Voedselopname bij diarree

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Voedselopname bij diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 18:30

Even een lekker fris onderwerp :+
Ik volg een strak voedingsschema (omdat ik nogal eens te weinig eet). Maar soms krijg ik binnen 30 minuten na een maaltijd gigantische buikkrampen en dan komt m'n maaltijd er weer uit via de achterkant.
In hoeverre kan ik de kcal en macro's meerekenen van die maaltijd in mijn schema? Dus hoeveel wordt er nou opgenomen in die korte tijd?

eempiej

Re: Voedselopname bij diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:03

Het is wel een logische reden dat als jij wat eet, je lichaam ruimte maakt omdat er bij te kunnen doen (ontlasting) Dus wat er uit komt zal niet van je net gegeten maaltijd komen.
Maar dat je buikkramp krijgt en dunne ontlasting hebt is wel een beetje gek, eet je dan iets speciaals waarbij dit steeds gebeurt?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:06

Je inname is wel minder doordat het sneller je lichaam doorgaat en daardoor je lichaam minder tijd heeft om kcal op te nemen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 22:38

Inmiddels ben ik erachter dat tomaat een trigger is. Zelfs in hele kleine hoeveelheden en na 10.000 bewerkingen. Dat eet ik dus al nooit meer.
Maar vandaag had ik gerookte zalm met wat creme fraiche, een banaan en een appel. En toen was het dus ook jackpot :+ Verder wisselt het nogal eens. Sinds ik dus geen tomaat meer eet, is het al een heel stuk minder.

Ik weet trouwens zeker dat het de maaltijd is die ik net ervoor eet, omdat je soms niet-verteerd eten herkent :')

Kan ik van 50% uitgaan qua opname? Of toch maar 100%, omdat het wel m'n hele buik doorgaat?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:48

Ik zou niet weten hoeveel % er word opgenomen. Maar dat het een stuk minder is weet ik wel.

Heb een darmafwijking en sinds mijn 12e zo ongeveer elke dag dunne ontlasting. Merk heel erg dat er minder word opgenomen. Snel moe, pijnlijke gewrichten en chronisch B12 te kort (kan niet worden opgenomen omdat ik het stuk darm waar dat in opgenomen word, niet meer heb).. Maar goed. Er word dus zeker minder opgenomen, ookal gaat het je hele buik door.

Verder wel in de gaten houden hoor, is niet echt gezond verder, haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:50

Denk ook vooral aan je vocht inname :)
Ik heb altijd dunnere ontlasting wat dat betreft, maar ik eet wel voldoende en mijn gewicht blijft ook stabiel (dus let ook op je gewicht). Wel slik ik extra multivitamine.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:20

Bedankt voor jullie reactie's!

Ik heb een aantal jaar geleden ook een B12-tekort gehad. Dat was in de periode dat ik nog bijna dagelijks tomaat at (ik wist toen nog niet waardoor het kwam, dus bleef het lekker eten). Achteraf bekeken zou dat dus best met elkaar te maken hebben gehad :oo
Per dag drink ik zo'n 1,5 liter (meer als ik training heb). Ik krijg hoofdpijn als ik niet genoeg drink, dus dat is een mooie graadmeter om altijd genoeg te drinken :P

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 06:09

Het is technisch gezien onmogelijk dat het je net gegeten maaltijd is, vermits je eten ongeveer 3 uur in je maag blijft eer het genoeg bewerkt is om door te mogen gaan naar je dunne darm.
Ik heb een darmziekte en dus ook last van chronische diarree, en chronisch B12 tekort. En ik herken ook voedingsmiddelen :+
B12 wordt opgenomen in het laatste deel van je dunne darm, zou kunnen dat daar een probleem is. Als je zoveel last hebt, zou ik eerder eens een darmonderzoek aanvragen...want normaal is het niet...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 07:16

Ik denk zelf dat je uit die maaltijd dan nihil aan voeding opgenomen hebt..

Zat er op die zalm geen kruiden? Ik heb dezelfde reactie als jij, maar dan met E621, ofwel mononatriumglutamaat, ofwel smaakversterker.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 07:30

Lacose intolerant? Omdat je zalm met room op hebt?

Reageer ik ook meestal zo op :o

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 10:59

Ik heb ook altijd geleerd dat voedsel 24 uur in je lijf blijft. Maar wat ik zie, liegt niet :+

Het was gerookte zalm van de Aldi. Geen idee of daar E621 in zit. Zit dat ook in andere producten?

Ik kan gewoon yoghurt, melk en kwark naar binnen werken zonder problemen. Lactose-intolerant lijkt me dan geen optie. Toch bedankt voor het meedenken!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:22

E621 zit bijna overal in. Van de zalm van de Aldi had ik het laatst ook..

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:44

En toch is het onmogelijk... Dan zou het van aan je slokdarm tot aan je anus een grote, rechte buis naar beneden moeten zijn. :D Maar pas op, ik weet heel goed wat je bedoelt hoor...Maar schrijf maar op wat je elke dag eet...kans is heel groot dat het iets van de vorige dag(en) is...Of vezels die in slijmvliesplooien blijven hangen, bv pitjes of velletjes van tomaten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:18

Ik kan anders ook heel goed binnen 2 uur helemaal leeg zijn hoor :-) sowieso heb ik een vrij snelle doorstroming, uurtje of 12.. Ondanks medicijnen, anders is er geen houden aan soms

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:06

DianneM schreef:
Ik kan anders ook heel goed binnen 2 uur helemaal leeg zijn hoor :-) sowieso heb ik een vrij snelle doorstroming, uurtje of 12.. Ondanks medicijnen, anders is er geen houden aan soms

Uurtje of twaalf is nog iets anders dan direct hé :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:10

Herken het, alleen heb ik het bij boter (van die vaste bak-en-braad). T is bij mij ook na dat eten binnen een half uur enorme krampen en de rest van de avond/nacht feest.

Begrijp precíes wat je bedoelt iig.

Ik had het vroeger veel erger, kon nog geen uitgebakken spekkie hebben (no kidding) en heb het heeeel rustig opgebouwd. Nu alleen nog dus met vaste boter en soms ad random, al heb ik het idee dat creme fraiche soms triggert hoor :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:12

Als je niet tegen tomaat kan zou ik eens proberen om alles van de nachtschade-familie uit je dieet te houden. Er zijn meer mensen die niet tegen een stofje kunnen wat daar in zit en rara... dat stofje zit éxtra veel in tomaat.