Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 08:33

Mijn moeder heeft al vanaf haar 20ste ongeveer een neptand voorin. Dit is toen gekomen doordat de schooltandarts een fout had gemaakt bij een zenuwbehandeling en haar tand doormidden spleet. Erg sneu, omdat het dus echt door die tandarts kwam...

Nu ongeveer 30 jaar later heeft ze een ontsteking onder die tand. Een flinke. Ze heeft drie opties gekregen.
Één een implantaat, twee een bruggetje met 1 tand of drie een gebit met 1 tand. Omdat haar neptand na behandeling niet meer teruggezet kan worden omdat er ook een deel van het tandvlees verwijderd gaat worden.
Ze wil dus het liefste de implantaat, want wat heb je nu aan een gebitje met één tand of een bruggetje met één tand? En hoe zit dat uit 's avonds als het eruit moet en je ligt naast je man in bed met één van je twee voortanden missend. Ziet natuurlijk echt niet uit....

Dus de implantaat. Eens een kostenopvraag gedaan,... gaat 2100 kosten!!!! En van het CZ zou ze maar 265 euro vergoed krijgen. Dus de rest moet ze zelf betalen.

Is dat nog normaal? En dit is dus maar één tand.. moet je je voorstellen hoeveel het zou kosten als je er drie of vier moet vanwege een ongeluk ofzo.

En dit zijn dus enkel de kosten van de implantaat... dan heb je de operatie er nog niet bij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:35

Ik heb 6 (klik)implantaten en het is gelukkig allemaal vergoed door de verzekering (ruim 5000 euro voor 2 operaties en dan komen alle nabehandelingen er nog bij.).
Misschien omdat het geen noodzaak is bij je moeder? Bij mij was dat namelijk wel het geval. Misschien dat het niet vergoed word omdat de implantaat de duurste oplossing is en de andere twee oplossingen daarom voorrang krijgen van je verzekering en deze dus niet vergoed word.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-09-13 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:36

Welkom in de wondere wereld van de zorg in 2013.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:37

Het is inderdaad ontzettend duur. Ik mis ook een voortand door een val en heb nu al een jaar zo'n gebitje met neptand. Als ik thuis kom gaat 'ie er uit, m'n vriend is er allang aan gewend. Ik kan die kosten ook niet betalen helaas, dus denk dat ik nog een tijd met dat gebitje loop.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 08:39

Nou, de kaakchirurg had gezegd dat ze toch zeker volgende week een beslissing moest maken en dat het zo snel mogelijk moest gebeuren.
Ze heeft namelijk nu al drie weken een bobbel boven de tand gekregen waar dagelijks heel veel etter uit komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:40

Dan zou ik in 2014 een andere verzekering nemen en dan die behandeling laten doen. Wel even kijken of er een wachttijd is...
Ik weet niet of er erg spoed bij is?

Edit: oh, wel spoed dus...

Maar de kaakchirurg, dat zit toch in de basisverzekering?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-09-13 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:40

Laptopmuis schreef:
Mijn moeder heeft al vanaf haar 20ste ongeveer een neptand voorin. Dit is toen gekomen doordat de schooltandarts een fout had gemaakt bij een zenuwbehandeling en haar tand doormidden spleet. Erg sneu, omdat het dus echt door die tandarts kwam...

Nu ongeveer 30 jaar later heeft ze een ontsteking onder die tand. Een flinke. Ze heeft drie opties gekregen.
Één een implantaat, twee een bruggetje met 1 tand of drie een gebit met 1 tand. Omdat haar neptand na behandeling niet meer teruggezet kan worden omdat er ook een deel van het tandvlees verwijderd gaat worden.
Ze wil dus het liefste de implantaat, want wat heb je nu aan een gebitje met één tand of een bruggetje met één tand? En hoe zit dat uit 's avonds als het eruit moet en je ligt naast je man in bed met één van je twee voortanden missend. Ziet natuurlijk echt niet uit....

Dus de implantaat. Eens een kostenopvraag gedaan,... gaat 2100 kosten!!!! En van het CZ zou ze maar 265 euro vergoed krijgen. Dus de rest moet ze zelf betalen.

Is dat nog normaal? En dit is dus maar één tand.. moet je je voorstellen hoeveel het zou kosten als je er drie of vier moet vanwege een ongeluk ofzo.

En dit zijn dus enkel de kosten van de implantaat... dan heb je de operatie er nog niet bij.

Dit is cosmetisch<=>niet noodzakelijk. Bij aangeboren afwijkingen wordt het een heel ander verhaal.
Alleen is het al een tijdje bekend dat de verzekeraars vet verdienen aan tandartspolissen.
Er valt hier dus helaas niets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:42

Het klopt helaas; een heel nieuw gebit loopt dus in de 10 duizenden euros, maar zo een soort gebitje (tand met nep gehemelte) ben je ook al rond de 800 euro kwijt. Kunnen ze geen nieuwe tand maken die wel is aangepast aan het verwijderde tandvlees? (het is toch raar dat iets wat 30 jaar goed heeft gezeten, ineens geen optie meer is)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:43

verootjoo schreef:
Dan zou ik in 2014 een andere verzekering nemen en dan die behandeling laten doen. Wel even kijken of er een wachttijd is...
Ik weet niet of er erg spoed bij is?

Ooit gehoord van een brandend huis proberen te verzekeren??
Je moet tegenwoordig een hele lijst invullen voor de uitgebreidere polissen. Als je ergens nee invult en je gaat alsnog declareren dan heb je een heel ander probleem.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:43

Ik hoorde laatst van m'n vader (tandarts) dat ze al een tijdje veel strenger zijn zeg maar met het vergoeden van dit soort dingen. Heel erg klote :(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:45

Laptopmuis schreef:

Het feit dat er op haar 20e al een zenuwbehandeling gedaan moest worden (en de tand dus kennelijk al heel slecht was) is uiteraard niet de schuld van de tandarts, dat hij doormidden ging wel.

Bij een implantaat komt wat meer kijken dan bij de andere opties: ten eerste moet de tand getrokken worden (dat is niet gratis). Er wordt dan voor gekozen om éérst het tandvlees en de kaak te laten genezen voordat het implantaat geplaatst wordt óf deze wordt meteen geplaats (dan heb ik het over het 'staafje' waar uiteindelijk de nieuwe tand op wordt gezet). In beide gevallen zal er een tussenoplossing komen met een plaatje met een tand. Het implantaat moet nl. ingroeien en daar gaat minimaal 3 maanden (maar liever nog iets langer) overheen. Vervolgens moet de nieuwe tand gemaakt en geplaatst worden.

Het is natuurlijk veel geld, maar kijk even wat een handelingen en een materiaal nodig zijn voor die tand. Maar goed: dit is dus ook de duurste optie: een brug of een plaatje zijn veel goedkoper.

Dus als je gaat voor de mooiste optie dan kost dat inderdaad geld !

Hannanas

Re: Tandartskosten, is toch té ... voor woorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:49

En prijzen opvragen bij verschillende tandartsen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:51

_Tara_ schreef:
Ik hoorde laatst van m'n vader (tandarts) dat ze al een tijdje veel strenger zijn zeg maar met het vergoeden van dit soort dingen. Heel erg klote :(

Was "vroeger" ook al zo hoor.

Toen werden kronen tot 18 jaar (particulier verzekerd) volledig vergoed en als je ouder was moest je ook al (flink) bij betalen.
Helemaal als je alleen maar basis verzekerd was.

En ja, implantaten zetten is een chirurgische ingreep wat deze veel duurder maakt dat een behandeling bij de tandarts.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:52

Jammer maar er is een betaalbare oplossing.
Bovendien gaat om gezicht, als je het kunt betalen en je hoeft er niet minder van te eten is er niks aan de hand.

Mijn gehoorapp met opties worden helemaal niks vergoedt totale kosten 4800 euro, doe ik het niet ben ik doof en de apparaatjes die 75% vergoedt worden zijn te zwak voor mij.

Denk dan maar aan de mensen die het nog slechter kunnen hebben

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:54

Hannanas schreef:
En prijzen opvragen bij verschillende tandartsen..

Dat heeft erg weinig zin aangezien de tarieven vastgesteld zijn.
De techniekkosten kunnen hier en daar wel verschillen.
Ik neem aan dat je niet bij iedere behandeling gaat shoppen waar hij de goedkoopste is.
Je weet niet hoe de materialen, werkwijze, apparatuur zijn in de andere praktijk.

1 Geruststelling, volgend jaar is 90% kans dat de tarieven met 20% omlaag gaan.
Dat is geen pretje voor de praktijk waar ik werk.
Bij ons wordt er heel erg geïnvesteerd in materialen, apparatuur, na/bijscholing van personeel, etc..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 08:59

Maar.... hoezo kreeg je vijf jaar geleden nog alles vergoed. Hoefde je enkel je zorgverzekering te betalen... en nu opeens niet meer. Enkel omdat we in een crisis zitten?

Mijn moeder zit nu in een dubio... ze is al drie jaar aan het sparen voor nieuwe gordijnen... dat gaat dus alweer niet lukken :P.

P.s. krijg nu in het reclamebalkje nogal ironische reclame 'nieuw gebit nodig? Kies voor een vast gebit op Implantaten' :P.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:02

Vragen of het zwart kan, genoeg tandartsen die daar aan meewerken :7 scheelt de helft!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:02

Als ze destijds naar de bond was gegaan had ze de tandarts aansprakelijk kunnen stellen voor de kosten.

Helaas is het daar nu te laat voor.

Iets anders:

Etsbruggen zijn niets. Als ze dan kiest zou ik gaan voor een échte brug. Dan maar een goede voortand en snijtand omslijpen.

Tanden gaan nl. hun eigen weg naarmate je ouder word, en die etsbruggetjes zitten gewoon vastgeplakt met een beetje cement aan een kuiltje die ze in de andere twee tanden slijpen. Ze gaan vaak na een x aantal jaar los.. En eenmaal los blijven ze achter elkaar los gaan omdat hij niet perfect meer past.

(Metaal verbuigt-tanden groeien naar de ruimte toe enz)

Er zijn overigens ontzettend veel mensen die voor 1 tand een plaatje hebben en die er aan gewend zijn en er geen enkele hinder van hebben.

Mocht ze trouwens voor een brug gaan, kan ze beter vragen wat ze vergoed krijgt voor een kroon en dan vragen aan de tandarts of hij rond november kan beginnen en de kosten kan spreiden over 2013 en 2014.

Dan krijg je meer vergoed (vaak is t maar 1 kroon per jaar nl.) dan rekent hij 1x een kroon en 1x een kroon met een dummy.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-13 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:03

Maar als ik het zo lees, dan heb ik blijkbaar veel geluk gehad dat het bij mij wel vergoed wordt.
Mijn normale prothese is vergoed en nu ook mijn klikimplantaten met alles wat erbij kwam kijken. Ik had zelf al flink gespaard omdat ik bang was dat het niet zou worden vergoed en het wel echt nodig was, maar de verzekering heeft godzijdank de hele behandeling vergoed. Hier geen klachten dus.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:04

Laptopmuis schreef:
Maar.... hoezo kreeg je vijf jaar geleden nog alles vergoed. Hoefde je enkel je zorgverzekering te betalen... en nu opeens niet meer. Enkel omdat we in een crisis zitten?

Dit is echt flauwekul hoor: ook 5 jaar geleden had ze dit niet vergoed gekregen. Al járen zit lang niet alles in de basis zorgverzekering en ook al jaren moet je (zelfs met een aanvullende verzekering) een deel van de kosten zelf moeten betalen, zeker als je kiest voor de allerduurste (maar wel inderdaad de allermooiste) oplossing. Maar een brug kan toch ook mooi zijn? Al moet er wel goed materiaal zijn om die te bevestigen (de tanden ernaast zeg maar).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:07

Cayenne schreef:
Maar als ik het zo lees, dan heb ik blijkbaar veel geluk gehad dat het bij mij wel vergoed wordt.
Mijn normale prothese is vergoed en nu ook mijn klikimplantaten met alles wat erbij kwam kijken. Ik had zelf al flink gespaard omdat ik bang was dat het niet zou worden vergoed en het wel echt nodig was, maar de verzekering heeft godzijdank de hele behandeling vergoed. Hier geen klachten dus.

Als je geheel onbetand bent worden implantaten wel voor een groot gedeelte vergoed.

Kaakchirurgie en prothese valt in dit geval onder je basisverzekering. Je bent dus sws je eigen risico kwijt. Daarbij word een groot gedeelte van de prothese vergoed (volgens mij moet je van volledige protheses ong 200 zelf betalen).

Bij een enkel implantaat is het esthetisch. En dit word niet vergoed omdat mevrouw verder tanden en kiezen heeft en dus prima kan eten. (Wanneer iemand wel zijn gebit nog heeft valt het onder de tandartspolis)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-09-13 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:08

listiglistje schreef:
Vragen of het zwart kan, genoeg tandartsen die daar aan meewerken :7 scheelt de helft!

De helft??? Je bent wel optimistisch hoor... Denk dat er geen een tandarts is die 50% korting zal geven, simpelweg omdat alleen de materiaal kosten al meer zijn dan dat (noodplaatje, implantaat zelf, te plaatsen tand, etc. etc.). Daarnaast zit er op tandartstarieven geen BTW, dus zwart is niet een kwestie van 21% korting :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:11

Volgend jaar is er een "test" dankzij de overheid. Alle tandartsen gaan verplicht met 20% omlaag met hun tarieven :Y)

Maargoed.. Dat geldt voor de tandartsen.. De tandtechniekers zullen wel weer omhoog gaan met hun prijzen (die verdienen sws veel meer dan de tandarts)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:15

Netje schreef:
listiglistje schreef:

De helft??? Je bent wel optimistisch hoor... Denk dat er geen een tandarts is die 50% korting zal geven, simpelweg omdat alleen de materiaal kosten al meer zijn dan dat (noodplaatje, implantaat zelf, te plaatsen tand, etc. etc.). Daarnaast zit er op tandartstarieven geen BTW, dus zwart is niet een kwestie van 21% korting :D

nee hoor, mijn ouders moesten bruggen en kronen en hebben dat samen in een keer zwart laten doen, onze tandarts werkte daar gewoon aan mee en scheelde de helft :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:18

S_en_Z schreef:
Cayenne schreef:

Als je geheel onbetand bent worden implantaten wel voor een groot gedeelte vergoed.

Kaakchirurgie en prothese valt in dit geval onder je basisverzekering. Je bent dus sws je eigen risico kwijt. Daarbij word een groot gedeelte van de prothese vergoed (volgens mij moet je van volledige protheses ong 200 zelf betalen).

Bij een enkel implantaat is het esthetisch. En dit word niet vergoed omdat mevrouw verder tanden en kiezen heeft en dus prima kan eten. (Wanneer iemand wel zijn gebit nog heeft valt het onder de tandartspolis)

Klopt. Ik moest van mijn nieuwe gebit ongeveer 200 euro zelf betalen. De rest werd vergoed door de verzekering.