Ik rust niet goed uit in mijn slaap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Ik rust niet goed uit in mijn slaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 08:46

Hier heb ik eigenlijk altijd wel last van gehad..
Ik kan heel veel slapen, maar ik rust niet goed uit.
Ik heb een redelijk stabiel ritme, ik moet er dagelijks om 8 uur uit, behalve in het weekend.
Maar zelfs als ik om 10 uur ga slapen, ben ik nogsteeds doodmoe na 10 uur slaap als mijn wekker om 8 uur gaat...
Laatst heb ik bijna 12 uur geslapen, maar ik was daarna nog steeds moe..

Wie heeft een goede tip om dieper te slapen en beter uit te rusten??
Ik heb het echt nodig!

Maureen95

Re: Ik rust niet goed uit in mijn slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:51

Ha, hier ook. Can sleep for day's maar ik weet serieus niet, hoe het voelt, om echt uitgerust te zijn. Ik heb dan ook wel ME/Chronisch vermoeidheids syndroom

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 08:53

Ik ben jaren geleden al eens op pfeiffer getest, maar toen had ik al antilichamen, dus dat heb ik al gehad zegmaar. Toen was ik ook heel veel moe.
Het is een tijdje beter gegaan, maar het is nooit helemaal goed geweest..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 08:56

Wat doe je allemaal op een dag? Misschien eet je wel te weinig?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 08:58

Ik doe best veel op een dag.
Ik werk namelijk met paarden. Dus longeren en rijden, buiten trainen, opzadelen(western zadels zijn erg zwaar), soms ook voeren. En alles eromheen.
En ik ontbijt bijna elke ochtend(ik ben geen ontbijten en ik moet het soms echt wegwerken).
Smiddags heb ik niet altijd de tijd om te eten, maar 's avond eet ik bijna altijd pasta met saus en dergelijke. Veel pasta iig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:00

Het kan ook zijn dat je te veel uren in een nacht slaapt. Als je dat met enige regelmaat doet, ga je oppervlakkiger slapen en rust je dus minder goed uit. Vaak met gevolg dat je dan 's avonds nog wat vroeger naar bed gaat, maar daar wordt het dus niet beter van. Oplossing, minder slapen. Je kan het altijd een weekje proberen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:03

Zijn alle mogelijke oorzaken van slecht slapen al onderzocht? Bed en matras nog goed, kussen ok, geen rare geluiden s nachts waar je onbewust wakker van wordt? Slaap je rustig of onrustig, snurk je, stop je af en toe met ademhalen s nachts(dat zou iemand anders eens moeten nakijken als je slaapt). En heb je je bed al eens in een andere richting gezet om te kijken of je dan meer uitrust?

Zelf word ik vaak moe wakker, maar vanwege een medische oorzaak. Soms extra moe en blijkt er een externe oorzaak te zijn. Bv een nieuw aangeschafte klok bij de buren die me vanaf 3 uur s nachts wakker hield vanwege het bim bam. Een vrachtwagen die een heel eind verder op midden in de nacht bleek te laden en daarbij lang stond met draaiende motor. Wat ik kennelijk onbewust heb gehoord zonder wakker te worden maar waardoor ik niet uitrustte. Dat soort rare geluiden kunnen je slaap flink verstoren zonder dat je het bewust meemaakt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:07

Heel raar misschien.. maar probeer eens minder lang te slapen.. zeg zeven uurtjes.. je wordt namelijk ook moe van te lang slapen.. en als jouw lichaam genoeg heeft aan zeven uur, kan het goed zijn dat je met acht uur slaap doodmoebent..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:27

Ik slaap te onrustig, is maar zelden dat ik uitgerust wakker wor.
Sta ook elke dag rond 8 wakker, vaak ook zonder wekker.
Ik slaap ook rond 11uur.
Een goed ritme en rust de uren voordat ik in bed kruip, helpt. Dus geen actiefilm of etentje met vriendinnen.
Als ik nog te opgeladen/ energiek ben, gaat het helemaal mis.
Gsm op vliegtuigstand helpt mij ook.
En als het echt niet anders kan, een xanax.
Dan slaap ik heerlijk en wordt ik uitgerust en opgewekt wakker.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:28

Ik heb hier alleen last van als ik meer dan 6 uur slaap.
Als ik dat doe ben ik gewoon dood moe.
Slaap ik minder dan 6 uur, ben ik juist klaar wakker. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:41

fleurtjeuh schreef:
Ik doe best veel op een dag.
Ik werk namelijk met paarden. Dus longeren en rijden, buiten trainen, opzadelen(western zadels zijn erg zwaar), soms ook voeren. En alles eromheen.
En ik ontbijt bijna elke ochtend(ik ben geen ontbijten en ik moet het soms echt wegwerken).
Smiddags heb ik niet altijd de tijd om te eten, maar 's avond eet ik bijna altijd pasta met saus en dergelijke. Veel pasta iig.

als je s middags niet eet, kan het ook zijn dat je lichaam gewoon te weinig energie binnen krijgt of te weinig mineralen en vitamines... Laat je daar eens op testen of probeer een poosje meer te eten...

Ik had hetzelfde toen ik te weinig/onregelmatig at... Daar was ik me helemaal niet bewust van tot ik weer meer ging eten (na jarenlang onregelmatig/te weinig gegeten te hebben) Toen pas kreeg ik ineens meer energie en kon ik ook s ochtends uit mijn bed komen enzo :) .

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:03

ik heb hetzelfde. Ik heb pfeiffer gehad en ben daarna moe gebleven.
ik ben toen naar een slaapcentrum geweest en die hebben gevonden dat zodra ik in de diepe slaap ga dat ik dan wakker wordt.

Daarvoor heb ik nu en een lichtlamp en medicijnen en door die combinatie gat het nu prima. Ik kan nu weer gewoon 40 uur per week werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:18

Arabella kan je eens meer over dat slaap centrum vertellen? Hoe kwam je erop om dat te doen en hoe werkt dat precies?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:28

ik ben naar een neuroloog gegaan en die heeft me doorgestuurd.
in het slaapcentrum hebben ze gekeken hoe diep ik slaap (slaap eeg).
Ook heb ik een slaap dagboek etc in moeten vullen.
Daaruit kwam dus dat ik niet diep genoeg slaap. Ik heb toen medicijnen gekregen (anti-epileptica in lage dosis). Maar alleen die werkte niet super. Wel iets,maar niet genoeg.
Begin dit jaar scheen opeens 1 a 2 weken flink de zon en vlak daarna had ik een telefonisch consult met mijn arts. Ik heb hem toen verteld dat ik me toen iets beter voelde en sindsdien heb ik lichttherapie.
En nu hoef ik niet meer terug :)
het was trouwens het kempenhaege centrum.
Voor de rest zijn er geen afwijkingen gevonden. Dus ik was zowieso uitbehandeld als dit niet gewerkt had.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:31

Ik denk dat je misschien wel te veel slaapt. Als je slaapt levert je lichaam dat energie op, maar als je te veel slaapt kost het je juist energie.
Probeer eens een vast ritme aan te houden van 8 uur slaap, ook in het weekend. En zorg er verder voor dat je genoeg ontspanning en vrije tijd hebt. Mensen die het te druk hebben de hele week, kunnen soms ook niet goed uitrusten in hun slaap. En daarnaast is een gezond eetpatroon ook belangrijk.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:33

Probeer minder te slapen. Ik hou zelf 8 uur aan en als ik ga 'uitslapen' 9 uur.
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 02-11-13 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:34

TS, als tip wil ik je meegeven om ook overdag jezelf af en toe een kwartiertje of halfuurtje helemaal rust te gunnen, dus echt even niks doen. Als je je niet eens de tijd gunt om 's middags iets te eten, lijkt het erop dat je jezelf flink aan het overbelasten bent. En als dat uit de hand loopt, bent je verder van huis.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:46

Herkenbaar. Maar ik ben een soort slaap verslaafd, bestaat dat ook? Als ik vrij ben en tussendoor kan slapen doe ik dat graag. Nu ik paardloos ben heb ik hier weer meer last van. Dus tijd voor een paard :P dat houd mij dan weer op de been. Ik werk wel 40 tot 45 uur in de week dus dat is soms ook wel zwaar. Maarja aan vrije tijd heb ik ook niks als ik niks gepland heb want dan ga ik dus slapen >;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:05

TS, je bent nog niet zo heel lang geleden een 'nieuw leven' begonnen. Daarbij is je nieuwe werk fysiek best pittig.
Verhuizen staat in de lijst van meest 'stressvolle' situaties (positieve dingen leveren ook belasting op).
Vermoeidheid is een normale reactie daarop. In je nieuwe omgeving heb je nog geen routine, dus kosten ook gewone bezigheden veel meer energie dan in je oude situatie.
Zeker als je 'constitutie' is dat je waarschijnlijk snel reageert op inspanning/stress. (de ene mens heeft sneller last van vermoeidheid dan een ander).
Tips: eet regelmatig en gezond, neem rust als je moe bent (ga niet teveel over je grens), houd ook met slapen regelmaat aan (van uitslapen word je meestal niet fitter).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:23

Echt fysiek uitrusten doe je tijdens de fase waarin je groeihormoon (na je 18e: herstelhormoon) in je bloed krijgt.
Je hersenen produceren op dat moment delta golven.
Er zijn CD's in de handel die daarbij helpen. Je hebt een koptelefoon nodig: je ene oor krijgt een beetje een ander geluid dan je andere oor. "Jijzelf" hoort het niet, maar je hersenen reageren er wel op. (Binaural effect.) Google maar eens op termen als: hemi sync, monroe en brain sync. Voor tien dollar kun je muziek die iets voorstelt downloaden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:27

Misschien kun je eens bloed laten prikken en laten testen op b12 tekorten.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:35

Probeer eerst eens al je vitaminen en mineralen binnen te krijgen die je nodig hebt. Je zegt dat je smiddags vaak niet eet en 's avonds pasta is ook niet voldoende. Zou toch kijken naar een goede multi vitamine (je hebt ze ook in multi energie variant, voor extra energie ;) )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:59

Ik was inderdaad van plan vitamines te gaan kopen, maar heb nog niet gevonden waar ik deze kan kopen.
Ik zal het binnenkort even aan rik vragen, misschien gaat het wel wat helpen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:08

je kunt ze bij De Tuinen, DA drogist, Etos, Kruidvat, Hema enz. kopen. Moet wel zeggen dat de meeste drogisterijen chemische varianten verkopen en bijv. De Tuinen (of andere reformwinkel) natuurlijke. Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan de natuurlijke variant..