ideeen gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

ideeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 18:00

hallo bokkers.

we zijn van plan om dit weekend ons bed bevallings klaar te maken.
maar:

* heb 2 pers matras.
* 1 pers matras (zolder) die niet lkkr ligt dus slaapt niet lekker.
* 1pers matras hoes (speciaal voor zwangere/bedplassers bij ection)
* 1 kraakend k matras beschemer(kraam pakket)

en hoe maak je je bed op? (is ons 1 ste kindje)

we hebben geen 1 pers bed ook geen ruimte.
woonkamer is geen optie voel ik me nie fijn bij. het idee dat iedereen alles kan zien.

Jilletje

Re: ideeen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:22

Ik heb geen verstand van bevallen ofzo :+
Maar misschien een idee om eens de verloskundige te bellen?? Die kan je vast veel meer tips geven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:29

Het bed waarop je bevalt hoeft niet dezelfde te zijn waar je op slaap.
Ik zou het bed op de babykamer zetten en de baby de eerste dagen in de wieg op de slaapkamer laten slapen.
Dan heb je tijd zat om het bed weer weg te ruimen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 20:49

zonnebloem18 schreef:
Het bed waarop je bevalt hoeft niet dezelfde te zijn waar je op slaap.
Ik zou het bed op de babykamer zetten en de baby de eerste dagen in de wieg op de slaapkamer laten slapen.
Dan heb je tijd zat om het bed weer weg te ruimen.

bed past niet op de baby kamer. (op geen enkele kamer)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:48

Hoi,

ik zat met hetzelfde probleem. Om mijn bed en matras te beschermen heb ik er een waterdichte molton omheen gedaan. Bij de Hema (en Leen Bakker volgens mij ook) hadden ze 2 persoon waterdichte moltons (schrik niet van de prijs!) en ook 2 pers. waterdichte matrasbeschermers (die zijn iets goedkoper). Het verschil is dat de molton ook echt hoeken heeft en dus ook over de hoeken en zijkanten valt (al is hij alleen bovenop je matras waterdicht) en de matrasbeschermer heeft geen zijkanten maar elastiek die je om de hoeken van de matras doet.
Je zou ook creatief een 1 pers. matrasbeschermer dwars op je molton kunnen leggen (daar waar je met je billen ligt) en daaroverheen je hoeslaken. Met dubbelzijdige tape zou je die zelfs nog vast kunnen plakken zodat het niet gaan schuiven. Zelf had ik de 2 pers. om zeker te zijn dat heel de bovenkant van het bed waterdicht zou zijn.
Dit had ik voor als mijn vliezen bijv. braken in bed.

Voor het bevallen zelf had ik ook zo'n kraakzeiltje en celstofmatjes die in je kraampakket zaten. De laatste heb ik voor de zekerheid wat bijgehaald bij de zorgwinkel toen ik ook mijn kraamverband in ging slaan :+. Die dingen legt de VK er onder als je begonnen bent met bevallen.

Nu mocht ik niet boven bevallen, omdat mijn trap heel steil is en boven het trapgat een lagere balk zit. Mocht het nodig zijn om mij per brancard te vervoeren, dan was het niet mogelijk om mij naar beneden te krijgen. Ik moest dus verplicht beneden bevallen en dat zag ik ook niet zitten. Ik vond dat niet knus en was bang dat ik mezelf niet op mijn gemak voelde. Uiteindelijk besloten maar een bed neer te zetten in een opkamertje beneden.
Maar toen werd ik opgenomen op 25 weken met weeën en ontsluiting. Uiteindelijk mocht ik naar huis met absolute bedrust. Ik kreeg een elektrisch verstelbaar ziekenhuisbed met waterdichte matras in de huiskamer. Het bed moest pas 3 weken na mijn uitgerekende datum retour, dus besloten daar op te bevallen.

Daar waar ik me tijdens mijn nesteldrang druk maakte om het feit dat mensen misschien door zouden hebben dat ik beneden aan het bevallen zou zijn, was het uiteindelijk de VK die bedacht de gordijnen in de keuken en huiskamer te sluiten toen ik puffend door huis liep :+. Nu woon ik achteraf en 120 meter van straat, maar goed ik maakte me dus nergens meer druk om. Ik was in mijn eigen huis en helemaal compleet op mijn gemak.
Ook maakte ik me druk om mijn houten vloer in de huiskamer :') maar die is mooi gespaard gebleven, de verloskundige en kraamverzorgster zorgen erg goed dat alles netjes blijft en ruimen alles netjes op. Na het bevallen ben ik na een uur gaan douchen. Toen ik aangekleed was, was alles opgeruimd en stond de eerste was te draaien en zaten ze met thee op me te wachten.

Uiteindelijk vond ik het juist heerlijk om daar te bevallen in plaats van een krappere slaapkamer. En ook vond ik het gezellig dat ik heerlijk met mijn dochter op mijn buik lag te genieten en de kraamverzorgster en verloskundige op de bank naast ons thee zat te drinken. Wel heb ik de badkamer ook beneden zitten en dat was wel fijn. Ik heb 1 uur na mijn bevalling lekker gedoucht en dat was heel fijn. Nu voelde ik me zo goed dat ik ook makkelijk de trap op gekunnen had om te douchen, maar dat weet je niet van te voren. Het was toen laat op de avond toen iedereen weer weg ging (23:30) dus toen zijn we naar boven verhuisd en gaan slapen.

Bij mijn eerste zijn trouwens mijn vliezen gebroken in bed met 31 weken. Toen had ik nog niets op mijn bed liggen en wonder boven wonder sprong ik gelijk uit bed en was mijn matras niet nat. Bij mijn tweede zijn uiteindelijk mijn vliezen 15 minuten voor ik bevallen ben gebroken op de wc. Meestal begint de bevalling niet met het breken van de vliezen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 14:23

wij hebben de douch boven zie nie zitte om met weeen na boven en beneden te gaan als je wilt douche tijdens de wee.
nu hebben we het zo opgelost een 1 pers matras beschermer. vast gemaakt op de punt ( die de overkant niet haalt.

maar is de kraam matras voor de vliezen( stel dat die als 1ste breken) of puur voor de bevalling(als de weeen begonnen zijn)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:26

Mag je op jullie eigen bed bevallen? Tegenwoordig wordt daar nogal moeilijk over gedaan geloof ik.

Hoe ik het destijds deed (16 jaar geleden).

Bed natuurlijk op klossen (kijk even hoeveel poten je bed heeft, vaak zit er ook nog eentje in het midden). Klossen leen je bij de Thuiszorgwinkel ("Groene Kruis").

Zeiltje uit kraampakket over het matras (waterdichte moltons had je toen nog niet). Daaroverheen een dubbelgevouwen laken en daaroverheen de "gewone" moltonhoes en daaroverheen een hoeslaken.
De reden van het extra laken was het zweten (het plastic "ademt" namelijk niet).
Bij de bevalling kwam het kraammatras over alles heen.

Over het bevallen in de babykamer. Als je de wieg/ledikant eruit haalt, past er dan ook geen bed in?

Maar bevallen in je eigen bed is toch wel het prettigst hoor.

Succes

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:29

Sowieso moet je bed op een bepaalde hoogte zijn, hiervoor kun je klossen lenen bij de thuiszorg, dit om de rug van de kraamverzorgster te ontlasten. Verder zorgen dat je matras goed beschermd is....zit ook in een kraampakket dacht ik?
In ieder sterkte met de laatste loodjes!