Hypochondrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:31

Hoi bokkers,

Dit topic gaat (zoals de titel al zegt) over Hypochondrie. Even kort gezegd is dat een stoornis waarbij je denkt dat je een ernstige ziekte hebt. Bij een lichte kwaal ga je gelijk denken aan een enge ziekte. Het is niet helemaal vastgesteld door een dokter ofzo dat ik Hypochondrie heb, maar ik ben er zelf eigenlijk wel bijna zeker van. Het is ongeveer een half jaar geleden begonnen. Bij elk nieuw moedervlekje wat ik krijg denk ik aan ernstige huidkanker. Bij een opgezette klier in mijn nek of achter mijn oor denk ik aan een kwaadaardig tumor. En zo kan ik nog wel 20 dingen opnoemen. Als ik erachter kom dat ik een ziekte/aandoening heb (wat eigenlijk helemaal niet zo is), ga ik als een gek zitten googelen en maak ik mezelf alleen maar banger door alle dingen die ik lees. Ik vroeg me af of meer mensen hier dit hebben en hoe jullie er mee om gaan, want ik word er nu een beetje gek van. Ik zou zeggen vertel je verhaal :)

Grapjasjes12

Re: Hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:42

Ik heb hier jarenlang last van gehad. Bij mij kwam het omdat ik hele heftige symptomen had en bijna niet kon functioneren. Doktoren gooiden het op een angststoornis, probleem was alleen een beetje dat ik geen paniek ervaarde op die momenten :+
Dus, ging ik zoeken naar wat het kon zijn. Ik heb dit jarenlang gedaan en ik begon het ook bij simpele griepjes te doen, die dan natuurlijk dodelijke ziektes werden in mijn hoofd.

Sinds ik weet wat ik heb (migraine zonder hoofdpijn; en ja: zelf gevonden! Daarna pas door dokter bevestigd) is het langzaam aan minder geworden. Nu ben ik heel soms nog bang, maar ik verwacht er binnen een jaar compleet van af te zijn :)

_Denise_

Re: Hypochondrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:33

Ik heb hypochondrie en ben ervoor in behandeling geweest bij een psychologe, waardoor het goed leefbaar is. In het dagelijks leven merk ik er bijna niks meer van.
Zij heeft met mij cognitieve gedragstherapie uitgevoerd wat heeft geresulteerd in het feit dat ik niet meer dagelijks paniekaanvallen heb, mijn hyperventilatie grotendeels weg is en ik veel angsten kan onderdrukken of er alternatieve gedachten tegenover kan zetten. Ademhalingsoefeningen en veel schrijven hebben ook geholpen.
Hypochondrie is goed mee te leven zolang je de wil hebt om de berg (de angst) te beklimmen (onder ogen te zien/aan te gaan).

Wees er wel op tijd bij. Het kan namelijk ook een aangeprate angst worden.