?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:48

Ik heb eerst 6 jaar een koperspiraaltje gehad, mijn menstruatie was meer dan gemiddeld maar verder nooit problemen met dat ding gehad. 1,5 Jaar geleden heb ik de koper omgewisseld voor de Mirena, ik dacht een beetje minder bloedverlies zou wel fijn zijn.

Helaas heb ik alleen maar ellende met dat ding, sinds ik de Mirena heb ik maandelijks een flink depressieve periode en ik heb nu extra lange menstruaties (wel minder hevig dan met de koper). Dit had ik voor de Mirena niet! Nu ben ik een paar maanden geleden naar de huisarts geweest om hem te laten verwijderen maar de touwtjes zijn te kort afgeknipt of naar binnen gegaan. Dus een echo laten maken, ding zit nog wel op zijn plaats. Vorige week naar de gynaecoloog geweest maar die kon hem ook niet te pakken krijgen en nu mag ik wachten op het telefoontje van het ziekenhuis wanneer ze tijd hebben voor een hysteroscopie, ik hoop echt dat het niet lang meer duurt, ik ben dit ding echt spuugzat en heb hem liever vandaag er nog uit dan morgen!

Ik heb hem 1,5 jaar de kans gegeven omdat ik dacht dat mijn lichaam er misschien aan moest wennen, voor mij nooit geen Mirena meer!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:22

Nissima schreef:
missanita84 schreef:
(...)

-O- Dit klinkt niet als een goed vooruitzicht voor mij.. Heb hem begin september laten zetten en ben nog altijd aan het vloeien (dagelijks). Heeft het zin om de huisarts te bellen?

ja zal ik zeker even bellen , alhoewel ze bij mij zeiden dat het even tijd nodig had!
tja 7mnd vond ik lang genoeg om te wennen haha
ik was ook altijd aan het vloeien dacht ik dat het stopte ivm enkel smeren begon het weer
de HA had hier ook de touwtjes te kort gedaan dus moets er ook uit via echo en toen was ook de cyste zichtbaar
tja gevalletje van pech hebben, maar die was ook weer weg na mijn eerste echte ongesteldheid (weer echo ter controle gehad)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:30

Ik heb een koperspiraaltje. Ik wilde niks meer met hormonen sinds ik heb gemerkt hoe erg de pil me heeft afgevlakt, plus ik wil graag ongesteld blijven worden als zekerheid dat ik echt niet stiekem zwanger ben. Inbrengen was gruwelijk, alsof je even glad werd geschraapt van binnen :\ ik schijn wel echt hilarisch te zijn geweest toen ik eenmaal onder de pijnstillers zat, was echt vreselijk :P
Echter wel dezelfde avond hem uit kunnen proberen, toen was het al over namelijk :o bij de echo zat ie ook goed enzo.

Verder nergens last van, je kunt inderdaad je spiraaltje verliezen maar dat kun je eens in de zoveel tijd controleren, als je niets voelt is het goed. Ook vraag ik mijn vriend op te letten, als hij hem voelt prikken ofzo dan is het niet goed.

Wel zijn mijn menstruaties echt gruwelijk geworden, veel pijn en veel heviger dan vroegah, maar ik hoop dat dat vermindert. Alles beter dan de pil :') Condooms heb ik ook niks mee, is zo sfeerdodend haha, plus vriend is allergisch voor latex dus dat is ook weer allemaal moeilijk :')

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:26

ik heb een mirena spiraal, en dit is niet goed gegaan.

Al vanaf het begin heb ik buikpijnen en was het na 2 jaar echt beu. Naar de dokter om de mirena te laten verwijderen, dokter kon alleen de touwtjes niet vinden dus naar de gynaecoloog. De gyno kon ook de touwtjes niet vinden en zag hem ook niet goed op de inwendige echo.. toch maar even kijken. Baarmoedermond opengemaakt en met een tangetje naar binnen om de mirena er op 'goed geluk' uit te vissen. Dit was alleen té pijnlijk dus kon hij niet verwijderd worden.

ondertussen zijn we een röntgenfoto en uitgebreide echo verder.. de mirenaspiraal is gaan 'dwalen' door mijn baarmoeder en zit nu helemaal bovenin de baarmoederwand gegroeid. De 28e krijg ik een kijkoperatie via mijn baarmoedermond om de mirena te lokaliseren en hopelijk te verwijderen, dit alles onder zware pijnstiliing en een roesje.

Ik hoop dat jou spiraaltje wel op zijn plek blijft!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 16:33

als ik ineens wel last ga krijgen dan zal ik tijdig aan de bel trekken. een gewaarschuwd mens telt voor 2 :j