Ms kanker?? Help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Ms kanker?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:16

Hoi,
Vandaag kreeg ik van mijn vader te horen dat hij ms kanker had. Ze hadden het ontdekt in het bloed en het was iets dat je spieren langzaam zwakker werden enzo (dit is wat ik ervan begrepen had)
Dus ik ging vanavond zo googelen naar Ms kanker, alleen toen kon ik niks vinden van ms kanker als één ziekte? Ik vond alleen dingetjes van ms en kanker apart?
Maar ms heeft toch met het zenuwstelsel te maken? Hoe zit het dan met het verhaal van de spieren?

Heb ik het verkeerd gehoord, of heeft hij iets zeldzaams = niet goed te googelen ? Of ben ik gewoon slecht in googelen :(
Ik zou namelijk graag willen weten wat het precies inhoud.
Bedankt,,

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:19

MS en kanker zijn naar mijn weten twee totaal verschillende dingen, maar wat verschrikkelijk voor jou en je familie. En natuurlijk je vader. :(:)

MS is volgens mij een spierziekte (maar verbeter mij a.u.b. als ik het fout heb :) ) waarbij langzaam alle spierfuncties uitvallen. Kanker heb je vele verschillende vormen in, waarbij sommigen meer te maken hebben met zenuwen dan anderen. Samen heb ik er echter nooit van gehoord en vermoed ik dat je vader of dingen door elkaar haalt of twee ziektes heeft. :\

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:20

MS kanker bestaat inderdaad niet.

MS tast het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggmerg) aan, afhankelijk van de locatie binnen het cns kunnen mensen last krijgen van spierzwakten.

(MS is trouwens geen spierziekte)
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 15-10-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:21

MS is geen kanker. :?

Mijn ouders hebben allebei MS, als je vragen hebt mag je wel een pb sturen. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:22

Staat ms kanker in deze niet voor "misschien kanker"?
Dat ze bijvoorbeeld iets gevonden hebben van onrustige cellen, dat ze nader willen onderzoeken om te kijken of het geen kankercellen zijn?

MS en kanker zijn echt niet aan elkaar gerelateerd. En ms kanker als ziekte heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, kan me er ook niets bij voorstellen overigens, het klinkt niet logisch...

daNiielle_

Re: Ms kanker?? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:23

Naar mijn weten ontdek je MS ook niet in het bloed, dat gaat via een MRI scan van de hersenen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:25

Als ze het in het bloed hebben ontdekt kan het ook nog leukemie zijn? Dit is een 'bloedkanker'.
MS is een ziekte waarbij het lichaam zijn eigen zenuwen stuk maakt, het myeline ('beschermstukje' om de zenuwen heen), waardoor de signaaltjes niet verder kunnen door de zenuwen en er dus zwakte of juist spastische trekkingen kunnen komen.

Heel erg rotnieuws! Ik wil je heel veel sterkte wensen en vooral proberen niet te googlen, maar als je vragen hebt naar de arts of het ziekenhuis te gaan, die kunnen je de juiste info geven. Google maakt je vaak alleen maar bang :(

Sterkte in deze nare periode!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:25

daNiielle_ schreef:
Naar mijn weten ontdek je MS ook niet in het bloed, dat gaat via een MRI scan van de hersenen.

Klopt. Er kunnen waarden gevonden worden bij een punctie, maar de diagnose wordt gesteld aan de hand van het klinisch beeld en een MRI.

(Ik doe MS onderzoek)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:26

@MacavityL: bedankt voor de verbetering :)

En ms, zoals iemand al zei, zou voor 'misschien' kunnen staan?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:39

Ik ga het toch nog eventjes navragen morgen. Het ziekenhuis heeft buisjes vol bloed nodig dus dan denk ik (en hoop ik) dat het geen ms is, als dat niet via het bloed gevonden wordt.
Ze hadden via het bloed ontdekt, en nu hebben ze heel veel bloed nodig oa. om te kijken hoe erg het is, maar of dat helemaal klopt weet ik niet want eerder zei hij nog dat ze aan het kijken waren of het nog iets anders kon zijn. Hij verzwijgt nml. graag dingetjes (ik kreeg pas na een paar maanden te horen van hem welke ziekte hij had, ik wist wel dat hij serieus ziek was).

Maar ik ga morgen alles nog is navragen ...

En bedankt voor de lieve reacties! Net nu pa alleen is en hij heel veel stress heeft (ma wilt niet meewerken met betalingen en scheiding) wordt hij ziek. Vind het echt heel erg voor hem.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:55

xEmily schreef:
Ik ga het toch nog eventjes navragen morgen. Het ziekenhuis heeft buisjes vol bloed nodig dus dan denk ik (en hoop ik) dat het geen ms is, als dat niet via het bloed gevonden wordt.
Ze hadden via het bloed ontdekt, en nu hebben ze heel veel bloed nodig oa. om te kijken hoe erg het is, maar of dat helemaal klopt weet ik niet want eerder zei hij nog dat ze aan het kijken waren of het nog iets anders kon zijn. Hij verzwijgt nml. graag dingetjes (ik kreeg pas na een paar maanden te horen van hem welke ziekte hij had, ik wist wel dat hij serieus ziek was).

Maar ik ga morgen alles nog is navragen ...

En bedankt voor de lieve reacties! Net nu pa alleen is en hij heel veel stress heeft (ma wilt niet meewerken met betalingen en scheiding) wordt hij ziek. Vind het echt heel erg voor hem.

Hoi TS,

dat is schrikken :(:). Inderdaad MS kanker bestaat niet, dit zijn twee aparte dingen.
Maar begrijp ik het goed (het stukje uit je reactie dat ik dik gedrukt heb) dat de ziekte bij hem al enkele maanden speelt, maar jij het nog maar heel kort weet?? In geval van kanker, wordt er meestal direct actie ondernomen en starten dan heel snel intensieve behandelingen. Vaak kun je dat niet zomaar voor je familie verborgen houden.
Het zou kunnen dat het MS is. Maar lieve meid, ik zou je aanraden om niet meer verder te googlen.

Ik zou je aanraden om morgen een rustig moment af te wachten en eens rustig met je vader te gaan zitten. Vertel je vader dat jij je heel erge zorgen maakt om hem en graag wilt weten wat hij heeft. Dat je het begrijpt dat hij je wilt beschermen door dingen te verzwijgen, maar dat dit averechts werkt en je je hierdoor alleen maar meer zorgen maakt. Dat je daardoor op internet gaat zoeken en enge dingen tegen komt. Dat je liever de waarheid wilt weten :(:).

Mocht je het niet durven om zo'n gesprek aan te gaan of wilt je vader dit gesprek niet dan zou je kunnen kijken of er een familielid of vriend van je vader is die eens met hem zou kunnen gaan praten. Door bovenstaande begrijp ik dat je vader en moeder elkaar samen niet meer vriendschappelijk spreken en het dus geen optie is dat je moeder eens met hem gaat praten? Weet je moeder trouwens wat hij precies heeft? Heb je dat haar wel eens gevraagd?

Sterke meid