gezonde leefstijl advies verandert elk jaar.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

gezonde leefstijl advies verandert elk jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:48

Pfff het is ook nooit goed, en wat verwarrend allemaal. Vroeger was ik erg bezig met mijn gezondheid. Er worden regelmatig goed bedoelde adviezen rondgestrooid, en er zal ook allemaal wel onderzoek naar gedaan zijn. Maar nu mijn punt: het verandert elk jaar! Bijvoorbeeld: voeding.
Voorheen wist je gewoon dat een broodje kaas gezond was. Later werd doodleuk verteld dat een kroket minder calorieën bevat dan een broodje kaas. Wat is nou dan beter :+

Van die ontbijtrepen, liga's met fruit erin... werd altijd beweerd dat het een gezond tussendoortje is. Nou blijkt het helemaal niet zo gezond te zijn als de verpakking/reclame beweert.
Maar kijk ook uit met het fruit wat je tot je neemt, want daar kunnen allerlei gifstoffen over gespoten zijn.

Discussies over hoe gezond kraanwater is. Water is het gezondst wat je kan bedenken om te drinken dacht ik. Nou blijkt er weer antibiotica in te drijven.

Tandenpoetsen: Eerst poetste ik horizontaal. Later verticaal want dat scheen beter te zijn ofzo. Toen kwam er een theorie dat rondjes draaien het best is. Ben je daar net aan gewend, is er weer onderzocht dat rondjes draaien helemaal niet zo goed is vanwege iets met het tandvlees.

Zonlicht is goed voor je, naast dat je er vrolijk van wordt maak je ook veel vitamine D aan. Van zonlicht kun je kanker krijgen.

:o? :o? :o? :o? :o? :o? :o?
Inmiddels negeer ik alle leuk bedoelde onderzoeken en kijk gewoon zelf wel wat ik eet. Maar toen ik er nog heel erg op lette om gezond te leven, was dit zo verwarrend! Wie valt dit nog meer op, hoe kijk jij er tegenaan, wat doe je ermee?

Grapjasjes12

Re: gezonde leefstijl advies verandert elk jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:52

Minder calorieën betekend niet gezonder ;)

Je moet doen waar je je goed bij voelt. Als jij 100 kan worden op plakjes cake en 3 peuken per dag moet je dat vooral doen :))

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:56

Je hebt helemaal gelijk. _O- Ik denk dat we maar moeten doen waar we ons zelf goed bij voelen & kijken hoe lang we leven.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:47

Mij viel dat ook op hoor.

Zelfde met light frisdrank, daar zit aspartaam en andere slechte stoffen in waar je honger van krijgt, maar in gewone frisdrank weer veel suiker, dan maar bronwater..

Ik loop bij een diëtiste om aan te komen en heb er al 3 versleten, bij alle drie kreeg ik andere adviezen :7

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:32

Ik denk dat afwisseling samen met beweging het belangrijkste is.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:41

Ik denk zo min mogelijk slechte E nummer binnen krijgen.

Maar je hebt inderdaad gelijk.. Zelf groente en fruit moet je mee oppassen. En brood is tegenwoordig ook uit den boze..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:42

Het is id heel verwarrend. Ik probeer me te houden aan 1) zo veel mogelijk natuurlijk (dus ook zo veel mogelijk biologisch), 2) alles met mate, 3) afwisseling in je voedsel.
Ik ben ervan overtuigd dat je met logisch nadenken een heel eind komt...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:44

Ik poets daarom ook mijn tanden hoe het uit komt, ik eet waar ik zin in heb en hoeveel ik wil, dit komt de ene dag op ruim 4000 kcal uit en de andere op een kleine 1000 kcal, en ik drink wat en hoeveel ik wil, de ene dag is dat 2 Liter cola, de andere dag 0,5 Liter water, de andere keer een glas cola, een water, een fanta, een thee. Ik eet ook alleen fruit wanneer het mij uitkomt, dat is de ene keer ruim twee kilo, gevolgd door een week geen fruit. Groente krijg ik overigens wel genoeg binnen.

Er zijn zo veel mensen die 'op zijn gezonds' leven en nog vroeg sterven, of sterven aan een ziekte die je gewoon krijgt of niet, dat ik me echt niet bezig ga houden met hoe ik 'moet' leven... Life is to short.

Edit: Tegenwoordig is niks meer gezond, zelfs ademen niet... Nu begrijp ik best dat het een (cola bijvoorbeeld), slechter is als het ander (water), maar als beide slecht is, dan ga ik voor het lekkere, het is niet bewezen dat ik erdoor minder lang leef.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 31-08-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:44

Wat mij opvalt zijn de ''kies bewust logo's'' en onderzoeken waarvan mensen compleet in de veronderstelling zijn dat het ook echt zo is, en dat zij ook hun aankopen daarop basseren. Zo is er laatst een onderzoek gedaan die gesponsord werd door de suikeruni. Kwam een goed resultaat uit, maar in feite hebben we gewoon de waarheid lopen verdraaien.

Ik heb van alles geprobeerd om af te vallen, maar niks hielp eigenlijk. Nu doet mijn moeder de opleiding tot voedinsconsulente, en zij begeleid me erin. En krijg nou wat...in nog geen maand tijd al bijna op de 5 kilo eraf. En dan ben ik nog niet eens druk bezig met extra bewegen etc :+
(flink overgewicht gekregen door relatie met vriendin die van het lekkere leven was :') oeps :+)

Ik eet gewoon gezonder, en eet 6x per dag. Drink er veel water bij om mijn systeem te reinigen, en probeer dagelijks een glas (versgeperste) sinaasappelsap met maca en tarwegraspoeder te drinken.
Waar het bij veel mensen mis gaat is dat ze calorieën tellen, maar niet eens goed nadenken/opletten op wat hun hormonen allemaal aan het doen zijn.
Ik heb bijvoorbeeld veel stress gehad, waardoor ik cortisol aanmaakte. Dat zorgde er weer voor dat er extra vetjes werden opgeslagen.

Ik eet nu zoveel mogelijk biologisch, en als dat te prijzig is etc, kijk ik gewoon naar een gezonde vervanger en of er geen E-nummers in zitten. Mijn lichaam heeft de afgelopen maand 1 ding al erg duidelijk gemaakt: Zoals ik nu eet werkt voor mij het beste, en dat moet niet anders.
Ik at ook veel wit brood, verschrikkelijk slecht. Niks waard voor mijn lichaam natuurlijk. Ik eet nu koolhydraat arm brood, of speltbrood :)

(1 dagje gezondigd wegens mijn pa zijn 1000e parachutesprong...'s morgens gewoon ontbijt, 's middags zakje m&m's (er was geen brood meer op de club -.-'') en 3 flesjes extran verdeeld over de hele dag. 's Avonds nog even lekker chinees gegeten. Ik kreeg daarna een gi-gan-ti-sche dip. Van inmiddels gewend zijn aan natuurlijke suikers, naar een suikerboost, waardoor ik vervolgens een giga dip kreeg, en ik eenmaal thuis gekomen de wc mocht opzoeken aangezien mijn lichaam het spul al druk naar buiten aan het werken was. Zo slecht was het voor me :') Nou scheelt het dat zondigen bij mijn nieuwe leefwijze overbodig is :) Dagelijks een stukje pure chocolade, gebakken ei met garnaaltjes, bakje yoghurt met cacaonibs en palmsuiker/agavesiroop, rijstwafel met kipfilet, tomaat en een klein laagje mayo, broodje uit het oventje met kaas en tomaat....geen straf hoor! :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:52

Daarom eet ik ook maar gewoon wat ik lekker vind..
Ik drink veel thee en water, maar een cola vind ik ook lekker. En zelfs een red bull, terwijl dat óh zo slecht is. Ik geniet van bruine boterhammen met kaas, hagelslag, zuivel spread, worst of ander zoet beleg. Ik eet genoeg groenten en veel fruit, omdat ik het lekker vind. Ik sport- omdat ik het leuk vind en dat het goed voor je is is een fijne bijkomstigheid.
Dood gaan we toch wel, ik probeer wel gezond (wat is gezond) te leven en kies toch vrij vaak voor iets van groenten/fruit i.p.v. koeken, maar als ik trek heb eet ik ook rustig liga's (of chocola haha) of iets in die trant. Kan me daar echt niet druk om maken.
Ik ben redelijk slank en dit wil ik ook het liefste mijn hele leven lang blijven maar ik zal nooit iets laten staan wat ik heel erg graag wil. Ik drink er bijvoorbeeld geen biertje minder om.. :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:54

Ik denk altijd maar "Beter 50 jaar luxe geleefd, dan 100 jaar klote".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:56

Vind ik ook,
stel dat ik morgen dood gereden wordt door de bus dan heb ik in elk geval alles gehaald wat er uit zat én genoten van al het (ongezonde) lekkers dat de winkels me te bieden hadden.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:11

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden! Ik merk wel, als ik bepaalde dingen eet, me beter voel als ik bvb ochtend een boterham met hagelslag eet. Natuurlijk, ik geniet nog steeds van chocola, lekker ijs oid maar ik zorg wel dat ik een balans heb. Niet elke dag, maar geef me zelf wel de ruimte om het te nemen. Neem ik het niet? Nou dan niet, mooi meegenomen, neem ik het wel? Dan probeer ik er ook van te genieten.