Bacterie in oor, Antibiotica helpt niet. Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Bacterie in oor, Antibiotica helpt niet. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 00:25

Hoihoi,

Ik heb nou al zo'n 3 jaar elke maand oorontsteking, van wat pijn en dik, tot oor compleet dicht, klieren zo groot als knikkers achter m'n oor en m'n tanden niet meer op elkaar kunnen zetten. De eerste keer kreeg ik zure oordruppels, dat hielp echter niks.

Vanaf dat moment heb ik Sofradex (2 Soorten AB en Ontstekingsremmer). Dat moest ik gewoon blijven gebruiken van mijn huisarts toen. Na 2 jaar was ik het toch wel zat en ben ik opnieuw naar de huisarts gegaan, toen is er een kweek gedaan en bleek ik een ''slapende'' bacterie in m'n oor te hebben.
Wat dus inhoud dat hij ''in slaap'' gaat als ik druppels gebruik en hij weer wakker word als ik daar mee stop...

Ondertussen is dat een jaar geleden dat ik dat te horen kreeg en nogsteeds gebruik ik sofradex...

Paar dagen geleden ben ik toch weer naar de huisarts geweest omdat ik direct moest komen als ik weer oorontsteking had, omdat er dan meteen behandeld moest worden met een AB die helpt tegen die bacterie.

Maar nou blijkt dus dat er geen antibiotica is waarvan bekend is dat het helpt -O-

Ik moet nou dus blijven druppelen met Sofradex. M'n huisarts zei dat zolang sofradex de bacterie wel ''in slaap'' krijgt, ik dat maar moet blijven gebruiken als ik een ontsteking heb :\

Is er iemand die dit ook heeft, of heeft gehad? Liefst dat laatste, want dan kan het dus wel over gaan :=

Brainless

Re: Bacterie in oor, Antibiotica helpt niet. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 02:01

Ik zou een verwijzing vragen naar de KNO-arts.
Als je al zo lang met iets loopt wat de huisarts niet onder controle weet te krijgen, zou het ziekenhuis de volgende (logische) stap zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 03:13

Dat is precies wat ik ook dacht ... die verwijzing had ik al veel eerder gevraagd eerlijk gezegd :o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 05:56

Nou inderdaad...waarom geen doorverwijzing?Een HA moet niet te lang doorgaan,als de standaard behandeling niet werkt moet er meteen doorverwezen worden.

Kun je meteen laten checken of er ook niet toevallig een schimmel in je oor zit.

Beterschap en snel afspraak maken bij KNO.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:19

Ik zou vragen of ze een kweek willen doen zodat je weet welke bacterie het precies is en ze dus gericht antibiotica kunnen geven.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:48

je had inderdaad allang bij de KNO-arts moeten zijn!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:00

Ik heb even even opgezocht wat de werking van de druppels zijn. De druppels werken op de gram positive bacterien. Het kan dus heel goed zijn dat je een infectie hebt met een andere groep bacterien en daar werken deze druppels niet op.

Verder, heb je een hond of kat thuis?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:04

Een verwijzing lijkt me hier wel op zijn plaats. Bij kleine kinderen met frequente oorontstekingen worden buisjes geplaatst owv het risico op gehoorverlies. Ik verwacht dat het risico van een terugkerende infectie bij volwassenen gelijkaardig is. Dus hup, naar de NKO arts, zo snel mogelijk!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:01

Er is al een kweek gedaan, daaruit kwam een bacterie, welke is me niet verteld. Maar de huisarts zei dat er niet bekend is welke antibiotica tegen die bacterie helpt -O-

Maar ik ga morgen dan maar eens contact op nemen om te vragen naar een verwijzing naar een KNO arts :j Meteen dan eens vragen welke bacterie het is..

Lucifertje; 3 Katten en 2 honden :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:36

Ik heb nagevraagd welke bacterie het is;

Pseudomonas

Meer weet ik nogsteeds niet, heb gevraagd om doorverwijzing, maar de huisarts die daar over gaat is er volgende week maandag pas. Maar goed weekje wachten kan nog wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:38

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:04

Pseudomonas is een geslacht van bacteriën... Dus eigenlijk weet je daarmee nog niets. De aeroginosa is de meest bekende, dit is een gram negatieve bacterie. Dus als die druppels die jij hebt voornamelijk werken voor gram positieve heb je daar dus vrij weinig aan.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:17

Daphne__ schreef:
Ik heb nagevraagd welke bacterie het is;

Pseudomonas

Meer weet ik nogsteeds niet, heb gevraagd om doorverwijzing, maar de huisarts die daar over gaat is er volgende week maandag pas. Maar goed weekje wachten kan nog wel.

Wauw!! Wat een dombo is jou HA dan... Pseudomonas achtigen behoren tot de gram negatieve staven en hebben een totaal andere celmembraan waardoor de antibioticum die je gekregen hebt niet tot weinig werkt, aangezien dat antibioticum geschikt is voor gram positieve.
Verder is het belangrijk dat er bij de Pseudomonas wel goed gekeken wordt naar het resistentie patroon aangezien deze zeer resistent kan zijn.

Verder, mijn vraag over je huisdieren. Ik heb vaker mee gemaakt dat patienten een oor infectie hebben opgelopen doordat huisdierlief aan de oren hebben mogen sabbelen :p

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:47

Ik volg dit even TS, jouw verhaal had de mijne kunnen zijn, op het bacterieverhaal na dan want dat is bij mij niet getest.

Loop ook al 2 jaar met bijna constant oorpijn, al tig keer bij de huisarts geweest en telkens een spray of druppels meegekregen of het werd weer even schoongemaakt, en dat helpt dan voor heel eventjes en daarna komt de oorpijn weer net zo hard terug. Afgelopen weekend was de pijn weer op zijn top en ik was het nu zó zat dat ik vanochtend wéér bij de huisarts zat en een doorverwijzing naar de KNO-arts heb geëist, inderdaad met in het achterhoofd het risico op gehoorverlies. En nog deed ze moeilijk, 'omdat er toch niks bijzonders te zien is dus verwacht maar niks van de KNO-arts'. Ga me deze week eens uitschrijven...

Ben wel blij dat ik nu eindelijk een doorverwijzing heb, want het zal best dat er 'niks bijzonders te zien is', maar die pijn moet toch ergens vandaan komen lijkt me.