vitamine C tabletjes kruidvat teveel genomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

vitamine C tabletjes kruidvat teveel genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:21

Hey!

Ik slik al enkele jaren als ik me niet zo goed voel vitamine C tabletjes van de kruidvat.
Ik had nog een pot staan, maar die waren op. Op die pot stond altijd 3 - 18 tabletjes per dag en dat je er 1-3 altijd mocht innemen.
Nu heb ik dus gisteren precies dezelfde pot gekocht en natuurlijk geen gebruiksaanwijzing meer gelezen...
Nu heb ik er dus al 9 ingenomen vandaag en keek eens op de achterkant van de pot.. staat daar dat je er nog maar 1-3 per dag mag innemen.

Oeps... Zou het kwaad kunnen dat je een dag een overdosis genomen hebt?

Vind trouwens echt wel gek dat ze zomaar ineens alles veranderen terwijl het precies dezelfde pot is en ook de voorkant is hetzelfde... Heb dan ook naar de klantenservice een mail gestuurd dat ze dit beter moeten aangeven op de pot.

LynnDenise

Re: vitamine C tabletjes kruidvat teveel genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:22

Volgens mij plas je een teveel aan vitamine C gewoon uit, dus erg schadelijk zal het niet zijn :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:24

Hoop het haha. Ach ja, als ik vanavond niet meer leef weet ik waarom.
Heb nu wel geleerd om elke keer die bijsluiter maar weer te gaan lezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:25

Geeft niets teveel plas je uit. ( Als je elke dag enorme hoeveelheden zou slikken is dat minder gezond voor je nieren, nierstenen.)
Laatst bijgewerkt door mysa op 01-10-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:26

Laptopmuis schreef:
Ach ja, als ik vanavond niet meer leef weet ik waarom.

:')

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:29

Ik vraag me eigenlijk af waarom je zoveel tabletjes zou nemen op een dag? :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:32

Maakt helemaal niks uit, je plast het idd gewoon uit :) Sterker nog, de huisarts adviseert zelfs bij blaasontsteking om 7 tabletjes in een keer te eten, dat verlaagt de zuurtegraad van de blaas. Inderdaad elke dag zo'n boel is wat veel.

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:32

Ik neem soms expres een "overdosis" vitamine C.
Ik heb soms last van blaasontstekingen en als ik dit aan voel komen of ik heb het dan neem ik juist een dubbele dosis, zodat mijn plas extra zuur wordt en zo de schadelijke bacteriën doodgaan.

Dagelijks zou ik het dus niet doen, maar per ongeluk een keer is denk niet heel erg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:34

standaard veel te veel innemen is nooit goed natuurlijk, je lijf moet het toch verwerken, maar een keer te veel boeit niet zo, pies je wel weer uit ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:39

Ik neem standaard 3000 mg per dag (3 x 1000) en verhoog dat moeiteloos tot 8000 als ik een griepje/verkoudheid voel aankomen. Bij b.v. hersenvliesontsteking kun je wel 18.000 mg intraveneus krijgen, zo'n hoge dosis kan levens redden. Van vit. C krijg je geen nierstenen, wie dat ooit in de publiciteit gegooid heeft..................... 8)7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:40

hoeveel mg zit er in een tablet?
In Amerika nemen sommige mensen wel 1 gram per dag...1000 mg,wil niet zeggen dat dat goed is natuurlijk :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:40

Zijn dat die kleine gele? Ik at die vroeger als snoepjes als mn ouders niet keken en ik leef nog steeds :P

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:41

neehoor kan geen kwaad, oke je moet er dan geen dagelijks ritueel van maken:)

Anoniem

Met een beetje pech ga je d'r even flink van aan de race, maar de rest plas je er inderdaad wel weer uit.

Anoniem

Ik heb ook een tijdje 4000mg per dag moeten nemen, op doktersadvies, nooit negatieve effecten van gemerkt. De meeste tabletjes in de winkel zijn 50 of 100 mg, dus ik zou me met die 9 tabletjes helemaal geen zorgen maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

amyz schreef:
Zijn dat die kleine gele? Ik at die vroeger als snoepjes als mn ouders niet keken en ik leef nog steeds :P

haha jij bedoelt die met sinaasappelsmaak, damn wat waren die lekker heee! *proeft zo weer de smaak*

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:52

dito schreef:
amyz schreef:

haha jij bedoelt die met sinaasappelsmaak, damn wat waren die lekker heee! *proeft zo weer de smaak*

Ja die zijn het haha.

Ik neem er extra zoveel omdat ik 's avonds last heb van oorpijn en ben bang dat ik de griep ga krijgen. En aangezien ik vrijdag een belangrijk evenement heb ik school wat ik dus niet mag missen slik ik nu vitamine C extra en eet ik veel groentes haha.
Zo pak ik die dingen eigenlijk nooit, alleen als ik me wat ziekjes begin te voelen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:11

nou dan wil je niet weten hoeveel ik daar vroeger van at op een dag, pff ik at ze weg als smarties...zalig enne ik huppel nog steeds rond hoor;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:37

Volgens,het meest recente (zweeds) onderzoek is er wel een verhoogde kans op nierstenen bij chronisch gebruik van een hoge dosering.

linky schreef:
Ik neem standaard 3000 mg per dag (3 x 1000) en verhoog dat moeiteloos tot 8000 als ik een griepje/verkoudheid voel aankomen. Bij b.v. hersenvliesontsteking kun je wel 18.000 mg intraveneus krijgen, zo'n hoge dosis kan levens redden. Van vit. C krijg je geen nierstenen, wie dat ooit in de publiciteit gegooid heeft..................... 8)7

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:01

Hoezo nierstenen door vitamine C?

Al een halve eeuw slikken tientallen miljoenen mensen dagelijks hooggedoseerde vitamine C-supplementen zonder dat er sprake is van een toename van gevallen van nierstenen.

Hoe de mythe ‘nierstenen door vitamine C’ de wereld in kwam: het experiment
Toen vitamine C-voorvechter Linus Pauling in de zeventiger jaren succes had met zijn boek Vitamin C and the Common Cold werd er kort daarna in een tijdschrift, gesponsord door de farmaceutische industrie, een experiment met vitamine C gepubliceerd. In een laboratorium was het experiment uitgevoerd met urine van vitamine-C-slikkers. De urine werd opgevangen in een kolf en geanalyseerd op de concentratie oxalaat (bestanddeel van bepaald type nierstenen). Uitkomst: oxalaat werd gevonden en op basis hiervan werd het ontstaan van nierstenen door een verhoogde vitamine C-inname verondersteld.

Wat bleek …
Maar wat bleek jaren later toen men het experiment nog eens zorgvuldig nadeed? De oxalaat had zich niet in de urine in de blaas van de proefpersonen gevormd, maar pas onder verwarming in de kolf waarin de urine was opgevangen. Met andere woorden, ascorbaat (wetenschappelijke benaming van vitamine C) in de urine was in de kolf na verwarming omgezet in oxalaat! Deze laboratoriumfout is er de oorzaak van geweest dat miljoenen mensen zelfs nog tot op de dag van vandaag denken dat vitamine C nierstenen veroorzaakt.

Voedingscentrum
Maar zelfs het Voedingscentrum meldt al jaren op haar website: “In het verleden werd gedacht dat hierdoor [meer dan 2 gram vitamine C per dag] het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek.”

Het recente onderzoek
Deze week werd in JAMA Internal Medicine (voorheen Archives Internal Medicine) een onderzoek gepubliceerd met als conclusie dat een hoge dosis vitamine C het risico van nierstenen meer dan verdubbelde. Maar ook nu weer vertoonde het onderzoek zulke gebreken waardoor een conclusie niet mag worden getrokken.
Ten eerste was de conclusie gebouwd op gegevens die in 1997 waren verzameld met slechts één enkele vragenlijst, door de proefpersonen zelf ingevuld. Dit geldt in de voedingswetenschap als een onbetrouwbare methode.
Ten tweede bleek dat de uitkomst dat daarna het risico van nierstenen voor vitamine C-supplementengebruikers met 0,310% per 100.000 persoonjaren was verhoogd en voor niet-gebruikers met 0,163% per 100.000 persoonjaren. Inderdaad een verdubbeling, maar van wat? Het betekent dat als u vitamine C-supplementen slikt het risico van nierstenen in een jaar is gestegen van 1/6e van een procent naar 1/3e van een procent. Naast de onbetrouwbaarheid van de genoemde vragenlijst zijn deze percentages veel te klein om hieruit conclusies te mogen trekken. Elke statisticus weet dit.

Hoe het echt zit
De waarheid omtrent vitamine C en nierstenen is dat alleen personen met een zeldzame stofwisselingsziekte die een verhoogde oxalaatproductie hebben, geen extra vitamine C moeten nemen. Bij deze personen is de kans op het ontwikkelen van nierstenen groter. Deze stofwisselingsstoornis komt echter zeer zelden voor, en de persoon in kwestie is vrijwel altijd op de hoogte dat hij deze ziekte heeft.

Dr. Gert E. Schuitemaker, 8 februari 2013

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:27

Dat kan inderdaad echt geen kwaad! Ik neem al zolang ik me kan herinneren vitamine C in overdosis; vroeger die heeeerlijke kauwtabletjes :9 1-3 per dag aanbevolen, ik nam geloof ik 3x daags 4 :) Nu neem ik 2x daags 1000mg. Leef nog steeds, zelden ziek en ook geen andere rare aandoeningen. :j :D
(ouders doen hetzelfde trouwens, en die zijn beiden werkzaam in de gezondheidszorg, dus ik denk/hoop dat die wel weten wat ze doen ook :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:19

Zijn jullie ook minder snel ziek/verkouden met die flinke hoeveelheden??

(zou wat voor mij zijn dan!)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:25

amyz schreef:

Hahaha ik ook! _O-

Maar een teveel aan vit. C plas je uit, als ik me wat ziekjes begin te voelen neem ik ook even een dubbele dosis :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:26

Als je vanavond de lampen uitdoet, geef je vast licht.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 08:13

Ik leef nog *\%/*

Vind wel vreemd, dat ze gewoon binnen een paar weken de formule veranderen zonder op de voorkant te zetten 'nieuwe formule' ofzoiets,.. maarja ik ga nu alles lezen :D