Angststoornis

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:51

Bij ons komt het helemaal niet voor, dat is het rare.
Voor zo ver ik weet ben ik al heel mijn leven bang om dood te gaan, al dacht ik vroeger dat ik echt iets mankeerde (of eigenlijk van alles mankeerde). Gelukkig weet ik nu dat dat niet zo is, en weet ik waar het vandaan komt.

Fijn dat je een goede dag hebt, dat had ik gisteren..
Vanmorgen begon het weer een beetje en heb toen een Valeriaan pilletje gepakt en nu is het weg.

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:37

Gelukkig dat een Valeriaan pilletje goed bij je werkt!
Ik moet mezelf ook soms gewoon wat meer rust gunnen, want hoe moeier ik ben hoe erger het eigenlijk is.

heb wel het idee dat ik soms mijn ademhaling al aardig goed onder controle heb.. al kan ik niet meer tegen zenuwachtige mensen om me heen, dan word ik het ook :+)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:13

lis1, je hebt dus dat wanneer je vermoeid bent dat je er meer last van hebt? Dat was mij ook al opgevallen..

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:16

ja klopt, dan bekijk ik de wereld helemaal vanaf boven af en ga ik in een stand van soort overleven.. dan gaat alles maar ook echt alles op de automatische piloot...
Kan soms erg gevaarlijk zijn en het enige wat werkt is een lekkere warme douche en alles van me af laten stromen en daarna gaan slapen of nog even de happinez lezen.
Ook merk ik dat ritme ook wel erg belangrijk is.
Ik kan niet de ene avond om half 12 naar bed en de dag daarna om 9 uur want dan rust ik ook niet uit..

Ook kan ik de laatste tijd erg slecht tegen erg veel drukte om me heen en veel indrukken.. die moet ik elke keer '' stuk voor stuk'' verwerken.

gaat het verder nu wel wat beter cijsalover?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:59

Wat vervelend allemaal zeg! :( Mag ik vragen wat je momenteel doet om vooruit te komen zeg maar? Zag namelijk dat je bent gestopt bij de psycholoog.

Met mij gaat het een stuk beter dan toen ik dit topic opende. Ben er nog lang niet, maar probeer weer naar colleges te gaan (daar ging ik dus niet meer heen) en verder alle andere dingen te doen. Supermarkt blijft lastig en het blozen (hiermee is alles begonnen) is ook nog niet over. Maar goed, daar gaat aan gewerkt worden gelukkig!

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:18

momenteel lees ik veel op internet en heb ik erg veel steun aan jullie! :-)
ook kan ik gelukkig veel met mijn moeder hierover praten en weten ze eindelijk van mijn auto rij angst.
Mijn vriend helpt me er ook doorheen maar snapt het niet altijd maar zal me altijd proberen te helpen om positief te blijven en te steunen ( hij is nu helaas alleen 3 maanden weg) dus best heftig om alles weer ''alleen'' te doen.
verder ga ik ook eenmaal in de week als het uitkomt naar een voetreflexoloog en drink ik heel erg veel water en verse groene thee voor alle afvalstoffen.
Ook lees ik veel de happinez en heb mezelf daar ontspan oefeningen uit geleerd zoals de 16 seconden methode.

psycholoog klikte niet en ik durf t niet goed te uiten op mijn werk waarom ik elke keer weg moet
(ohja ik ben ook nog van baan veranderd haha ook een goede beslissing geweest)

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:00

Waarom ben je van baan veranderd? Ik weet niet of het voor jou helpt, maar ik heb het mijn schoolvriendinnen wel (deels) verteld, zodat ik me 'veilig' bij hen voel op school. Dat als ik aan paniekaanval krijg, zij er van af weten. Geeft toch een soort rust! :) Op werk heb ik alleen verteld dat ik soms wat paniekerig ben van schoolstress, zodat ik het niet hoef te verbergen. Maakt voor mij een groot verschil, dus wie weet voor jou ook! :)

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:31

Met mij gaat het redelijk goed maar heb nu al twee weken achter elkaar als ik band repetitie heb gehad op maandag avond (waar ik in zing) dat ik s'nachts wakker word helemaal in paniek en in de war. Zou dat zijn omdat ik dan overprikkelt ben ofzo? Het is echt vervelend omdat dit mijn ontspanning is en nu ben ik bang om te gaan omdat ik straks volgende week weer hetzelfde heb...

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:44

Wou net ontspannen gaan yoga bij fitness maar toen voelde mijn vriendin zich ineens niet lekker en viel flauw. Ben weer geschrokken en zit nu ook weer in de stress.. Pfffff

bobomelo

Berichten: 1714
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:17

En je moet gewoon voor ogen houden dat het een periode is waar je doorheen moet. Net als een gebroken been, daar staan ook aantal weken voor voordat het geheeld is, of aan de helende kant is...
Is met storingen in ons hoofd ook zo. Het heeft tijd nodig, en met therapie (en soms ondersteunde medicatie) komt het echt weer goed, of in elk geval goed genoeg!(ik zie het nu ook beetje als dat sommige mensen bv een zwakke enkel hebben, je kan er gerust op lopen, maar het blijft een zwak plekje.....

Nou, dit wou ik ff kwijt!
Knap hoe iedereen zijn verhaal toch doet! Komt echt goed met jullie!

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:12

Cijsalover ik ben van baan veranderd omdat dat beter voor mezelf was en ik meer kon gaan verdienen:-) maar heb er een flinke klap aan overgehouden..

Sarcasm wat ontzettend vervelend.. Ik kan daar ook niet tegen hoor ben panisch voor flauwvallen! Probeer maar niet teveel aan het moment meer te denken en aan morgen te denken en niet aan gisteren want dat is geweest! En ga zsm samen weer naar de sportschool zodat je dit niet gaat mijden..

Bedankt voor je lieve woorden bobomelo!

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:17

Hoe denken jullie trouwens over het wisselen van pil? Hoor in de omgeving van meiden dat ze emotioneel veranderd zijn door het wisselen van de pil, waarvan één ook een angststoornis overgehouden heeft.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:26

Sarcasm schreef:
Net de dokter gebeld en kon meteen langs komen.
Ik heb Oxepam gekregen voor als ik een heftige aanval heb en Valeriaan voor als ik een lichte aanval heb.
Heb ook een vragenlijst in moeten vullen en volgende week donderdag een afspraak gemaakt bij de psycholoog die aangesloten is bij de dokter ofzo..


Let wel op dat dit heel snel verslavend is..
Ik heb het ook geslikt, maar merkte na een tijdje dat ik het echt nodig had om rustig te worden, dus ben er toen mee gestopt.


Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en paniekstoornis :).
Medicijnen heb ik wel geprobeerd, maar ik vind dat echt niks..
Ik heb ook therapie gehad, maar daar ben ik ook alweer een tijd mee gestopt.
Het gaat wel echt met pieken en dalen merk ik, de ene periode gaat het vrij goed en een andere periode helaas minder.
Vanaf dat ik jong was, heb ik er last van en ik moet zeggen dat ik het redelijk kan handelen in mijn eentje. Eerst was ik bang voor de stoornis zelf, bang om een paniekaanval te krijgen, bang voor een angstaanval etc. Maar na jaren heb ik geleerd om mezelf wat rustiger te krijgen in zo'n situatie.
Belangrijk is om naar jezelf te luisteren en mensen die dicht bij je staan, om hulp vragen als je het nodighebt. Soms kan een nuchtere blik ergens op heel verhelderend zijn!
Wat bij mij heel erg helpt is door afleiding te zoeken als ik last krijg van angsten of paniek. Een leuke film kijken (ik ben gek van Harry Potter, haha) of een goed boek lezen, of lekker gaan paardrijden, heerlijk! Ook fitness ik en kickboks is, dat werkt ook wel, je lichaam krijgt daarna enorm rust.

Ik las ook iets in het topic over mensen die zelfmoord willen plegen als ze een angststoornis hebben.. Maar dit is echt grote onzin.
Angst en depressie gaat vaak samen, maar dit hoeft helemaal niet. Het extreme van zelfmoord plegen, komt weinig voor..
Ikzelf ben bijvoorbeeld helemaal niet depressief, ik kan me wel rot voelen en ik heb een depressie gehad, maar hier ben ik overheengekomen.
Vooral belangrijk is accepteer wie je bent :).

Anoniem

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:35

Het beste wat je je kunt afvragen in een panieksituatie; "Wat is het ergste wat er kan gebeuren?".
Nou ja, dat je gaat huilen of bang bent... En dan? Niks. De tijd gaat niet stilstaan omdat jij even bang bent, en die aanval blijft ook niet eeuwig doorgaan.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:38

cijsalover schreef:
Hoe denken jullie trouwens over het wisselen van pil? Hoor in de omgeving van meiden dat ze emotioneel veranderd zijn door het wisselen van de pil, waarvan één ook een angststoornis overgehouden heeft.


Denk dat dat echt per persoon verschillend is.
Bij mij heeft de pil echt geen invloed voor zover ik weet, ook niet nadat ik op een andere pil overstapte :).

Kippesoep
Berichten: 591
Geregistreerd: 02-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:00

Ik heb sinds mijn 17e n paniekstoornis, ben nu 26 en na bijna n jaar bij de psycholoog kan ik er heel goed mee omgaan. Beter relativeren en ook zo min mogelijk vermijden, mezelf accepteren enz enz.
Voor wat betreft de pil merk ik heel veel verschil, weet niet of het echt zo is of enkel tussen mijn oren, maar als ik geen hormonen binnenkrijg voel ik me veel beter en heb ik duidelijk minder 'rare' gedachten enz.

Janneke2

Berichten: 22881
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:01

_lies_ schreef:
Let wel op dat dit heel snel verslavend is..
Ik heb het ook geslikt, maar merkte na een tijdje dat ik het echt nodig had om rustig te worden, dus ben er toen mee gestopt.

Ja, "pammen" doen dat snel. Het criterium is, dat je steeds meer nodig hebt, voor hetzelfde resultaat.
(Of: dat je met een zelfde pil steeds minder bereikt.)
Groot gelijk om er mee te toppen: er zijn zat andere poedertjes en pilletjes, die ook kalmeren maar niet ie nadelen hebben.

_lies_ schreef:
Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en paniekstoornis :).

Rot hoor, maar het is wel te genezen! Maar als therapie "niet werkt", is dat uiteraard heel lastig!

_lies_ schreef:
Wat bij mij heel erg helpt is door afleiding te zoeken als ik last krijg van angsten of paniek. Een leuke film kijken (ik ben gek van Harry Potter, haha) of een goed boek lezen

Nou, in deel 3 komen een paar uitstekende recepten tegen angst en depessie langs.
Eerst chocolade, dan de 'ridicculus', en als niets helpt, de patronus.

_lies_ schreef:
of lekker gaan paardrijden, heerlijk!
:j
_lies_ schreef:
Ook fitness ik en kickboks is, dat werkt ook wel, je lichaam krijgt daarna enorm rust.
Jazeker, en logisch ook!! Dat zijn namelijk DE dingen, waarbij jij als mens je panieksysteem vertelt, "dat je de boodschap hebt begrepen" en dan kan de alamrbel (=angst) dus uit. Dat scheel tidd bakken stress.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:10

Bizzybijtje schreef:
Het beste wat je je kunt afvragen in een panieksituatie; "Wat is het ergste wat er kan gebeuren?".
Nou ja, dat je gaat huilen of bang bent... En dan? Niks. De tijd gaat niet stilstaan omdat jij even bang bent, en die aanval blijft ook niet eeuwig doorgaan.


Wat kort door de bocht. Je kan het in je hoofd nog zo goed bedenken ... Let wel je lichaam zegt iets heel anders en is alles overheersend.
En als je elke dag paniekaanvallen hebt kom je in isolement terecht.
De aanval ansich zal idd over gaan, maar de gevolgen zijn soms niet te overzien plus dat het steeds erger kan worden en dan is het steeds moeilijker om nog de draad weer op te pakken of ervan te genezen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:12

_O- ridiculus en patronus: dé oplossing voor al uw problemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:12

Soraya10 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Het beste wat je je kunt afvragen in een panieksituatie; "Wat is het ergste wat er kan gebeuren?".
Nou ja, dat je gaat huilen of bang bent... En dan? Niks. De tijd gaat niet stilstaan omdat jij even bang bent, en die aanval blijft ook niet eeuwig doorgaan.


Wat kort door de bocht. Je kan het in je hoofd nog zo goed bedenken ... Let wel je lichaam zegt iets heel anders en is alles overheersend.
En als je elke dag paniekaanvallen hebt kom je in isolement terecht.
De aanval ansich zal idd over gaan, maar de gevolgen zijn soms niet te overzien plus dat het steeds erger kan worden en dan is het steeds moeilijker om nog de draad weer op te pakken of ervan te genezen.


Nee, juist niet. Het probleem is dat je niet moet vluchten, dan "wint" de angst en zul je inderdaad banger en banger worden. Als je accepteert wat er gebeurt, raak je misschien in paniek, maar daarna zie je dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is en dat je onthouden. Als je dat vol blijft houden wordt het echt gewoon beter :)
Dat is helemaal niet "kort door de bocht". Ik kamp al zolang ik leef zo'n beetje met pleinvrees en ik kan je vertellen dat deze manier van denken mij de laatste tijd héél veel heeft geholpen!

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:20

Ik denk ook heel vaak wat is nu het ergste wat mij kan overkomen.. eigenlijk niks
Maar ik vind het zo vervelend hoe ik me voel voordat ik in paniek raak.. en daar dus extra paniekerig van word :+)
Zo voel ik me nu erg onrustig, beetje afwezig en kan me niet goed concentreren op mijn werk..
dus probeer ik aan leuke dingen te denken maar het werkt niet echt want mijn onrustige ademhaling en trillende handen nemen het een beetje over.
En in zo'n situatie weet ik nooit zo goed wat ik moet doen.. ja afleiding zoeken..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:23

Ik heb ook een angststoornis, maar dan in de vorm van een posttraumatische stressstoornis. Daarbij was ik depressief en had oa last van straatvrees, nachtmerrie en angst voor mensen. Ik kreeg Fluoxetine (20 mg) en Topamax (50 mg) als medicatie.
Ik ben een hele lange tijd met EMDR behandeld en dat heeft ontzettend goed geholpen. Ik kan alles weer, maar merk wel dat de PTSS mijn leven af en toe blijft beinvloeden.
EMDR werd bij mij trouwens volledig vergoed.

Sarcasm
Berichten: 2093
Geregistreerd: 07-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:41

lis1 schreef:
Ik denk ook heel vaak wat is nu het ergste wat mij kan overkomen.. eigenlijk niks
Maar ik vind het zo vervelend hoe ik me voel voordat ik in paniek raak.. en daar dus extra paniekerig van word :+)
Zo voel ik me nu erg onrustig, beetje afwezig en kan me niet goed concentreren op mijn werk..
dus probeer ik aan leuke dingen te denken maar het werkt niet echt want mijn onrustige ademhaling en trillende handen nemen het een beetje over.
En in zo'n situatie weet ik nooit zo goed wat ik moet doen.. ja afleiding zoeken..

Dit had ik gisteren ook weer en nu ook weer een beetje..
Zo vervelend.
Bij mij werkt het altijd wel om muziek te luisteren waarbij ik me fijn voel, of om even naar buiten te gaan.
Sterkte..

Ik ga zometeen weer naar fitness, met diezelfde vriendin.
Maar hopen dat het nu wel goed gaat.

lis1
Berichten: 364
Geregistreerd: 11-11-09
Woonplaats: ..

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:25

Succes Sarcasm! komt vast allemaal goed!

Het is nu gelukkig aardig gezakt.. lijken wel een soort van op start problemen ofzo :+)

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:31

ik had ook een soort van angststoornis. bang om over te geven en dit nam mijn leven toen onder controle. het werd zo erg dat ik op een gegeven moment in mijn hoofd heb gestampt dat ik om 11 uur elke nacht misselijk zou worden en dit werd ik dus ook. elke nacht weer. Ik durfde nergens heen te gaan zonder een kotszakje, want stel je voor dat ik in de bioscoop opeens misselijk werd en ik nergens heen kon :o Als ik dat zakje vergat dan raakte ik bij voorbaat al in paniek :+

Gelukkig is het nu vrijwel niet meer. geen kotszakjes meer nodig. Ik slik maagmedicatie nu (last van maagzuur) en sindsdien dus nooit meer overgegeven. Denk dat dat ook wel geruststelde op de een of andere manier...