Brace bij het sporten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Brace bij het sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 15:38

Hoi!
Ik heb een halfjaar terug mijn knie gekneusd. Daarvoor was ik fanatiek sporter en mijn conditie is dramatisch afgenomen sinds ik ben gestopt daarmee (met bijbehorend gewichtstoename enzo.. erg vervelend allemaal). Ik wil nu weer beginnen (ik ben ervan overtuigd dat het pas echt geneest als mijn spieren mijn knie weer goed steunen) maar het gaat toch niet echt goed, ik merk dat het af en toe nog zeer doet. Ik weet niet of het erg is, of dat het daarbij zou blijven, maar meestal stop ik dan toch. Heel vervelend. Ik kwam vanmorgen ineens op het idee om een brace te gaan halen, voor tijdens judo en eventueel paardrijden, dan kan ik toch trainen zonder steeds te moeten rusten.

Heeft iemand hier ervaring mee? En waar haal je zo'n ding? Is dat gratis of moet je het ergens tegen betaling bestellen?

Groetjes!

TurdusMerula

Re: Brace bij het sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:41

Ik zou niet zelf gaan klooien maar naar de fysio gaan. Knie gekneusd is een ruim begrip en pijn een teken dat er wellicht iets nog niet helemaal goed zit. Laat je begeleiden, dan ben je 'verantwoorder' bezig en kun je ook advies krijgen over een brace of niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 15:48

Mijn fysio is niet zo relaxt :n bovendien zijn mijn fysio-uurtjes op, da's heel duur allemaal :=

Het valt wel mee hoor, het is niet dat ik de hele dag met pijn rondloop, eigenlijk alleen bij overbelasting. Bijvoorbeeld toen ik laatst een paardrijles gaf en veel door het zand moest lopen. Aan het eind van de dag deed dat een beetje zeer.

Ik ga sowieso rustig aan doen hoor! Niet meedoen met werpen, daarbij draai je je been en dat is dus helemaal poep voor mij. Maar klemmen en houdgrepen kan ik best oefenen (zit je meestal bij op de grond).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:50

Ik zou dan toch nog 1 fysio moment nemen, om je correct te laten adviseren. Ik mocht bv absoluut geen brace nemen. Had ik niet dat advies gevraagd, had ik zo een brace gekocht.

Hier verkoopt de apotheek die dingen :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:51

Nee zou het niet doen. Je spieren moeten het zelf weer overnemen en een brace verhinderd dat. Maar dat kost gewoon tijd.

Ik zou toch na de fysio gaan het gaat wel om je lichaam waar jw nog een heel leven mee moet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:52

Ik heb zelf een brace, je kunt ze gewoon kopen bij de kruitvat (geloof ik trouwens, ik heb de mijne al een paar jaar...), maar je moet ze idd wel gewoon zelf betalen :+

Ik gebruik m alleen als het niet anders kan, maar ik zit in een andere situatie dan jij ook dus vind het lastig vergelijken..
Ik heb m eigenlijk alleen om als ik ga sporten (zo'n 3 keer per jaar :') ), had laatst bijvoorbeeld een badmintontoernooi vanuit mn moeder haar werk, dan moet ik m echt om. Verder als ik merk dat ik een slechtere dag heb maar wel moet 'presteren''. Ik probeer m zo min mogelijk te gebruiken, ben van mening dat mn spieren het zelf op moeten lossen. Overbelasten moet je altijd proberen te voorkomen, dat is ook met brace niet goed. Je zou er eentje kunnen gebruiken voor tijdelijk bij zwaardere belasting, maar wat zonder niet gaat moet je met ook niet doen...

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:53

als ik jou was zou ik inderdaad sowieso 1 keer naar de fysio gaan. Dan kan je advies vragen en daar dan mee verder gaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:01

Magrathea schreef:
Mijn fysio is niet zo relaxt :n bovendien zijn mijn fysio-uurtjes op, da's heel duur allemaal :=

Het valt wel mee hoor, het is niet dat ik de hele dag met pijn rondloop, eigenlijk alleen bij overbelasting. Bijvoorbeeld toen ik laatst een paardrijles gaf en veel door het zand moest lopen. Aan het eind van de dag deed dat een beetje zeer.

Ik ga sowieso rustig aan doen hoor! Niet meedoen met werpen, daarbij draai je je been en dat is dus helemaal poep voor mij. Maar klemmen en houdgrepen kan ik best oefenen (zit je meestal bij op de grond).

De fysio die je eerder had, was dat voor je knie?
Anders kun je misschien telefonisch advies vragen of nog een eenmalige afspraak maken.

Of het dragen van een brace goed is of niet kun je niet zo algemeen beantwoorden, knieklachten is een heel algemeen begrip. :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:08

Als je een brace gaat dragen, worden je spieren uiteindelijk alleen maar zwakker. Hierdoor zullen ze minder zelf gaan presteren, ipv dat je ze gaat versterken. Dat laatste lijkt me namelijk een beter idee, idd met hulp van fysio. Als je niet goed met je huidige fysio overweg kunt, kan je eens overwegen naar een andere in de regio te gaan om je eenmalig op weg te laten helpen..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:30

Weet niet hoe het in nederland is maar in duitsland kun je een brace op recept krijgen, en wordt dan betaalt door de verzekering. Zou dus gewoon je huisarts vragen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 10:59

Oja, huisarts kan ook nog. Die weet misschien wel een andere fysio :)*

Gisteren ging wel goed, vandaag geen last, maar heb voor de zekerheid geen worpen meegedaan. Ik ben al zo bang om verkeerd te vallen dat ik bijna standaard verkeerd van intussen :=

TM: dat zou kunnen, fysio die ik eerst had was voor mijn rug/houding. Maar ik merkte echt geen verschil, kreeg geen oefeningen mee ofzo (was niet nodig volgens hem) en vond hem een beetje een vies mannetje :o
vuurneon, waarom mocht jij geen brace als ik vragen mag?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:45

Je hebt geen verwijzing nodig voor de fysio. Je kunt elke fysio bellen voor een afspraak, welke je maar wilt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:50

als je voor een brace gaat, laat je dan informeren door een instrumentenmaker.
De kosten zijn voor jezelf van die brace.
Als je toch voor een brace gaat, gebruik hem dan alleen voor het sporten.
Anders wordt je knie zwakker ipv sterker

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:51

Brace moet je niet zomaar gaan gebruiken. Een brace is een soort van steun voor je spieren, maar je spieren worden hierdoor "lui" en daarmee verlies je je spier kracht. Hierdoor ben je alleen maar langer bezig, want dan moet je je spierkracht weer terug krijgen. Alleen als de fysio het aanraad zal ik het als ik jouw was doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:27

Ik mocht geen brace om de reden die hier al vaker is genoemd; het zou mijn spieren alleen maar minder sterk maken ('lui') en het probleem om de langere termijn verergeren.
Ik gebruik nu alleen een enkele keer een knie bandage als mijn knie dik is, dus om te ondersteunen met het vocht afvoeren. En met mijn knie is het goed gekomen (juist door het gebrek aan brace en veel oefenen) alleen met overbelasting doet het goed zeer en loop ik mank. Maar ook dan doe ik niets om.

Dus vandaar ook echt het advies; ga weer naar de fysio; je kan een willekeurige fysio uitkiezen, verwijzing is niet meer nodig.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:25

Er is een verschil tussen een brace en een bandage(die vaak en hier ook brace genoemd wordt). Een brace ondersteunt meestal helemaal niet en begrenst alleen, en bandage ondersteunt en begrenst op deze manier alleen indirect.
Een brace zou niet verkeerd zijn als je bang bent dat er weer iets mis gaat, want een brace laat alleen bepaalde beweging toe. Bewegingen waarbij je je knie opnieuw zou blesseren zijn niet mogelijk. Maar ik weet van een vriendin dat het erg lastig is met rijden en jouw probleem dat het met belasting pijnlijk wordt los je er waarschijnlijk niet mee op omdat zolang je binnen de bewegingsruimte van de brace blijft deze geen inwerking heeft/belasting overneemt
Dat een bandage je spieren zwakker maakt vind ik erg kort door de bocht. Ja het ondersteund en neemt een deel van de belasting over maar van overbelasting worden spieren ook niet sterker. Er wordt maar een deel over genomen,de spieren worden nogsteeds belast en als je dan langer pijnvrij kan rondlopen kun je soms de spieren in het geheel meer belasten met minder problemen. Hier zijn er ook veel optie's in oa model en wanneer/hoelang je het gebruikt dit zou je dan met een fysio of arts moeten bespreken. Het grootste voordeel is dat de kans opnieuw je knie te blesseren bij beiden als je ze goed gebruikt kleiner is. Ook zou je een fysio nog naar tapen kunnen vragen.