fietsen met baby in draagzak of fietsstoeltje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

fietsen met baby in draagzak of fietsstoeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:44

Ik heb een zoontje van inmiddels bijna alweer een half jaar oud. Ik moet best een eindje naar de oppas lopen en kon niet wachten tot hij in een fietsstoeltje kan zitten. Ik dacht eraan om hem in de draagzak mee te nemen op de fiets maar veel mensen vinden dat erg onveilig. Zelf ben ik er eens over na gaan denken en vind ik een fietsstoeltje ook niet erg veilig. Mijn vraag is; wie heeft er ervaring met fietsen met de baby in een draagzak? En waarom vinden mensen een fietsstoeltje veilig? Ik heb zelf even de voor en nadelen die ik vond opgeschreven:

Fietsstoeltje:
Als je valt, je kind zit vast en valt met zijn hoofd op de grond.

Draagzak:
Kan bij een botsing het kind tegen het stuur komen.
Je kan op je kind vallen.

Maar bij een draagzak denk ik dat als je valt je uit reflex je kind beschermd. En dat kan bij een fietsstoeltje niet.

Maar hoe vaak val je nou eigenlijk met de fiets? Auto ongelukken gebeuren veel vaker en nemen we daarom onze kinderen niet meer mee in de auto? Nee. Met de fiets val je bijna nooit, maar een draagzak op de fiets is niet veilig.

Ik vind het vreemd en ga voorlopig lekker met de buggy weg , mocht ik me zoontje ooit meenemen op de fiets schaf ik een helmpje voor hem aan.

Sannert

Re: fietsen met baby in draagzak of fietsstoeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:45

Nooit in een draagzak .. Levensgevaarlijk !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:46

Is er uberhaubt voldoende ruimte tussen zadel en stuur om als je moet afstappen daar tussen te passen met kind in de draagzak?
Als ik op mijn omafiets afstap, dan heb ik het stuur al aardig mij mn buik in de buurt staan volgens mij...

Mijn collega (en velen met haar) maakten bij gebrek aan auto gebruik van een fietskarretje zolang kindlief nog niet op de fiets kon (nog niet kon zitten).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:47

Nooit in een draagzak en al helemaal niet voorop de borst.
Als je daar bovenop valt is het veel erger dan wanneer je omvalt met de fiets en kind zit goed vastgemaakt in het zitje (je hebt ook zitjes met zijkanten). Kind is een goedgekeurd zitje, goed vastgemaakt (!) veilig.

En ja, ik zie ook genoeg ukkies met helmpjes in de fietszitjes zitten :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:47

Sannert schreef:

Dat vraagt de ts nou juist, onderbouw dit eens!

Ts ik snap jou denken helemaal... Dus kan ik je niet helpen haha

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:48

vuurneon schreef:
Als je daar bovenop valt is het veel erger dan wanneer je omvalt met de fiets en kind zit goed vastgemaakt in het zitje (je hebt ook zitjes met zijkanten). Kind is een goedgekeurd zitje, goed vastgemaakt veilig.

Maar je valt met een fiets toch nooit voorover? Dan kom je toch op je zij terrecht en nooit op het kind?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:49

vuurneon schreef:
Als je daar bovenop valt is het veel erger dan wanneer je omvalt met de fiets en kind zit goed vastgemaakt in het zitje (je hebt ook zitjes met zijkanten). Kind is een goedgekeurd zitje, goed vastgemaakt (!) veilig.

Precies, en bij een ongeluk heb je zelf vaak al het stuur in je buik/borst. Moet je voorstellen dat op die plek dan een kind(erhoofdje) zit. Brrrrr.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:49

smurffie schreef:
vuurneon schreef:
Als je daar bovenop valt is het veel erger dan wanneer je omvalt met de fiets en kind zit goed vastgemaakt in het zitje (je hebt ook zitjes met zijkanten). Kind is een goedgekeurd zitje, goed vastgemaakt veilig.

Maar je valt met een fiets toch nooit voorover? Dan kom je toch op je zij terrecht en nooit op het kind?

Ohnee? Wat dacht je van een doodnormale noodstop?

Je kind zit helemaal onbeschermd in een draagzak. Zo'n kinderzitje is nog enigzins beschermd aan de achterkand (hoog) en de zijkanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:50

Ik kende zelfs iemand die buitenrit maakte met beeb in een draagzak!
Maar goed. Ik zou zelf kiezen voor een zitje. Veiliger gevoel bij.

vuurneon

smurffie schreef:
vuurneon schreef:

O nee? Als ik plotseling moet remmen ga ik met mijn lijf naar voren en daar zit wel een stuur. Ik heb wel eens het stuur al tegen mij aan gekregen, dus moet er niet aan denken om een kind als airbag te gebruiken.
Ook als je opzij valt, kun je zo bovenop je kind vallen of kind tussen jou en fiets.

Amaris

VivaLaVida schreef:

Dat is toch heel iets anders. Dan bén je zelf zo'n beetje het stuur, dan heb je dat niet vlak voor je kind zitten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:51

Je hebt tegenwoordig zelfs bevestigingen voor je maxi-cosi achterop. fietshelmpje op het hoofdje en zo is het volgens mij aardig veilig

Sannert

smurffie schreef:
Sannert schreef:

Dat vraagt de ts nou juist, onderbouw dit eens!

Ts ik snap jou denken helemaal... Dus kan ik je niet helpen haha

Moet dat onderbouwd worden dan ? Kind heeft totaal geen bescherming. Denk maar niet dat als je valt dat je dan je kind kan beschermen. Daarbij zijn er niet voor niets fietsstoeltjes. Ik zelf heb een fietskar. Zit ze droog, beschut en veilig.

blue_sky

Precies! Een goed zitje beschermt je kind van alle kanten. Een helmpje kan het hoofdje nog extra beschermen. Als je om wat voor reden tegen het stuur klapt en je kind zit ertussen dan beschadig je heel veel in het buikgebied en dat is inderdaad letterlijk levensgevaarlijk. Ik zou inderdaad denken dat een fietskarretje nog veiliger is.

Yolien

Inez, ik heb ook een fietskarretje gehad voor mijn zoontje.
Hij ging hierin 2 dagen per week mee richting mijn werk en daar in de buurt liet ik hem achter op het kdv.
Zat hier vanaf de 16 weken in tot bijna 1 jaar.

Drager zou ik persoonlijk ook niet voor kiezen op de fiets. Niet alleen om het voorover vallen, maar het vallen in het algemeen lijkt me niet veilig met een kindje op je lichaam.
Al is vallen met een kindje in een fietsstoeltje ook niet handig natuurlijk.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:52

Amaris schreef:
VivaLaVida schreef:

Dat is toch heel iets anders. Dan bén je zelf zo'n beetje het stuur, dan heb je dat niet vlak voor je kind zitten.

Totaal iets anders ? Imo net zo gevaarlijk ! Paard kan nog zo braaf zijn, maar hoeft maar te struikelen. Lig je dan onder 500 kg met je baby .. :n

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:52

Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 14-10-13 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:53

Ik heb het in de buurt zien doen dat ze de baby in een draagzak op de fiets meenamen, maar ik moet er niet aan denken. Je moet onverwacht stoppen en afstappen en de stuur kan zo tegen de baby aankomen. Daarnaast lijkt het me ook niet comfortabel fietsen, telkens je knieën tegen de draagzak.

Waarom niet kijken naar een babymee? Deze schijnen erg veilig te zijn en een maxi cosi heb je denk ik al wel. Ze zijn tweedehands ook niet zo duur te krijgen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:54

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:54

set_elkol schreef:
En zo'n zak op je rug dan, is dat een optie? dan val je minder gauw op je kind en komt ie ook niet tegen het stuur met vallen.

Net zo gevaarlijk hoor ! Je kan ook op je rug vallen als je valt of aangereden wordt.
Wb. De maxi cosi die deed ik ook in de fietskar zetten. Vastmaken en kind had dubbele bescherming. En de maxi en de fietskar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:55

Sannert schreef:
Amaris schreef:

Totaal iets anders ? Imo net zo gevaarlijk ! Paard kan nog zo braaf zijn, maar hoeft maar te struikelen. Lig je dan onder 500 kg met je baby .. :n

Je hebt totaal gelijk, maar ik dacht 'laat ik daar verder maar niet op in gaan want dan wordt het helemaal zo off topic'. Daarom alleen het stuurgedeelte maar even gefilterd omdat TS haar kind nou net achter het stuur wilt gaat vervoeren.

Maar ik ben het met je eens hoor!

Mijati

Een kindje in een draagzak zal 9 van de 10 keer, bij een val onder jou terecht komen. Ook al sla jij je armen om hem heen, hij vangt jou op. Dat levert dus zwaar letsel op (als het niet zo is dat hij dan overlijd).
Ik had zelf bij mijn zoon een karretje achter de fiets, daarin de maxi cosi met omhoog staande beugel hij veilig vast geklikt. Toen ik een jaar later mijn dochtertje erbij kreeg, ging die in de maxi cosi in de inmiddels aangeschafte bakfiets en zoonlief zat toen stevig genoeg om op het bankje te zitten.
Mijn zoon heeft vanaf een maand of acht tot een jaar wel in een voorstoeltje gezeten, maar dat voelde minder veilig.

Amaris

set_elkol schreef:
En zo'n zak op je rug dan, is dat een optie? dan val je minder gauw op je kind en komt ie ook niet tegen het stuur met vallen.

http://www.draagzakshop.nl/wp-content/u ... A-SOHO.jpg

Dat is lekker met deze temperaturen.... hoe bedenk je dat? Kind onder de winterjas?

Anoniem

Sannert inderdaad, ik vond het levensgevaarlijk! Was een super braaf paard, maar toch. .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:56

set_elkol schreef:

http://www.draagzakshop.nl/wp-content/u ... A-SOHO.jpg

Draagzak biedt geen enkele bescherming (itt tot een fietszitjes), als je wel omvalt en op je zij of rug belandt, plet je alsnog je kind.

Kind als airbag dus.