Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bizzybijtje schreef:Denk dat dit interessant is om te lezen; http://www.ahealthylife.nl/adhd-fictieve-ziekte/
Ojajoh schreef:Bizzybijtje schreef:Denk dat dit interessant is om te lezen; http://www.ahealthylife.nl/adhd-fictieve-ziekte/
dikke kul, het wordt tijd je eens ECHT te verdiepen
Ojajoh schreef:Bizzybijtje schreef:Denk dat dit interessant is om te lezen; http://www.ahealthylife.nl/adhd-fictieve-ziekte/
dikke kul, het wordt tijd je eens ECHT te verdiepen
StableDoor schreef:Het zijn zeker wel 'ziektes'. Het probleem is dat mensen zichzelf gaan 'diagnostiseren' met ADD of ADHD. Als je naar een psycholoog gaat, zal die een juiste diagnose kunnen stellen, en bij de meeste mensen is dat geen ADD of ADHD, maar bij anderen wel. Mijn psychologe vertelde dat er vaak ouders met hun kind naar haar toe komen met dit verhaal: 'Hij is altijd zo druk, dus hij heeft ADHD, douw er maar ritalin in'. Vaak zijn die kinderen gewoon druk omdat het kinderen zijn, of door verkeerde (op)voeding.
Als je ADD hebt, valt het vaak niet op, wel is het verschrikkelijk lastig. ADHD is voor de buitenwereld meer merkbaar. Het is onderzocht, en je hersenen werken anders als je ADD of ADHD hebt, dan bij een 'normaal' persoon. Als ADD'er (in mijn ervaring), kun je nooit je aandacht bij iets houden. Altijd wordt je afgeleid of heb je twintig gedachtestromen door elkaar in je hoofd. Je kunt chronisch vermoeid worden omdat je je altijd extra moet inspannen om je ergens op te concentreren, en dan nog lukt dat concentreren vaak niet. Je bent er altijd maar 'half' bij. Ook zijn ADD'ers vaak enorm chaotisch en vergeetachtig. Je bent altijd met honderd dingen tegelijk bezig, waardoor er eigenlijk niks af komt. En ja, dan kan in sommige gevallen ritalin of concerta het leven net een stukje makkelijker maken.
Bij een Ad(H)D'er werken de prikkels anders. De 'prioriteitenprikkels' worden niet herkend als prioriteit.
Een typisch voorbeeld van een kind met ADD: kind is aan het spelen of iets anders aan het doen wat heeeel leuk en interessant is, maar dan krijgen de hersenen een prikkel binnen 'ik moet plassen'. Een 'normaal' kind gaat dan plassen, omdat de 'plasprikkel' sterker is dan de 'dit-is-leuk-ik-wil-blijven-spelen-prikkel, maar bij een kind met ADD werkt dat niet zo. De 'plasprikkel' komt niet genoeg door, de 'dit-is-leuk-ik-wil-blijven-spelen-prikkel' is sterker. Het kind met ADD zal niet gaan plassen, totdat de 'plasprikkel' te sterk wordt, maar dan is het vaak al te laat...
wemkelover schreef:StableDoor schreef:Het zijn zeker wel 'ziektes'. Het probleem is dat mensen zichzelf gaan 'diagnostiseren' met ADD of ADHD. Als je naar een psycholoog gaat, zal die een juiste diagnose kunnen stellen, en bij de meeste mensen is dat geen ADD of ADHD, maar bij anderen wel. Mijn psychologe vertelde dat er vaak ouders met hun kind naar haar toe komen met dit verhaal: 'Hij is altijd zo druk, dus hij heeft ADHD, douw er maar ritalin in'. Vaak zijn die kinderen gewoon druk omdat het kinderen zijn, of door verkeerde (op)voeding.
Als je ADD hebt, valt het vaak niet op, wel is het verschrikkelijk lastig. ADHD is voor de buitenwereld meer merkbaar. Het is onderzocht, en je hersenen werken anders als je ADD of ADHD hebt, dan bij een 'normaal' persoon. Als ADD'er (in mijn ervaring), kun je nooit je aandacht bij iets houden. Altijd wordt je afgeleid of heb je twintig gedachtestromen door elkaar in je hoofd. Je kunt chronisch vermoeid worden omdat je je altijd extra moet inspannen om je ergens op te concentreren, en dan nog lukt dat concentreren vaak niet. Je bent er altijd maar 'half' bij. Ook zijn ADD'ers vaak enorm chaotisch en vergeetachtig. Je bent altijd met honderd dingen tegelijk bezig, waardoor er eigenlijk niks af komt. En ja, dan kan in sommige gevallen ritalin of concerta het leven net een stukje makkelijker maken.
Bij een Ad(H)D'er werken de prikkels anders. De 'prioriteitenprikkels' worden niet herkend als prioriteit.
Een typisch voorbeeld van een kind met ADD: kind is aan het spelen of iets anders aan het doen wat heeeel leuk en interessant is, maar dan krijgen de hersenen een prikkel binnen 'ik moet plassen'. Een 'normaal' kind gaat dan plassen, omdat de 'plasprikkel' sterker is dan de 'dit-is-leuk-ik-wil-blijven-spelen-prikkel, maar bij een kind met ADD werkt dat niet zo. De 'plasprikkel' komt niet genoeg door, de 'dit-is-leuk-ik-wil-blijven-spelen-prikkel' is sterker. Het kind met ADD zal niet gaan plassen, totdat de 'plasprikkel' te sterk wordt, maar dan is het vaak al te laat...
Dit dus, is voor mij heel bekend.
Bij mij komt er nog bij, dat ik er zo van in de stress kan gaan raken omdat het voor mij allemaal niet meer duidelijk is en overzichtelijk is, dat het uit de hand kan lopen als niemand er op kan inhaken om mij gerust te stellen.
Bizzybijtje schreef:Zo, iets minder aanvallend mag ook wel.
En ik heb er geen baat bij om me er in te verdiepen aangezien ik er -gelukkig- niets mee te maken heb.
Enkel kwam ik dit artikel al meerdere keren tegen en vandaar dat het me interessant leek om het toch ook hier neer te zetten.
Ik zeg ook helemaal nergens dat ik 100% achter het artikel sta, waar ik het wél mee eens ben is dat men erg snel een stempel krijgt (en dus ook die van ADHD/ADD) waardoor ze onnodig (verslavende) medicijnen mee naar huis krijgen.
Ojajoh schreef:Bizzybijtje schreef:Zo, iets minder aanvallend mag ook wel.
En ik heb er geen baat bij om me er in te verdiepen aangezien ik er -gelukkig- niets mee te maken heb.
Enkel kwam ik dit artikel al meerdere keren tegen en vandaar dat het me interessant leek om het toch ook hier neer te zetten.
Ik zeg ook helemaal nergens dat ik 100% achter het artikel sta, waar ik het wél mee eens ben is dat men erg snel een stempel krijgt (en dus ook die van ADHD/ADD) waardoor ze onnodig (verslavende) medicijnen mee naar huis krijgen.
ik heb gewoon een hekel aan mensen die dit soort linken gaan bestempelen als interessant en mensen daarmee op een spoor zetten die van geen kant klopt
als je mee wil praten prima, maar wees wel duidelijk in het feit dat je er dan eigenlijk zelf ook te weinig vanaf weet om echt mensen te kunnen informeren.
Door artikelen zoals deze krijg je niet minder adhd'ers maar meer kortzichtige domme mensen die niet weten waarover ze praten
en ja dat maakt mij fel
wemkelover schreef:Ik zelf denk niet dat je er overheen kan groeien, maar naar mate je ouder wordt wel er beter mee leert omgaan. Je verantwoordenlijkheden kan nemen.
sassefras schreef:mijn zoon kreeg op zijn zesde het etiket ADD opgeplakt, niet omdat ik dat wou, maar omdat de juf op school net zolang op mij inpraate dat ik met hem naar een psyg vertrok. daar was het na een halve dag bekeken en kon ik door naar de kinderarts. binnen een kwartier weer buiten met een recept medicinet voor maar liefst een half jaar.
hij heeft die pillen een week gehad en toen was ik het zat, van een vrolijk mannetje hadden wij een somber kind. ik ben er mee opgehouden, en ook nooit meer bij de kinderarts geweest.
goed hij is wat ehhh snel vergeten en dingen kwijt, zullen de genen van zijn moeder wel zijn![]()
voor mij dus dikke bull oliebol allemaal