Ontzettend koud hebben, iets met de weerstand te maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Ontzettend koud hebben, iets met de weerstand te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 09:33

Of is het gewoon iets wat bij mij hoort en moet ik me er bij neerleggen?

De zomer is helaas voorbij en gedaan met de warme temperaturen.
Maar het is nog lange geen winter dus zo enorm koud is het nou ook weer niet, maar ik zit-sta-loop al te bibberen van de kou.....
Ik trek al wel een extra vest aan maar als ik nu al van alles extra aan moet trekken wat moet ik dan in de winter doen?
Mijn man is te dik dus die heeft het nooit koud, als ik de verwarming nu al aan wil zetten krijg ik commentaar van hem omdat hij het dan te warm heeft.
Maar moet ik dan voor hem ga zitten verkleumen? Dacht het niet!

Ik heb Fibromyalgie maar geloof niet dat koud hebben daar een bijwerking van is.
Wel is het zo dat ik doordat ik het koud heb mijn spieren meer verkrampen ik daardoor ook meer last van mijn lijf heb.
Zaak is dus om het niet koud te krijgen, maar hoe?????

Toch maar meer lagen kleding aan zodat ik in de winter er als een Michelin mannetje bijloop?
Of is er iets via de weerstand aan te doen?
Is er iemand die het herkent en misschien tips heeft?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:37

Ik zou de verwarming niet te snel te hoog zetten in elk geval, dan wen je daar alleen maar aan en zet je hem voor je het weet steeds een half graadje hoger. Ook heel vervelend voor andere mensen (o.a. je vriend) die de hele dag in een sauna rond moet lopen. Houd het gewoon op een normale kamertemperatuur.
In de winter heb ik het ook veel eerder koud dan mijn vriend, dus dan trek ik meestal een extra vest of ochtendjas over mijn kleren aan.
Ben je zelf misschien erg dun? en eet je wel goed en met regelmaat?

Verder zijn er ook wel ziektes waarvan je het zo koud kan krijgen (reynaud geloof ik in ieder geval), maar meestal heb je dan ook wel andere klachten, dus daar zou ik pas in laatste instantie aan denken.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 22-09-13 09:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:41

Ik heb het ook altijd koud, zelfs in de zomer. In de winter word ik ook bijna nooit meer warm. Bij mij helpt niets, lichamelijk ben ik in orde, volgens de huisarts.

Ik trek op dit moment niet een extra laagje aan, dwing mezelf om aan het kouder wordende weer te wennen zodat ik er hopelijk in de winter minder last van heb.

Het helpt ook niet mee dat ik net een weekje thuis ben van 2 weken ruim 30 graden.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:41

Ik heb dit ook. Ik krijg volgende week mijn winterjas al. En die ga ik ook al gebruiken.
Ik vraag me ook af hoe het moet in de winter.

Maar inderdaad goed/stevig en regelmatig eten schijnt te helpen. En anders zo'n elektrsiche dekentje onder je kleren doen? :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:42

ik loop nu ook al met extra onderkleding hoor, ik heb het ook altijd snel koud, heb rheuma dus als ik het al koud heb dan verstijven mijn spieren, daardoor beweeg ik te weinig, roesten me gewrichten vast en gaan ze ontsteken, heb daardoor ook altiid het gevoel dat ik de maraton van NY gelopen heb omdat mijn spieren dan constant gespannen zijn, enige wat helpt is bij het naar bed gaan onder dubbele dekens te gaan, en eventueel slaapkleding aan te doen (normaal kan ik af met mijn prive kacheltje...mijn vriend is altijd zoooo warm van zich zelf dat ik daarvan profiteer)

de grootste oorzaak bij mij is dat ik een hele lage bloeddruk heb van mij zelf, mijn moeder heeft dit ook en mijn oma had dat ook. ik heb het zelden te warm, maar omdat ik altijd heel dik ben aangekleed is dat geen probleem, dan pel ik gewoon 1 laagje eraf. extra vitamines etc. hebben geen enkele effect, heeft ook weinig met weerstand te maken, dus al die weerstand verhogende middeltjes doen nix

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:47

Koud hebben komt zeker wel regelmatig voor bij mensen met fibro.

Wat kan helpen is ten eerste een goeie voorraad thermo-onderkleding. Het is dun maar heel warm, en kan dus erg helpen. Ik heb zelf niet echt gemerkt dat het negatief werkt om snel met warme kleding te beginnen. Want echt wennen aan de kou doe ik toch niet.

Wat echter wel een positief effect kna hebben is om (voldoende aangekleed) regelmatig een stukje naar buiten te gaan. Helpt ook de bloedsomloop op gang, dus heel gezond. Zorg dat je niet door en door koud wordt... daar voel je je alleen maar rot, dat helpt niet. Maar wel gewoon gaan, ook in de venijnige miezerregens van oktober en november, en door de sneeuw. Muts, winterjas, regenbroek, goede schoenen, en toch een rondje maken als dat fysiek mogelijk is.

Je kunt ook de sauna proberen, dat is hetzelfde maar dan nog wat sterker :) Maar dat moet je liggen.

En tot slot: voldoende blijven drinken, en gemberthee kan soms ook helpen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:52

Yep, verwarming staat hier ook aan. Ik wil wel even pleiten voor het feit dat 'waterkou' echt veel erger is dan "-2 graden met alles bevroren en een droge lucht"-koud. Ik ben elk jaar bang dat ik er in de echte winter uit ga zien als een kruipende stapel kleding, maar dat valt toch wel weer mee tegen de tijd dat het zover is. Wennen aan kou, bloed laten indikken, allemaal opmerkingen waar ik he-le-maal niks mee kan. Wil je minder warme verliezen? *kuch, muts op :D * want dat vest is leuk, maar via je hoofd verlies je pas echt warmte. En ALTIJD warme uiteinden hebben, zegt de mevrouw met extra huissokken aan en een paar vingerloze handschoentjes die standaard op het werk liggen. Het ALLES ergste is dat gevoel dat je het koud hebt tot op je botten...brrr ik gooi wel een extra deken over mijn dekbed.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 09:53

@Cerilene
Ik ben niet te dun in elk geval, ben 1.67 en weeg 61 kilo.
Heb maat 38 van kleding.
Mijn man is wel te dik dus die heeft het niet vlug koud, mijn kinderen die een gewoon figuur hebben hebben het ook niet zo koud als mij.
Ik eet goed, s'morgens 2 boterhammen, s'middags 2 boterhammen en s'avonds een groot bord avond eten.
S'avonds bij de buis lekker wat chippies, snoepen overdag doe ik niet echt.
Ik eet geen fruit aangezien ik als ik normaal eet daar ook geen trek in heb.
De verwarming staat in principe nu nog helemaal niet aan, maar ik zou hem het liefst al wel aanzetten en dan maar op 20 graden.
Heel veel hoger staat die eigenlijk nooit....

@Rienn,
O dat is niet fijn nee als je van 30 graden naar dit weer hier komt...
Heb je dit weekend nog geluk dat het iets warmer is!
Maar ik kan mezelf echt niet dwingen het niet koud te hebben, sta gewoon letterlijk te trillen van de kou buiten....

@Shadow0,
Ik ben elke dag wel een poos buiten te vinden, ik moet inderdaad zeggen dat dat wel scheelt.
Vroeger stonden de paarden op een pensionstal en kwam ik amper buiten, maar nu staan ze op een wei en moet ik door weer en wind toch naar de paarden.
Dat scheelde al wel een stuk, maar nog niet genoeg....
Sauna vind ik inderdaad heerlijk, ga ook wel eens onder de zonnebank in de winter alleen al om lekker warm te worden...
Voldoende drinken doe ik alleen op warme dagen als ik heel eerlijk ben....

@JasmijnJoy,
Ik kan wel een winterjas aan doen maar wat moet ik dan in de winter?
Sowieso is het in winkels warm en dan sta je te zweten in te winterjas in een winkel.... :')

@Speurneusc,
Ja precies dat probleem met mijn lijf heb ik dus ook.....
En doordat je minder gaat bewegen krijg je het ook weer kouder en zit je in een vicieuze cirkel...
Lage bloeddruk heb ik volgens mij niet, nooit laten meten trouwens....
Ik kan het dan weer wel soms veel te warm hebben.......raar mens ben ik....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:54

Ik probeer de kachel zo lang mogelijk uit te stellen, maar ik loop wel al in m'n wintertruien afvragende wat ik dan aan moet als het nog kouder word -O-

Mij zul je ook nooit in de zomer horen dat ik het te warm heb. Ik hou van de zon en mis de zon nu al :o

Cerilene_

Re: Ontzettend koud hebben, iets met de weerstand te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:56

Misschien kan je nog iets vaker gezonde dingen snacken tussendoor zodat je lichaam ook tussen de 3 maaltijden wat heeft om te verbranden.
En misschien toch even langs de huisarts om bloeddrukproblemen en eventuele tekorten uit te sluiten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 09:59

@Zunzuncito,
Moeilijke naam hahaha
Ja inderdaad, mijn handen en voeten zijn altijd ijsklompjes....
Slaap in de winter ook altijd met sokken aan, anders worden mijn voeten niet warm en slaap ik dus echt niet!
Ja dat koud hebben tot in mijn botten voelt echt als armoede lijden.....verschrikkelijk vind ik dat....

En dan werk ik ook nog eens 2 dagen per week in een slagerij waar alles wat je aanraakt koud is.....in de winter echt de hell!

@moonsparkle,
Winter trui heb ik dan nog niet, maar tegenwoordig heb je niet eens meer van die lekkere warme truien...
Alleen maar van die dunne dingen of gebreide dingen, allebei iets waar ik niks aan heb...

@Cerilene,
Misschien wel een keer verstandig om langs de huisarts te gaan, maar heb altijd zo'n hekel om voor flauwekul dingen langs een arts te gaan....
Ik heb gewoon geen trek om tussendoor gezonde dingen te snacken, en als ik dat wel doe dan lust ik s'avonds geen eten meer...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:02

Mijn 2 beste vriendinnen heeft dit ook heel erg. Die hebben het serieus altijd koud, nu al helemaal weer. Ik heb juist t tegenovergestelde, ik heb t altijd warm, vooral in de winter :') K sta echt in brand als ik op school kom, en ik fiets tot ong 5 a 10 graden nog zonder jas omdat ik t anders zo warm heb :+

Ik heb t volgens mij van m'n vader, die heeft t ook nooit koud :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:03

justdiesel schreef:
@Zunzuncito,
Moeilijke naam hahaha
Ja inderdaad, mijn handen en voeten zijn altijd ijsklompjes....
Slaap in de winter ook altijd met sokken aan, anders worden mijn voeten niet warm en slaap ik dus echt niet!
Ja dat koud hebben tot in mijn botten voelt echt als armoede lijden.....verschrikkelijk vind ik dat....

En dan werk ik ook nog eens 2 dagen per week in een slagerij waar alles wat je aanraakt koud is.....in de winter echt de hell!

@moonsparkle,
Winter trui heb ik dan nog niet, maar tegenwoordig heb je niet eens meer van die lekkere warme truien...
Alleen maar van die dunne dingen of gebreide dingen, allebei iets waar ik niks aan heb...

@Cerilene,
Misschien wel een keer verstandig om langs de huisarts te gaan, maar heb altijd zo'n hekel om voor flauwekul dingen langs een arts te gaan....
Ik heb gewoon geen trek om tussendoor gezonde dingen te snacken, en als ik dat wel doe dan lust ik s'avonds geen eten meer...

fleecetruien zijn meestal niet mooi...maar die vind ik toch wel lekker warm.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:06

Oh maar als je echt last hebt van koude voeten voordat je gaat slapen, dan zou je kunnen overwegen om voor je naar bed gaat even je voeten onder de douche te houden en ze zo in 10 minuten te laten opwarmen. Dat scheelt echt enorm en als je dan eenmaal in bed ligt is het zoveel fijner om in slaap te vallen. En wat je al aan gaf: bewegen voordat je gaat slapen is ook wel een goede, die bloedsomloop een beetje opkrikken. Ik heb ooit eerder van een slager gehoord hoe ontzettend koud dat die omgeving is. Je zoekt het wel op, he?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:08

speurneusc schreef:
de grootste oorzaak bij mij is dat ik een hele lage bloeddruk heb van mij zelf, mijn moeder heeft dit ook en mijn oma had dat ook. ik heb het zelden te warm, maar omdat ik altijd heel dik ben aangekleed is dat geen probleem, dan pel ik gewoon 1 laagje eraf.

Is dat zo? Dat zou verklaren waarom ik het nu inderdaad ook alweer koud heb :brr:

Afgelopen herfst en winter was ik zwanger en sliep ik bij minus-temperaturen nog met een raam open, 1 dekbed en een dun mouwloos hemdje omdat ik het constant zo warm had. Bloeddruk was gedurende de hele zwangerschap vrij normaal (120-130/100-110) maar voor mij wel hoger dan gewoon (100-110/70-80). Nu is mijn zoon in maart geboren, zijn de meeste zwangerschapshormonen wel uit mijn lichaam verdwenen en ik heb het gewoon weer koud he. Keek van de week al verlekkerd naar mijn electrische onderdekentje maar heb me nog in kunnen houden en heb eerst maar een extra deken over mijn dekbed heen gedaan :brr:

Wat ik er tegen doe? Veel (dunnere) laagjes aantrekken en veel bewegen. En nadat ik 's avonds in de (vries)kou met de paarden ben bezig geweest lekker opwarmen bij onze houtkachel.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:12

Ik heb vorige week een onesie bij de Primark gekocht, zo'n huispak van fleecestof.
Niet heel sexy maar je hebt het nooit meer koud in dat ding :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:14

Hier staat toch echt de kachel aan en ik heb een verwarmingsdeken in mijn bed. Ik vertik het om het koud te hebben.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:17

Ik heb het ook ontzettend koud, maar ik geloof dat dit door mijn CVS komt :) De kachel en verwarming gaan hier nog niet aan, ik doe een extra trui aan en een trainingsbroek aan als ik thuis ben. Slofjes aan :D En op school hou ik 9 vd 10x mijn jas aan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:20

Eet je zelfs niet een paar druiven of mandarijntjes of zo?

Ik ben zelf gek op fruit haha ik kan me er echt niks bij voorstellen :D. Heb het ook altijd koud, en mijn vriend heeft het dus altijd warm. Dat is altijd een hell in de auto haha ..
Idd al je uiteinden warm houden. Dan houd je het in de kou veel langer uit dan met alleen een warme jas en broek.
Daar was vorig jaar wat an op discovery channel; ze kleedden iemand dik aan met thermo kleding maar zonder schoenen, blote handen en zonder muts. Moest hij in een vriezer gaan staan, en hij kwam er na 2 minuten al uit.. vervolgens hadden ze hem een muts, warme schoenen en wanten aangedaan en een onderbroek, en hij werd er na 10minuten maar uit gehaald maar hij had het niet koud niks.
Best raar haha :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:26

Omgekeerd werkt trouwens ook: als je een verwarmde bodywarmer hebt kun je in de ijskou rustig met blote handen aan de gang, omdat je lichaam toch op temperatuur blijft worden je handen ook niet koud.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:27

Is eerst echt koud maar als ik douche dan draai ik de douche steeds kouder, ik begin op lichaamstemperatuur en eindig met 10 a 15 graden, moet zeggen dat het wel helpt want ik heb het minder koud dan anders.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:29

Mijn zus heeft snel koud en ook altijd last van wintertenen. Nu neemt ze een soort homeopatische supplementen wat haar meer energie en een betere bloedsomloop zou geven. De winter is nog niet helemaal doorgebroken, dus zullen we pas binnen een paar weken weten of het ook helpt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:38

Misschien even checken op schildklier. Een van de bekendste symptomen... koud hebben

Ik heb het ook altijd wel kouder dan een ander gewoon omdat het mannetje die de kolen op het vuur moet gooien er niet is. Dus mijn medicijnen moeten dit oplossen en als ik het langer dan 4 dagen koud heb moet ik laten prikken.

Ik heb een elektrische deken voor in bed die doe ik aan een half uurtje voor het slapen gaan en dan als ik in bed lig en warm ben dan doe ik hem uit.
Altijd warm gekleed.
Altijd laagjes aan
Vaker een warme douche nemen
Zo probeer ik het ook op te lossen en de winter is echt een hel dan loop ik alleen nog maar met thermokleding als het heel koud is gewoon om de kou op / in mijn lijf voor te zijn

Wat ik in de winter ook vaak doe is lekker even onder de zonnebank dan wordt je van binnen weer een beetje warm

Echt heel heel koud heb ik het niet omdat ik er wel voor zorg dat ik het niet koud krijg.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:41

het vaak koud hebben kan ook aan de bloedsomloop liggen.
bij een te hoge bloeddruk kom je dit vaak tegen.
Laatst bijgewerkt door Suusie22 op 22-09-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:41

Mando schreef:
Misschien even checken op schildklier. Een van de bekendste symptomen... koud hebben

Dit wilde ik ook net zeggen :j
Ik had het ook altijd koud, bleek m'n schildklierhormoon te laag te zijn. Nu ik daar tabletjes voor slik gaat het echt 10x beter. Heb het nog wel wat sneller koud dan anderen, maar lang niet zo extreem meer.