paardrijden en fibromalgie tips ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eboyjunior

paardrijden en fibromalgie tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 08:29

Ik heb sinds kort van het ziekenhuis gehoord dat ik fibromalgie heb .
erg balen en heb altijd overal pijn en ben veel moe .
aangezien ik paarden heb wil ik natuurlijk wel blijven rijden .
wie heeft dit nog meer en heeft tips voor mij ?
kan fibromalgie ook te maken hebben dat als ik val ik altijd wat breek ?
ben vergeten dit aan de arts te vragen .
ik ben een aantal x gevallen 1 x op me kont waarbij ik op twee plaatsen me been met een spiraalbreuk brak .
1x op me kont en brak me sleutel been .
en de laaste x viel ik van me pony [niet eens hard en brak me rug op 2 plaatsen

eboyjunior

Re: paardrijden en fibromalgie tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 08:53

is er iemand die mij wat meer kan vertellen over stijgbeugels die goed zijn voor deze klachten .
en ook betaalbaar zijn .
eventueel iemand die ze heeft en wil verkopen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:57

Hoi Eboyjunior,
er zijn wel dingen te verzinnen...
Wat betreft de fybromyalgie:

1) Natriumbicarbonaat. Dat kun je kopen bij de echte drogist. Koop een pot van een kilo oid. Ga in een ligbad liggen, het water hoort 37 graden te zijn, 100 gram natriumbicarbonaat er in en dan een half uur lang weken. Het mag elke dag. Het helpt erg goed tegen spierpijn.
2) Er een serie wetenschapelijke onderzoeken gedaan - en een van de belangrijke waarnemingen daaruit is: mensen met fybromyalgie komen nauwelijks in wat men noemt de delta slaap. Delta is een bepaalde variant, van de ''hersengolven'' die je 'snachts prduceert. "Hersengolven" is jargonnees voor de plaatjes die je op een machine ziet, als je de hersenactiviteit meet met electroden. Die golven hebben verschillende namen, afhankelijk van hun vormen. Betagolven gaan samen met denken, praten, lezen, etc. ofwel: als je hersens fiks aan het werk zijn.
Ontspannen en/of wat suffen: alfagolven. Meditatie of beginnende slaap heet theta en diepe slaap heet delta.
En: tijdens de deltaslaap geven je hersenen het zogenaamde groeihormoon af aan het bloed. ;) en al groei je dan niet meer: het groeihormoon zorgt voor regeneratie.
Ofwel: mensen met fybromyalgie regenereren nauwelijks meer...
Dan krijg je idd wel spierpijn, vermoeidheid en noem maar op... Brrr.
Er zijn CD's in de handel, die maken, dat je hersenen alsnog deltagolven gaan aanmaken. Je ene oor (via de koptelefoon) krijg een heel klein beetje ander geluid dan je andere oor. Met je bewustzijn hoor je het niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Door het verschil in geluid tussen links en rechts kan een CD (waar dat effect in zit gebouwd) je hersens naar deltagolven 'sturen'. Mijn ervaring is dat ik goed slaap op CD's met alfa en/of theta en dat CD's met delta bij mij weinig doen. (Kennelijk is die afstand voor mij te groot, maar ik heb geen fybromyalgie.) Je kunt naar zo'n ding luisteren vlak voor het slapen gaan, als je al in bed ligt - of overdag (bijv. 'smiddags rond siesta tijd).
Kosten: via het internet kun je bijv. bij de firma brainsync voor plm. 15 dollar 1 CD kopen. (Je hebt een creditcard nodig en het ding moet over de oceaan worden gevlogen, of je doet een dowload op MP3 - maar het hoeft dus geen honderd euro te kosten.
(In NL had je ooit, in Amsterdam, de winkel egosoft, die ook een aantal van dit soort dingen had.)

3) Ander lichamelijk onderzoek: als er via een pulsoximeter (zuurstofmeter) via bijvoorbeeld de vinger het zuurstofgehalte in het bloed wordt gemeten dan zie je bij fibromyalgie mensen tijdens het inhouden van de adem een fenomeen dat je helemaal niet zou verwachten: het zuurstofgehalte in het bloed daalt niet, wat je wel zouden verwachten. Er is dus kennelijk wel zuurstof genoeg in het bloed, alleen wordt het niet naar het weefsel getransporteerd. In feite: je hebt niets aan die zuurstof. Ook dat zorgt voor spierpijn!!
Je krijgt spierpijn van "anearobe inspaning": harder hollen dan je longen kunnen bijsloffen - waardoor 'zuurstofschuld' ontstaat." Mensen met fybromyalgie hebben zogezegd constant zuurstofschuld... Ook dit kan de orthomoleculaire arts helpen oplossen (ook in combinatie met de pillen die een reguliere arts geeft).

4) Er zijn (natuur)artsen, die de zgn. levend bloed analyse uitvoeren. Je krijgt 1 prikje in bijv. je ringvinger. Die druppel bloed gaat onder de microscoop. Niet zelden blijkt dan, dat mensen met
fybromyalgie wel voldoende rode bloedcellen hebben (gemeten als het Hb gehalte, hoort iets tussen de 7,5 en 10 te zijn)(de rode bloedcellen transporteren de zuurstof) maar als gezegd: die komen dus nauwelijks je spiercellen in. Vaak blijkt dat goed op te lossen bijv. via darmflora - maar dan moet je wel eerst weten dat dit speelt.

5) Er zijn vele manieren om de pijn te stillen. Behalve pijnpillen van de reguliere arts, kun je ook natuurlijke middelen krijgen via een othomoleculaire arts of kun je via een acupuncturist je lichaam aan het werk zetten om haareigen opiaten aan te maken. (Geloof het of niet - je lichaam kan jou erg pijn doen, maar kan ook die pijn zelf stillen.)

6) Mensen met fybromyalgie hebben vaak een te laag gehalte aan serotonine. Weinig serotonine gaat vaak gepaard met pijngevoeligheid. Dit valt relatief eenvoudig op te lossen (met bijv. tryptofaan slikken)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:03

...maar wellicht is er behalve fybromyalgie toch meer aan de hand.

Op zich kan ik me voorstellen, dat je vaak botten breekt :(:) - potverdepotverdepotver, dat is toch ook geen kattepis -
als je hetzij een slechte valtechniek hebt, hetzij weinig spierkracht.
(En die weinig spierkracht kan samenvallen met voortdurende spierpijn en vermoeidheid.)

eboyjunior schreef:
1 x op me kont waarbij ik op twee plaatsen me been met een spiraalbreuk brak .
1x op me kont en brak me sleutel been .
en de laaste x viel ik van me pony [niet eens hard en brak me rug op 2 plaatsen

Nou hangt het een beetje af van wat er zoal misgaat in het zadel, maar ik heb geleerd, dat het het beste is, om "als je beseft, dat je via de linkerzijdeur naar buiten zult gaan" ;)
* in te ademen
* in je linkerhandpalm te kijken
* en tijdens de glijvlucht te denken aan dat je zult gaan doorrollen.
Tijdens de landing adem je volautomatisch uit en idealiter rol je dus door.
Op je kont landen - je hebt niet altijd alles voor het zeggen, maar als je het kunt vermijden, graag!

Maar als als je op je achterwerk landt en dan je sleutelbeen breekt, ga ik toch bijna denken aan osteoporose...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:11

Er is geen direct verband tussen botbreuken en fibromyalgie.
Fibromyalgie staat bekend om de 'onverklaarbare' pijnen en vermoeidheid. Je kunt hier op wel trainen met multidisciplinaire trainingen. Dan krijg je begeleiding van een fysio, ergo, maatschappelijk werker en psycholoog. Mensen hebben er vaak wel baat bij. Je kan eens informeren bij jouw ziekenhuis of ze dit aanbieden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:26

Je kunt inzetjes kopen voor je beugels, die worden veel in de trec en endurance gebruikt. Die zorgen dat je veel meer ruimte hebt onder je voet dan een gewone beugel. Dit ontlast iig de knieen en enkels al. Verder gebruik ik van die beugels waar de zijkanten van bewegen, dat geeft ook al meer schock demping.
En verder de belangrijkste regel bij Fybro:
Rust roest, maar overdaad schaadt.. Kortom blijf wel in beweging maar leer waar je grenzen liggen dan heb je er in de regel het minste last van.

Edit:
Ik bedoel deze inzet blokjes:
http://www.agradi.nl/pfiff-veiligheids- ... t-full.htm
EN dit soort beugels:
http://www.agradi.nl/br-veiligheidsbeugels-flexx.htm
eboyjunior schreef:
is er iemand die mij wat meer kan vertellen over stijgbeugels die goed zijn voor deze klachten .
en ook betaalbaar zijn .
eventueel iemand die ze heeft en wil verkopen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:36

eigenlijk, is fibromyalgie niets meer dan een medisch labeltje op het feit dat je pijn hebt in je gewrichten. het voldoet niet aan de eisen voor reumatoide artitis of artrose dus noemen ze het simpelweg fibromyalgie.
Gewoon voor de client, zodat het een diagnose is. Dat de client weet wat ie heeft en het makkelijker uit kan leggen. het is een vorm van reuma maar voldoet eigenlijk aan geen enkel andere diagnose.

ik zou zeggen:zeker blijven bewegen, want bewegen is goed zolang het niet teveel pijn doet.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 12:43

jeetje janneke twee dat wist ik allemaal nog niet .
ga me er even wat meer in verdiepen intressant .
Ik heb een botscan gehad maar met me botten is alles goed .
dus zal vast in me spieren liggen .
ik heb net beugels besteld bij de paardendrogist hoop dat die verlichting geven,.
Ik probeer zeker in beweging te blijven en rekening te houden met wat me lichaam zegt .
Soms is dat erg moeilijk omdat ik meer wil doen als ik kan .
maar ja stallen en weide moeten toch bijgehouden worden .

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:32

haai!
ik heb ook fibro en juist na het paardrijden voel ik me altijd beter.
Ik heb het idee dat ik minder stijf ben en krijg er altijd energie van!
je moet wel goed je grenzen aangeven als iets niet lukt door vermoeidheid of pijn.