Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:37

Ik las net dit uitstekende stuk in de Huffington Post:

http://www.huffingtonpost.com/jj-keith/ ... 29948.html

Ik sta hier 101% achter. Vaccinatie is een van de geweldigste uitvindingen ooit. Het beschermt ons tegen ziekten die tot ver in de vorige eeuw dood en vernieling zaaiden. Het is tegenwoordig hip en lekker alternatief om tegen vaccinatie te zijn. Mensen die zich laten meeslepen in die theorieen zijn heel luidruchtig, vooral op het internet. Ze overstemmen de zwijgende meerderheid die wel gewoon hun gezond verstand en het advies van hun artsen volgen en het juiste doen voor hun eigen en andermans kinderen. Het is tijd dat wij eens laten horen dat het uit moet zijn met die gekkigheid.

Het is niet OK dat mensen met een pasgeboren baby zich tegenwoordig zorgen moeten maken over een kinkhoestepidemie. Kinkhoest hoort thuis in de geschiedenisboeken.

Het is niet OK dat ouders hun kind met kanker thuis moeten houden van de speelgroep uit angst voor mazelen, terwijl de alternativelingen met hun ongevaccineerde kinderen op diezelfde speelgroep zitten te pochen hoe welingelicht en alternatief ze wel zijn.

Andrew Wakefield is een gesjeesde onderzoeken wiens theorieen al 15 jaar ontkracht zijn. Jenny McCarthy is een B-film sterretje zonder enige medische achtergrond. DIe mensen verdienen het niet om zo`n groot forum te krijgen. Laten we er gewoon mee ophouden. Ik kom uit de kast: ik ben VOOR vaccinatie.
Laatst bijgewerkt door Rapperijder op 03-10-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Re: Kom uit de kast VOOR vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:44

Ha! Goed gezegd.

De grappige kant hiervan heb ik ook meegemaakt. Of nou ja, ik vond het hilarisch.

Ik zat in de metro en tegenover mij zat een vrouw die aan de praat raakte met een andere vrouw. Allebei 65+. Het ging over de griepprik op een gegeven moment.
Vrouw 1 zegt dat ze de prik niet haalt. Vrouw 2 geïnteresseerd: goh waarom niet? Vrouw 1 begint een heel verhaal met complottheorieën en al af te steken, van 'het werkt toch niet' tot 'de overheid heeft er een stofje in gestopt wat ervoor zorgt dat je minder oud wordt - maar bij het vaccin van de koningin is dat stofje eruit gehaald!'
Klinkklare onzin natuurlijk, ik moest me inhouden om niet keihard te gaan lachen.

Maar goed, da's iemand die dat voor zichzelf uit moet maken. Een kind hoor je te beschermen. Wat voor kwaad kan het nou helemaal?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:55

Magrathea schreef:
Maar goed, da's iemand die dat voor zichzelf uit moet maken. Een kind hoor je te beschermen. Wat voor kwaad kan het nou helemaal?

Daar verschillen de meningen blijkbaar nogal over.

Ts, wil je een discussie over enten of 'even je gal spuwen'? Je op is natuurlijk bepaald niet objectief geschreven en imo zelfs veroordelend...

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:05

Ik ben niet tegen vaccineren maar wel voor kritisch prikken. Ik wil weten wat er in mijn kinderen gestopt wordt en wat daar de eventuele consequenties van kunnen zijn. Ze hebben bij mij allemaal standaard entingen gehad maar mijn oudste dochter heeft niet de entingen voor baarmoederhals kanker gekregen. En daar heb ik me goed in ingelezen en over gesproten met oa de huisarts en homeopaat. Er is Nog niet voldoende onderzoek naar de gevolgen op lange termijn en het werkt maar tegen enkele van de tientallen vormen van bmh kanker. Met de softenon kindjes en desdochters in mijn achterhoofd hoop ik goed gedaan te hebben met deze beslissing. Waarbij mijn dochter zelf ook betrokken is uiteraard.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 23:09

Ik schrijf dit omdat ik, net als de auteur van het stuk in de link, vind dat de anti-vaccinatie lobby het Internet teveel beheerst. Dat is niet omdat ze in de meerderheid zijn of omdat ze gelijk hebben, maar omdat ze zo hard roepen. De overgrote meerderheid van de mensen vaccineren gewoon en houden daar geen forumdiscussie over.
Er gebeuren in de wereld veel verkeerde dingen omdat de zwijgende meerderheid blijft zwijgen, en de terugkeer van vermijdbare ziekten is daar een goed voorbeeld van.

Er zijn hier de laatste tijd een paar anti vaccinatie topics voorbij gekomen. Ik vind het tijd om de andere stem eens te laten horen.
Laatst bijgewerkt door Rapperijder op 03-10-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:18

Daar schuilt precies het gevaar. Met de manier waarop jij wil discussiëren, overtuig je die groep niet. Als je over jezelf praat in de vorm van: "het gezond verstand eens laten horen", zeg je dus eigenlijk dat die groep mensen niet bij hun volle verstand is. Daarmee overtuig je niet, je kwetst alleen omdat zij echt denken dat ze het goed doen. En wie zal het zeggen? In sommige opzichten Denk Ik inderdaad ook dat het soms minder of zelfs niet nodig is. Ik vind de griep prik ook akten nodig voor risico groepen en zelfs dan helpt het vaak niet of niet voldoende. Toen ik zwanger Was van mijn jongste moest ik een enting gaan halen voor de Mexicaanse griep. Nou, no way. Dktp en bmr hebben mijn kinderen gehad maar wel wat later dan standaard. En nee, niet gelovig. Wel kritisch.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 23:33

Ik wil helemaal niet discussieren over wel of niet vaccineren. Dat heeft geen enkele zin.

Ik zeg dat tegen vaccineren zijn als fenomeen veel groter lijkt dan het is. Mensen die erin meegaan zijn natuurlijk volledig overtuigd en daar kan je niet tegenin discussieren. Ze besteden heel veel tijd aan het verspreiden en verdedigen van hun ideeen op internetfora. Daardoor lijkt het alsof dat gedachtengoed mainstream is, en dat er waarheid in zou zitten. Degenen die wel vaccineren halen gewoon hun prikken en gaan verder met hun leven zonder dat op internet te gooien. Daardoor beheersen de antivaxers de discussie.

Ik wil graag de gewone mensen oproepen om van zich te laten horen in het belang van onze kinderen.

Oh ja: mamamier: baarmoederhalskanker is niet besmettelijk dus daar heft buiten jouw dochter en jij niemand iets mee te maken. Ik heb het meer over de besmettelijke ziekten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:38

Inderdaad Rapperijder, ik schrik ervan hoeveel mensen klakkeloos de anti-vaccinatie lobby geloven.

En dat zeg ik terwijl mijn vader van 1 inenting als kind wel eens ziek is geworden, maar dat is 85 jaar geleden en de afwijkingen bij mensen waardoor ze medisch gezien niet geschikt zijn voor SOMMIGE inentingen zijn inmiddels al lang en breed bekend.
Nog nooit in de geschiedenis zijn inentingen zo veilig geweest, en zijn er zo weinig mensen doodgegaan aan ziektes die mensen 1 eeuw geleden soms niet eens uit durfden uit te spreken, zo bang was men ervoor.

Maar het is tegenwoordig ikke ikke ikke, en veel "kritische" mensen willen hun kind laten meeliften op de inentingen van een ander en realiseren zich niet wat voor groepen mensen er door een te lage inentingsgraad gevaar lopen.

En nee, er is geen medisch complot van boze regeringen die de mensen dood willen spuiten met foute vaccins.

En nee, homeopathen zijn per definitie niet geschikt voor het beoordelen van inentingen, dat er nog mensen bestaan die naar zulke oplichters gaan.

Over de inenting tegen bepaalde vormen van baarmoederhalskanker:

Ik ben bijzonder pissig op mensen die eindelijk voor het eerst in de geschiedenis de kans krijgen op een inenting tegen KANKER en het hun dochter niet gunnen de kans op die rotziekte te verkleinen. Mijn dochter mocht van mij zèlf kiezen!
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 03-10-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:41

@Rapperijder
Baarmoederhalskanker is dus wel besmettelijk en wordt door de man overgebracht.
De kanker zelf niet maar wel het HPV virus welke baarmoederhalskanker kan veroorzaken.
Tegen alle soorten van het virus kan geënt worden, alleen tegen een bepaalde stam van het (overdraagbare) virus.

edit:
even wat toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-10-13 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:47

Brainless schreef:
@Rapperijder
Maar niet tegen alle soorten kan geënt worden, alleen tegen een bepaalde stam van het (overdraagbare) virus.

Klopt Brainless, maar het is een enòrme doorbraak in de geschiedenis dat er überhaupt een inenting tegen een virus is dat die rotziekte mede veroorzaakt... ik had ècht meer enthousiasme van mensen verwacht, maar in plaats daarvan gaan ze ineens moeilijk lopen doen...
Bij een Christelijke Patiëntenvereniging waren er zelfs mensen tegen, want dan zou hun dochter misschien een losbandige slet worden als ze toch geen kanker meer zou kunnen krijgen, dus raadde die vereniging haar leden de inenting af, want nette christelijke meisjes krijgen die ziekte niet (en worden blijkbaar nooit verkracht bijvoorbeeld?) een schande vind ik dat!

Uiteraard heb ik mijn lidmaatschap van die vereniging opgezegd.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 00:00

Brainless schreef:
@Rapperijder
De kanker zelf niet maar wel het HPV virus welke baarmoederhalskanker kan veroorzaken.
Tegen alle soorten van het virus kan geënt worden, alleen tegen een bepaalde stam van het (overdraagbare) virus.

edit:
even wat toegevoegd

Baarmoederhalskanker is een SOA. Als de ene kleuter dat aan de andere doorgeeft is de crèche wel heel verkeerd bezig....
Ik heb het in dit topic vooral over die vaccinaties waarbij je als ouder niet alleen jouw eigen kind maar ook de rest van de groep in gevaar brengt door ze te weigeren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:23

Ik vind het niet zo gek dat juist dat wat niet mainstream is zijn weg vind via het net. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:51

TurdusMerula schreef:
Daar verschillen de meningen blijkbaar nogal over.

Ts, wil je een discussie over enten of 'even je gal spuwen'? Je op is natuurlijk bepaald niet objectief geschreven en imo zelfs veroordelend...

"Zelfs veroordelend"? Natuurlijk, en met goede reden; de TS spreekt een mening uit, en daar is niets op tegen.
Met een prima onderbouwing. Degenen die wegkomen met niet enten doen dat niet vanwege hun betere immuunsysteem, maar omdat de meerderheid om hen heen gelukkig wél ent....Ik veroordeel dergelijk onverantwoordelijk gedrag ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 06:52

Ik ben het eens met Kuggur en ts. Niet inenten is een gevaarlijk modeverschijnsel. Kijk, dat je wilt weten wat er in zo'n prik zit, dat begrijp ik. Maar al die fabels die men de wereld instuurt, geeft geen indruk van gezond verstand, maar eerder van domme bangmakerij zonder vaak ook maar enige wetenschappelijke basis. Hoe dat mensen zo de volksgezondheid en ook de persoonlijke gezondheid van anderen in gevaar brengen, bewust, vind ik echt niet kunnen. Kritisch zijn ok, maar dan wel op goede gronden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:02

Mensen zijn kritisch, maar slikken wel allerlei hoaxes voor zoete koek, vreemd genoeg. Ik denk ook dat daar de "kracht" ligt van alternatieve genezers: mensen losweken van het reguliere circuit door dat verdacht te maken (en laten we wel wezen, iedereen kent wel een "Oom Piet" waar een dokter ooit een fout bij maakte) en vervolgens die mensen wijs maken wat ze zelf maar nuttig achten. Voor hun eigen portemonnee.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 04-10-13 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:04

TurdusMerula schreef:
Ik vind het niet zo gek dat juist dat wat niet mainstream is zijn weg vind via het net. :)

Ja maar als het op internet is te vinden is het toch waar? :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:05

Wat een titel: Kom uit de kast voor vaccinaties... >;) _O-
Dacht toch eerst heel wat anders.

Vaccineren tegen besmettelijke ziektes zou gewoon door iedereen gedaan moeten worden.. maarja, geloof etc...

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:10

Ergens denk ik ja, wel vaccineren... Maar als k t vanuit een heel ander 'natuurlijk' oogpunt bekijk... Als iedereen zich voor alles gaat laten vaccineren, raakt de wereld dan niet nog erger overbevolkt? Die ziektes zijn er allemaal niet voor niets, al klinkt t misschien een beetje cru.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:13

Er zitten echt wel nadelen aan prikken, mijn dochter bv is echt veranderd na een inenting. Nu zou ik er veel beter over na denken, nu ik weet dat er ook nadelen aan zitten. Griepprik werkt zo ie niet bij iedereen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:16

Even terzijde: kinkhoest is ook met inentingen niet naar de geschiedenisboeken te verbannen.

En er zijn medische indicaties om inentingen niet te geven (bv http://www.lareb.nl/getmedia/5b7d0aa4-8 ... t-2013.pdf )

Daarnaast denk ik dat het altijd belangrijk is om inentingen niet op 1 hoop te vegen, maar kritisch te blijven welke nodig zijn en welke niet. Zoals antibiotica niet altijd nodig is, en bepaalde medicijnen veel te makkelijk worden voorgeschreven (oa onder invloed van de farmaceutische industrie), is het ook zinnig om dat bij inentingen te blijven bekijken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:18

Waarom wordt het nu weer op het geloof gegooid. Leuk he de media napraten... Er zijn idd een stroom gelovigen die niet enten, MAAR er zijn meer niet gelovigen die niet enten dan wel gelovigen.

En ik heb de oudste 2 volledig in laten enten. laten deze nu "toevallig" beide autisme hebben! (nee het is niet te bewijzen dat het daarvan komt, maar in mijn ogen ook niet uit te sluiten) De 2 jongsten hebben geen entingen gehad, en hebben nergens last van.

Mijn dochter krijgt ook GEEN enting voor baarmoederhalskanker in mijn ogen geeft dat een valse gevoel van veiligheid. Ik ben geent dus mij overkomt het niet meer. terwijl je die kanker ook gewoon kan krijgen met inenting!!

En over inenten? tja als je de rivm moet geloven is een enting na zoveel jaar uitgewerkt... Daar zit je dan geent en wel, denkend dat je overal veilig voor bent. Als ze dan toch willen enten om alle ziektes uit te bannen (wat toch weer andere ziektes tot gevolg heeft, want elke tijd heeft zijn eigen ziektes) Dan ,oet het gewoon standaart om de zoveel jaar herhaalt worden.

Dus laat het zinnetje maar achter wege dat andere kinderen ziek worden door de kinderen die niet geent zijn. Kan net zo goed komen door die kinderdagverblijf medewerker die denkt veiligte zijn omdat ze jaren geleden geent is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:19

Mijn kids zijn ook autistisch, misschien toeval misschien ook niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:56

Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit. Een veel gemaakte redenatie fout, fenomeen b volgt op fenomeen a, dus a veroorzaakt b.
Kán maar hoeft helemaal niet, ze kunnen bijvoorbeeld beide het gevolg zijn van een ander fenomeen c, of er kunnenen andere redenen voor het in deze volgorde voorkomen van a en b zijn (direct na de introductie van het electrische scheerapparaat nam het aantal gevallen longkanker onder mannen drastisch toe).
En ja inderdaad, in veel gevallen is toeval de factor die voor correlatie zorgt.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:58

Shadow0 schreef:
Daarnaast denk ik dat het altijd belangrijk is om inentingen niet op 1 hoop te vegen, maar kritisch te blijven welke nodig zijn en welke niet. Zoals antibiotica niet altijd nodig is, en bepaalde medicijnen veel te makkelijk worden voorgeschreven (oa onder invloed van de farmaceutische industrie), is het ook zinnig om dat bij inentingen te blijven bekijken.

Dat is inderdaad heel belangrijk. Je hoeft niet direct een geitenwollensok (sorry) te zijn als je kritisch naar de medische wereld kijkt. Neem bijvoorbeeld het kunstmatige hormoon DES, dat is tot 1974 in alleen Amerika al bij bijna 5 miljoen (!) zwangerschappen voorgeschreven. Zouden ze toen hebben gedacht 'moet wel goed zijn dus'?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:08

marleen_usar schreef:
Er zitten echt wel nadelen aan prikken, mijn dochter bv is echt veranderd na een inenting. Nu zou ik er veel beter over na denken, nu ik weet dat er ook nadelen aan zitten. Griepprik werkt zo ie niet bij iedereen.

De griepprik is ook lang niet voor iedereen nodig, en is een voorbeeld van een inenting waar je zonder al te veel schade kritisch over màg zijn, omdat het virus erg veranderlijk is, dus hollen de ontwikkelde vaccins soms achter de feiten aan, en de kans aan griep dood te gaan kleiner is dan bij andere ziektes.