Paniekstoornis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Paniekstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:33

Hallo,

Ik vraag me af of hier meer mensen zijn met een paniekstoornis of met paniekaanvallen.
Het is nu al de 3e keer in ongeveer een half jaar tijd dat ik hier last van heb.

Het begon vandaag op school, er was heel de dag niets aan de hand tot we met een groepje de lift in gingen. In de lift kreeg ik ineens een steek in me middenrif, hier schrok ik denk ik van en toen ik de lift uit ging was ik duizelig, had ik het benauwd en klopte me hart erg snel. Ik ben toen even naar het toilet gegaan en daar voelde ik dat ik naar buiten moest, ik moest bijna hyper ventileren.

Eenmaal buiten was het wel iets minder, maar mijn hart klopte nog erg snel.
Toen is mijn moeder me op komen halen en toen was er ineens niets meer aan de hand.

Ik heb dit al 2 x vaker gehad en vroeger heb ik het ook vaker gehad maar deze keer was heel vervelend, ook omdat het op school was.

Het probleem is dat ik denk ik bang ben om dood te gaan en dat ik nu bang ben om dit de volgende keer weer te krijgen op school. Wat moet ik doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:41

Naar de huisarts gaan, en je probleem uitleggen. Hij/zij kan je verder helpen!
En je bent echt niet de enige ;)

Geryon

Re: Paniekstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:44

Of regelrecht naar een eerstelijns psycholoog als je de huisarts niet zo fijn vind.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:47

Kan ik gewoon een psycholoog bij mij in de buurt raadplegen?
En wat zullen daar de kosten dan ongeveer van zijn..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:51

Kosten weet ik niet.. Maar het kan vergoed worden als je een doorverwijzing hebt van je huisarts. Maar je hebt dan wel een kleine eigen bijdrage.

Mijn ervaring is dat je een doorverwijzing ook makkelijk per telefoon kunt krijgen van de huisarts.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:56

Sarcasm schreef:
Kan ik gewoon een psycholoog bij mij in de buurt raadplegen?
En wat zullen daar de kosten dan ongeveer van zijn..

Je moet je even door laten verwijzen door je huisarts. Of je verzekert bent ligt aan je zorgverzekering die kun je dus even bellen om na te vragen of kijk ff je polis boekje door (of website) en wat het los kost geen idee dan zal je GGZ moeten bellen hoe of wat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:58

Ik dacht dat alle psychische zorg nu valt onder de basiszorgverzekering, die iedereen in nederland heeft (verplicht). Althans, dat is zo bij psychiatrische hulp, dus neem aan ook bij hulp van een psycholoog.

Sommige psychologen/instellingen hebben geen connecties met bepaalde verzekeraars, dan moet je het eerst uit je eigen zak betalen, maar krijg je het later wel vergoed. Heb ik gelezen.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:59

Ik heb er ook last van gehad, maar dan op een iets andere manier! Maar je kan met je verhaal het beste bij de huisarts terecht. Hij/zij weet precies hoe en wat. Als het echt op paniek of angst gaat wordt je vaak doorgestuurd naar een eerstelijns psycholoog. Als je naar 1 van die psychologen gaat wordt het volgens mij gewoon vergoed door je verzekering of in ieder geval deels.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:59

heb je wel een doorverwijzing nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:01

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:05

Ik heb daar altijd last van als ik voor mijn klas iets moet presenteren, of moet zingen voor de muziekles. Ik krijg het dan koortsig warm, benauwd, kippenvel op me armen, rillingen over me rug, rood hoofd, extreem hoog stemmetje ineens en de hele tijd zwarte vlekken voor me gezicht met daarbij zo'n gevoel alsof je ieder moment in kan zakken.

Ik heb echt geen idee waarom zoiets gebeurt, maar het zal wel in me hoofd zitten of zo...

Hoe dan ook: Ik lees even mee ;)

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:07

Hier nog iemand! Ik ben ook bang om dood te gaan en kreeg daar in het begin ook vaak paniek aanvallen bij. Mijn hart ging dan heel snel kloppen, ik ademde niet meer goed door en daarna begon ik heel erg te trillen. Die paniek aanvallen heb ik nu al 3 jaar niet meer gehad. Ik ben toen ook in behandeling geweest. Dat heeft echt super goed geholpen. Ik loop nu al een tijdje niet meer bij een psycholoog maar ik weet wel dat het bij mijn angst nog niet helemaal over is. Wel is er een begin daarvan en heb ik dus al een tijd geen paniek aanval gehad.

Ik zou je echt aanraden om naar een psycholoog te gaan! Je mag me altijd pb'en. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:27