Hoe gezonde levensstijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Hoe gezonde levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 00:29

Aangezien ik absoluut niet dik wil worden, wil ik zo gezond mogelijk leven. Ben heel erg bang dat als mn puberteit weggaat dat ik dan een buikje krijg :'$

Wat ik al doe;
* Enkel water of thee drinken
* Geen tussendoortje meer om 10h
* Drie x per week hardlopen, een x per week zwemmen (gaat hopelijk binnenkort naar 2x per week).

Wat vraagjes;
* 1x per week frites - acceptabel of niet (dit is een bord vol)
* Volkorenbrood (=ongezond bloedsuikerspiegel) of yoghurt met ontbijtgranen voor in de ochtend? (ik weet de nadelen niet van ontbijtgranen)

Verder zoek ik nog tips om gezonder te leven, dus als je tips hebt of aanvullingen hoor ik ze graag!

Ik weet trouwens dat ik vreetbuien heb nadat ik uit school kom en soms ook laat in de avond (jaa de slechtste tijd die je kan hebben =.='). Na school ga ik voortaan gelijk met mijn hond wandelen en in de avond maar ff zien hoe ik dat ga fixen (is niet iedere avond, maar toch voel ik me er niet lekker bij als ik het doe). Ik moet echt proberen om maar drie maaltijden per dag te eten en niet meer.

Ik heb trouwens niks over mijn avondeten te zetten, ma maakt klaar en die koopt het goedkoopste van het goedkoopste.
Middageten is normaliter twee boterhammen.

(Onder vreetbui versta ik trouwens dat ik gewoon winegums/chocolade koekje/bounty pak, vaak bv. 3/5 winegums en een bounty of choco koekje. Maar toch in de avond, ik voel me dr niet veilig bij!)

gr. Emily (15)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:40

Zorgen dat je gezonde snackerij in huis hebt; fruit, komkommers, paprika, rijstwafels.
Niet teveel fastfood, voldoende sporten en je verder niet zo druk maken, je bent pas 15.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-09-13 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:45

Gezond eten betekend genoeg eten.
Ik denk dat je te weinig eet.
Wanneer je genoeg eet heb jij geen vreetbuien.
Na school dus nog even een lekkere boterham smeren! Of wat yoghurt nemen met noten en honing. Of een lekkere salade met groenten, pesto, kip. Noem maar op!

Gezond eten betekend met zorg en liefde aandacht hebben voor je lijf.
De toon van je bericht maakt mij bezorgd.
"Moeten en slecht en bang zijn voor" klinken wat te moeilijk over eten dan je zou moeten zijn en de manier waarop je de hoeveelheid van 1 koekje of 5 winegums explesiet noemt. Laat het los!
Je sport ook ruim voldoende met 4x.
Gun je lijf een knorrende buik en besteedt daar aandacht aan.
Een sputterende auto geef je ook brandstof.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 08-09-13 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:49

Eigenlijk is het vooral zorgen dat je niet teveel suikers/koolhydraten binnen krijgt. Daar krijg je namelijk honger van.
Graan = koolhydraat. Nu moet je uiteraard niet de koolhydraten compleet uit je menu schrappen, maar kun je er wel mee opletten. Het gaat er namelijk niet om hoeveel je eet maar vooral wat je eet.
Schep bij het avondeten bijv. een aardappel minder op en een schep meer groente.
Eet 's ochtends roerei met spek/bacon/ham (ja, vet mag gewoon), eventueel aangevuld met champignons/ui/tomaat, maar dus zonder brood. En dat mag een vol bord zijn.

Water en thee is prima, maar gooi dan geen suiker in de thee. Je kunt ook best wat andere producten drinken, zolang het maar geen frisdranken/suikerhoudende dranken zijn. Je hebt bijv. ook diksap (geen suiker toegevoegd, op basis van fruit), dat kun je als limonade gebruiken. Optimel Puur bevat ook geen toegevoegde suikers/zoetstoffen (yoghurtdrank). En zo zullen er wel meer dingen/merken zijn.

Als je zegt 's middags na school een vreetbui te hebben, heb je waarschijnlijk teveel suikers/koolhydraten gegeten of gewoonweg te weinig. Dus juist goed blijven eten, genoeg gezonde tussendoortjes waar jij heerlijk van kan snaaien. Fruit is een goede, zit ook wel fructose in, maar dat is niet zo heel erg. Want als jij om bijv. 4u thuis komt, je daarna een bakje fruit met yoghurt eet, hond uit gaat laten is het alweer bijna etenstijd :D

En jij kunt prima 1x in de week een bord friet eten, pak er vooral lekker een kroket/frikandel bij. En het liefste wat sla o.i.d. daar wordt je lichaam blij van ;)
Ik eet geregeld 4 maaltijden op een dag en eet elke dag bijna chips met dip, geen grammetje overgewicht. Dus als jij 5 maaltijden nodig hebt is dat ook prima, zolang je gezonde maaltijden eet. Zul je uiteindelijk alleen maar minder snoepen. (Ik eet 's avonds rond 22u regelmatig nog een bord avondeten)
En zeker met jouw sportschema zul je gewoon meer moeten eten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:49

Een gezonde levensstijl is jezelf niet aanpraten dat je een ongezonde levensstijl hebt.
Goed dat je gezond wil leven, maar ga er niet in doorslaan.
Je bent pas 15 en nog volop in de groei.
Sporten is altijd goed (half uur-uur per dag) en zorg dat je de benodigde caloriën binnen krijgt met normaal eten (2000 geloof ik). Daar kom je ongeveer aan als je (gezond) ontbijt, luncht en dineert en dan mag je zelfs nog 3 snacks tussendoor.
Ook een goeie, geen wit brood eten maar zo bruin mogelijk.
Verder zijn sla, komkommer en snijbonen een maagvulling die zo goed als geen caloriën bevat.
En eiwitshakes, je voelt je alsof je heel vol zit. Eierkoek met banaan is een goede tussendoor, smakelijk en zonder veel caloriën.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:52

Hou toch op, 3 maaltijden per dag? Ik zou van mijn stokje gaan.

Ik ontbijt, ik lunch, ik eet een warme maaltijd (zo rond half 6) en ik eet 's avonds nog wat. Ligt eraan hoelaat ik opgestaan ben en hoeveel ik bezig ben, vaak genoeg komt er tussen lunch en warme maaltijd nog wat te eten binnen, en vaak 's avonds niet één maar twee 'snacks' (frieten, pizza's, broodje gezond, wraps, middag opwarmen, 500 gram druiven, een appel, mandarijnen, reep chocolade).

Is ook opzicht geen probleem zolang je niet te veel eet, ik kom op ruim 2500 kcal per dag (de ene dag wat minder, de andere dag zit ik op bijna het dubbelen), maar met goede beweging valt daar ook niks van te zien. Ga ipv met de hond wandelen een ronde joggen, ga oefeningen doen die je gewoon binnen kan doen (op de plek 'rennen', touwtje springen, hoolahoopen etc.), trek onder het joggen af en toe een sprintje.

Niet zoveel overal op letten meid, je bent, net als ik, jong. Probeer gewoon een appeltje te eten als je trek hebt, of zoals ik druiven, perzik, nectarines...

Eet je overigens nooit aardappelen met groente en vlees?

Edit: Ik heb eens gelezen wat jij vreetbuien noemt, meid kom op, als ik vreetbuien heb eet ik constant door, dan eet ik op een avond 2 pizza's, 4 tosti's en nog wat troep :+
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 08-09-13 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:53

Heb nu zoveel over eten geschreven dat ik er honger van gekregen heb. Ik ga chips met dip maken :D (helaas geen avondeten over)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:55

Sassol schreef:
Heb nu zoveel over eten geschreven dat ik er honger van gekregen heb. Ik ga chips met dip maken :D (helaas geen avondeten over)

Ik heb al ruim 8 uur niks gegeten en had er ook geen behoefte aan (bankhangavond, geen zin om er vanaf te komen), maar ik ga nu toch echt kijken wat we voor eetbaars in huis hebben.
Lang leve het ongezond eten en genieten van het leven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:01

Hoe krijg je het voor elkaar om ruim 8u niks gegeten te hebben... dat betekent dat je NA je avondeten niks meer hebt gegeten. Dat lukt mij echt niet :')

xSlvna

Re: Hoe gezonde levensstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:07

Mij normaal ook echt niet, maar ik heb geen zin om van de bank af te komen, dus toen om 7/8 uur mijn buik begon te rommelen ben ik blijven zitten alsof niks aan de hand was, 20/30 minuutjes later is het gevoel weg en komt het niet meer (ben veel te afwezig om trek/honger te krijgen).
Heb net al de diepvries afgespeurd maar buiten magnums en een gore pizza ligt er niet in, in de koelkast is geen kaas voor tosti's dus dan eet ik maar niks :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:15

Niet eten is ook niet gezond. En 's avonds laat nog aan de chips gaan ook niet.
Dan eet je vaak 's morgens minder en dat is juist niet goed.
Als je 's morgen moeite hebt met eten, probeer dan eens eerst actief te zijn voor je gaat eten, dus een flinke wandeling met de hond en daarna rustig gaan eten, de tijd nemen is minstens zo belangrijk.
Eten terwijl je bezig bent met andere dingen, staand, of tv kijken, is ook niet gezond, je eet vaak onbewust teveel of te weinig. Je hebt het mentaal nodig om bewust bezig te zijn met je eten, anders duurt het ook veel langer voor je honger gestild is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 01:20

Klopt anneliesdj, ik dwaalde een beetje af van het topic. Kreeg er vooral honger/trek van.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 06:52

Het is echt niet erg om af en toe een tussendoor in de vorm van een bounty of iets dergelijks te gaan eten. Zolang je maar niet te veel doet.
Je bent nog volop in de groei, wanneer je gewicht goed is voor de dokter en je gezond beweegt en eet kun je echt wel snoepen of chips eten.
Als ik het zo lees eet je juist aan de mindere kant ipv teveel. Een keer patat moet kunnen, net als volkoren eten, het laatste is bijvoorbeeld gezonder dan bv wit brood. Zolang je maar niet elke dag patat eet of een zak chips op eet.
Mocht je er niet prettig bij voelen om te snoepen dan kun je kiezen voor fruit als tussendoor. En mocht je later een buikje krijgen dan kun je dat met beweging misschien wel makkelijk weer weg krijgen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 07:03

Ik vind dat sommigen best zorgelijke tips geven aan de TS; ze is 15 en zoals door sommigen is aangehaald, komt de toon van de OP toch zorgwekkend over... Geen brood eten 's ochtends?

@Sassol: als TS 'vreetbuien' krijgt ligt dat eerder aan het feit dat ze veel te weinig at...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:31

Ik ben het eens met Bhris, ik zit hier zo >;) dit topic te lezen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:38

Heel erg bedankt iedereen! Die gezonde snackerij is ook een goeie :'3 En dat ei als ontbijt klinkt ook super want ik eet amper ei meer en vind ei echt lekker haha, ga ik zeker doen!

Over dat te weinig eten; ik eet nu in de ochtend een boterham en in de middag twee boterhammen. In de avond normaliter aardappel, groente en vlees (maar daarover heb ik niks te zeggen). Als ik dan in de middag een boterham of een mandarijn/appel extra mee naar school neem, zou mijn 'vreetbui' dan minder zijn in de middag? Maar ligt het wel aan het eten en niet omdat ik in het verleden te veel tussendoortjes nam met een combinatie van vet en suiker, die er dus voor zorgen dat je een voor-altijd-hongergevoel kan krijgen?

Maar wat is er zo erg aan maar drie maaltijden per dag? Ik keek samen met mijn moeder eens een documentaire van Wetenschap 24: Diabetes type 3 Alzheimer. En daarin werd ook beschreven wat een clue van obesitas is; naast de drie maaltijden ook heel veel tussendoortjes met vet en suiker. En ma zei toen zelf dat je daarom maar drie maaltijden per dag moest nemen, en dan bij die drie maaltijden wel voldoende eten natuurlijk. Ik had er gisteren nog met pa over en die ziet er ook geen problemen in terwijl hij toch gezond verstand heeft... Dus sinds die docu ben ik ook van mening dat je maar alles uit je drie maaltijden moet maken, beter dan 6x op een dag eten. Het verbaast me ook dat jullie drie maaltijden maar raar vinden ... zo slecht is het toch niet?

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties!

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:45

3 maaltijden is erg weinig, volgens mij wordt aangeraden minimaal 6 eetmomenten op een dag te hebben, dus ontbijt-tussendoortje-lunch-tussendoortje-avondeten-tussendoortje. Juist om je bloedsuiker constant te houden en het voorkomen van eetbuien en snackaanvallen. Nu hoeven je tussendoortjes natuurlijk helemaal geen vette koeken of snoep te zijn, maar een boterham met beleg, een schaaltje yoghurt (met muesli) of een banaan o.i.d. is ook een goed tussendoortje. :D En natuurlijk past af en toe iets lekkers ook in een gezond voedingspatroon. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:54

Er is niets mis met 3 maaltijden, maar 1 boterham of 2 boterhammen is geen maaltijd, dat is een tussendoortje. Jij eet dus nu 1 maaltijd en 2 tussendoortjes.

Verder vind ik het zorgelijk dat je zo jong hier mee aan de slag gaat zodat je nu al te weinig eet. Ga meer eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:55

Je kan 3x/dag grote porties nemen maar dan tussendoor honger hebben, of 6 kleinere porties zonder honger. 3 basismaaltijden per dag is een minimum dat aangeraden wordt, en die dienen dan te bestaan uit gezonde voeding.
Je bent nog jong dus je lichaam heeft zeker energie en bouwstoffen nodig om te groeien. Daarnaast doe je genoeg sport, ook dat moet je lichaam aankunnen.
Groenten en fruit kan je in principe onbeperkt eten, gebruik dat eventueel als tussendoortje. Je lichaam heeft ook kcal nodig voor een basis vetreserve! Wanneer het een keer nodig is kan je lichaam die reserve dan aanspreken om energie uit te halen, dus zo'n schande is een buikje ook niet. Het hangt ook af van je aanleg hoor. Ik heb geen buikje maar alles zit dan weer op mijn billen en bovenbenen :+

Ik zou blijven eten zoals je nu doet, maar neem een extra boterham mee naar school voor 's middags, dan heb je nadien ook minder kans op een dip. Tijdens de pauzes kan je een paar wortels eten, appels, banaan, handje druiven of noten... Allemaal gezond waar je lichaam wat aan heeft maar het zijn gezonde kcal. En hey, dat bord frietjes 1x/week kan écht geen kwaad. Af en toe zondigen mag. En dat handje winegums of dat handje chips 's avonds is ook geen ramp, gewoon van genieten! Zolang je geen hele zak wegvreet en verder gewoon doet zoals nu ben je goed bezig, maar ik zou zeker geen dingen meer gaan schrappen.

Ter info: normaal gezien moet je tussen de 7 tot 12 sneden brood/dag eten. Ga maar bezig zou ik zeggen :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:10

Citaat:
En ma zei toen zelf dat je daarom maar drie maaltijden per dag moest nemen, en dan bij die drie maaltijden wel voldoende eten natuurlijk. Ik had er gisteren nog met pa over en die ziet er ook geen problemen in terwijl hij toch gezond verstand heeft... Dus sinds die docu ben ik ook van mening dat je maar alles uit je drie maaltijden moet maken, beter dan 6x op een dag eten. Het verbaast me ook dat jullie drie maaltijden maar raar vinden ... zo slecht is het toch niet?

Je moeder heeft dan niet zo'n slimme conclusie verbonden aan het bekijken van de documentaire.
Het aantal keren dat een mens eet, is niet bepalend voor een gezonde leefstijl.
Wat wél bepalend is, is de soort voeding die je tot je neemt.

Gezond eten is: matig met koolhydraten (maar je hebt ze wel nodig dus niet uit je voeding schrappen), weinig of zo min mogelijk suiker, weinig zout, gezonde ( dus niet-verzadigde) vetten, veel fruit en groente, vezels ( volkorenbrood!) en voldoende eiwitten.
Gezonde tussendoortjes: fruit, noten, sommige groenten
En ter aanvulling van je mineralen: dagelijks een goede Multi-vitamine.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:18

Een hele dag op 3 boterhammen.. Dan avondeten en Savonds een bounty?
Jij komt niet eens in de buurt van genoeg gezonde voeding voor het draaiende houden van je lichaam.
Verklaart ook de vreetbuien.

Lieve TS, ga voelen wat je lichaam nodig heeft.
Kom uit je hoofd, voel je lijf en gooi de regels weg.

Begin met twee boterhammen in de ochtend en drie in de middag.
Daarnaast Twee x fruit minimaal tussendoor en de hoofdmaaltijd. Dan ben je al veel beter gezond op weg.
Boterham kan natuurlijk ook vervangen worden door yoghurt of kwark (geen mager en geen light) met een hand noten en wat fruit. Of een lekkere salade met eiwit en vet (dus een gezonde olie en wat noten of kaas), zoals ik al eerder genoemd heb.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:25

Is magere yoghurt wel goed?

En mensjes ik ben vandaag, toen ik dit las, al meteen begonnen met meer eten! Ben echt blij dat ik dit topic geopend hebt want dit had ik zelf niet opgemerkt. Ik denk dat ik ook wat meer ga variëren met mijn eten in de middag om het ook leuk te maken :'3

Echt super bedankt iedereen !!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:49

Waarom magere yoghurt?
Lekker gewoon normaal.. Half vol of vol.
Puur.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:03

En als je het dan toch doet wegens dik-worden-vrees, hoe minder je eet, hoe meer je zal bijkomen. Dus zelfs al vergeten we even dat je je lichaam schade aandoet door te eten als een musje, dan nog krijg je uiteindelijk een averechts effect.

Ik sluit me aan bij Phor en Varekaj; het kan best dat jij je beter voelt bij drie maaltijden per dag, maar veel succes om in drie maaltijden alle kcal weg te werken die jij nodig hebt om normaal te kunnen functioneren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:29