Is melk echt zo goed voor elk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Is melk echt zo goed voor elk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 14:05

Hallo,

Ik lust geen melk, drink het al sinds m'n zesde niet meer (al bijna 10 jaar dus). Daarna heb ik een hele tijd yoghi gedronken, tot een paar weken geleden eigenlijk. Maar ik ben meer water gaan drinken, en eigenlijk vind ik het zoete troep.
Nu zei mijn moeder dat ik of melk of yoghi moet gaan drinken omdat ik te weinig melk binnen zou krijgen, maar is melk wel zo goed voor je?
Het enige echte melkproduct wat ik dagelijks binnen krijg zijn m'n drie plakjes kaas, en daarnaast nog een schaaltje vla.

Maar waarom zou je melk moeten drinken? Geen enkel zoogdier drinkt als hij volwassen is nog melk, en al helemaal niet van een ander dier. Waarom de mens dan wel?
Bovendien zit er in koemelk een 2x zo grote caseïnepercentage als in in 'mensenmelk'. Is dat niet veel te veel?

Wat denken jullie, is melk echt zo goed voor elk?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:06

Echt niet!
Inderdaad, koemelk is voor het kalf! :D

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:07

melk is niet zo goed voor je, alleen voor zogelingen.
zodra ik melk drink (of yoghi oid) merk ik dat ik last krijg van mijn darmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:07

Nu komt er waarschijnlijk een horde bokkers die hun mening gebaseerd hebben op "betrouwbare bronnen", waarop waarschijnlijk een complete discussie volgt die eindigt in een complottheorie.
Dus om dat voor te gaan; het is niet noodzakelijk maar kan geen kwaad. Er zitten zeker nuttige voedingsstoffen in, maar die kun je in principe ook uit andere voedingsmiddelen halen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:08

Voor mij niet, ik kreeg er als kind bloedneuzen van, toen nooit weer melk gedronken, en ook nooit meer een bloedneus gehad.
Mijn oma had dat ook, en haar huisarts zei toen dat ze geen melk meer mocht drinken.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:09

Ik drink al jááááren geen melk meer. Vroeger wel een yogi oid, maar nu nooit meer.
Ik krijg eigenlijk helemaal geen eiwitten wat dat betreft binnen.. En ben nogsteeds een gezond en gelukkig mens :Y) Dus ik denk dat niet iedereen het nodig heeft :7

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 14:09

Bizzybijtje schreef:
Nu komt er waarschijnlijk een horde bokkers die hun mening gebaseerd hebben op "betrouwbare bronnen", waarop waarschijnlijk een complete discussie volgt die eindigt in een complottheorie.
Dus om dat voor te gaan; het is niet noodzakelijk maar kan geen kwaad. Er zitten zeker nuttige voedingsstoffen in, maar die kun je in principe ook uit andere voedingsmiddelen halen.

Ik heb een beetje research gedaan, inderdaad complottheorieën dat we alleen melk drinken voor de economie en dat we expres verkeerd zijn voorgelicht, blablabla. Daar ben ik dus niet naar opzoek, alleen naar de waarheid, die je dus met goede bronnen kan bewijzen :).

biancalaylo

Re: Is melk echt zo goed voor elk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:16

Nou ik drink vanaf baby elke dag minimaal 1 glas koeienmelk. En vaak savonds nog een glas en heel soms smiddags. En der is niks mis met mijn darmen, tenminste heb der geen last van. Sterker nog als ik me glas melk sochtends niet drink mis ik de hele dag wat..

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:21

Waarom moet je melk drinken van je moeder van wegen de calsium,die kun je ook uit andere voeding halen zoals vis ,broccolie of abrikozen.
Als je voldoede gevarieerd eet heb je geen melk nodig

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:22

Melk opzich is niet nodig, maar melkproducten schijnen wel belangrijk te zijn (ik kreeg destijds op mijn kop bij de dieetiste). Dus idd, bakje vla, plakjes kaas e.d. is ook prima.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:24

Voor mij niet goed in ieder geval. Vanaf klein veel ziek en een hekel aan gewone melk. Alleen chocomelk dronk ik. Inmiddels is duidelijk dat ik een stof mis en melk/lactose niet kan omzetten in bruikbare stoffen. En word er heel erg beroerd van.

Eigenlijk ook logisch, de mens is het enige zoogdier dat na afspenen nog melk blijft drinken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:24

De voornamelijke reden dat ik melk drink is omdat ik het zo lekker vind! Vooral op de warme dagen. Het is echt mijn lieverlings drinken. Maar ik drink wel altijd volle melk. Zelf heb ik er geen last van, en als ik iets van de frituur gegeten heb, is het voor mij ook drinken dat het vette wat neutraliseerd, ik voel me dan gelijk wat minder "vies".

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:26

Ik vind het heerlijk maar ga er verschrikkelijk van hoesten en krijg dan erg veel last van slijm.
Ik drink het dus niet meer :\

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:27

Ik ben ook benieuwd naar deze discussie. Heb nooit melk gelust. Zo nu en dan gigantische buikpijn, niet meer kunnen lopen, ademen deed pijn. Laatst had ik het een keer na een kop warme chocolade... Met zelf opgewarmde melk. Paar dagen later 's avonds na een bakje vla.
Ik blijf toch maar uit de buurt van melkproducten... Hooguit yoghurt :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:30

Volgens mij zijn wij mensen het enige 'diersoort' wat nog melk drinkt op latere leeftijd.

Ik drink nooit melk, al zeker 15 jaar niet meer. 'Vroeger' dronk ik weleens melk als ik echt trek/behoefte had, maar zelfs dat heb ik niet meer. Waarschijnlijk omdat ik gigantisch last van mijn darmen krijg en idd ook slijm en hoesten.

Dat het echt noodzakelijk is, geloof ik niet. Calcium bijv. haal ik wel weer uit andere voedingsbronnen.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:31

Als ik melk drink wordt ik slijmerig. dus lijkt het of ik verkouden ben maar ben het niet. is gewoon een allergische reactie. dus nee het is niet goed voor elk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:33

Floemii schreef:
Als ik melk drink wordt ik slijmerig. dus lijkt het of ik verkouden ben maar ben het niet. is gewoon een allergische reactie. dus nee het is niet goed voor elk

Dat is niet noodzakelijk een allergische reactie hoor, dat heeft vrijwel iedereen wel.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:38

In China is meer dan 90% van de bevolking lactose intolerant, dus melkproducten worden hier bijna niet gebruikt en ook in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika komt het veel meer voor als hier. Alsnog komt oa een calcium tekort daar niet vaker voor als hier. Voor mij een teken dat we het niet zo nodig hebben als ze ons willen laten geloven. Alsnog vind ik het erg lekker :D

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:39

Maar kan het ook zijn wat je gewend bent?
Ik drink mijn levenlang al veel melk, en heb nooit ergens las van (gehad).
Of het nou Houdbare melk was (das niet lekker), of melk vers van de koe (zonder gekookt te zijn, nee ben er niet ziek van geweest en dat was de lekkerste melk ooit!).

Ik heb ook wel eens paardenmelk gehad (ook vers van de merrie, was op wedstrijd en ze moest wat spanning van de uier af hebbe, dus wat doe je dan: Je gaat melken, en je probeert het eens :+ ) Daar krijg je wel wat minder slijm van en is ook erg lekker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:39

Floemii schreef:

Zeker weten? Want een allergische reactie is echt anders.
Melk laat een residu achter in de keel, dat voelt als slijm en lichaam reageer daar ook zo op.

Ik kan geen melk verdragen, maar dat heeft met de lactose te maken :Y)
Lactosevrije melk, heerlijk :) helaas wel van de lang houdbare melk.. Dus dat maakt het een stuk minder lekker :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:41

Ze zeggen dat je er groot van wordt, maar dat deel van de melk heb ik dus gemist -O-...
Maar even zonder gein, ik drink smorgens een beker melk,en de rest water. Heb eigenlijk nergens last van.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:42

In de zomer kan ik liters melk per dag drinken, geen idee waarom maar vind het dan gewoon lekker :')
Ik denk dat het niet kwaad kan, maar ook niet persé hoeft om melk te drinken.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:43

Ik drink ook geen melk.
Net als Cayenne krijg ik ontzettend last van vies, dik slijm, en ik vind het gewoon ontzettend vies haha.
Alle zuivelproducten trouwens.
Melk, yoghurt, vla, yoki, word er echt misselijk van haha.
Plakje jonge kaas tussen de tosti wil er nog wel ingaan, maar voor de rest echt niet.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:44

Ik hou van melk, echt heerlijk vind ik het. Echter krijg ik van halfvolle en volle melk inderdaad zo'n slijmlaag in mijn keel, met magere melk heb ik dit probleem niet :) een allergie is trouwens wel iets anders, google er maar eens op

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:49

Ik lust geen melk, al jaren commentaar gekregen van mijn ma dat ik botontkalking zou krijgen. Onlangs kwam dit ter sprake met de osteo, en ze zei dat melk voor mij juist niet goed is omdat het voor extra verzuring van de spieren zou zorgen. Bovendien zorgt teveel calcium voor belemmering van de opname van magnesium, ook weer niet goed voor de spieren.

Nu, ik zou zeggen: alles met mate, en als je verder evenwichtig eet, kan het vast geen kwaad.