Angststoornis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bobomelo

Berichten: 1714
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:04

Hier 1 met sociale angststoornis, door heftig pest verleden....heeft me heel onzeker gemaakt, voel me ook een klein vogeltje in de grote mensen wereld. Ik slik wel AD, amitriptyline, i love it, want ik heb periodes van 4 maand gehad dat ik niet kon slapen. , nu slaap ik tenminste weer! ik heb wel 2 jaar therapie gehad. Veel geleerd! Soms is je gevoel nog heel wankel, maar de theorie wordt al sterker, nu het gevoel in je lijf meekrijgen! Ik zie af en toe de psychiater-mevrouw, leuk mens, heb ik veel aan! Kan met haar ook goed praten.
Zie haar nog 2 keer per jaar ofzo, is niet vaak, maar wel een heel veilig gevoel!

Iedereen sterkte, probeer er hard aan te werken, maar ook weer niet té hard hihi. Acceptatie is ook belangrijk onderdeel. En medicatie kan je in veel gevallen net dat steuntje in de rug geven zodat je de therapie beter kunt volgen!

Mochten mensen vragen hebben, pb staat open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:06

Janneke2 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ja, maar waarom zegt dat amygdala dan dat het gevaarlijk is?
Wegens eerdere ervaringen.

Klopt. Of vanwege instinct, mogelijk.
Citaat:
Als je dan telkens zegt "Ja amygdala,

Nee.
Het is niet de officiële medische term, maar de amygdala hoort tot het autonome zenuwstelsel. Het is dus een van die dingen die buiten je eigen acties om allerlei zaken in werking stellen. Vergelijk het met een reflex: dat wordt ook niet heftiger omdat je ratio hetzij het gelijk, dan wel het ongelijk van dat reflex gaat vaststellen. Het is toch vooral een kwestie van input.



En die input zijn de verkeerde gedachten. Die triggeren de angst. Directe reflexen kun je inderdaad niet voorkomen (als er iets valt waar je van schrikt of er komt een tijger op je afgesprongen vanuit de bosjes). Maar angst bouwt op.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:09

Janneke2 schreef:
Soraya10 schreef:
Een psychologe praat alleen maar en een psychiater probeert een diagnose te stellen en daarop volgend kun je dan laag instarten met een medicatie voor geschreven door diegene die je als je er na 4 a 6 weken op ingesteld bent steeds beter van je angst af helpen, Ik spreek uit ervaring. Je hoeft dan geen therapiën te doen en consult is meestal 10 minuutjes(behalve 1e keer) en gaat het goed kun je gewoon standaard recept uit laten schrijven en je kan altijd weer afbouwen en uiteindelijk stoppen. Ik heb er goede ervaringen mee. Instarten is een rot moment, maar daarna voel je je stukken beter.

Nou, een psycholoog m/v stelt net zo goed een diagnose.
En in de route die je hier beschrijft, duurt het nogal lang voordat je meer krijgt dan die tien minuten consulten ivm de pillen.
En het "echt nieuwe dingen leren" aspect, dat kan een psychiater wel, maar een psycholoog kan dat beter. (Een psycholoog is geen arts, maar gedragsdeskundige.)



Ik praat uit eigen ervaring. Er hangt een soort taboe om medicatie. Ik liep ook bij een psychologe en ze zouden mijn nog 1000x terug kunnen laten komen, maar dat verandert niets en door lichte dosering medicatie werd mijn angststoornis de kop in gedrukt (gekregen door hormonale disbalans tijdens mijn zwangerschap toendertijd) en daardoor ga je weer meer leven en focussen op anderen dingen en het 1 helpt het ander. Je moet de medicatie niet zozeer als genezer, maar als ondersteuning zien. En die route is niet lang, maar heel kort. 1 lang gesprek met een psychiater en ze kunnen al medicatie voorschrijven alleen de inwerkingstijd en de verergering in t begin duurt even, maar dan heb je ook wat. Psychologe stelt ook diagnose, maar niet verkeerd bedoelt soms kom je met alleen gesprekken en therapie er nieten heb je meer nodig zonder allemaal poes pas. Dus snap niet waar je op doelt eerlijk gezegd.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:46

Citaat:
Bizzybijtje schreef:
Ja, maar waarom zegt dat amygdala dan dat het gevaarlijk is?
Wegens eerdere ervaringen.

Klopt. Of vanwege instinct, mogelijk.
Citaat:
En die input zijn de verkeerde gedachten. Die triggeren de angst. Directe reflexen kun je inderdaad niet voorkomen (als er iets valt waar je van schrikt of er komt een tijger op je afgesprongen vanuit de bosjes). Maar angst bouwt op.

Klopt pertinent niet.
Nu ja, angst kan opbouwen, dat is een van de vele mogelijkheden.
De vraag waarom de amygdala alarm slaat is onderdeel van uitgebreid onderzoek en er zijn meerdere theorieën over.
Gesteld dat iemand zichzelf echt in paniek wil hebben, dan kan het op zich wel met puur alleen gedachten.
Een andere theorie gaat over stress: wie slaap tekort komt, gaat makkelijker in alarm, bijvoorbeeld. (Er zijn observaties waarin een eenmalige akelige input "niets deed" en in een periode van slaapgebrek een angststoornis plus depressie veroorzaakte. )
En er zijn theorieën over stress hormonen, andere hormonen, zelfs over voeding, noem maar op.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:01

@Soraya: voor mij is medicatie geen taboe. Maar ik vind de gangbare AD nodeloos zwaar. Als een gebrek aan serotonine het probleem is (artsen onderzoeken dit helaas zelden) dan is tryptofaan een elegantere oplossing. Dat spaart iemand die eerste zes weken die niet leuk zijn.
Zou onderzoek aanwijzen, dat het probleem m niet zit in serotonine maar in dopamine of noradrenaline, dan kun je ook goed aanpakken maar kun je meteen alle AD achterwege laten

En wie door angst wordt gekweld: l- theanine, l-glutamine en eventueel l-tryptofaan doen het prima, eventueel met hop of griffonia. Alles bij een goede drogist te verkrijgen. (Dat is raar, maar zo liggen de zaken. )

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:16

Kan je dat allemaal bij elkaar innemen? Ikben nogal van de supplementen..

Ik slik momenteel magnesium wat er al voor zorgt dat ik een stuk rustiger ben.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:12

Ja, dat mag. Of het nodig is, is een kwestie van ondervinden.
(Ten overvloede: tryptofaan mag niet samen met een Ssri (=type AD) en het werkt alleen kalmerend als je het slikt op een lege maag.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:29

Janneke2 schreef:
@Soraya: voor mij is medicatie geen taboe. Maar ik vind de gangbare AD nodeloos zwaar. Als een gebrek aan serotonine het probleem is (artsen onderzoeken dit helaas zelden) dan is tryptofaan een elegantere oplossing. Dat spaart iemand die eerste zes weken die niet leuk zijn.
Zou onderzoek aanwijzen, dat het probleem m niet zit in serotonine maar in dopamine of noradrenaline, dan kun je ook goed aanpakken maar kun je meteen alle AD achterwege laten

En wie door angst wordt gekweld: l- theanine, l-glutamine en eventueel l-tryptofaan doen het prima, eventueel met hop of griffonia. Alles bij een goede drogist te verkrijgen. (Dat is raar, maar zo liggen de zaken. )



Tja...Ieder zijn keus, maar dit is een gecontroleerde en redelijk snelle oplossing. Ieder voor zich moet het maar beslissen.

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:28

Ik ben van mening dat mijn angst niet op te lossen is met even een pilletje erin dan word het wat minder en komt het goed..
Ik moet aan mezelf werken en mezelf leren accepteren en ook situaties accepteren door los te laten en eigenlijk een beetje meegaan met de situatie ookal is dit niet altijd zoaks ik het wil.
En hoe drukker ik me erom ga maken hoe erger het word..
Janneke, ontzettend bedankt voor je adviezen, daar heb ik veel aan en ook zeker aan je oefenigen.. mag ik vragen hoe het komt dat je daar zo veel van weet? Kan zijn dat ik eroverheen lees maar heb de discussie stukjes overgeslagen aangezien je ons probeert te helpen!

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:30

Ik heb het zelf ook heel zwaar gehad. Begon met hyperventilatie aanvallen , daarna periodes met hevige hartkloppingen waar k pillen voor kreeg en zelfs straatvrees. Op 1 avond had k er ook haast teveel van kon in mijn eigen bed niet meer rustig liggen zo bang. Ben er nu vanaf , gelukkig. Zonder medicatie en praatsessies van die blije ventjes.. Waar ik 1 keer geweest ben en na een half uur gek werd. Misschien kan ik sommigen helpen door mijn ervaring te delen. Wie weet :)

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:56

Wat heb je dan zelf verder gedaan om er van af te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:49

Citaat:
Klopt pertinent niet.
Nu ja, angst kan opbouwen, dat is een van de vele mogelijkheden.
De vraag waarom de amygdala alarm slaat is onderdeel van uitgebreid onderzoek en er zijn meerdere theorieën over.
Gesteld dat iemand zichzelf echt in paniek wil hebben, dan kan het op zich wel met puur alleen gedachten.
Een andere theorie gaat over stress: wie slaap tekort komt, gaat makkelijker in alarm, bijvoorbeeld. (Er zijn observaties waarin een eenmalige akelige input "niets deed" en in een periode van slaapgebrek een angststoornis plus depressie veroorzaakte. )
En er zijn theorieën over stress hormonen, andere hormonen, zelfs over voeding, noem maar op.


En toch gebeurde het bij mij enkel doot gedachten. Als ik er niet aan dacht gebeurde er ook niks, maar ja nadat het zo vaak mis is gegaan ga je al anticiperen en dan komt die angst toch echt even om de hoek kijken. Je kunt hoog of laag springen maar het heeft mij echt geholpen om puur mijn koppie onder controle te krijgen en daardoor is de angst sterk afgezwakt.

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:51

Daar ben ik ook wel benieuwd naar tanjaatjuhh je mag ook pben als je dat fijner vind!

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:11

@ Bizzybijtje,
bij mij kwam de angst niet door gedachten (die waren secundair) dus die ervaring deel ik niet.
En op zich is is het fijn, dat de angst stukken minder is, maar het punt is, dat de angst bij mij compleet weg is. (De alarmbel is intact, maar ik ben soms achteraf stomverbaasd: gosh ik deed "dat" alsof het niets was, het voelde op dat moment of na afloop ook volstrekt normaal - maar ojojoj dat was "toen" een drama, de gedachte ;) alleen was al goed voor kippenvel en misselijkheid. ....)


Wat ik bedoel met 'gedachte' : gisteren stond er een artikel over de pijnpoli in mijn krant. Daar blijken ze een soort van tandarts. stoelen te hebben. Tien jaar terug zou ik bij het openslaan van die pagina acuut de rillingen hebben gehad (= monster! Alarm!) (=amygdala ziet iets, dat gevaarlijk kan zijn, dwz pijn doet. ) gisteren zag ik de foto , zag ik in wezen een tandarts stoel, en het duurde even voordat ik het snapte - ik zag emotieloos een tandartsstoel, kennelijk gebruiken ze die dingen in de pijnpoli.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:10

ShirleyM schreef:
Wat heb je dan zelf verder gedaan om er van af te komen?


Neem aan dat je het over mij hebt? Iemand die dicht bij me staat toch met pijn en moeite mee gaan praten. Mee de deur uit ook ook al ging het soms weer mis. Mensen die niet weten wat het is hebben er vaak zon onbegrip voor. Van doe eens normaal , kon dat maar.. Toch is er vaak wel iemand te vinden die wel wilt helpen en praten is niet altijd het juiste soms is wat leuks doen wat dan goed , positief uitpakt ook een goede stap.

En ben naar een goede voetreflexoloog gegaan. Had echt ernstige paniekaanvallen op school en kon hem dan opbellen en snel heengaan , hele weg paniek en huilen en daar in de stoel ook. En hij friemelde even 5 minuten en het vloeide echt weg. Ik was zo kalm opeens.

Wat mij persoonlijk opviel dat k alleen de nare dingen van een dag onthield. Maar als je je zo rot voelt is het juist zoeken naar wel de leuke dingen ook al zijn ze erg klein. Ik ging weleens in de douche zitten , warme straal over me heen en denken over de dingen die me wel goed afgaan en waar ik wel even plezier in had. Hielp me enorm.

Tis echt verschrikkelijk en weet wat de meesten van jullie doormaken. De innerlijke rust terug vinden is wel te doen maar het vasthouden is zoveel moeilijker. Ik werd ook zoo bang voor de dood. Maar na een tijd toen het beter ging dacht ik dood gaan we allemaal een keer en mocht het mijn tijd zijn is het zo gebeurt ( hoop niet dat dit hard klinkt ).

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:23

Ik lees ook even mee!
Bij deze mijn verhaal, [MW] Paniekstoornis?

Ik las hier iets over medicijnen voor als je weer een aanval krijgt?
Ik wil maandag de dokter bellen en vragen naar die mogelijkheden want ik ben heel bang dat ik het nu ook weer krijg..

Edit: erg fijn om verhalen van anderen te lezen.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:03

Wat je ook kan gebruiken is valeriaan , begint na een paar dagen gebruik ook te helpen. Je kan wel zware medicijnen inzetten die je als ware verdoven maar toch zou je moeten leren hoe je weer zelf uit zon aanval komt hoe je je zelf weer rustig krijgt.

Als je een aanval krijgt sla je in paniek. Je moet proberen , lukt niet altijd om jezelf weer te vinden. Ho wacht even ik doe het weer ik ga nu eens rustig zitten , rustig en goed ademhalen. Hoofd leeg van mij part ogen dicht en kalmeren. Je bent tot nu toe elke keer uit je aanval gekomen.

Voor hyperventilatie kun je yoga of ademhalingslessen volgen om bewuster te worden van je ademhaling. Vaak begint het met zon vreemd tittelend gevoel aan je neus en mond en denk je dat het heel wat anders wat engers is.

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:00

Ik zou gewoon graag wat krijgen voor stel dat het op school of ergens weer gebeurt, nu heb ik een week herfst vakantie maar anders ga ik echt met tegenzin naar school.. Ik denk dat alleen het idee van dat mocht ik het krijgen en ik heb dan een middel dat ik kan pakken al zou helpen..

Ik wil me gewoon niet nog eens zo voelen zoals ik me toen voelde..

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:44

L - Theanine wil nog wel eens snel werken bij angst.
Ik heb jarenlang twee 'zusjes' op mijn aanrechtkastje gehad - en als dat zo uitkwam, geslikt: L -Glutamine en L - Tryptofaan.
En ik herken je gevoel van: als het nodig mocht zijn, wil ik graag iets dat me kan helpen.
Succes!

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:47

Dankjewel! Ik ga morgen de dokter bellen en hoop dat ik die dag nog langs kan komen..
Hadden jullie ook het gevoel dat niemand je begreep? En mensen vinden dat je je aanstelt?

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:51

Ik had veel mensen in mijn omgeving die het niet begrepen en het valt ook moeilijk uit te leggen aan mensen die er geen last van hebben.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:57

Alleen mensen die het zelf meegemaakt hebben begrijpen wat je in zon periode doormaakt. Ik heb gelukkig een vader die het vroeger ook eens had.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:02

Sarcasm schreef:
Ik lees ook even mee!
Bij deze mijn verhaal, [MW] Paniekstoornis?

Ik las hier iets over medicijnen voor als je weer een aanval krijgt?
Ik wil maandag de dokter bellen en vragen naar die mogelijkheden want ik ben heel bang dat ik het nu ook weer krijg..

Edit: erg fijn om verhalen van anderen te lezen.



Ja dat zijn de Pammetjes (Valiums). Heel verslavend. Dan kun je beter voor anti depressiva gaan zoals venlafaxine die help heel goed tegen angst en paniek en dus ook de aanvallen. Ik slikte trouwens met instarten wel diazepam bij, omdat het eerst wat verergert en diazepam stopt die aanvallen zodra ze aandienen.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:19

Sarcasm schreef:
Dankjewel! Ik ga morgen de dokter bellen en hoop dat ik die dag nog langs kan komen..

Je kunt L - Theanine, L -Glutamine en L - Tryptofaan zelf bij de drogist kopen (al hoort een arts te weten wat ze doen).
Qua gebruik zijn ze vele malen minder schadelijk dan -pammen zoals valium. (Maar als je bij een arts verschijnt, neemt hij/zij aan, dat dingen zoals L- Theanine niet hebben geholpen en krijg je middelen met bijwerkingen. )

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:51

Bedankt voor je duidelijke uitleg tanjaatjuhh!
Ik loop momenteel ook bij een voetreflexoloog en merk ook dat dat mij erg laat ontspannen. Fijn om dat lezen dat het bij meer mensen helpt!
Ik moet de balans terug krijgen in mijn leven en leren dat niet alles eng is en ik niet gek ben=)

Hoe gaat het verder hier met iedereen?