baarmoederhals kanker..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

baarmoederhals kanker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 22:22

Hallo bokkers..

Ik ben bang, mijn moeder heeft baarmoederhals kanker gehad, en ik ben bang dat ik het ook krijg.
Ik heb de prik wel gehad, maar ik heb wel hele erge lage rugpijnn. En de symptomen die op internet staan komen me sons wel bekent voor ( niet alle ! Ben nog maar 14 )

Maar ik ben zo bang dat ik het ook heb :(...
Ik heb met mijn moeder gepraat en we gaan waarschijnlijk een onderzoek laten doen..
Ik moest dit even kwijt :(
Kunnen jullie voor me duimen en hopen ?..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:25

Ben je al wel eens ongesteld geweest? Enneuh, niet alles geloven wat op internet staat. Als ik internet had moeten geloven was ik al 3x dood geweest :j

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:26

Ik zou me daar geen zorgen over maken, als je denkt aan wat je allemaal zou kunnen krijgen ben je wel even bezig :)
Misschien is het gewoon omdat je bijna je menstruatie hebt? Of omdat je een verkeerde zithouding hebt?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 22:28

Leffroi schreef:
Ben je al wel eens ongesteld geweest? Enneuh, niet alles geloven wat op internet staat. Als ik internet had moeten geloven was ik al 3x dood geweest :j

Ja dat wel, maar omdat mijn moeder en oma het hebben gehad loop ik toch meer risico.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:28

of een blaasontsteking, of verrekt spiertje, menstruatiepijn, hormonale schommelingen, een eisprong, kan van alles meer zijn... grotere kans dat het eerder zoiets is dan kanker hoor... gewoon ademhalen en eventjes laten onderzoeken..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:29

De lage rugpijn kan wijzen op dat je ongesteld wordt/bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:31

SindyKaya schreef:
Leffroi schreef:

Ja dat wel, maar omdat mijn moeder en oma het hebben gehad loop ik toch meer risico.

Nee hoor, baarmoederhalskanker is niet erfelijk.

En als je besmet bent met het virus duurt het 10-15 jaar voordat het ontwikkeld tot kanker.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... halskanker
Citaat:
Dit virus wordt overgedragen door seksueel contact. De meeste vrouwen worden rond hun 15e jaar seksueel actief. Dan kunnen ze besmet raken met het HPV-virus. Als de HPV-infectie zich ontwikkelt tot baarmoederhalskanker, duurt dit gemiddeld 10 tot 15 jaar. Daarom komt baarmoederhalskanker vooral voor bij vrouwen vanaf 30 jaar.

Vorig jaar was de jongste (waar BHK bij was gesignaleerd) 25 jaar.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 29-10-13 22:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:36

Baarmoederhalskanker is niet erfelijk. :)
Ik zou me niet te veel zorgen maken! Internet kan je helemaal gek maken. Op jou leeftijd is de kans
heel klein dat je werkelijk deze vorm van kanker hebt/krijgt. Niet voor niks worden er pas uitstrijkjes
gemaakt vanaf 30 jaar. Pijntjes als rugpijn kunnen door vanalles komen; stress, een slechte houding,
menstruatie.. Iedereen heeft er weleens last van. Als het aan het internet zou liggen zou ik ook al vijf
vormen van kanker hebben gehad (even voor de duidelijkheid ik ben nooit ernstig ziek geweest).
Goed dat je het aan je moeder hebt verteld en het is altijd vervelend om ergens last van te hebben
en/of bang voor te zijn. Als je echt last hebt van je rug (en evt. andere dingen) gewoon even naar de
huisarts bellen en evt. een afspraak maken.

Patriciavt

Re: baarmoederhals kanker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:10

Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat jij het ook hebt als je dit met je moeder hebt meegemaakt :(:) Goed dat jullie het gaan laten onderzoeken, de kans dat het iets onschuldigs is, is het grootste gelukkig maar het is voor jezelf fijn om te weten wat het is!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:19

Patriciavt schreef:
Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat jij het ook hebt als je dit met je moeder hebt meegemaakt :(:) Goed dat jullie het gaan laten onderzoeken, de kans dat het iets onschuldigs is, is het grootste gelukkig maar het is voor jezelf fijn om te weten wat het is!

Ik denk dat er een grote taak bij haar moeder ligt.
Zij hoort haar dochter gerust te stellen en uit te leggen dat zij geen BHK kan hebben.
Niet om haar voor BHK onderzoek naar de dokter te brengen.

TS weet je wel wat baarmoederhalskanker is en hoe (en wanneer) je het kan krijgen?
Baarmoederhalskanker kun je krijgen van een virus waarmee veel vrouwen besmet raken als ze sex hebben.
Gelukkig krijgt hier niet iedereen kanker van.

Het virus nestelt zich in je lichaam en de kankercellen (als die er komen) worden pas na 10-15 jaar gemaakt door het virus.
Dus als jij nu besmet zou raken, zou je minimaal 25 jaar zijn wil je beginnende slechte cellen kunnen krijgen.
Tot die tijd is niet te onderzoeken of je BHK zal krijgen.

Hopelijk stelt je dit (wat) gerust en kun je de oorzaak achterhalen van je rugpijn.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:39

Brainless schreef:
Patriciavt schreef:

Ik denk dat er een grote taak bij haar moeder ligt.
Zij hoort haar dochter gerust te stellen en uit te leggen dat zij geen BHK kan hebben.
Niet om haar voor BHK onderzoek naar de dokter te brengen.

TS weet je wel wat baarmoederhalskanker is en hoe (en wanneer) je het kan krijgen?
Baarmoederhalskanker kun je krijgen van een virus waarmee veel vrouwen besmet raken als ze sex hebben.
Gelukkig krijgt hier niet iedereen kanker van.

Het virus nestelt zich in je lichaam en de kankercellen (als die er komen) worden pas na 10-15 jaar gemaakt door het virus.
Dus als jij nu besmet zou raken, zou je minimaal 25 jaar zijn wil je beginnende slechte cellen kunnen krijgen.
Tot die tijd is niet te onderzoeken of je BHK zal krijgen.

Hopelijk stelt je dit (wat) gerust en kun je de oorzaak achterhalen van je rugpijn.

Ik vind het juist goed van haar moeder dat ze met haar naar de dokter gaat.
Een dokter weet meer dan bokt en dan haar moeder. Dus ookal is het niets, liever even laten onderzoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:04

Maar hoe komt TS er dan bij dat zij een grotere kans maakt op BHK omdat haar moeder en oma het ook hebben gehad?
Blijkbaar heeft moeder niet goed uitgelegd (of zelf ook niet begrepen) dat het absoluut niet erfelijk is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 03:22

In principe is het idd niet erfelijk, wel kunnen er uitzonderingen zijn.
Die uitzonderingen zijn echter zeldzaam, dus ik zou er niet 1 2 3 van uit gaan dat je die uitzondering bent. ;)
Onderzoek kan nooit kwaad, maar hou er gezien je leeftijd maar rekening mee dat het wsl je menstruatie is of een verkeerde houding ofzo.

Enne, niet gaan googlen! Daar maak je jezelf alleen maar gek mee. ;)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:27

Ik studeer Pathologie en zit nu midden in het deel over BHK, en maak je maar geen zorgen hoor op zon jonge leeftijd is het heel zeldzaam. Ook als je nog geen seksueel contact hebt gehad met iemand wordt die kans nog kleiner aangezien het wordt veroorzaakt door een virus. En oudere vrouwen die BHK hebben die merken vaak niet eens dat ze het hebben omdat het een ziekte is met weinig symptomen. Dus maak je niet druk ts! :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 16:59

R00s schreef:
Ik studeer Pathologie en zit nu midden in het deel over BHK, en maak je maar geen zorgen hoor op zon jonge leeftijd is het heel zeldzaam. Ook als je nog geen seksueel contact hebt gehad met iemand wordt die kans nog kleiner aangezien het wordt veroorzaakt door een virus. En oudere vrouwen die BHK hebben die merken vaak niet eens dat ze het hebben omdat het een ziekte is met weinig symptomen. Dus maak je niet druk ts! :)

Gelukkig!
Dit stelt me een beetje gerust.

De andere posten trouwens ook.