Zenuwpijn (?) in heup na val van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Zenuwpijn (?) in heup na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 18:29

7 jaar geleden heb ik in galop besloten vroegtijdig af te stijgen waarbij ik geland ben op mijn heup. Ontzettend geschrokken, weer opgestegen en het laatste stukje naar huis gereden (adrenaline is soms best fijn). De dagen erna kon ik nauwelijks lopen, want die heup deed me toch zeer...
Maar goed, logisch, na zo'n val. Ik kon er wel op steunen, en ook wel lopen, alleen deed het pijn. Dat trok wel weg, en ik ben nooit naar de huisarts gegaan (achteraf ontzettend spijt).

Tijdens het rijden (wat ik me herinner pas een paar jaar later) verlies ik het gevoel in de huis van mijn rechter buiten dij been. Nou ja, daar komen we wel overheen.

Sinds een jaar voel ik ook 'prikkelingen' als het gevoel in mijn huid wegvalt. Een soort speldenprikjes en een zeurderig gevoel in mijn heup. Het gevoel viel weg na lange stukken stappen, na een half uurtje ongeveer.

Tegenwoordig beginnen de prikkelingen al na een minuut of 5 stappen, en ze blijven aanwezig als het gevoel in mijn huid weg is. Mijn heup doet ook echt zeer dan. Als ik dan draaf oid dan gaat het weer weg. Het is puur de houding in het zadel die ik niet goed kan hebben.

Afgelopen week heb ik ook een paar keer gehad dat ik tijdens het lopen pijn in mijn heup heb, waarbij het een keer door leek te stralen richting mijn knie (langs mijn buiten dijbeen, dus dezelfde locatie waar de huid gevoelloos wordt).

Ik heb dit een tijd geleden besproken met de huisarts. We kwamen beiden tot de conclusie dat we er niet zoveel mee kunnen. Ja, je kan een foto maken, kijken of je er iets op ziet. Maar zo erg veel last had ik er niet van, dus opereren zou ik sowieso niet doen.
Maar ik heb er nu dus wel meer last van. Buitenritjes zijn niet echt fijn meer, en die pijn die ik van de week had... Daarmee kan ik niet echt functioneren...

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of mensen die tips/advies hebben? Als dit erger wordt bel ik de huisarts weer, maar ik zou niet zo goed weten wat ik er nu aan moest doen, omdat het echt niet erg genoeg is om te opereren oid (als dat al zin zou hebben), maar het is wel echt vervelend. Vooral omdat ik het idee heb dat het steeds erger wordt...

quintusgl

Re: Zenuwpijn (?) in heup na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:32

Herkenbare pijn. Maak een afspraak bij een fysio. Rompspier trainen maar ook even los laten maken.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:00

Probeer een afspraak te krijgen bij de neuroloog. Ik heb zelf dat mijn linkerbovenbeen 'in slaap valt' als ik op een bepaalde manier op de bank zit of in bed lig. Bij mij is dit gekomen nadat ik een keer met te korte beugels (en dus verkeurde heup/bovenbeen houding) in een westernzadel heb gezeten, op het moment zelf geen last van gehad omdat ik erg losse spieren heb.
Ik ben door de huisarts doorgestuurd naar de neuroloog, en daar is uitgekomen dat als ik in die bepaalde houdingen zit, er een zenuw even klem zit, waardoor het gevoel dus wegvalt. Net zoals bij jou als je aan het stappen bent. Vooral aangezien het bij jouw steeds vaker en pijnlijker voor gaat komen, zou ik een afspraak bij de neuroloog proberen te krijgen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:05

Dat heeft idd met een zenuw te maken. Het huidvlak wat je beschrijft is "dermatoom L3", horend bij de zenuw die bij je 3e lumbale wervel uittreedt. Heb je dit alleen op het paard? Verder nooit?

Edit; als je deze klachten pas een jaar na de beschreven val kreeg, kun je je afvragen of het er iets mee te maken heeft... Dan moet je
al iets stuk hebben gehad na die val. Heb je lang met pijn gelopen toen?