groei vertraging;(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

groei vertraging;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:20

vandaag naar de vk geweest. had een groei echo.
super leuk om ons uk te zien ;)
maar het blijkt dat het een groeivertraging heeft en ik iets een te hoog bloeddruk heb
dus ik moet veel rust nemen. best balen. volgende week moet ik weer naar de vk kijken of het fan wel gegroeit is. ben nu best bang dat ik bij de gyn moet zijn.. maar vooral dat ik ingeleid mow worden.

met hoeveel weken doen ze dat vaak?

moest even mijn ei kwijt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: groei vertraging;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:59

Hoe ver ben je nu?
Ik heb twee meiden die een vertraagde groei hadden tijdens de zwangerschap, zijn dan ook allebei dysmatuur geboren (dus te klein voor de zwangerschapsduur). Oudste werd geboren na 40+4 weken en woog 2540, jongste na 36+1 en woog 2070. Klein dus, ze konden allebei ruimmmm in maatje 44.
Inderdaad even pas op de plaats jij, kalm aan, kan nog best bijtrekken en al is hij/zij klein bij de geboorte, dat komt ook goed. Mijn oudste is nu 10 jaar en haalt gewoon de 1.50, wat best lang is :) En jongste is nog steeds een ukkie, maar goed, papa en ik zijn ook allebei niet zo groot.
Geen stress! :) Dat is alleen maar slecht. Geniet lekker van je zwangerschap en laat je goed in de gaten houden. In principe leiden ze je niet in bij een vertraagde groei, liever niet, laat nog maar lekker even daarbinnen groeien, dat is goed voor je uk. Mocht je hoge bloeddruk echt de spuigaten uit gaan lopen, dan kan dat wel nodig zijn. Maar daar is nog geen sprake van als je nu zegt 'iets verhoogd'. De gyn is ook niet erg hoor, ook gewoon een arts, die het leuk vindt om nieuw leven te verwelkomen. Het is wel anders dan bij de VK, maar niet minder. Gewoon anders.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:11

Hier ook eentje dysmatuur geboren. Nog geen 40 cm en 2150 gram bij 38 weken. Ik ben inderdaad ingeleid toen met 38 weken, maar dat kwam niet alleen door de vertraagde groei. Ik heb met 7,5 mnd een ernstig ongeluk gehad. mMeneer lag vervolgens in stuit en keerde zich niet om. Vanwege de bloeduitstortingen op mijn buikwand en mogelijk ook inwendig wilde ik geen risico nemen bij de geboorte en gingen we voor een keizersnede. Echter met 37,5 week draaide meneer zich alsnog om :P . Toen konden we alsnog op voor een gewone bevalling. De combinatie vertraagde groei tezamen met het ongeluk maakte dat de gyn hem al wilde halen met 38 weken. We zijn op 12 februari begonnen met de inleiding, maar tegen de avond hielden de weeën op. Goed geslapen dus uitgerust de hele dertiende op en af met weeën, of eigenlijk meer harde buiken. Ik denk dat ik psychisch na dat ongeluk hem gewoon niet op de 13e op de wereld wilde zetten :+. Weer tegen de avond weeën weg, dus wederom uitgerust aan de slag. Op 14 februari iets na 13:00 uur is hij toen geboren.

Inmiddels is hij 11,5 jaar, meet hij 148 cm waarmee hij voor jongens van zijn leeftijd bijna op de 0 lijn zit (dus precies goed). Hij heeft wel wat diagnoses maar dat komt bij hem dus door het ongeluk (heeft daardoor hersenbloeding gehad). Voor zover we weten heeft hij geen nadelige gevolgen verder van het dysmatuur geboren zijn. Al is dat lastig uit te sluiten natuurlijk met zijn hersenbeschadiging.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:32

Blue_Eyes schreef:
Hoe ver ben je nu?
Ik heb twee meiden die een vertraagde groei hadden tijdens de zwangerschap, zijn dan ook allebei dysmatuur geboren (dus te klein voor de zwangerschapsduur). Oudste werd geboren na 40+4 weken en woog 2540, jongste na 36+1 en woog 2070. Klein dus, ze konden allebei ruimmmm in maatje 44.
Inderdaad even pas op de plaats jij, kalm aan, kan nog best bijtrekken en al is hij/zij klein bij de geboorte, dat komt ook goed. Mijn oudste is nu 10 jaar en haalt gewoon de 1.50, wat best lang is :) En jongste is nog steeds een ukkie, maar goed, papa en ik zijn ook allebei niet zo groot.
Geen stress! :) Dat is alleen maar slecht. Geniet lekker van je zwangerschap en laat je goed in de gaten houden. In principe leiden ze je niet in bij een vertraagde groei, liever niet, laat nog maar lekker even daarbinnen groeien, dat is goed voor je uk. Mocht je hoge bloeddruk echt de spuigaten uit gaan lopen, dan kan dat wel nodig zijn. Maar daar is nog geen sprake van als je nu zegt 'iets verhoogd'. De gyn is ook niet erg hoor, ook gewoon een arts, die het leuk vindt om nieuw leven te verwelkomen. Het is wel anders dan bij de VK, maar niet minder. Gewoon anders.

ben nu 34+2 van 1ste kindje. vind allemaal heeeeel spannend. vriendin van mij had ok een kindje
die te klein was (baarmoeder werd nie groter) vandaar dat ik het onwijs spannend vind

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:36

en ik in stil zitten mmmm help hahaha de was moet nog uit de droger de afwas moet nog in de kast.
en daarbij werk nu al 4 w nie meer dus rust pak ik eigenlijk wel. ( deed alleen de kleine dingen boodschapje de was afwas. klein beetje huishouden(dat over de hele week) meer niet. zat dus meren deels zat ik

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:38

Nog rustiger aan dus, laat manlief je boodschapjes en de stofzuig maar doen, en de was ophangen kan hij ook wel! Alles voor je kindje toch? :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:43

Blue_Eyes schreef:
Nog rustiger aan dus, laat manlief je boodschapjes en de stofzuig maar doen, en de was ophangen kan hij ook wel! Alles voor je kindje toch? :)

mijn man werkt al tot ong half 7 ( soms later soms eerder)(hij is koerier en moet zijn toer nog goed kennen )
dus voel me best schuldig dan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:45

Snap ik wel, maar daarom zeg ik: alles voor je kindje toch? Als jij in het ziekenhuis opgenomen moet worden, krijgt hij dat er ook nog bij... Het is maar voor een paar weken!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:52

is de kans groot(ook al heb ik bijna de hele dag rust) dat het ingeleidn word)
best wel poederzuiker. maar ja kijken wat de echo volgende week zegt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:56

Zoals gezegd: geen stress, maak je geenzorgen, dat is nog slechter. Voor je baby en voor je bloeddruk!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 19:15

weet ik. pfff stiekem beetje angstig

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:30

Bel anders de verloskundige met je zorgen en vragen. Als zij die wat weg kunnen nemen voel je je misschien beter, minder stress en dat is weer beter voor de kleine uk. Met 34 weken, mocht hij of zij nu geboren worden maken ze een hele goede kans! Maar natuurlijk is een paar weken bij mama langer in de buik het allerbeste, dus dat moet jij proberen te doen voor je kleine. Wat zijn die paar weekjes op een mensenleven... :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:13

die angst is al beetje weg. kwam.omdat ik het net gehoord had dacht ships toch iets ( de hele zwangerschap geen enkele kwaal gehad).

dankje wel bokkers;)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:45

Mijn kleine is ook geboren met groeivertraging. ze kwamen er met 35 weken zwangerschap in het ziekenhuis achter.
verloskundige vond het niet nodig om een groei echo te maken ondaks mijn voorgevoel.
toen ik de kleine niet meer voelde aan de bel getrokken en doorgestuurd naar het ziekenhuis. toen kwamen ze er achter en werdt ik gelijk opgenomen.

kleine is met 37 weken gehaald omdat ze het erg benauwd had.
we warden ingeleid maar bij 9 cm ontsluiting viel haar hartslag weg bij iedere wee ( waren te zwaar voor haar) dus klaar gemaakt voor een spoed keizersnede.

toen is ze geboren met 44 cm en 1850 gram/

daarna een week opgenomen geweest ivm te lage suiker en sondevoeding.

nu is ze al 3 maanden en gaat het supergoed.

neem rust voor jezelf ook al moet er nog veel gedaan worden, laat het gaan, dat is echt heeeeel belangrijk voor je kindje. voelt het niet goed gelijk aan de bel trekken..

alles komt goed

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 23:02

Ff een update. Zondag 29-09 ben ik bevallen van een zoob Djeno. 3140gr en 48 cm

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 07:20

En is alles goed gegaan met moeder en zoon? :(:)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 07:26

Jazeker
lachend naar de 8cm onsluitinh.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:32

Keurig aan de maat toch? :) Gefeliciteerd!

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:34

Wat fijn dat alles goed is gegaan! Gefeliciteerd en geniet van je kleintje!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:47

Super hoor, gefeliciteerd. Nu lekker genieten.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 15:14

Dankje wel