Tongpiercing en tandarts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwoezie

Tongpiercing en tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:33

Ik heb sinds vorige zaterdag een tongpiercing en ben er best wel tevreden over (al heb ik zo momenten dat ik dat ding er uit wil trekken), maar nu begint het stilaan te beteren. Echter heb ik sinds enkele dagen ontstoken tandvlees ( poets thans elke dag goed mijn tanden en moet nu ook mijn mond meermaals spoelen voor de piercing).

1. Zou de piercing ( of zelfs de spoeling) de oorzaak kunnen zijn van mijn ontstoken tandvlees?

Nu moet ik toch terug op controle bij de tandarts, dus eens tijd dat ik terug een afspraak maak.

2. Nog mensen met tongpiercing die geregeld naar de tandarts gaan? Ik weet namelijk niet wat ik moet verwachten...
Heb jaren blokjes gehad ed. En de tandarts was nu enorm trots op mijn tanden, net zoals mijn ouders, nu is mijn moeder echt volledig tegen die piercing ( met het nodige gepreek) en ja, nu zit ik toch wel met de schrik om naar de tandarts te gaan, om haar commentaar af te wachten :')

Kan me namelijk niet voorstellen dat de piercing iets slecht voor mijn tanden is, sommige mensen bijten hun tanden er op kapot, maar mij kennende bijt ik op zoiets niet door..

Graag jullie ervaringen en meningen?! :)

belle_boef

Re: Tongpiercing en tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:35

Een piercing is wel degelijk slecht voor je tanden. Helemaal als je het ijzeren staafje en balletje er nog aan hebt zitten. Die ramt je glazuur stuk. Ook het spelen met je piercing is slecht voor je tanden.
Nou gaat dat niet zo snel. Denk eerder dat je spoeling de boosdoener is, waarschijnlijk te agressief oid.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:38

M'n vader is tandarts en ik hoor hem vaker zeggen dat een tongpiercing niet goed is voor je tanden/tandvlees idd. Ik mocht er dan ook absoluut geen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:39

De tandarts zeurt bij mij er altijd over dat de piercing slecht is voor de tanden.
Ze blijven het altijd herhalen.

Het gebeurd wleeens met eten van bv chips of iets anders dat ik wel bijt op me piercing.

Je weerstand kan ook slechter zijn dat je daardoor ontstoken tandvlees hebt....
Elke dag flossen en goed poetsen en hopen dat het over gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:39

Nou, tong piercings zijn inderdaad niet al te bevorderlijk voor je tanden. Zeker als je een ijzeren balletje hebt, dat tikt ook per ongeluk wel eens tegen je tanden aan, niet goed voor je glazuur.

Maar dat je er ontstoken tandvlees van krijgt heb ik nog niet gehoord of meegemaakt. Ik kreeg zelf ontstoken tandvlees doordat mijn tandenborstel te hard was en ik te hard borstelde. Met de allerzachtste tandenborstel was dat toen over, tegenwoordig poets ik elektrisch en heb ik er ook geen last van.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:40

Ik heb al jaren een tongpiercing, een jaar of 8 nu. Zolang ik er niet mee speel *dus eigenlijk heel ordinair uit je mond laat hangen* dan komt hij niet eens in de buurt van mijn tanden.

Mijn tandarts heeft er nooit iets over gezegd, en ook zijn mijn tanden niet beschadigd..

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:42

Alvast bedankt iedereen !

Nu, voort poets ik mijn tanden nooit met mondspoeling ofzo, dus dacht eerder daar aan.
Voort komt de piercing ook bijna nooit tegen mijn tanden, of ik moet het al expres doen, zoals Assiej hier al zegt..

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:43

Ik heb inmiddels 10 jaar mijn tongpiercing en nog nooit heeft een tandarts er iets van gezegt :) Ik draag echter wel altijd acryl balletjes.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:44

ik heb ook nooit met mijn piercing gespeeld.. waren zelfs mensen die na 3 jaar er pas achter kwamen dat ik hem had omdat ze hem nog nooit hebben gezien..

maar het is wel degelijk slecht voor je tanden en tandvlees..
ik had altijd plastic balletjes.. maar mijn glazuur is wel beschadigd geraakt erdoor..
en bij mijn voor -onder tanden is zelfs mijn tandvlees een stuk lager komen te liggen waardoor mijn tand en de zenuwen meer bloot zijn komen te liggen.. en dat is geen prettig gevoel als de tandarts of orthodontist iets in mijn mond moet doen..

ik vond hem erg leuk.. maar als ik dit van tevoren had geweten had ik hem nooit laten zetten!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:53

je kunt er ook terug trekkend tandvlees van krijgen ivm irritatie van..etc, en idd onze tandarts is er ook geen voorstander van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:56

of je last hebt van je piercing of niet hangt ook wat van je lichaam af. Maar het staat buiten kijf dat een tongpiercing slecht is voor je tanden/tandvlees. Niet iedereen krijgt daar last van maar die mogen zich dan meer gelukkig prijzen met sterke tanden/tandvlees dan dat de piercing niet slecht is voor je tanden.

Acryl bolletjes zijn beter maar nog steeds slecht.
En neen, ik ben niet tegen piercings want sta zelf vol. :+ Het zijn gewoon feiten.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:02

aatjuh12 schreef:
ik heb ook nooit met mijn piercing gespeeld.. waren zelfs mensen die na 3 jaar er pas achter kwamen dat ik hem had omdat ze hem nog nooit hebben gezien..

Waarom heb je er dan een genomen? Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Een piercing is toch een accessoire of te vergelijken met een sieraad (oorbellen) ik neem aan dat je dan wilt dat zoiets gezien wordt?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:07

Pearlx schreef:
aatjuh12 schreef:

Waarom heb je er dan een genomen? Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Een piercing is toch een accessoire of te vergelijken met een sieraad (oorbellen) ik neem aan dat je dan wilt dat zoiets gezien wordt?

:j

Daarom loop ik altijd met m'n tong naar buiten. Anders kan niemand m'n tongpiercing zien. :D
Nee, ik heb mijn tongpiercing voor andere doeleinden. <<)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:08

Pearlx schreef:
aatjuh12 schreef:

Je kan m ook gewoon voor jezelf houden zegmaar :)

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 14:50

Dankjewel iedereen voor de uitleg ! :)

Denk dat er ook wel tandplak zal zijn die de boosdoener is, aangezien ik dringend terug moet en de meerdere spoelbeurten met het mondwater zullen ook wel boosdoeners zijn + het extra lange staafje van de tongpiercing...

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:07

De acryl bolletjes zijn echt niet beter. Doordat deze een ruwer oppervlak hebben blijft er makkelijker tandplak aan zitten.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:19

Ik heb jaren een tongpiercing gehad, nooit wat aan de hand speelde er niet mee.
Maar toen er een stukje hoektand afbrak heb ik hem er rap uitgehaald.

Kwam waarschijnlijk niet door de piercing maar gewoon het idee voor mezelf :+

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:37

Pearlx schreef:
aatjuh12 schreef:

Haha zoals andere eerder ook al zeiden ga ik ook niet de hele dag met mijn tong buitenboord lopen :P ik heb een piercing voor mezelf.. omdat ik dat leuk vind..

iemand die een klit of tepel piercing heeft gaat toch ook niet zonder shirt of broek naar buiten omdat ze daar toevallig een accessoire of een sieraad heeft zitten :P

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:42

Ik heb mijn tongpiercing nu 5 jaar, maar mijn tandarts heeft er nog nooit wat over gezegd eigenlijk. Lijkt mij dat als hij werkelijk ziet dat als mijn tanden redoor versclechteren hij er toch echt wel wat van gaat zeggen. Ik speel er overigens weinig mee.

@Pearlx: Ik heb hem voor mezelf genomen en niet om hem aan de buitenwereld dagelijks te showen. sommige mensen die ik dagelijks zag op stal kwamen er bij mij dan ook pas na 2 jaar achter dat ik er een had :')..
Laatst bijgewerkt door gemma92 op 31-10-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:43

Ik heb hem inmiddels al 7 jaar, de tandarts en mondhygiëniste hebben er nooit commentaar op.