Man helpen met rouwverwerking: Tips nodig!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Man helpen met rouwverwerking: Tips nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 05:36

Even een korte samenvatting:
Mijn man is zijn enige broer verloren toen hij 21 was (broer was 19, auto ongeluk). Hij heeft na het gebeurde geen begeleiding gehad, en ik vermoed dat hij zijn ouders er niet mee lastig wou vallen.

We zijn nu alweer ruim 14 jaar gelukkig getrouwd. Hij wordt nu bijna 40, en ik merk dat hij er op dit moment erg mee bezig is. Meestal verstopt hij het, maar bij vermoeidheid komt alles er uit, en blijkt er nog heel veel niet verwerkt verdriet te zitten. 1 van de dingen die hij aangaf, was dat hij er zo graag met zijn ouders over zou willen praten... En dat heb ik nu geregeld, vanavond gaan we er heen....

En dan? Hoe kan ik hem het beste begeleiden, zodat het niet alleen een verdrietige avond wordt, maar er ook een start gemaakt kan worden met verwerking? En waar zouden we eventueel hulp kunnen krijgen mocht dit niet afdoende zijn?

Alvast bedankt.

dide

Re: Man helpen met rouwverwerking: Tips nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:58

Praten praten praten en zijn verhaal aanhoren. Het geeft niet als het een verdrietige avond word hoort bij de verwerking. Blijf hem de kans geven om zichzelf te uiten. Je kan naar de huisarts gaan die eventueel door kan sturen of naar maatschappelijk werk :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:01

Niet te veel aansturen op verwerken.... Het is heel lief bedoelt, maar zeker na zo'n lange tijd is het over het algemeen het beste iemand zijn eigen pad te laten volgen. Als het dan een heel verdrietige avond wordt, dan is dat zo. En stel deze vraag aan hemzelf. Hij is degene om wie dit gaat, hij weet zelf het beste wat hij nodig heeft. Anderen kunnen je nog zo veel tips en adviezen geven, maar rouwverwerking is zó persoonlijk.

Dus blijf in contact met hem en als je het even niet weet, stel hem gewoon de vraag wat hij van je nodig heeft.

Eventuele hulp zou je kunnen krijgen bij je huisarts, een coach, een psycholoog, een maatschappelijk werk, de mogelijkheden in hulpverlenersland zijn eindeloos. Maar ook daarvoor geld, wat heeft hij nodig?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:03

Jeetje wat heftig. Ik denk dat de grootste stap is om er over te beginnen de rest lijkt me in de loop van het gesprek een soort van automatisch te komen. Succes en sterkte.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:04

Ik vond nog een mooi gedicht op internet:

Gisteren was ik in het bos.
Op zoek naar drie bomen, drie bomen die ik gekend had.
Drie bomen die alle drie een tak hadden verloren.
Drie bomen die daar alle drie op een andere manier mee omgegaan waren.
Gisteren.
Vandaag heb ik ze gevonden.

De eerste boom was gaan rouwen om zijn verlies en zei ieder voorjaar als de zon hem uitnodigde te groeien; dat kan ik niet want ik mis een tak.
De tweede boom was geschrokken van de pijn en had maar snel besloten om het verlies te vergeten.
De derde boom was ook geschrokken van de pijn.
Had gerouwd om het verlies.
En het eerste voorjaar dat de zon hem uitnodigde te groeien had hij gezegd; dit jaar niet'.
Maar de zon kwam het jaar daarop terug.
Nu zei de boom; ja zon, verwarm mij opdat ik mijn wond kan verwarmen.
Ziet u mijn wond heeft warmte nodig, opdat hij weet dat hij erbij hoort.
En het derde jaar dat de zon terugkwam sprak de boom; ja zon, laat mij groeien want er is nog zoveel te groeien.

Na wat zoeken vond ik de drie bomen, of eigenlijk twee.
De eerste boom was klein gebleven.
De plaats van de wond was duidelijk te zien, het was het hoogste punt van de boom.
De tweede boom was geen boom meer. Een voorjaarsstorm had hem doen omwaaien.
De plek van de wond moest ik zoeken. Achter een heleboel bladeren vond ik hem.
De derde boom was het moeilijkst te vinden, want ik had niet verwacht dat hij zo groot en sterk was geworden.
Maar gelukkig kon ik hem herkennen aan de dichtgegroeide wond die vol trots in het zonlicht stond.

Mariska_28

Re: Man helpen met rouwverwerking: Tips nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 17:21

Mooi gedicht idd! Goed toepasselijk..

Ik ben gewoon beetje bang het alleen maar te verergen.. Maar jullie hebben gelijk dat praten goed is..