Niks meer om me druk om te maken, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

Niks meer om me druk om te maken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:16

Na jaren vol stress, een scheiding, meerdere verhuizingen en een hoop financiële ellende heb ik nu echt rust. Alles gaat goed en ik hen genoeg reden om te genieten van deze rust alleen om de een of andere reden lukt dit niet.

Ik ben ontzettend moe en heb erg veel last van hyperventilatie en pijn op mijn borst.

Uiteraard is er nog veel meer gebeurd dan bovenstaand maar daarover wil ik het hier liever niet hebben.

Heeft er hier iemand misschien hetzelfde meegemaakt en hoe ben je hier mee omgegaan?

Hutcherson

Re: Niks meer om me druk om te maken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:24

Ik denk dat je iets nodig hebt om je aandacht af te halen van het 'rust moeten nemen'. Ik denk dat je jezelf ook wel deels aanpraat dat je nu niks meer hebt om je druk over te maken en dat je leven nu soort van 'leeg' lijkt, maar denk ook wel dat t n kwestie van wennen is. Is het misschien een optie om een huisdier te nemen waar je voor kan zorgen, of een verzorgpaard? of start een bedrijfje in sieraden maken of iets anders. kortom, zoek een nieuwe hobby zodat je toch lekker bezig blijft en je niet het gevoel hebt dat je iets mist.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:29

Dat is heel normaal. Al die tijd was je bezig met "overleven", vechten en de zorgen. Als alles dan goed gaat komt de klap pas. Daarvoor had je geen tijd omdat je zo hard moest werken om alles op de rails te houden/te krijgen.

Neem je rust en geef jezelf de tijd om alles te boven te komen. Dat alles nu goed gaat wil niet zeggen dat je die nare tijd verwerkt hebt. De vermoeidheid komt er nu pas goed uit dus moet je zorgen dat je nu ook kan bij gaan komen.

Sassol

Re: Niks meer om me druk om te maken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:39

Bij stress wordt er cortisol aangemaakt, die ook weer zorgt voor aanmaak van insuline. Hierdoor heb je meer energie, een hogere hartslag, betere weerstand en een betere spijsvertering + eetlust.
Nu jij geen/weinig stress meer ervaart, daalt je cortisolniveau wat er dus voor zorgt dat je een lagere hartslag, minder energie, minder eetlust e.d. hebt. Omdat jij jaren lang veel cortisol in je lijf gehad hebt, kan het zijn dat je lichaam enigszins resistent geworden is, waardoor je dus slechter functioneert op een normaal cortisol niveau dan voor die stresstijden.

Afijn, fysisologisch gezien is het dus heel logisch dat je na jaren stress echt nog even bij moet komen.
Dus dat zou ik als ik jou was vooral doen. Ga lekker op de bank een filmpje kijken, begin je dag lekker rustig, eet gezond en slaap lekker bij (als je 12 uur slaapt bijv. zal je lijf dat wel nodig hebben).
Zie het maar als griep: je bent 1 dagje niet lekker, 3 dagen flink ziek en dan moet je nog een week bijkomen (wat neerkomt op rustig aan doen/vroeg in bed liggen) voor je weer helemaal terug bij je oude conditie bent.