"Mensen met misofonie ervaren gevoelens van irritatie, walging en/of woede bij het horen van geluiden die op zich onschuldig zijn. Deze geluiden zijn meestal door mensen geproduceerde geluiden, zoals smak- en slikgeluiden. Misofonie betekent letterlijk ‘haat van geluid’. Mensen met misofonie hebben zoveel last van de heftige emoties die worden opgeroepen door deze geluiden, dat ze die zoveel mogelijk gaan vermijden. Dit kan tot gevolg hebben dat ze zich steeds meer gaan isoleren en sociaal gaan disfunctioneren."
Ik ben niet officieel gediagnosticeerd maar mijn klachten passen onwijs goed bij de omschrijving van de aandoening. Ik ben sinds enkele jaren enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden.
Bij mij zijn echte triggers:
Met stip op 1: Kraken bij het eten (chips kauwen, Chinese nootjes, knackerbröd)
2) Smakken/kauwgom
3) Nagels bijten
Als ik deze geluiden hoor krijg ik enorme kriebels, hartslag gaat omhoog, zweten... Als het niet snel ophoudt kan dit ontaarden in een woede aanval. Wat nergens op slaat, en daar ben ik mezelf volledig van bewust. Wat ik nu doe is de geluiden zo veel mogelijk vermijden. Ik ga zelf eten zodat mijn eigen geluid het andere geluid overstemt, of ik ga met een koptelefoon op werken zodat ik het niet hoor.... Maar dat kan niet altijd. Wanneer er bij visite chips en nootjes op tafel kom ben ik gegarandeerd compleet gestresst en kan ik wel spontaan in huilen uitbarsten van de woede en stress.

Op dit moment ervaar ik het nog niet als dermate ernstig, omdat het mijn functioneren nog niet teveel beperkt. Maar ik zit te denken om in de toekomst toch eens m'n HA te contacten voor een doorverwijzing...
Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Edit: Interessant stukje in de krant: http://www.amcpsychiatrie-angst.nl/file ... 012013.pdf