zoals de titel al zegt; ik wil graag beginnen met hardlopen en dit opbouwen naar de 10 km. Ik heb eerder al hard gelopen op de weg, maar dat is alweer enkele jaren geleden. Ik moet dus echt weer van 0 af aan beginnen. Mijn doel is om in juni 10 km hard te kunnen lopen buiten op de weg.
Ik heb enkele keren op de lopende band hard gelopen als vervanging voor het fitnessen omdat ik aan het herstellen was van 2 gebroken ribben, gekneusde rib en een gebroken sleutelbeen. Buiten deed het lopen te zeer en op de band had ik meer demping waardoor het fijner liep. Daar viel mij op dat dit veel makkelijke loopt dan buiten en ik het daar dus veel makkelijker op vol hou. Logisch natuurlijk omdat je op de weg actief af moet zetten en nu de 'weg' onder je vandaan rolt. Ik liep met gemak 10 min. aaneengesloten en ik weet zeker dat ik dit op de weg absoluut niet gehaald had.
Ik wil vanaf volgende week gaan beginnen en heb al wat mooie opbouwschema's gezien. Alleen ik wil niet buiten op de weg gaan opbouwen, maar binnen op de band. Ik wil 3 keer per week gaan lopen.
Maar als ik buiten 3 minuten hard moet lopen, wandelen en weer 3 minuten hard lopen weet ik dat dit al pittig voor me is
Maar als ik dit op de lopende band doe weet ik dat ik dit met gemak haal. Ik vraag me dus af of die schema's geschikt zijn voor op de lopende band? Volgens mij duurt het best een tijdje voor je met het schema op het punt zit dat je denkt ''dit wordt pittig''. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en hoe hebben die dit gedaan?
Als je 10 km aaneengesloten op de lopende band kunt lopen, hoe ver kun je dan ongeveer op de weg lopen? Ik weet zeker dat als ik op de band de 10 km kan lopen, ik dit op de weg absoluut niet zal halen.
Zou het te doen zijn om naast die 2 keer op de band ook 1 keer per week wel op de weg hard te gaan lopen? Of wordt het dan een warboel
?De reden dat ik nu ga opbouwen op de band en niet buiten is omdat ik overdag, op zondag na, nooit kan lopen door mijn kindjes. Op het moment dat ze op bed liggen en mijn man thuis is wordt het al donker en aangezien wij helemaal achteraf wonen vind ik dit niet fijn en veilig om in het donker alleen te gaan hardlopen. Helaas kan ik niemand meekrijgen die mee wilt gaan lopen. Een hardloopgroep heb ik overwogen, maar door ons eigen bedrijf werkt mijn man ook regelmatig in de avonduren door. Dit is erg weersafhankelijk waardoor ik van te voren niet weet welke avonden hij thuis is en welke niet. Dan zou ik dus zeer regelmatig trainingen missen. 3 keer per week hardlopen is zeker haalbaar, alleen niet op vaste dagen en tijdstippen.
Als ik in het voorjaar al lekker wat kilometers heb gemaakt op de band en het 's avonds wat langer licht blijft, wil ik wel verder op de weg gaan trainen.
Alle tips, adviezen en ervaringen zijn welkom