Dementie, actie wanneer partner niet toestemt met opname?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Dementie, actie wanneer partner niet toestemt met opname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:10

Beste Bokkers,
Ik ben bezig met een tentamen in de vorm van een "thuistoets" waar ik een verslag moet maken. Mijn verslag gaat over dementie. De casus over een echtpaar waarin de man lichamelijk beperkt is en bij de mevrouw zojuist dementie is geconstateerd. Nu heb ik ik in de analyse een onderzoek gedaan over dementie, en moet ik nu een actie bepalen. Hier loop ik een beetje vast. Mijn vraag is nu welke actie door maatschappelijk werkers zou worden genomen in het volgende geval:
Meneer heeft een hersenbloeding gehad waardoor hij moeite heeft met lopen en praten. Bij mevrouw is dementie geconstateerd in een verdere fase (veel overdag slapen, niet weten welke dag het is, verwarring, geheugen verlies etc) Ze wonen zelfstandig thuis en hebben geen directe familie in de omgeving. Mevrouw is onder de indruk dat ze het huishouden nog prima zelf kan runnen en is niet bewust van haar dementie. Er is sprake van sociaal isolement (weinig vrienden of familie in de buurt), zelf verwaarlozing (mevrouw lijkt de douche niet te gebruiken al claimt ze van wel) en huiselijk geweld (meneer heeft vrouw geslagen uit frustratie en onmacht). Nu willen ze de mevrouw gaan opnemen, maar de man stemt hier niet mee in. Hij heeft het gevoel alsof hij wordt gedwongen.

Wat zou er in dit geval gebeuren? Mijn actie is momenteel om voornamelijk te focussen op de meneer door hem in te lichten over dementie en de gevaren om er zo voor te zorgen dat hij instemt met het opnemen van zijn vrouw. Ik weet overigs niet wat gebruikelijk is.

Iemand enig idee?

git

Re: Dementie, actie wanneer partner niet toestemt met opname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:20

Dit zou over mijn grootouders kunnen gaan, alleen had mijn opa geen hersenbloeding gehad, en was hij verstandelijk niet beperkt, maar had hij zware astma en was de dementerende vrouw de geweld pleger. Wilde opa haar wel naar een verzorgings tehuis, maar wilde ze zelf niet, omdat ze ook niet in de gaten had dat ze dementerend was. Opa is toen in een ziekenhuis opgenomen, en omdat dit over een langere opname ging, heeft oma wel toegestemd in het "tijdelijke" verblijf in een verpleeghuis.
Opa is het ziekenhuis nooit meer uitgekomen, en oma het verpleeghuis niet meer.
Beide super lieve mensen, die door de ziekte altzheimer uit elkaar zijn gerukt omdat deze ziekte je totaal kan veranderen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:27

Ik ben misschien een zeikerd, maar als dit een thuistoets is moet je je antwoord dan niet gewoon zelf formuleren?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:31

Punz schreef:
Ik ben misschien een zeikerd, maar als dit een thuistoets is moet je je antwoord dan niet gewoon zelf formuleren?

:D Ik werk uiteraard alles zelf uit, en heb ook al een actie geformuleerd maar heb het idee dat ik er naast zit. Je mag iedere bron van het internet gebruiken, en iedereen alles vragen uiteraard. Het is een thuis toets, je wordt nergens mee in de gaten gehouden. Ik heb ook op internet al gezocht naar gevallen waar er niet werd ingestemd met opname, maar nog geen duidelijke actie hier tegen kunnen vinden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:32

Ik denk dat in jou literatuur dit prima te vinden moet zijn? Bij een indicatie van verminderde veiligheid is een gedwongen opname mogelijk.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:35

smurffie schreef:
Ik denk dat in jou literatuur dit prima te vinden moet zijn? Bij een indicatie van verminderde veiligheid is een gedwongen opname mogelijk.

Momenteel zijn er nog geen echte ernstige of gevaarlijke situaties voorgevallen, ik vraag me dan af wanneer er een indicatie van verminderde veiligheid wordt gegeven. Ik twijfelde hier namelijk ook over.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:36

Ik werk op een afdeling met jong dementerenden (35-65 jaar) en mensen met NAH. Nu zou de man kunnen kiezen om zijn vrouw naar dagbehandeling te laten gaan zodat thuis wat ontlast word, ook bij ons logeren er regelmatig cliënten van dag opvang 1 à 2 nachten in de week zodat thuis ook meer ontlast word. Weet niet of dat n optie kan zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:43

smurffie schreef:

Haha, zo makkelijk is dat (gelukkig) niet. Hiervoor is een RM of een IBS nodig, en die wordt niet zomaar afgegeven. Gedwongen opname valt onder de wet Bopz (voor de TS).
Het antwoord van Prisca is een goede.
Verder zou ik focussen op de mensen zelf, werken aan het inzicht. Ook zou ik toch zoeken naar het netwerk, enerzijds om het isolement wat te verminderen, anderzijds ook om te zorgen dat er anderen betrokken worden in de situatie. Denk ook eens aan een eigen kracht conferentie, bijvoorbeeld.
Een andere mogelijkheid, is om te kijken naar mentorschap voor de betreffende dame. Maar dan moet wel duidelijk zijn dat de man deze functie niet kan vervullen vanwege zijn eigen beperkingen.

Wat betreft het huiselijk geweld, denk ook aan de meldcode!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:44

Wat ga je dan als bronvermelding gebruiken TS?
" Punzel van bokt?" :D

Sorry, flauw..

Gedwongen behandeling kan in Ned. alleen als er voldaan wordt aan gevaarscriteria ( via IBS) of eventueel ook maatschappelijke teloorgang ( via RM). In ieder geval zal er een rechter aan te pas moeten komen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:46

Punz schreef:
Gedwongen behandeling kan in Ned. alleen als er voldaan wordt aan gevaarscriteria ( via IBS) of eventueel ook maatschappelijke teloorgang ( via RM). In ieder geval zal er een rechter aan te pas moeten komen

Ook voor een RM moet het gevaarscriterium aan de orde zijn....
Edit: en dan moet je voor beide ook nog kunnen aantonen dat dit voortkomt uit de geestesstoornis.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:50

Dagopvang om mee te beginnen voorstellen, thuiszorg, poetshulp, tafeltje dekje.. tijdens dit traject geleidelijk kijken en blijven polsen naar opname.. eventueel samen met man..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:54

Super bedankt, deze informatie kan ik wat mee! Ik ga weer snel verder :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:54

Ik wil best op jouw uitwerking reageren, maar ik ga niet vooraf mijn antwoord geven. Je hebt een complexe casus waar ik nog wat dingen in mis: zijn er hulpverleners betrokken momenteel, wie heeft de diagnose dementie vastgesteld. Hoe zijn de cognitieve functie van de echtgenoot?
Hoe is het slaan geconstateerd?
Wat is het sociale netwerk?
Wat is de reden voor een opname? Zou zorg thuis niet kunnen volstaan?
Wat zijn de bezwaren van het echtpaar tegen opname?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:54

git schreef:
Dit zou over mijn grootouders kunnen gaan, alleen had mijn opa geen hersenbloeding gehad, en was hij verstandelijk niet beperkt, maar had hij zware astma en was de dementerende vrouw de geweld pleger. Wilde opa haar wel naar een verzorgings tehuis, maar wilde ze zelf niet, omdat ze ook niet in de gaten had dat ze dementerend was. Opa is toen in een ziekenhuis opgenomen, en omdat dit over een langere opname ging, heeft oma wel toegestemd in het "tijdelijke" verblijf in een verpleeghuis.
Opa is het ziekenhuis nooit meer uitgekomen, en oma het verpleeghuis niet meer.
Beide super lieve mensen, die door de ziekte. altzheimer uit elkaar zijn gerukt omdat deze ziekte je totaal kan veranderen.

Jeetje praat je ook voor mijn opa en oma? Bij mijn opa werd dan kanker geconstateerd, en mijn oma wilde niet tussen 'die gekken' gaan zitten. Mar toen mijn opa in het ziekenhuis moest blijven ging zij naar naar het verpleeghuis. Ze woonden in ouderenwoningen waar het verpleeghuis dus het gebouw ernaast was. Zo kon hij haar een middagje halen als hij weer thuis was. Of wij namen haar mee naar opa een middag.
Hij kwam steeds langer in het ziekenhuis te liggen en toen hij overleed begreep mijn oma ook niet zo goed dat dit haar man was waarmee ze bijna 50 jaar was getrouwd. Nu ruim een half jaar later begrijpt ze niet eens wat die rare stengels aan je handen zijn en kan ze ook nog amper lopen. Ze gaat hard achteruit. Mijn opa had nooit langer voor haar kunnen zorgen.
Ze haalde heel het huis overhoop en gooide de koffiekopjes in het wasmachine etc. Heel frustrerend uds. Het was echt tijd om haar tussen die 'gekken' te laten wonen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 18-10-13 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:55

Voor welke opleiding is dit trouwens?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:57

Ik ben werkzaam in deze sector.
Meestal volgt er een gesprek met de partner en word iemand dan met BOPZ opgenomen op bijv een crisisafdeling van een zorginstelling.
Vanuit daar volgt een observatie om een eventuele dementie (verzamelnaam he) vast te stellen.
En op welke plaats mevr het beste op haar plaats is en wat kwaliteit van leven en wonen is voor haar.
( in de praktijk leven mensen vaak thuis totdat de mantelzorg of thuiszorg niet meer toereikend zijn).

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 10:50

Het is voor de opleiding sociale studies!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:30

Grappig ik heb gister mijn signaleringsrapport ingeleverd maar mijn signaal was 'sociaal isolement bij zelfstandig wonende ouderen' :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:49

mijn opa en oma hadden jouw casus kunnen zijn,. opa had een hersenbloeding gehad en was aan rolstoel gebonden, oma werd dement. uiteindelijk zijn ze beiden in een verpleeghuis terechtgekomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:01

Wat eventueel nog kan wat bij mijn ouders van toepassing was. Daar lag het iets anders, moeder inmiddels redelijk ver dement vanwege alzheimer. Mijn vader toch ook op leeftijd met hartklachten. Dagopvang was geregeld alleen mijn moeder wilde absoluut het busje niet in. Was bij vlagen agressief ook. Maar ja busje niet in geen opvang. Soms bracht mijn vader haar met de auto (20 km verderop) maar zelf dan wilde ze soms de auto niet uit.

Hij heeft mantelzorg/vrijwilligers gevonden die specifiek voor dementen zijn in zijn regio. Die komen een of twee dagen/dagdelen per week zodat de partner wat adem krijgt en dingen kan doen. Deze dame nam mijn moeder vaak mee naar het dorp of ging wat zingen of fotos kijken. Dit in combinatie met thuiszorg en af en toe een geslaagde dagopvang maakte dathij soms wat voor zichzelf kon doen.

Inmiddels is mijn moeder opgenomen, gelukkig deed zich een accuut medisch probleem voor :j waardoor mijn vader geen keus meer had. De situatie was thuis al ruim een jaar eigenlijk niet houdbaar maar hij wilde niet dat mijn moeder uit huis ging. Ze liep weg steeds, ging s nachts aan de wandel. Raakte in paniek van een gesloten voordeur omdat ze zich gevangen voelde. Maar ja open deur was moeder aan de wandel. Ze wilde slecht tot niet eten, zich vaak niet laten douchen, kon eigenlijk niets meer zelfstandig, incontinent enz. Mijn zus en ik hadden inmiddels buiten mijn vader om alle benodigde formulieren en indicaties geregeld gelukkig.

Helaas moest hij echt zelf de ja zeggen, maar met wat achter de rug regelen met de artsen (door echt te laten benadrukken dat het medische probleem weer zou optreden als ze naar huis ging, wat ook was ivm te slecht/niet willen eten en drinken) zowel thuis als in de eerste noodopvang is mijn moeder naar een vaste plek overgebracht omdat thuis echt niet ging maar hij haar weer naar huis wilde hebben.

Dus gedwongen opname in dit geval buiten de partner om is bijna onmogelijk in dit geval. Tenzij idd gevaar voor zichzelf of de omgeving.