Spieren altijd aangespannen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Spieren altijd aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 22:06

Super irritant -O-

Ik heb het al een hele tijd, zeg gerust een half jaar. Als ik rustig zit, bijvoorbeeld op de bank, bed, aan tafel of achter de kassa op m'n werk. Dat zijn momenten dat ik mijn lichaam gewoon kan ontspannen, maar ik span ALLES aan. Vooral buik en borst, armen en bovenbenen + knieën. Ook als ik 's avonds in bed lig; ik span alles aan, ook mijn onderbenen en voeten. Dat merk ik dan op na een tijdje omdat ik dan ook heel krampachtig 'bovenin' ga ademhalen ipv door m'n buik. Ik kan dan wel loslaten en dat gaat een paar seconden goed, daarna betrap ik mezelf er weer op dat ik alles compleet vastzet..

Vooral op m'n werk is dit erg, dan zit ik bijna te hyperventileren omdat ik me zo aanspan. Ik ben totaaaal niet zenuwachtig, doe dit werk al 8 jaar.. er is niks aan de hand, ook niet als ik in bed lig, heb geen angsten oid..

Zijn er mensen die dit ook herkennen? Heeft het een naam ofzo, of is het gewoon een tic? :+ Ik heb er nogal veel last van namelijk.

Anoniem

Re: Spieren altijd aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:10

Ik heb dat altijd als ik in de tandartsstoel lig. Dat ding is vet comfortabel, ik ben totáál niet bang voor de tandarts en toch... Geen idee hoe het komt.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:53

Ik span vaak onbewust mijn schouders aan, heel vervelend want ik krijg er ontzettende kramp van.

Edit: terwijl ik dit typte merkte ik zat ik ze weer vast had gezet :roll:

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:59

Hé, dat heb ik ook! vooral in de winter (omdat het dan natuurlijk kouder is) heb ik dat vaak. ik loop dan hele dagen met rugpijn rond, omdat ik me onbewust opspan. Echt vervelend. en de laatste tijd betrap ik me, net als jij, erop dat ik zelfs 's avond in mijn bed, me ook opspan. Terwijl het daar echt wel lekker warm is! dan ontspan ik mijn spieren zo goed als mogelijk, dus ik denk dat het dan ook weggaat, maar ik weet het eigenlijk niet zeker. het kan best wel zijn dat ik me wel vaker onbewust opspan... ik lees even mee :D

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:02

Ik heb het ook met mijn schouders! En rug. Heb ook altijd last van mijn schouders en rug. Ik ook nu ik dit type, zit ik wel met aangespannen schouders :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:04

Al bij een goede fysio geweest? :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:05

Ik heb het in mijn nek en schouders al een aantal jaren, tot krampen in mijn armen aantoe en zo erg dat ik ervan moet spugen. Heb verschillende therapeuten bezocht maar het heeft geen baat. Zodra ik denkmdat ik moet ontspannen lukt het wel maar gelijk springt het weer terug. Er zijn foto's en scans gemaakt maar weinig op te zien. De HA zei eens dat ik erbij zit of ik ieder moment een stomp voor mijn hoofd verwacht.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:12

Ik zat ook altijd vast in mijn schouders en nek. Diverse (fysio)therapeuten bezocht maar weinig resultaat. Ik kreeg de tip om magnesium te gaan slikken en dat maakt bij mij een wereld van verschil. Kan bijna niet meer zonder.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:09

Ik span ook altijd mijn nek en schouders. Vooral heel erg op school, stage werk etc.
Gelukkig willen de massages van mijn vriend wel eens helpen om het wat soepeler te houden. Maar zeker als het een tijdje niet gemasseerd is word het gewoon langzaam hard, en dat doet zeer.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:16

Ik heb ook al heel wat jaren last van m'n spieren en het moeilijk kunnen ontspannen. Ik probeer er veel op te letten, maar het gebeurd steeds ongemerkt. In de winter heb ik nog meer last door de kou. Heb al verschillende therapeuten gehad en onderzoeken in het ziekenhuis en er is geen verklaring voor. Ik heb nu sinds een tijd acupunctuur en dat helpt bij mij goed. Binnenkort begin ik Op advies ook met magnesium, ik ben heel benieuwd wat ik daarvan merk!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:15

Een fysio kan je hier bij helpen, maar ook iets relatiefs simpels als oefenen met een app met ontspanningsoefeningen kan je al bewuster maken.

Rijd je ook paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:28

Ontspanningsoefeningen is hier zeker nuttig, misschien een gek idee maar yoga zal ook geen kwaad kunnen. Daarmee maak je je lichaam sowieso wat losser, en je wordt je ook veeeeeeel bewuster van je houding en je ademhaling.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:09

Wow ben dus niet de enige!

Ja, ik rijd zo af en toe paard. Niet dagelijks of een aantal keer per week of zo.

Fysio heb ik nooit aan gedacht, dacht altijd dat dat meer was voor als je spieren vast zaten of een blessure had.. ik span ze tenslotte zelf aan. Yoga lijkt me inderdaad ook heel nuttig, zou ik ook heel graag willen doen. Is echter geen optie omdat ik dan bonje krijg met mijn vader (ivm zijn geloof :\ ..) want ik heb het al eens overwogen omdat ik het wel heel fijn vind. Heb het tot vorig jaar gehad, tijdens psychomotorische therapie (PMT).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:15

Huh? Wat heeft yoga met het geloof van je vader te maken dan? Het is in principe ook gewoon een sport, natuurlijk kun je het koppelen aan meditatie etc. etc. maar dat hoeft toch niet per se? :) Als je gewoon die oefeningen doet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:17

Ik denk dat het voor een deel ook wel gewoonte is ( geworden). Maar magnesiumtekort in je lichaam kan ook zorgen voor verkramping van spieren. Dus misschien kan je eens overwegen een magnesium supplement te gaan slikken of magnesiumolie te wrijven ! Dat zorgt voor de ontspanning van je spieren ( en zenuwen ).

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:19

Ik wilde ook yoga voorstellen :j Ik doe sinds een paar weken mee met yogalesjes, voor mij helpt het goed, hoewel ik het volgens mij minder extreem heb dan jij. Jammer dat dit niet echt een optie is! Misschien kun je online dingen vinden?

Als ik in bed lig en merk dat ik dingen aanspan probeer ik altijd eerst bewust te zijn van mijn ademhaling en die dieper te maken (bijvoorbeeld door een hand op mijn buik en een andere op mijn borst te leggen en dan eerst in mijn buik te ademen, dan alleen in mijn borst, dan beide, enz), en daarna met mijn aandacht naar elk stukje in mijn lichaam gaan om de spanning te proberen af te laten vloeien. Soms merk ik het van sommige spieren pas dat ik ze gespannen heb, als ik er met mijn aandacht naartoe ga :j
Wat voor mij ook wel hielp met slapen was eerst beginnen met je tenen te wiebelen, dan hele voeten, benen, zo helemaal door je lichaam heen naar boven t/m mijn vingers, en daarna de beweging weer af laten vloeien naar beneden.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:22

Bizzybijtje schreef:
Huh? Wat heeft yoga met het geloof van je vader te maken dan? Het is in principe ook gewoon een sport, natuurlijk kun je het koppelen aan meditatie etc. etc. maar dat hoeft toch niet per se? :) Als je gewoon die oefeningen doet?

Dat argument gooi ik ook steeds in de strijd. Voor mij is het nl niets anders dan oefeningen doen en ontspannen (vooral de bodyscan vond ik fijn, hoewel dat volgens mij niet eens echt yoga is? hoe dan ook..). Hij zegt dat het uit de Oosterse culturen voortkomt en dat het occult en satanistisch is.
Nouja, ben 24 dus mag het zelf bepalen :Y) wieweet ga ik het wel gewoon doen. Ik vind het alleen jammer te moeten verzwijgen/liegen dan, heb ik een hekel aan. Maar ruzie om zoiets vind ik ook niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:23

xMendy schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat argument gooi ik ook steeds in de strijd. Voor mij is het nl niets anders dan oefeningen doen en ontspannen (vooral de bodyscan vond ik fijn, hoewel dat volgens mij niet eens echt yoga is? hoe dan ook..). Hij zegt dat het uit de Oosterse culturen voortkomt en dat het occult en satanistisch is.
Nouja, ben 24 dus mag het zelf bepalen :Y) wieweet ga ik het wel gewoon doen. Ik vind het alleen jammer te moeten verzwijgen/liegen dan, heb ik een hekel aan. Maar ruzie om zoiets vind ik ook niet nodig.

Ah oke, jammer dat hij er zo tegenover staat!
Tsja verzwijgen is wat raar maar anderzijds....Je bent 24. Ik denk echt dat het zeker nuttig is omdat je je echt bewust wordt van je spieren, ademhaling etc. en daarnaast heeft het ook een losmakende functie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:25

Wat ik heb gehad en mogelijk bij een van jullie ook: ik zette me als het ware schrap in mijn stoel.
Dwz: dijbenen duwen tegen de zitting en bovenrug tegen de rugleuning - de onderrug betreurenswaardig hol.
Met een goede diagnose goed op te lossen. (De details: Google op 'inpp' en kijk naar 'tlr'.)
Ik zit nu veel ontspannender op een stoel en mijn onderrug is minder hol.