Oplossing voor eten uit gewoonte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Oplossing voor eten uit gewoonte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:23

Ik eet uit gewoonte ... en ik weet zeker dat ik niet de enigste ben!
Vaak wil ik in de avond toch nog die ene lekkere smaak in mijn mond hebben ... ja niet echt de smaak nogal moeilijk te beschrijven, maar daar komt het ongeveer op neer.
Nu zoek ik een oplossing daarvoor, want nu ik heel veel stress heb lijkt het wel iedere avond en namiddag terug te komen.

Is kauwgom OK? Of is twee kauwgompjes te veel en slecht voor je?
Want in het algemeen bevat kauwgom weinig kcal ... maar die zoetstoffen. Is twee-drie kauwgom de dag dan nog acceptabel?
Of zijn dr betere alternatieven?
Ik weet dat komkommer uit 98% water bestaan. Maar dat doet toch niet helemaal mijn behoeften bevredigen.

Vjestagirl

Re: Oplossing voor eten uit gewoonte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:25

Wat bij mij hielp is een tijd lang iedere dag precies alles opschrijven wat ik at. Je schrikt je een ongeluk en wil spontaan niet meer eten...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:26

Zorgen dat je genoeg avond eten op hebt en als je besluit iets lekkers te nemen maak dan keuzes, of een koek bij de koffie of een stukje kaas bij een glas drinken
niet én een koek en een stukje kaas

Lolly's misschien?
Bevredigd 2 kauwgompjes dat gevoel wel dan ?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:28

Kauwgom met suiker is vanzelfsprekend slecht voor je gebit natuurlijk. Ik denk dat 2 kauwgoms per dag best kan. Veel kauwgom gebruik geeft een laxerend effect.

Ik ben zelf ook iemand die eet uit gewoonte. Gewoon even iets snoepen tussendoor. Tegenwoordig heb ik mijzelf beperkt tot groente en fruit. Rauwe groente tussendoor is ook lekker af te wisselen met een dip van bijvoorbeeld tzatziki (wel iets meer calorieën natuurlijk!). Ik eet nu soms rauwe worteltjes 's avonds met tzatziki en het bevalt me prima. Komkommer bevat ook inderdaad veel water, maar de smaak is vrij vlak.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:30

Ik eet uit gewoonte dat zodra ik thuis kom ik iets /moet/ eten, ook al heb ik net daarvoor in de trein oid nog iets gehad :+ Voor mij helpt het gewoon meteen naar mijn kamer te gaan in plaats van beneden te blijven zitten.... en vooral niks lekkers in huis te nemen.
Oh, en vooral niks mee naar mijn kamer nemen, want het maakt niet uit hoeveel het is, dan gaat het op :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:31

Tja, ik wilde vroeger uit gewoonte ook nog na het 'eten' nog wat lekkers snacken. Op een gegeven moment heb ik een koolhydraat arm dieet gevolgd. Ik moest afkicken van alle suikers maar ik heb daarna nooit meer de behoefte gehad aan snacken of snoepen na het eten. Het is ook wel een psychologisch íets'. Je hebt het niet nodig dus je hoeft het niet (was mijn motto) :D .

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:32

Ik ben alles bij gaan houden op http://www.mijnvoedingscentrum.nl, daardoor wordt je véél bewuster van wat je eigenlijk eet. Als ik nu terugkijk naar de afgelopen maanden, dan zie je echt dat ik nu veel gezonder eet, waar alle pijlers (zie site) eerst rood of geel waren door teveel aan bv. vetten, suikers, etc. zijn de nu groen omdat het precies goed is. Werkt top, bij mij in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:33

het omzetten in niet-eten uit gewoonte :+ De eerste paar keer is het lastig, maar als je je gewoontes doorbreekt wordt het, hoe vaker je het doet, steeds makkelijker. Dat motiveert mij wel om dat sprankje zelfdiscipline wat ik heb eens even aan te spreken, want hoe vaker je het doet... Hoe minder je daar dus van nodig hebt :+
In plaats van tzatziki eet ik zelf trouwens rauwkost met philadelphia light :9 Vooral met paprika erg lekker. Maar als je gewoontes wil doorbreken is het gewoon een kwestie van niet-doen :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:38

@menino, ik weet niet hoe je tzatziki eet maar een variant met magere kwark is heerlijk en zonder 'eetzonde'' :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:48

Ja... niet-doen. Haha ik heb dus totaal geen discipline *schaam*.
En daar ga ik wat aan doen, morgen begin ik meteen met gezonder eten. Wat bij mij dus neerkomt op eten na schooltijd en na het avondeten te beperken. Het liefst zo dat ik na school niks eet en in de avond nog een tussendoortje neem, volgens mij lijkt dat het slimst.

Die van voedingscentrum (eten bijhouden), direct naar kamer gaan, etc. bedankt allemaal voor die tips! Ik zal er zekers wat mee gaan doen!
Vooral die van het voedingscentrum klinkt perfect !!

Maar zijn dr nog meer producten dan zonder 'eetzondes' (haha heel mooi woord @Rytir!) ?
Die tot nu toe genoemd zijn klinken lekker (en gezond), enkel de lolly's niet maar dat komt omdat ik extreme overbeet had en geen lollys meer durf te nemen haha xd

Snoeptomaatjes misschien? Of is dat minder verstandig omdat dat als een zak chips werkt?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:30

Ik heb dit ook heel erg, vooral als ik moet leren! Zolang ik redelijk actief ben heb ik ook helemaal niet zo heel veel zin in eten, maar als ik stil zit om bijvoorbeeld te leren krijg ik heel erg de behoefte om te eten (en ja, ik moet wel leren anders wordt mn studie niks...)

Ik eet zelf vooral groente en fruit, maar wat voor mij het grootste probleem is, is dat ik echt geen grenzen heb als ik eenmaal aan het eten ben. Ik kan met gemak een komkommer, paar tomaten, stuk paprika en een halve kilo wortelen opeten en dan denken: Wat zal ik nu eens gaan eten?

Het beste is om áls je eet echt bewust te eten, dus niet iets lezen en tussendoor wat weg kauwen, of als je de behoefte krijgt om iets te eten iets anders te gaan doen (zolang ik lichamelijk bezig ben ga ik niet eten uit gewoonte/verveling, dit doe ik pas als ik stil zit)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:33

Naast het bewust eten en gewoontes veranderen is er genoeg keus voor relatief gezond.
Rauwkost staat daarbij imo wel duidelijk op nummer één.

Zelf is mijn snack op dit moment rauwe bloemkool. :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:35

Vjestagirl schreef:
Wat bij mij hielp is een tijd lang iedere dag precies alles opschrijven wat ik at. Je schrikt je een ongeluk en wil spontaan niet meer eten...

Dat hielp bij mij een week. *trekt nog een zak chips open*

:+

Nee geintje, het opschrijven hielp zeker wel. Je bent meer bewust van wanneer je wat eet, en ik zorg er nu ook voor dat ik 6 eetmomenten heb die bestaan uit gezondere en minder suiker bevattende producten.
Ben zelfs al iets afgevallen in combinatie met meer sporten :o

Vooral het eten op regelmatige tijden helpt. Je krijgt geen hongergevoel tussendoor (wat je meestal een beetje hebt als je niet regelmatig eet) en je weet wanneer je weer mag. Groenten en fruit zijn een hele goede om tussendoor te eten, gewoon om het 'eten' idee weg te krijgen.

Ik weet wel dat ik best af en toe een zakje chips mag eten, en een extra snoepje kan ook geen kwaad, alleen je moet dat niet elke dag doen en in drievoud. Gewoon echt goed opletten wat je eet en vooral gezonder eten eten helpt heel goed! Dus neem eens in plaats van dat lekkere cakeje een stuk appel oid :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:36

Ieeh bloemkool wel lekker als je ze aan het schoonmaken bent maar zo als snack hihi hoor niet vaak dat mensen het als snack rauw eten

Tomaatjes, komkommer, zoete puntpaprika prima snacks :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:41

Rauwe bloemkool vind ik heel lekker! (gekookt vind ik het niet zo... hooguit wokken of stomen)

Maar ook van die gele uien, zilveruitjes, augurken en asperges uit pot zijn geen grote 'eetzondes' bijvoorbeeld.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:23

je bent 15.... volgens mij is he tniet de bedoeling dat je dan dit soort topics opent(?)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:29

Romyv schreef:
je bent 15.... volgens mij is he tniet de bedoeling dat je dan dit soort topics opent(?)

Als het echt puur en alleen gaat om gewoonte eten, dan is het prima, zolang ze maar niet streng gaat lijnen. Gewoonte eten zouden meer mensen vanaf moeten komen (ik ben er een van).
Het beste tegen gewoonte-eten is iets gaan doen. Ik heb echt alleen last van gewoonte-eten als ik op de bank zit te nietsen. Soms kún je niets doen, voor die momentjes heb ik droge crackertjes, zit heel weinig in maar ze vullen wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:29

Hier nog 1 XD
Ik eet ook als ik stilzit (tv, leren..)
Onder het leren heb ik vaak iets om op te kauwen, een zoethoutstokje of kauwgompje ofzo! Na een tijdje werd het bij mij minder, en nam ik fruit, opeten en weer verder. Nu kan ik zonder te eten leren XD Maar het liefst toch een kauwgompje of stuk fruit :3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:57

Mijn tip: lees etiketten. En als er suiker in zit: in het schap laten staan. (Idem voor aspartaam en wat er al niet meer in light produkten zit.)

Als tussendoortjes eet ik noten, pinda's, pompoenzaden; en zelfgemaakte papjes met cacao of yoghurt met 'waar ik maar trek in heb' erdoor.
Omdat ik zelf iets moet doen breekt dat de gewoonte, ik eet waar ik trek in heb - dat stilt de honger vele malen beter dan suiker!! - en ik val eerder af dan dat ik aankom.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:59

Romyv schreef:

Ja want het is natuurlijk veel beter om pas met 30 jaar te gaan lijnen als je die verkeerde gewoonten er bijna niet meer uit krijgt en je al 30 kilo te zwaar bent. :j

Ik ben net 18 en ik probeer mijn gewoonten ook om te gooien, voorkomen is beter dan genezen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:59

Cherrytomaatjes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:01

Ik heb het ook zelfs als ik vol zit van het eten en ik weet er ligt chips in de kast pak ik het toch.

Kan jij zelf boodschappen doen?
Ik haal nu altijd alleen voor het weekend de slechte dingen zodat ik doordeweeks het niet kan eten.
Dit is het enige wat werkt voor mij.
Ik heb komkommer en kleine tomaatjes enz zat in de koelkast want ik eet dat altijd op me werk maar pak altijd slechte dingen.

Als je het niet in huis hebt kan je het ook niet opeten!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:55

Ik eet 's avonds eerst mijn maaltijd op & als ik dan klaar ben met uitbuiken gooi ik nog een flinke salade achterover. Deze maak ik gewoon tijdens het koken & zou je logischerwijs vooraf eten, maar dan krijg ik mijn avondeten niet op. Door eerst mijn avondeten te eten en een half uur/uur daarna de salade zit ik echt vol, met alleen maar goede dingen.