moedervlek weg laten halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

moedervlek weg laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:25

Ik heb volgende week een afspraak bij een plastisch chirurg om mijn 2 moedervlekken op mijn buik weg te laten halen en eentje in mijn nek. (niet vanwege cosmetische doeleinden)
Ik maakte me er eigenlijk totaaaal niet druk over, vond het zelfs wel 'spannend' in goede zin. Nu ging ik even kijken of er een filmpje was op internet aangezien ik gewoon benieuwd ben hoe ze zo'n vlekje weghalen en toen draaide mijn maag toch wel even om..gadsie zeg, en mijn moedervlekken zijn nog niet een zo klein...
Overigens lees ik ook dat mensen heel erg veel spijt hebben omdat het littekenen heel erg lelijk wordt...
Naja, ik heb niet veel keus want voor 'de veiligheid' moet ik ze weg halen..

Heeft iemand er ervaringen mee? Ik ben express naar de plastisch chirurg doorgestuurd vanwege het feit dat er ook een in mijn nek zit en die andere twee best groot zijn.
Ik zit er nu namelijk wél tegenop... :(

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:32

Mijne is weggehaald op mn rug/schouderblad. Heb 6 weken niet mogen sporten. Weghalen zelf is niets aan de hand hoor. Je wordt plaatselijk verdoofd, en je voelt dat ze in je snijden als in je voelt het bewegen/heen en weer gaan. Als je daar over na gaat denken is het heel vies, maar gewoon niet naar kijken en gedachten op 0. Ik heb er inderdaad helaas wel een piratenlitteken aan overgehouden... Gelukkig zit het niet op een plek die ik dagelijks zie, anders had ik daar nog wel even achteraan gegaan bij die chirurg want zoals hij zei zou je er bijna niets meer van zien.

Mijn oma heeft m op haar knie weg laten halen en daar zie je dus ECHT niets meer van.. Het schijnt te liggen aan de manier van hechten heb ik laatst ergens gelezen, binnenom of buitenom of zo. Bij mij is het in ieder geval goed fout gegaan daar, want het is in 2005 gedaan en nu nog net zo groot/lelijk. T is alleen minder rood geworden. Krijg er gelukkig wel leuke reacties op, want t is echt een piratenlitteken :-P

Edit: spijt heb in overigens niet, want hij was wel aan het groeien/groter worden. Risico dus. Achteraf na onderzoek bleek hij wel onschuldig te zijn.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:36

Waarschijnlijk is dit niet het antwoord wat je eigenlijk wil horen, maar ik heb ook een moedervlek op mijn buik weg moeten laten halen. Dit is in het ziekenhuis gebeurd, tegelijkertijd met een andere operatie die ik moest, dus ik heb geen plaatselijke verdoving gehad. Hoe ze het weghalen heb ik dan ook niet gezien.
Wel is mijn litteken inderdaad erg lelijk, je ziet bij mij echt een snee en puntjes waar de hechtingen hebben gezeten.
Maar ik heb wel gehoord dat het ook echt aan de moedervlek ligt en hoe makkelijk deze weg te halen is, want bij sommige mensen zie je er vrijwel niets van. Ook helpt het al een hoop als je goed in blijft smeren met littekencrème zodra het genezen is.
Ingreep zelf stelt trouwens weinig voor, dus daar zou ik me niet druk om maken! En als je naderhand het 'wondje' goed verzorgt, kunnen de littekens best meevallen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:38

Het ligt er heel erg aan of ze diep liggen of erop liggen zeg maar. Ik heb een aantal van die dikke opliggende moedervlekken laten weghalen en dat was echt een eitje. Die hoeven ze namelijk helemaal niet zo diep weg te scheppen. Ik moet ook echt goed zoeken om de littekentjes terug te vinden.

Maar ik ken ook mensen die flinke littekens hebben overgehouden aan dieperliggende moedervlekken. Vooral als ze het door de huisarts lieten doen. Dit is ook de reden dat ik het zelf ook liever bij de dermatoloog in het ziekenhuis liet doen. Die doen dat toch vaak netter en zijn meer geroutineerd.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:40

Ik had een moedervlek tussen mijn borsten.
Die hebben ze weg geknipt..
Het is nu een lichtroze litteken maar ik ben blij dat hij weg is
Edit: ik heb hem bij de plastische chirurg laten weg halen

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:43

Hoi ik heb er een aantal jaren geleden een stel weg laten halen.
2 in mijn gezicht en 2 op mijn lichaam (borst en rug).
Ze groeiden stiekem die vuillakken en aangezien we kanker in de familie hebben....

De verdovingsprikken waren vervelend, vooral in het gezicht maar kan niet zeggen dat ze echt pijn doen.
Die in mijn gezicht zie je niet meer, die op mijn borst wel.
Die op mijn borst en rug zijn anders gehecht (bovenhuids geloof ik) waardoor er een soort bobbeltje ontstond.
Hoewel, die op mijn rug zie je niks meer van maar die op mijn borst wel. Jammer maar ja, ik ga 't niet laten corrigeren heb er verder geen last van.

Achteraf bleken de moedervlekken goedaardig te zijn.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:43

Ik heb er 3 weg laten halen, eentje gebrand en twee gesneden. Van alle drie heb ik een duidelijk zichtbaar litteken. Twee daarvan zijn alleen voor de wereld zichtbaar als ik een bikini draag, maar de allerlelijkste zit ongeveer 10 centimeter boven m'n borst. Als ik een T-shirt oid met een beetje hals draag zie je 't al zitten, ongeveer 1,5 bij 1,5 centimeter.

Overigens had ik ook 'problemen' met de lokale verdoving, maar daar blijf ik nog steeds m'n huisarts de schuld van geven. Ik vroeg of hij wilde stoppen met snijden want ik voelde elke handeling die hij uitvoerde, maar ik kon het niet voelen volgens hem, want het was verdoofd (no sh*t joh, ik had die spuit bijna niet opgemerkt?). Man wat denk je dat ik 't voor de grap aan je vertel. :')

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:44

Ik had er een tussen mijn borsten (ook vrij grote wratachtige moedervlek). Deze heeft de dermatoloog in het ziekenhuis weggebrand. Je ziet er nu eigenlijk vrij weinig van en het ziet er stukken beter uit dan met die dikke moedervlek.

Ik had er ook een in mijn nek en die is een paar maanden geleden door de huisarts weggehaald. Gewoon met plaatselijke verdoving en weggesneden. Paar hechtingen erin en 1,5 week later mochten die er weer uit. Het zit vlakbij mijn haargrens en ik kan zelf niet zien hoe het eruit ziet, maar het is super netjes gedaan en volgens mij vriend is het ook geen lelijk litteken geworden.

Had beide keren slechts een paar dagen last van en mocht bij de laatste keer (bij mn nek) een paar dagen niet rijden in verband met de hechtingen en de druk die erop zou komen als mijn paard onverwachte bewegingen zou maken.
Toen ze die moedervlek tussen mijn borsten weggehaald hadden, reed ik tijdelijk geen paard dus daar heb ik geen info over.

Al met al ben ik erg blij dat ze nu weg zijn en heb er ook zeker geen spijt van.

Jolienn

Re: moedervlek weg laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:09

Ik heb 6 weken niet mogen sporten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:16

Hier ook diverse gesneuveld, hoe verschilde per soort vlek.

Allemaal plaatselijk verdoofd, dus van weghalen voel je niets en na die tijd ook niet echt.
En ja, van allemaal toch wel een litteken, groter of kleiner.
De laatste is wel lelijk litteken geworden, maar ook eigen schuld.
Net naast je schouderblad op mijn rug.
En ahum.. mocht natuurlijk niet rijden, maar heb dat wel gedaan, helaas drukte b.p. dan precies op de wond,
dus dat van lelijke litteken bij die, heb ik aan mezelf te danken :o .
(uiteraard voelde ik dat wel, maar ja, wou toch rijden)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:32

Ik heb er 1 op mijn rug weg laten halen. Is gewoon door mijn huisarts gedaan. De moedervlek is weg gesneden. Je ziet wel dat er iets heeft gezeten, aangezien mijn huid daar wat roder is, maar een echt litteken is het niet.
Ik mocht overigens diezelfde dag gewoon paardrijden. Ik denk dit dus ook ligt aan waar de moedervlek is weggehaald.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:39

Ik heb er 7 weg laten halen, 6 gebrand, 1 gesneden. Ik heb een mooi, klein streepje als lidteken, de gebrande zien je 5 van de 6 niks van.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:43

Bij mij hebben ze zo'n opliggende op m'n been weg gehaald. Gewoon bij de ha met plaatselijke verdoving. Vind het niet echt snijden maar meer weg krabben/schrapen.
Litteken viel reuze mee, alleen komt deze nu na een paar jaar wel langzaam aan terug.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:47

bij mij een aantal jaar geleden één in mijn gezicht weggesneden, was iets van 6/7 mm in doorsnede. Zie je niets van als je niet weet waar je moet kijken, littekentje valt weg in de natuurlijke lijnen in mijn gezicht. Ik kreeg van de chirurg de tip mee om het iedere dag te masseren met bijvoorbeeld nivea, zodat het mooi soepel bleef.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:51

Bij mij is er 1 op mijn borst weggesneden, deed geen zeer, maar je voelt het wel. Van het litteken zie je bijna niks meer, maar ik heb er in het begin wel consequent litteken crème opgesmeerd. Mocht er 6 maanden niet mee in de zon en 3 dagen niet sporten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:56

Ik heb toen ik een jaar of 10 was een vrij grote moedervlek van mijn rug weg laten halen, gewoon bij de huisarts. Geen idee meer of 'ie nou is weggesneden, -geschept of -gebrand maar ik vond de behandeling niet vervelend. (Of ik 'm mee naar huis wilde. Nou nee, bedankt :') ) Ik zou me wel strikt houden aan het advies om inderdaad een tijd niet te sporten als 'ie op een beweeglijk stuk huid zit. Ik stond de volgende dag alweer in de sportzaal en heb nu een flink litteken. Niet rood, maar wel zo opvallend dat mensen altijd vragen wat dat is. Succes en niet zenuwachtig zijn hoor, die plastisch chirurg weet wel wat 'ie doet :)

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:04

Heb er vorige week een bij de huisarts weg laten halen bij de huisarts en vanmorgen een bij de plastisch chirurg wegens cosmetische redenen. Ik heb er beide keren niks van gevoeld. Litteken van de ene begint al aardig te genezen gelukkig.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:05

Heb er 2 jaar geleden een paar laten erwijderen, en mag binnekort weer. Helaas...
Ik ben iemand die erg gevoelig is, dus dat was geen pretje. Mijn lidtekens zijn stuk voor stuk erg lelijk geworden, moest gewoon naar school en gewoon meedoen met alles. Tsja dat werkt niet helaas. Ook snel genezende huid dus hechtingen lichtelijk ingegroeid, hou ze dus goed in de gaten..

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:06

Dankje voor jullie verhalen & adviezen!!
Ja, bluh ik heb er echt geen zin in....maarja wat moet dat moet! En inderdaad wat loveshadow zegt, een plastisch chirurg weet wel wat hij doet, of althans dat moet wel dus dat zal wel goedkomen dan ;-)

Oké, de tip wat niet sporten zal ik dan proberen....vervelende is dat ik elk weekend hockeywedstrijd heb en trainingen...voel me dan zo stom om voor een moedervlek die wedstrijd te laten zitten maarja.. als ik zo hoor heeft dat wel veel invloed op het geneesproces dus dat ga ik dan even overleggen!!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:15

Toch gewoon afzeggen hoor zeker de 1e week, je baalt daar misschien 2 weken van, maar je baalt eeuwig als je door die trainingen en die wedstrijden die je toch gespeeld hebt voor altijd met een litteken rond loopt.
Ik heb destijds ook een concert laten schieten, maar daar heb ik echt geen spijt van!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:27

Jikkeee schreef:
Heb er 2 jaar geleden een paar laten erwijderen, en mag binnekort weer. Helaas...
Ik ben iemand die erg gevoelig is, dus dat was geen pretje. Mijn lidtekens zijn stuk voor stuk erg lelijk geworden, moest gewoon naar school en gewoon meedoen met alles. Tsja dat werkt niet helaas. Ook snel genezende huid dus hechtingen lichtelijk ingegroeid, hou ze dus goed in de gaten..

Ligt er uiteraard aan waar die vlek zat, bij mij net naast mijn schouderblad, dus bij elke beweging kwam het ook in beweging,
dan is niet handig als je mooi litteken zou willen.
Zit ie midden op een stuk wat toch niet echt beweegt zal het niet zo'n probleem zijn.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:27

Sjolvir schreef:
Jikkeee schreef:

Ligt er uiteraard aan waar die vlek zat, bij mij net naast mijn schouderblad, dus bij elke beweging kwam het ook in beweging,
dan is niet handig als je mooi litteken zou willen.
Zit ie midden op een stuk wat toch niet echt beweegt zal het niet zo'n probleem zijn.

2 tegen mijn schouderbladen, 1 middenrug en 1 onderrug. Beide allemaal net langs de ruggengraat...
Hopelijk voor TS niet zulke lidtekens, zit een soort roze bult nu _O-

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:08

Ik heb drie weken geleden een moedervlek van ongeveer 2 bij 2 centimeter weg laten halen bij de plastisch chirurg.
Vond de prik echt misselijk, maar ik ben ook echt een watje wat dat betreft. Heb verder niet gekeken en voelde alleen een beetje getrek :=
Heb er veel pijn aan gehad de week erna nog maar nu ziet het litteken er keurig uit! Succes!