Langetermijnbehandeling CMD door verkeerde beet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Langetermijnbehandeling CMD door verkeerde beet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 22:56

Jarenlang heb ik vele vage problemen gehad, uiteindelijk is er afgelopen maart door mijn nieuwe tandarts(na verhuizing 4 jaar geleden) vastgesteld dat CMD de boosdoener is. Was 1x eerder bij hem geweest, ben toen gelijk doorverwezen naar de kaakchirurg vanwege 1 gebroken kies(achterste links onder) en 3 verstandskiezen die eruit moesten. Dit is in 1x onder narcose gedaan, en heb toen de volgende afspraak bij de tandarts ruim 2 jaar uitgesteld omdat de vorige tandarts waar ik kwam als ik aangaf dat iets pijnlijk was doodleuk zei dat dat niet kon en doodleuk verder ging. Maar toen alle moed bij elkaar geraapt omdat hij al had gezegd dat ik een beginnend gaatje had en omdat m'n tanden gevoelig waren op zoetigheid.

Nadat er röntgenfoto's gemaakt waren die goed waren en een paar vragen verder heeft hij mijn beet verder onderzocht met als resultaat dat alleen mijn voortanden op elkaar komen, die staan vrijwel recht op elkaar. Bij het dichtbijten glijden m'n ondertanden achter m'n boventanden langs en word m'n onderkaak als het ware naar achter geduwd. Dit veroorzaakte volgens hem CMD en ik heb een verwijskaart naar de orofaciale fysio meegekregen waar ik sinds dien 2x per week een dubbele behandeling krijg(2x25min achter elkaar). Ook ging hij bij de verzekering toestemming vragen voor een splint, die ik ongeveer 3-4 weken en enkele afspraken later had.

Ondertussen is er heel veel verbetert: de pijn en krachtverlies in beide handen(waarvan eerst gedacht werd dat het misschien reuma, later CTS was) is veel beter, meestal geen hoofdpijn meer(was elke dag), rug stond helemaal vast maar is verbeterd, m'n n mond ver opendoen word langzaam makkelijker en ook en het dan vastklikken en ''springen'' als ik m'n mond weer dicht doe is lang niet zo erg als het geweest is. De splint vangt de ruimte op tussen m'n kiezen waardoor m'n kaak niet meer op die manier naar achter kan schuiven(wat so wie so niet meer lukt, krijg dus met geen mogelijkheid zonder de splint m'n kiezen op elkaar en moet er dus ook mee eten). Ben heel blij met het resultaat ookal zijn we er nog lang niet, maar hoe nu verder?

Volgens mijn tandarts heb ik 2 optie's, de splint blijven gebruiken of kronen laten zetten om m'n kiezen te verhogen. Aangezien ik nu 19 ben vind ik beide eigenlijk geen optie omdat de splint zeker ook met eten nadelen heeft(en ik er nog 10-tallen jaren mee zou moeten lopen) en ik kronen eigenlijk zonde vind omdat ik van mezelf eigenlijk hele goede tanden heb(heeft oa de tandartsassistente ook nog gezegd). Ook zou het in 1x allemaal gedaan moeten worden wat ik ook geen pretje vind... En de waarschijnlijkheid dat ze een leven lang mee gaan is niet gegeven, zoals ik het begrepen heb is de kans zelfs groot dat ze vroeg of laat vervangen moeten worden.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen, maar er is een hoop gebeurt en ook al ben ik heel blij met m'n tandarts zit ik toch met vragen of er bepaalde dingen echt niet anders kunnen en hoop dat jullie wat ideeën hebben.

gabyfedde

Re: Langetermijnbehandeling CMD door verkeerde beet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:22

Persoonlijk zou ik nooit afgaan op de mening van een tandartsassistente. Als jij morgen bij een tandarts gaat werken ben je ook tandartsassistente, je hebt daar geen opleiding voor nodig.
Als je het afvies van de tandarts niet ok vindt kan je altijd voor een second opinion naar een andere tandarts (liefst tandarts-gnatholoog in jouw geval). In welke regio zit je?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 23:28

gabyfedde schreef:
Persoonlijk zou ik nooit afgaan op de mening van een tandartsassistente. Als jij morgen bij een tandarts gaat werken ben je ook tandartsassistente, je hebt daar geen opleiding voor nodig.
Als je het afvies van de tandarts niet ok vindt kan je altijd voor een second opinion naar een andere tandarts (liefst tandarts-gnatholoog in jouw geval). In welke regio zit je?

Dat met tandartsassistente zit hier iets anders, heb je nl wel een opleiding voor nodig(Niedersachsen, Duitsland) maar het was ook een voorbeeld want met m'n tanden zelf heb ik geen problemen ook niet vaak gaatjes ofzo... second opinion zat ik aan te denken zeker voor ik iets blijvend als kronen laat doen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:32

Domme vraag misschien, maar wat is een splint? Ik volg je verhaal wel graag, want mijn dochter heeft soortgelijke problemen met haar gebit.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:32

ik ga dit even volgen......

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 23:39

Betteke schreef:
Domme vraag misschien, maar wat is een splint? Ik volg je verhaal wel graag, want mijn dochter heeft soortgelijke problemen met haar gebit.

Afbeelding

Dit klik je over je tanden heen en wordt bij de tandarts op maat gemaakt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:43

Jeetje, dat moet je iedere keer als je iets gaat eten indoen dus. -O-

Is zo'n splint erg duur? Hoelang gaat dat ding mee?

Als het je klachten enorm verminderd zou ik er, denk ik, wel voor kiezen. Kronen zijn ook enorm duur en zonde om goede tanden en kiezen te "mishandelen".

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 23:48

Het enige waarbij ik de splint niet in heb is tandenpoetsen en soms koor, verder altijd. Ik kreeg het van de verzekering 100% vergoed (is wel Duitsland, dus weet niet hoe het in Nederland is... Maar lees bedragen van 150 tot 300 euro. Met deze doe ik al maanden, heb nog geen nieuwe nodig gehad *\o/*

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:56

Eigenlijk is het dus een soort kunstgebit terwijl je nog je eigen gebit hebt? Voelt het onaangenaam om in te hebben? Kan je er goed mee eten?

Hoop vragen, maar het interesseert me echt enorm, ik had nog nooit van een splint gehoord namelijk.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 00:09

In heb begin wel, beetje zoals een beugel aan je tanden zou trekken omdat het dan nog zo strak zit maar dat is 3-4 dagen. Ook was het wennen dat ik iets minder ruimte in m'n mond heb, maar dat weegt niet op tegen de rust die het brengt dat m'n tanden op elkaar passen. Eten ermee zou ik niet doen als het bij mij niet zo erg was omdat het er deels onder gaat zitten wat dan soms wat drukt of klemt. Daarmee kan je het idd ook vergelijken, het is ook een beetje zoals wat er als gebitsbescherming in vechtsporten gebruikt wordt. Het belangrijkste is het 'snachts dragen ervan, voor lichtere vormen is dat vaak genoeg is mij vertelt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 00:23

Betteke: laat je dochter doorverwijzen naar een tandarts-gnatholoog. Is ze nooit orthodontisch behandeld?

amillia: Goed dat tandartsassistentes in Dld wel een studie moeten volgen. In Ned is het helaas niet verplicht (vrij beroep). Ben jij orthodontisch behandeld?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 00:29

gabyfedde schreef:
Betteke: laat je dochter doorverwijzen naar een tandarts-gnatholoog. Is ze nooit orthodontisch behandeld?

amillia: Goed dat tandartsassistentes in Dld wel een studie moeten volgen. In Ned is het helaas niet verplicht (vrij beroep). Ben jij orthodontisch behandeld?

Nee (helaas) niet. Ene tandarts vond het nodig toen wel een eerste consult gehad en daarna voor het tweede consult door omstandigheden naar een andere tandarts gewisseld die het onzin vond(maar was achteraf een vervelende hork die fouten gemaakt heeft) en niet door gezet

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:37

Ik heb een kroon gekregen rond mijn 19de Ben er nu nog steeds heel erg blij mee! Je ziet er niks van en na 2 dagen wennen voelt het als je eigen tand. Juist omdat je zo jong bent zou ik voor een kroon gaan, daar heb je minimaal 10 jaar plezier van :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:32

amillia schreef:
gabyfedde schreef:

Nee (helaas) niet. Ene tandarts vond het nodig toen wel een eerste consult gehad en daarna voor het tweede consult door omstandigheden naar een andere tandarts gewisseld die het onzin vond(maar was achteraf een vervelende hork die fouten gemaakt heeft) en niet door gezet

Zonde. Als op de juiste leeftijd met ortodontie begonnen wordt kunnen dergelijke problemen echt beperkt of zelfs voorkomen worden. Groei kaken kan op een gunstige manier beïnvloed worden.

chocobroodje schreef:
Ik heb een kroon gekregen rond mijn 19de Ben er nu nog steeds heel erg blij mee! Je ziet er niks van en na 2 dagen wennen voelt het als je eigen tand. Juist omdat je zo jong bent zou ik voor een kroon gaan, daar heb je minimaal 10 jaar plezier van :j

Eeeuh... En dan? Gezonde kies moet daarvoor bijna helemaal worden weggeslepen (blijft maar een stompje over). Gelukkig gaan goede kronen veel langer mee dan 10 jaar, maar toch...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:37

Als je moet kiezen tussen die 2 opties... Tja dan zou ik daarvoor kiezen. Ik denk namelijk dat zo'n splint op de lange termijn ook niet prettig is.. Constant zo'n ding in je mond en die zul je toch ook om de zoveel tijd moeten vervangen neem ik aan?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:47

Maar levert geen schade op aan het gebit. Ben echt voorstander van kronen hoor, maar op gezonde kiezen zou ik ook andere opties bekijken.

Persoonlijk zou ik voor een second opinion naar een goede tandarts-gnatholoog gaan. Weet er wel 1, maar zit in midden Nederland.

Ook met composiet kan heel veel tegenwoordig!! Ik heb dat in de praktijk erg vaak toegepast zien worden in vergelijkbare gevallen. Gaat niet levenslang mee (kronen vaak ook niet), maar kiezen hoeven niet geheel weggeslepen te worden.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 10:39

In oktober ben ik 1-2 weken in Nederland, dus een second opinion vind ik alsnog interessant. Maar ben blij dat er dus wel een andere optie is