tanden nog scheef, maar beugel gaat eruit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

tanden nog scheef, maar beugel gaat eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 23:21

Ik heb nu alweer zo'n 2 jaar een beugel. Dit is de 2e maal dat ik een beugel heb. Het was zo dat mijn laterale snijtanden achter m'n voorste snijtanden waren geschoven (laterale snijtanden zijn die tanden naast je voortanden). Goed, ik wou weer een beugel, want wou het toch laten aanpassen.

Nu wilt de tandarts m'n beugel eruit halen, ik ben er echter toch nog niet helemaal tevreden over. Ze hebben wat stukjes van de zijkanten van m'n tanden gestript/afgeslepen zodat het mooi tegen elkaar zou aansluiten. Echter heb ik nu op die plaatsen dus een beetje spleetjes, onder andere nog tussen m'n voorste en laterale snijtanden als ook m'n laterale snijtanden met m'n hoektanden. Dus dan denk ik, ''ja, waar heb je dan die tanden voor weg geslepen als ik er nu spleetjes door heb gekregen?''.

Daarnaast voel ik dat mijn voorste snijtanden nog steeds iets verder naar voren staan ten opzichte van m'n laterale snijtanden. Je ziet het zo niet echt, maar met m'n tong kan ik heel goed voelen dat ze nét niet op 1 rijtje met elkaar staan.

Ik heb m'n tandarts gevraagd of het niet nog langer kan, of het niet dan wel helemaal recht komt en spleetjes dicht, hij zegt echter van niet. Die spleetjes kunnen nog wel opgevuld worden (''ja hallo, eerst die kosten voor het slijpen/strippen en nu nog extra kosten om dat weer terug op te vullen?!''). Maargoed, ik twijfel nu heel erg. Want eruit is eigenlijk best eruit, want er terug in zetten kost weer bakken met geld. Dus ik vroeg me af wat de meningen waren van de bokkers (wellicht ook mensen die in dit gebied werkzaam zijn?) aangeven dat ik 'm nog wil houden? Of wellicht even een second opinion halen bij een orthodontist (mijn tandarts doet dus ook ortho)

Alvast bedankt!! :D

Nog even een foto van een gebit ter verduidelijk voor de namen zodat het duidelijk is welke tanden ik bedoel, bij mij gaat het dus alleen op m'n bovenkaak :) edit: ik zie dus dat ik de 'centrale snijtand' de ''voorste snijtand' heb genoemd (gezien we dit altijd voortanden noemen in de volksmond) maar denk dat dat wel duidelijk is?

Afbeelding

Pluttersput

Re: tanden nog scheef, maar beugel gaat eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:35

Ja kan natuurlijk altijd een second opinion vragen.
Wat ik misschien denk is, dat er doordat er geslepen is aan je tanden, ze niet meer helemaal netjes tegen elkaar aansluiten. Zou je dat willen corrigeren moet je weer een ander soort beugel (althans, wat heb je nu?) omdat je dan de kaak aan de voorkant weer moet vernauwen. Dan moet je natuurlijk nog kijken dat dan de ondertanden mooi in de bovenbeet vallen.
Heb je een foto van hoe het er nu uit ziet?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:02

Elke tandarts mag ook behandelingen met beugels doen, dit betekend niet ze het allemaal kunnen! Was laatst een heel stuk over, kan het helaas niet meer vinden. Je zegt zelf niet tevreden te zijn, zou dus zeker voor een second opinion gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:29

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik weet wel dat je tanden nog iets terugkomen als je beugel weer uit is. Mijn voortanden stonden iets over elkaar heen, toen ik de beugel uit mocht, had ik een spleetje tussen mijn voortanden. Daarna kwamen mijn voortanden weer tegen elkaar aan en was het spleetje helemaal weg.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:21

Als je ontevreden bent zou ik zeker een second opinion bij een andere orthodontist kijken. En laat daar ook direct je slik beoordelen. Het komt best vaak voor dat mensen met hun tong tegen hun tanden persen tijdens de slik, dit kan een (behoorlijk) negatieve invloed hebben op de stand van het gebit, de tijdsduur van de orthodontische behandeling en het resultaat van de beugel binnen een korte tijd weer geheel ongedaan maken.