Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 09:05

Hoi!

Nu ik 18 ben wil ik graag bloed doneren en stamcellen doneren. Ik heb mij net dus aangemeld bij de stamceldoneerbank en wie van jullie doen dit ook? Ik heb gelezen dat je ook onder narcose kan worden gebracht en dat het dan via je beenmerg word afgenomen met een hele dikke naald :P
Nou heb ik geen problemen met narcose ofzo maar hebben mensen dit eerder meegemaakt?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:24

Goed dat je dit wil gaan doen! Ik ben zelf bloeddonor, maar wist eigenlijk niet dat je ook stamceldonor kunt worden. Ik las op de website van stamceldonoren dat ze ook via bloed de stamcellen er uit kunnen halen:

• Afname uit het beenmerg is de ‘klassieke’ manier, die tot voor kort het meest werd toegepast. De stamcellen worden onder narcose met een naald uit de holte van de bekkenkam opgezogen. De donor kan na afname van beenmerg een beurs gevoel of pijn hebben aan de spieren onder in de rug. Ook kan de donor door het bloedverlies tijdelijk wat sneller moe zijn na inspanning. Deze klachten verdwijnen snel. Bij een beenmergdonatie wordt ongeveer 4% van de totale hoeveelheid beenmerg van de donor afgenomen.

• Afname vanuit het bloed is tegenwoordig ook mogelijk. Door tijdelijke toediening van een lichaamseigen groeifactor neemt het aantal stamcellen in het beenmerg toe. Een deel van de stamcellen verlaat dan het beenmerg en komt in het bloed. De stamcellen kunnen vervolgens uit het bloed gefilterd worden met een celscheider. Dit heet stamcelaferese. De donor hoeft hierbij niet onder narcose. De donor kan tijdens het toedienen van de groeifactoor last hebben van een griepachtig gevoel. Perifere stamceldonatie is de meest gebruikte methode van donatie bij familiedonoren.

Maureen95

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 09:28

Oja! Bedankt voor de informatie. Ik weet niet wat mij fijner lijkt. Met narcose heb ik geen problemen en met naalden ook niet...

Maarja eerst maar eens bericht krijgen en horen of ik goedgekeurd ga worden...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:33

Ik vind dat stamceldoneren wel erg heftig klinken eigenlijk.. Geloof niet dat ik dit zou doen tenzij een bekende van mij er wat aan zou kunnen hebben eigenlijk. Misschien wat egocentrisch maar ja.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 09:36

Ach dat is toch je eigen mening? Gewoon jou keus :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:37

Goede zaak Maureen!!

Denk dat als ik het zou doen het via het bloed zou laten doen, dit is een stuk minder pijnlijk :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 09:39

Hey!

Ja idd maar narcose heb ik geen problemen mee :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:39

Ik heb bloed ontvangen, en dan kan je het helaas niet meer geven.. mijn man wilde dus gaan geven (als bedank terug zegmaar) maar die heeft verder nooit meer een oproep gekregen of wat dan ook na aanmelding en de hele mallemolen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:45

Ben al zo'n 20 jaar ingeschreven als stamceldonor en ben nog nooit een match geweest. De kans is ook extreem klein om een match te zijn met een niet-familield.
Bloed geef ik ook al zo'n 15 jaar en dat is een kleine moeite :D

Fijn dat jij je ook aangemeld hebt :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 09:50

Hoe gaat dat bloed geven Ibonn? Ik heb een keer 8 buisjes moeten geven voor een onderzoek en toen heb ik mijn arm een kwartier niet gevoeld :')

Wat raar dat je niet een brief kreeg Diaz...

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:00

Je krijgt eens id zoveel tijd een oproepkaart en meld je dan bij de locatie. Eerst vul je een uitgebreide vragenlijst in of het veilig is om bloed te geven ( buitenland geweest, sex met ..., drugs,...) en dan word je door een arts gezien die de vragenlijst met je bepreekt. De arts test ook nog het hb, als dat te laag, is mag je niet geven. Als alles oke is, wat meestal het geval is, mag je door naar de stoel.
Een verpleegkundige vraagt welke arm je voorkeur heeft en dan word je geprikt. Het bloed geven zelf duurt nog geen 10 min, ze nemen maar zo'n 500 ml af. Als je je erna goed voelt, mag je opstaan en weer naar de ontvangstruimte waar je altijd wat te drinken krijgt om je bloed weer aan te vullen :D is wel een aanrader, ben wel vaker met haast doorgelopen maar soms voel je het echt wel. Dus als je een keer weinig tijd hebt, zelf wat meenemen :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 10:02

Oooh oke dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Ik zit er echt aan te denken om mij hiervoor op te geven. Vind het erg leuk om anderen te helpen en zeker op zo een bijzondere manier!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:05

Het kost je maar een half uurtje per paar maanden en kan letterlijk het verschil tussen leven en dood betekenen ...

En voor de twijfelaars, de prik doet even pijn maar persoonlijk vind ik epileren of harsen veel pijnlijker }:)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 10:07

haha inderdaad. Heb veel liever een prik ja :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:22

Diaz schreef:
Ik heb bloed ontvangen, en dan kan je het helaas niet meer geven.. mijn man wilde dus gaan geven (als bedank terug zegmaar) maar die heeft verder nooit meer een oproep gekregen of wat dan ook na aanmelding en de hele mallemolen.

Er zijn veel redenen om afgekeurd op te worden. Dus wellicht is hij afgekeurd? Dan zou hij daar wel bericht van moeten hebben gehad.
Ik vind namelijk dat sanquin erg duidelijk en netjes werkt.

Ik ben zelf bloedonor en nu in het traject om ook stamceldonor te worden. Ik wil geen stamcellen afgeven via ruggenmerg maar wel via bloed. Ruggenmerg vind ik dat er te veel risico's voor mij aanzitten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:28

Het rare is dus dat we volgensmij geen berricht daar van hebben gekregen. Volgensmij was zelfs alles goed, en zouden we een oproep voor hem krijgen, die nooit kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:33

Diaz schreef:
Het rare is dus dat we volgensmij geen berricht daar van hebben gekregen. Volgensmij was zelfs alles goed, en zouden we een oproep voor hem krijgen, die nooit kwam

Dat is wel vreemd. Nog een keer achteraan bellen.

Al kan het zijn dat wanneer de oproep niet aankomt,(door de post bijv.) En je dus niet gaat en je ook niet afmeld. Duurt het erg lang voor je een nieuwe krijgt (mijn zus een jaar).

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:37

Gisteren ben ik ook geweest om mijn bloed te laten keuren...

Mijn zusje werkt in de zorg, en had me een aanmeldkaart gegeven. Dus ik me aangemeld, oproepbrief ontvangen, oppas geregeld en erheen getogen.
Daar aangekomen, vragenlijst ingevuld. Na even wachten werd ik de onderzoeksruimte binnengeroepen. De arts ziet het formulier en zag dat ik een medische behandeling heb ondergaan, en daarom opgenomen ben geweest in het ziekenhuis. Toen ik uitlegde dat er een kwaadaardige tumor in mijn bovenbeen is verwijderd in 2006, was het onderzoek klaar voordat het begonnen was. Blijkt dat je, als je ooit iets kwaadaardigs hebt gehad, nooit meer bloed mag geven, ook al ben je genezen verklaard :?
Toen nog maar even gezellig met de arts zitten kletsen, was een heel gezellig mens :')

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:41

Soms ben je lastig te prikken, wat in mijn geval is, en dan laten ze ook liever een ander komen.
Ik wou dus ook bloeddonor worden, maar zij hebben mij dit afgeraden ;)

Mijn man is bloeddonor en het werkt idd zoals Ibonn aangeeft.
Hij heeft vrij zeldzaam bloed. Ze hadden verwacht hem niet vaak te prikken, maar hij komt er regelmatig.

Aangezien je bloed iedere keer wordt gecontroleerd is het ook een fijne check up!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:02

De keuring is idd streng maar dat is alleen maar goed want zo krijg je als patient wel veilig bloed.

Zelf krijg ik om de 5 jaar een darmonderzoek ter voorkoming van darmkanker en dan mag ik 1jaar lang niet doneren ivm de risico's van het gebruik van de scoop en de mogelijke overdracht van ziektes hierdoor...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:05

Toen ik 18 werd ben ik bloeddonor geworden zit er ook over na te denken om sta cel donor te worden

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:07

Ik heb voor de zomervakantie de medische keuring gehad en mag vrijdag voor de eerste keer bloed gaan doneren :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:10

Hier ook een donor! Ik ben zowel bloed als stamceldonor. Het is voor mij een kleine moeite en het kan wel het leven van een ander redden. Daarbij vind ik de controle ook erg fijn. Mocht er iets mis zijn met mijn bloed, dan krijg ik dat te horen.
Even iets eten en drinken na je donatie is wel aan te raden. Ik heb het wel eens over geslagen, en voelde me toen toch wel erg slap.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:21

Hoe vaak geven jullie bloed?
Ik heb een reguliere bloedgroep, maar word maar 2x per jaar ongeveer opgeroepen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:22

Ik wil het al heel lang maar nooit gedaan, heb mij net aangemeld voor bloeddonor.
Kleine moeite en het red levens dusja. :)