Iemand thuis in de informatie rond kinkhoest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Iemand thuis in de informatie rond kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 18:29

Bij mijn dochtertje van 3 in de klas is kinkhoest geconstateerd. Ze kreeg een brief mee naar huis dat ze volgens haar medisch dossier bij het CLB nog niet volledig ingeënt is, en een formulier voor toestemming om het alsnog te doen.
Nou heeft ze wel het hele kinderprogramma voor baby's doorlopen gewoon, de eerste enting tegen kinkhoest die ze weer moet hebben is in het eerste leerjaar.
Nou vroeg ik me af:
- zijn haar oude entingen (laatste gezet september 2011) nog dekkend als er nu een acute uitbraak is?
- moet zij nu die ene enting eerder hebben vanwege de situatie of hebben ze gewoon een incompleet dossier?
- welk gevaar loopt mijn baby van 1 jaar, (ook dus al deels geënt), is dat gevaar vooral voor de echte kleintjes of is hij ook een risicogeval? (hij is nl. net vannacht ziek geworden, heeft nu lichte koorts en een snotneus)

Ik heb geprobeerd te bellen met het CLB maar na drie kwartier in de wacht heb ik het voor vandaag opgegeven ;)

Nog een vraag waar ik mee rondloop: mijn moeder is net opgenomen in het ziekenhuis bij Longziekten, kan ik zelf nog bij haar op bezoek of draag ik het virus ook mogelijk met me mee (op kleding ofzo)?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:31

Urielle

Re: Iemand thuis in de informatie rond kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 18:36

Dank je Brainless maar ik kan daar niet specifiek vinden wat en hoe bij een kinkhoestuitbraak in de omgeving en of ik het mee kan dragen naar het ziekenhuis. Mijn baby zal net een grensgeval zijn qua risico.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:39

Volgens mij is het geen garantie dat je geen kinkhoest kan krijgen ondanks je alle vaccinatie's ervoor gehad heb hoor.
Bij kennissen heeft eén van hun kinderen het gehad ondanks hij gewoon geënt was, zijn 2ling broertje die precies dezelfde entingen gehad heeft, had het niet gekregen (sliepen zelfs samen op 1 kamer)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:42

2 van mijn kids hebben ook gewoon kinkhoest gehad ondanks dat ze waren ingeënt.
Voor het ziekenhuis kun je het altijd even navragen bij de balie of anders van te voren even bellen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 18:45

Ik zal idd even bellen, want ik wou mijn oma ophalen en dan naar het ziekenhuis. Het is nogal een verre reis, en anders rekent oma erop (die moet het trouwens ook niet krijgen denk ik nu, het mensje is een eind in de negentig...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:20

Ik heb 2 jaar geleden ook kinkhoest gehad terwijl ik ook ingeënt ben. Voor kleine kinderen en oudere mensen is het gevaarlijk. Het kan zijn dat jij ook al bestmet bent met kinkhoest, maar je nog geen symptomen hebt. In deze periode ben je het besmettelijkst. De tijd dat je besmettelijk bent is geloof ik 3 weken wat mij verteld is. Zodra je de symptomen krijgt ben je al niet meer besmettelijk.

Dit is wat mijn huisarts mij toen verteld heeft.

beterschap voor je dochter. Het is echt geen pretje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 06:10

Mijn dochter zelf weet ik niet van of ze kinkhoest heeft, ze is wel verkouden geworden net, maar ik weet nog niet of dit de eerste symptomen van kinkhoest zijn of gewoon een paar daagjs snotteren. Ze hoest wel, maar dat doet ze al maanden (allergie) en het typische kinkhoesthoestje heeft ze (nog) niet. Dus ik denk dat we maar naar de dokter gaan om even te laten testen dan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:57

Ik heb een paar jaar geleden nogal heftig kinkhoest gehad. Wat mij toen verteld is, is dat het vaccin sowieso maar 10 á 15 jaar effect heeft. Dit komt o.a. doordat de kwaliteit van het vaccin niet zo denderend is. Daarna kan je gewoon weer kinkhoest krijgen. Jij kan het virus dus zeker meedragen. Je zou contact op kunnen nemen met het RIVM. Sterkte!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 09:59

Bedankt voor de info!
Ik heb besloten het ziekenhuisbezoek maar even te laten voor wat het is ivm de kinkhoestbacterie. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik die bacterie daar binnenbreng en een longpatiënt het leven zou kosten oid.

Vanuit het CLB heb ik reactie gehad (snel! echt goed!) dat mijn dochtertje voldoende geënt is nu en er verder dus niet veel meer is wat ik kan laten doen om haar te beschermen. En nu maar hopen dat het ons voorbij gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:11

Zelf heb ik tot 2x toe kinkhoest gehad. En dat terwijl ik extra geënt ben.
Eerste keer zelfs opgenomen in ziekenhuis en ribben gebroken door het hoesten.
Heeft al met al een half jaar geduurd.
Nou val ik wel in de risicogroep....
Ik kon het zeiden ze niet meer krijgen, nou dus wel, alleen minder erg.
Alle 2 de keren zijn er kweekjes naar het centrale lab op gestuurd dus we weten het zeker.

Ik hoop dat het jullie voorbij gaat. Hou wel in gedachten dat het enige tijd duurt na de besmetting voor je echte kinkhoest verschijnselen krijgt. Je bent in die begin periode al wel besmettelijk voor je omgeving.