Bijna burnout, hoe voorkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijna burnout, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:43

Na weer een negatieve mail van mijn baas en al tijden zo energieloos als een vaatdoek, is vandaag het besef een beetje gekomen dat ik hard op weg ben naar een burn out.. Kort samengevat is de werkdruk al 1,5 jaar ontzettend hoog, de waardering (zowel in salaris als in woord en gebaar) erg laag en mijn motivatie de laatste maanden 0,0.. Ik kan opzien tegen drukke weekenden, ook al staan er leuke dingen op de planning, het liefst zeg ik alles af. Vakantie voelt voor mij niet als opladen, ik zie op tegen de wetenschap dat er daarna weer vrachten werk liggen te wachten.

Nu zullen jullie allemaal gaan zeggen dat ik ander werk moet zoeken, maar daar schiet ik op de korte termijn niets mee op. Ik kijk al maanden in de vacatures, er is gewoon erg weinig. Ik wil dus maandag het gesprek aangaan met de baas, alleen weet ik zeker dat er op korte termijn weinig zal veranderen, aangezien de hele afdeling druk en onderbezet is. Verschuiving van werk is dus amper mogelijk..

Kortom wat kan ik doen en hoeverre is mijn baas verplicht meteen aanpassingen te doen? Ik weet t ff niet meer..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:54

Een consult aanvragen bij de bedrijfsarts.
Goed dat je het probleem onderkent!

PardoesJessi

Re: Bijna burnout, hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:57

Ai! Een lastige. Heb de nodige ervaringen met burn-out zowel bij mezelf als bij naasten....Maar allen eigenlijk altijd door gegaan tot het gaatje.
Kan wel zeggen dat dat niet verstandig is en tot ernstige (blijvende) schade kan lijden.
Dus wat dat aan gaat zeg ik: goed bezig!

Het besef is er. Dat is stap 1.

Zou geloof ik wel bij je baas aan geven dat je op het randje zit en verders idd huisarts en/of bedrijfsarts inschakelen. Des noods ziek melden.

Burn out is geen grapje! En niet te onderschatten.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:44

Boras schreef:
Een consult aanvragen bij de bedrijfsarts.
Goed dat je het probleem onderkent!

Op wat voor termijn kun je bij een bedrijfsarts terecht?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:47

Daar is geen algemeen antwoord op te geven.
Het ligt er maar aan hoe druk de agenda van die arts is.

De bedrijfsarts is de persoon die bepaalt of je arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent. En die kan aangeven bij de werkgever dat je eventueel aangepast werk zou moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:25

Ok, maar moet je naar een bedrijfsarts of kun je ook naar de huisarts?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:28

Je kan ook naar je eigen huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar een psycholoog. (klinkt heftig maar gebeurd vaak bij een burn out) Nou geef je aan die nog niet te hebben.
Een stapje terug doen is heel belangrijk omdat je vaak al op je tenen loopt en het emmertje bijna vol is.
Wel goed dat je het zelf al door hebt als je het nu aanpakt kun je een burn out voorkomen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:30

je kan naar de huisarts gaan..deze kan je een briefje mee geven of advies waar je zelf verder mee kunt naar je baas..

een bedrijfsarts lijkt mij effectiever aangezien deze ook in contact kan komen met je baas..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:04

Ik zou idd naar de bedrijfsarts gaan. En anders even bij HR aangeven.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:18

Ik zou zowel naar de huisarts als de bedrijfsarts gaan.
De bedrijfsarts staat tussen jou en het bedrijf en aangezien je klachten (grotendeels) werkgerelateerd zijn is de bedrijfsarts degene die je daarbij kan helpen.
Bij het bedrijf waar ik werk kun je zonder tussenkomst van het bedrijf een afspraak maken bij de bedrijfsarts. Dit maakt de drempel toch minder hoog.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:19

Inderdaad goed dat je het erkent! Misschien is er qua werkdruk op de korte termijn weinig te veranderen, qua waardering natuurlijk wel...

Probeer het gesprek met je baas niet aanvallend te doen ("ik werk zo hard en je waardeert het niet") maar ga uit van de ik-boodschap: Ik ben bang dat ik het zo niet trek, ik heb het nodig om af en toe een complimentje te krijgen, ik zou graag samen naar manieren zoeken om het werk weer leuk te maken...
Als jij straks ziek thuis zit wordt het werk ook niet gedaan, dus hij heeft er wel een belang in om je te helpen :)
Als hij er voor openstaat kun je als voorbeeld de mail die je net gekregen hebt er bij pakken en vertellen wat dat op emotioneel niveau met je doet. Maak hem duidelijk dat het niet om de inhoud gaat, dat je natuurlijk wil verbeteren, maar dat de toon je zwaar valt omdat je zo je best doet, of dat het je niet lukt om het anders te doen omdat er nog zoveel andere dingen liggen, of wat het probleem dan ook is.
Probeer onderscheid te maken tussen de inhoud ("het werk moet gebeuren en het is nu eenmaal druk") en het proces en de emotie (wat heb jij nodig om je werk goed te kunnen doen? Hoe voelt dat nu?)

Sterkte!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:25

Ga naar je bedrijfsarts of de Arbo-dienst van je bedrijf en ga sowieso ook naar je huisarts voor een doorverwijzing naar de psycholoog. Het is een feit dat je niet lekker in je vel zit en een psycholoog kan je handvaten geven om je energie meer in balans te brengen. De bedrijfsarts kan jouw baas verplichten jou meer rust te geven. Je kan tijdelijk voor bijvoorbeeld kortere werkduur worden ingezet en je "klacht" wordt geregistreerd (samen met die van anderen die dezelfde werkdruk ervaren), waardoor er bijvoorbeeld een vacature op jouw afdeling geplaatst kan worden om het werk beter te verdelen. Helaas is het wel een beetje de tendens van deze tijd, meer werk voor minder personeel en minder salaris en geen bonus bij overwerken..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:23

Goed, dat je morgen het gesprek aan wilt gaan.
Wellicht belangrijk om te weten: qua arbeidsrecht is er een iemand die kan en mag bepalen of je gaat werken ja of nee - en dat ben JIJ. Niet je baas en niet de arbo arts, maar jij.
Dus in wezen heb je een sterke onderhandelingspositie: als jij een regeling voorstelt en de baas zou er niet op ingaan, heb je alle gelegenheid om dan ook maar gewoon volledig op nonactief te gaan.
Uiteraard kan het gebeuren dat de arbo arts het met je eens is: zoveel te beter.
Is de arbo het niet met je eens, dan is er "simpelweg" een juridisch conflict. (Steun van je huisarts kan beslist geen kwaad, daarmee sta je sterker.)
Steun van een psycholoog, het kan zin hebben bij bijv. het onderhandelen. Of soms ook mbt. tips om te ontspannen. (Maar graven in je psyche is niet aan de orde als je uitgeput bent en dat je na keihard werken behoefte hebt aan rust heeft ook niets met ziekte van doen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:23

Janneke, mijn psyche is volgens mij weinig mee aan de hand. Bij een burn out lees ik veel over faalangst en perfectionisme en dat is bij mij totaal niet aan de orde. Ik ben juist erg makkelijk, het is voor mij belangrijk een uitdaging te hebben en dat de lat hoog ligt werkt vaak goed. Maar nu ligt de lat te hoog en de werkdruk is te groot, vooral omdat dit al 1,5 jaar speelt, trek ik het nu niet meer. Ik ga morgen op weg naar mijn werk meteen een afspraak maken bij de huisarts, ik hoop daar morgen nog terecht te kunnen. Ik wil sowieso nog naar het werk om het gesprek aan te gaan, maar ik wil ook een aantal mails veiligstellen (waarin de manier van communiceren van mijn baas heel duidelijk naar voren komt) Ik ga dan iig het gesprek aan en aangeven dat het me teveel wordt, dat ik daarbij ook een afspraak met de huisarts maak, moet volgens mij wel als een serieus statement overkomen. Ik wil gewoon dat hij het iig serieus neemt en van daaruit hoop ik dat we verder kunnen werken naar een oplossing.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:58

Het is belangrijk dat je je grenzen kent en die bewaakt. Neem op tijd je pauze ook al denk je dat het niet kan. Je word er echt niet productiever van als je door blijft aan. En praat met je huisarts en je baas/leidinggevende. Niets, maar dan ook niets is het waard dat jij straks opgebrand thuis zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:02

hoi Relaxed,

een prima plan...! (Vooral dat van de mails veilig stellen. Het klinkt aan de ene kant niet fijn, maar bewijsstukken hebben kan nooit kwaad.)

En idd: dingen als "dat het aan jou zou liggen, want je bent te dit en te dat" - lekker langs de koude kleren af laten glijden!

Sucses morgen!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:08

Pittig...Ik hoop dat het gesprek goed gaat morgen. Goed van je dat je je zo goed voorbereidt. Succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:02

Nou de kogel is door de kerk.. Vanmorgen gesprek op t werk, baas zegt meteen, hoe kan je het druk hebben als je om 17 uur weg bent? Uiteindelijk nuanceerde hij wel, er zou werk bij me weggehaald kunnen worden en ik heb aangegeven het overwerken niet meer te willen in de mate waarin het nu moet.

Net naar de huisarts geweest, die was meteen duidelijk, overspannen.. Vind het behoorlijk heftig klinken, maar een burnout is vaak nog een stap verder, omdat er dan ook psychische klachten als faalangst oid bij zitten. Nu minimaal 2-3 weken ziek melden, leuke dingen doen en proberen de boel op een rij te krijgen. Misschien dat je daarmee uit de negatieve spiraal komt, misschien heb je meer tijd nodig. Daarbij had ze geen goed woord over voor mijn baas, maar dat terzijde :+

Pfoe.. voel me nu zo schuldig tegenover mijn collega's, ben gewoon bang dat er snel meer volgen doordat ze mijn werk erbij krijgen.. :(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:05

Schuldig voelen is heel normaal in deze situatie maar om zelf beter te worden zul je je egoïstisch op moeten stellen.

Hoe heftig het ook is wel echt luisteren naar de huisarts. Via je werk zul je wel bij de bedrijfsarts terecht komen.

Wil je wel heel veel sterkte wensen, dit zijn geen leuke situaties. Hopelijk knap je snel op en voorkom je het laatste stuk richting burn out.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:06

Het is nu even tijd om aan jezelf te denken!
Wat knap dat je de stap genomen hebt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:10

niet schuldig voelen!! zie het zo: als jij nu niet je 3 weken pakt zit je over 2 maanden voor een jaar thuis.

Ik zeg: lijstje leuke dingen maken!!! :D Dus vertel, wat wil je allemaal gaan doen?

Als ik je een raad mag geven: ga niet teveel plannen, waarschijnlijk lig je de eerste week alleen maar te slapen en dat is PRIMA!!! Dat moet je eventjes van jezelf accepteren, er hoeft niets uit te komen maar mag wel. En wat doe je aan sport? Probeer iedere dag een stukje te gaan wandelen, fietsen, misschien zelfs rondje te gaan hardlopen of beetje zwemmen erbij doen. Dit zorgt namelijk voor een betere balans in je lichaam, ga je je echt beter van voelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:14

Thanks all, het is fijn om ff van je af te kunnen schrijven..

Romy, sporten heeft idd wel prio, daar kan ik mezelf al maanden niet toe zetten. Wil gaan zwemmen, heb een gratis abo gekregen hier bij het zwembad. Jureren blijf ik gewoon doen, iets waar ik de laatste maanden geen bal zin in had, maar ik kom wel weer onder de (paarden)mensen, wat ik vaak uiteindelijk gewoon hartstikke gezellig vind. En met dit koude weer vond ik de sauna heerlijk, denk dat ik gewoon lekker een keer een dagje alleen heen ga (manlief krijg ik niet mee..). Geen gezeik aan mijn kop, alleen maar relaxen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:18

Relaxed schreef:
Nou de kogel is door de kerk.. Vanmorgen gesprek op t werk, baas zegt meteen, hoe kan je het druk hebben als je om 17 uur weg bent? Uiteindelijk nuanceerde hij wel, er zou werk bij me weggehaald kunnen worden en ik heb aangegeven het overwerken niet meer te willen in de mate waarin het nu moet.

Net naar de huisarts geweest, die was meteen duidelijk, overspannen.. Vind het behoorlijk heftig klinken, maar een burnout is vaak nog een stap verder, omdat er dan ook psychische klachten als faalangst oid bij zitten. Nu minimaal 2-3 weken ziek melden, leuke dingen doen en proberen de boel op een rij te krijgen. Misschien dat je daarmee uit de negatieve spiraal komt, misschien heb je meer tijd nodig. Daarbij had ze geen goed woord over voor mijn baas, maar dat terzijde :+

Pfoe.. voel me nu zo schuldig tegenover mijn collega's, ben gewoon bang dat er snel meer volgen doordat ze mijn werk erbij krijgen.. :(

Dan word je baas eens goed wakker geschud, hij mag dan wel tegen jou zeggen dat je werkdruk vermindert maar dat krijgen je collega's er ook bij, hier zit gewoon iets goed mis en hij zal gewoon iemand er bij aan moeten nemen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:20

Relaxed schreef:
Thanks all, het is fijn om ff van je af te kunnen schrijven..

Romy, sporten heeft idd wel prio, daar kan ik mezelf al maanden niet toe zetten. Wil gaan zwemmen, heb een gratis abo gekregen hier bij het zwembad. Jureren blijf ik gewoon doen, iets waar ik de laatste maanden geen bal zin in had, maar ik kom wel weer onder de (paarden)mensen, wat ik vaak uiteindelijk gewoon hartstikke gezellig vind. En met dit koude weer vond ik de sauna heerlijk, denk dat ik gewoon lekker een keer een dagje alleen heen ga (manlief krijg ik niet mee..). Geen gezeik aan mijn kop, alleen maar relaxen..

gewoon gaan, al lig je maar een kwartiertje te poedelen.. prima toch! Misschien maak je het sporten onbewust ook zwaar omdat je eisen stelt aan jezelf?

alleen zijn is eigenlijk best lekker.. Zeker in de sauna! Weet je wat mij ook altijd goed doet, mn nagels laten doen, kappertje pakken, zonnebankje pakken, nieuwe make up dingen proberen enz! GEwoon een tutdag, heerlijk!!! (en dat terwijl ik helemaal niet tutterig ben, met veel pijn en moeite smeer 3x per week mascara op :D hahaha)