Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:40

Dus die vraag en hoe bevalt dat? Welke verschillen merk je?

Ik overweeg dit.
Wel vind ik het erg lastig omdat ik een ernstig tijdgebrek heb en gezond eten veel moeite kost.
De eerste natuurwinkel en markt liggen op ongeveer 1 uur reistijd van mijn huis.

Anoniem

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:38

ja ik, onbewust eigenlijk. Niet dat ik het nooit meer eet, maar over het algemeen vervang ik alles voor ongeraffineerde suikers (fruit, over het algemeen) .

Bevalt prima, 't enige is dat ik me nu oprecht naar voel als ik (teveel) geraffineerde suikers heb gegeten. Wat ik opzich niet een heel gunstig bij-effect vind :+

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:46

Ik heb het al een aantal keer geprobeerd maar ik ben zooo verslaaft aan die troep, t lukt me niet :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:25

Ik, vrijwel. Heel afentoe pak ik wat chocola, of yoghurt wat al gezoet is. Maar meestal eet ik volledig clean, zonder pakjes, etc. Ik eet geen snoepjes en drink geen frisdrank.

Ik merk voornamelijk dat ik erg moe word als ik geraffineerde suikers eet, alsof er een waas in m'n brein zit.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:09

yep, ik ook.
Ik moest vanwege candida cold Turkey afkicken in januari en heb die troep sindsdien ook niet meer aangeraakt. Helemaal geen suiker meer overigens, ook niet de glucose/fructose/sucralose en noem maar op.
Ik had veel last van mijn gewrichten, spieren, PMS klachten, kort lontje, moe en buikpijn. Is nu ook allemaal over gelukkig.
Daarnaast ook de snelle koolhydraten en granen eruit gegooid want ook daar kreeg ik buikpijn en vermoeidheid van.
op internet zijn er veel suikervrije recepten te vinden en zeker als je alleen de geraffineerde vormen wilt uitbannen kun je met dingen zoals dadels en abrikozen ook goed zoeten.
Voor de echte chocolade liefhebbers die geraffineerd suiker willen mijden is er lovechock, gezoet met palmsuiker. Kun je iig aan je chocotrek voldoen :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:25

Natascha, wat eet je dan nu op een dag? Heb je een voorbeeldje van een dagmenu? Ik begrijp dat je ook geen fruit eet?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:41

Maar merken jullie echt verschil in je energie niveau?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:45

Ik ben zoveel mogelijk gestopt met geraffineerde suikers om pieken in mijn bloedsuiker te voorkomen, want na een piek volgt een dal en dan werd ik altijd nogal slapjes op de benen. Ik moet zeggen het scheelt zéker... Het energie niveau is veel stabieler, ben niet meer slapjes tegen etenstijd... Je lichaam is inderdaad niet goed aangepast op al die extra suikers.

(alleen heb ik zojuist een senseootje gedronken met melk en suiker omdat ik mezelf zielig vond, want ik mag van de dokter tot half november niet werken vanwege een zenuw in mijn arm die klem zit maar dat is een heel ander verhaal :') )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:46

Ik ben aan het afbouwen met pakjes. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken.
Ik heb alleen eens in de week een vreetkick dat ik wil snoepen.
Merk wel dat ik me beter voel als ik zoveel mogelijk zooi vermijd.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:38

Ik ben er een maand of wat geleden mee gestopt, en daarvoor at ik ook al zo'n acht maanden gezond. De laatste tijd heb ik redelijk wat te vieren gehad, en dan eet ik gerust iets lekkers mee. Maar ik heb (tenzij ik ongesteld ben...) haast nooit nog zin in zoete troep. Fruit en groenten smaken nu nog beter!

Ik ben het vooral gaan doen omdat ik graag meer energie had gehad, en ik merk wel degelijk verschil. 's Ochtends word ik (vanzelf) wakker, ik heb toch een uur minder slaap nodig dan voorheen, en ik ben ook echt meteen wakker. Ik spring uit bed en kan zo aan het sporten, bij wijze van; voorheen lag ik nog een half uur te zuchten en te geeuwen.

Wat erg fijn is is dat ik niet meer zo afhankelijk ben van voedsel; ik kan prima zes uur iets doen zonder tussendoortje... en ik voel me er niet misselijk van. Dat had ik voorheen wel; ik had honger en ik moest en ik zou iets eten.

Net omdat ik gezonde voeding nu nog lekkerder vind, heb ik niet het gevoel dat ik ook maar iets mis :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:45

Natascha schreef:
Ik had veel last van mijn gewrichten, spieren, PMS klachten, kort lontje, moe en buikpijn. Is nu ook allemaal over gelukkig.
Daarnaast ook de snelle koolhydraten en granen eruit gegooid want ook daar kreeg ik buikpijn en vermoeidheid van.

HIer hetzelfde. Moe, last van gewrichten, buikpijn, gewoon vervelend.
Afgelopen zomer was ik een maand in Australie en heb ik heel anders gegeten en ik merkte direct dat ik opknapte. Geen buikpijn meer (nauwelijks koffie gedronken!), nauwelijks last van mijn lichaam en enkel moe van echte inspanning en niet meer 'zomaar'.

Helaas heb ik er toch weer moeite mee nu ik weer thuis ben en werk. Ben wel gezonder gaan eten, ben koolhydraten zoveel mogelijk gaan schrappen, kan enkel de koffie niet laten staan helaas :o :o :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:48

Ik heb dat een lange periode gedaan.....Voelde me top, bulkte van de energie, werd super slank, geen honger, niet meer slapjes...Sliep als een roos

Maar toch weer erbij in geslopen, al die slechte dingen zijn zo lekker! En ik vond het veel werk + duur

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:53

Ik ga meelezen!
Wij hebben in ieder geval al sinds een tijdje rietsuiker in huis ipv gewone suiker.
Helaas woon ik wel nog thuis dus kan ik niet helemaal bepalen wat er gegeten wordt. Maar mijn moeder kookt wel veel vers dus dat scheelt! (ook omdat ik geen lactose mag en we daar ook al op moeten letten)
Maar ik denk dat bij mij het grootste probleem: koekjes snoep etc is... Ook een reden trouwens waarom ik dit wil gaan afbouwen, ik heb soms echt het idee dat ik echt "verslaafd" aan suiker ben. Maar ik weet niet of dat echt kan of dat dat tussen mijn oren zit haha.
@Colway word je honger er ook echt minder van? want ik heb echt de hele dag door honger. Dus als dat daar ook mee te maken heeft..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:59

Yvette, als je wil weten of je verslaafd bent: eet eens een hele dag geen enkel product met suiker :) Dus ook geen wit brood, witte pasta, light-onzin, etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:15

Er zit geen toegevoegde suiker hoor, in witte pasta. Wel is de glycemische index van witte pasta veel hoger als van volkoren producten. Wit brood hoeft ook niet perse suiker in te zitten, maar kan wel. Veel bakkers stoppen namelijk dextrose in hun brood.

Ik eet al jaren geen geraffineerde suiker meer omdat ik er niet tegen kan. Als je echt wil stoppen met het gebruiken van geraffineerde suikers raadt ik je aan om heel erg te letten op de verborgen toegevoegde suikers in oa potgroente, sausmixen en sauzen, soep, brood, diepvriesgroente en kant en klaar producten. Ook in vleeswaren, chips, vlees met marinade etc zit vaak een vorm van suiker bijvoorbeeld in de vorm van dextrose, glucose of glucose-fructosestroop.

Wat voor verschil ik merk door het niet meer eten van suiker weet ik niet, ik eet al ruim 15 jaar suikervrij. Als ik wel per ongeluk suiker binnen krijg merk ik dat gelijk, dan word ik heel misselijk en ben ik dagenlang erg moe. Ook hou ik lang last van mijn maag en darmen, soms tot wel een week.

Las trouwens iets over palmsuiker en rietsuiker, dit zijn evengoed geraffineerde suikers. Als je echt suikervrij wilt eten kun je die dus beter ook niet eten. Ik word er iig net zo ziek van als " gewone " suiker.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:21

Ben benieuwd wat je dan eet, hoe zien 3 dagen eruit bijvoorbeeld ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:41

Cer schreef:

ik eet alleen langzame koolhydraten, en ik eet 's ochtends meestal havermoat/bananenbrood/ baked oats
tussen de middag meestal rauwkost, en 's avond meestal salade, of een soort pizaatje met bodem van courgette, een gebakken ei, courgeteslierten met tomatensaus, quinoa met groentes etc...
En als tussendoortjes meestal groente, noten of fruit :) .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:35

Cer schreef:

Was die vraag voor mij? Nou, ik eet best normaal alleen moet ik nog steeds altijd en overal etiketten lezen omdat fabrikanten de receptuur aanpassen en dan zit er opeens wel bijvoorbeeld dextrose in een product wat ik eerder gewoon kon kopen. Bij mijn ontbijt en lunch eet ik brood met kaas, of suikervrije pindakaas (calve is bijvoorbeeld suikervrij) of suikervrije hazelnootpasta die ik bij de eko winkel koop.

Als avondeten eigenlijk alles wat normaal is alleen zit er bij mij nergens toegevoegde suiker in, dat houdt bijvoorbeeld in dat ik als ik nasi wil eten maar 1 soort sausmix kan kopen, alle andere mixen bevatten suiker in de een of andere vorm. Zelfde geldt voor bruine bonen, ik kon alleen de bruine bonen van euroshopper gebruiken omdat daarin geen suiker zit. Nu gaan ze alleen alles omgooien naar ah basic en is maar de vraag of die bonen ook suikervrij zijn. Dikke kans van niet. En als toetje meestal optimel, ik gebruik wel suikervervangers als aspartaam (zit veel in light drankjes en optimel) maar met mate.

Tussendoor suikervrije koekjes of chocola, deze koop ik ook bij de eko winkel. Suikervervangers waar ik wel tegen kan zijn bijvoorbeeld tarwestroop, agavesiroop, stevia, sucralose, aspartaam (met mate). En chips, maar dan moet ik ook erg opletten dat er geen suiker in.

Is toch nog een heel verhaal geworden, maar hoop dat het een beetje duidelijk is zo :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 06:37

Ja bedankt! Ik zit al een heel eind in de juiste richting lees ik. Alleen vind ik stevia echt vies en schijnt agavesiroop ook niet heel best te zijn, dus daar zit ik soms nog mee te klungelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:35

persoonlijk vind ik dadels de lekkerste suikervervanging.... Dat geeft het meest ' suikerige ' effect in een gerecht vind ik. Is alleen wel gedoe altijd, die dadels ontpitten en dan fijnhakken enzo. :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:14

Ik heb een tijdje zo suikerloos mogelijk gegeten.
Moest overigens helemaal terug naar basisvoedsel.
Mijn huid kreeg allergische reacties en ze wisten niet waar het vandaan kwam.
6 weken lang geleefd op water en rijst of linzen met verse groente.
Kleine beetjes gehakt en speltbrood. Pindakaas op de bammetjes. :')
Fruit maar geen banaan en druiven. Als snack mocht ik een rijstewafel haha.
Daarna langzaam steeds meer gaan eten maar de suikers laat ik nog steeds zoveel mogelijk links liggen.
Zodra ik teveel suiker eet word ik moe, chagrijnig en begint mijn huid weer te vlekken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:36

Dadels heb ik nog nooit gebruikt. Kun je daar ook een taart of cake mee bakken?

En ben wel benieuwd wat er niet goed zou zijn aan agavesiroop? Dit vond ik op internet: http://suikerwijzer.nl/alles-over-agavesiroop/
Als ik het goed begrijp kan je het prima gebruiken, mits je dat met mate doet. Maar dat is met de meeste dingen zo volgens mij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:54

Larimar schreef:
Ik heb het al een aantal keer geprobeerd maar ik ben zooo verslaaft aan die troep, t lukt me niet :(

Ja hier nog 1

En het kost enorm veel tijd en kennis

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:04

Ik zit er wel over na te denken om het te doen, aangezien ik onwijs veel hoofdpijn heb, m'n energie niveau over het algemeen beneden pijl is, problemen met gewrichten e.d., maar het lijkt me nogal moeilijk en ik weet niet waar ik moet beginnen.
Daarnaast doe ik niet alleen maar zelf de boodschappen, aangezien ik in een gastgezin zit, moet ik me ook aan hun aanpassen. Dus ben bang dat het het komende jaar niet gaat lukken :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:38