Kaakoperatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Kaakoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:17

Hoi mensen, aangezien ik het er zelf best lastig mee heb nu de tijd vordert en het me fijn lijkt om mijn ervaringen te delen, heb ik dit topic aangemaakt.
Ik onderga op 26 september een kaakoperatie. Het betreft mijn bovenkaak, waarbij ze dus een stukje door het bot gaan zagen, om het dan enkele millimeters naar voren te plaatsen. Na de operatie zal er zes weken een plaatje in mijn mond zitten om te zorgen dat ik goed bijt. Ook zullen er elastieken zitten, de eerste week kan ik hierdoor alleen maar dunne vloeistoffen drinken aangezien ze enorm strak zullen zitten.
Elke week ga ik terug naar het ziekenhuis voor een controle en worden de elastieken een beetje losser gedaan. Als alles goed gaat zal dit zes weken duren en daar zal ik dan ook alles aan doen. Maar daar komt al iets waar ik het moeilijk mee heb.
Ik mag 6 weken lang niet met paarden bezig zijn, geen grondwerk, vrijheidsdressuur, rijden, poetsen, knuffelen. Niks. Ik heb het hier nogal moeilijk mee, want ondanks dat ik weet dat er mensen zijn die het slechter af hebben, vind ik het zo jammer. Ik ben bang dat de band in die tijd zal vervagen, aangezien er nog andere meisjes mijn verzorgpaarden verzorgen. En laat het paard wat ik heb geholpen te beleren en die ik nu doorrijd net de lieveling te zijn. Hij is een schat, zet geen stap verkeerd en heeft hele fijne gangen, daarnaast is het gewoon zo’n knuffelkont en heeft hij een fijn formaat. Die plaats deelt hij met de haflingermerrie die ik nu al er dan anderhalf jaar rij. Lang is het niet, maar ik heb wel een band met haar gekregen. Zo is ze erg voorzichtig. Ze is lomp, dat ook, maar als ze pijn heeft bokt ze heel laag om het gewoon aan te tonen bij mij. Ik ben van mening dat ze een goede ruiter nodigt heeft die haar respecteert maar ook streng genoeg is. En ook iemand die haar aan het werk zet en niet doelloos rondjes draaft en galoppeert en af en toe van hand verandert.
Het zijn misschien niet mijn eigen paarden, maar het voelt wel zo en het voelt alsof ik ze uit handen moet geven op een bepaalde manier.

Ik weet dat ik er hele blij mee zal zijna ls het allemaal achter de rug is en ik normaal gezien geen spijt ga hebben. Maar op dit moment is dat best moeilijk te geloven.

Veel meer heb ik nog niet te vertellen, maar misschien zijn er nog mensen die ene kaakoperatie hebben gehad en die wat ervaringen willen delen of wat tips hebben?

Groetjes, Charlotte.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:58

Ik heb ook een kaakoperatie gehad, 21 mei dus meer dan drie maanden geleden. In eerste instantie zouden zowel m'n onderkaak als bovenkaak gekanteld worden, maar tijdens het opereren bleek dat het kantelen van m'n bovenkaak voldoende was. Ook is m'n bovenkaak 5 mm naar boven gezet. De hele operatie heeft ruim drie uur geduurd. Ik had eerst een flinke open beet, nu vallen m'n tanden netjes over elkaar heen. Ook is m'n hele gezicht positief veranderd. Ik ben dus heel erg blij dat ik het heb laten doen.
De operatie zelf is natuurlijk geen pretje. De pijn vond ik heel erg meevallen, dat wel. Ik kon al vrij snel zonder pijnstillers. Alleen je bent de eerste dagen nog misselijk en suf van de narcose, en ook de zwelling is heftig. In het begin ben je haast niet meer te herkennen. Maar het ergste vond ik het eten, ik moest eigenlijk 3 weken vloeibaar eten, maar ben na twee weken al voorzichtig begonnen met kauwen :o misschien niet erg verstandig, maar ik miste het zo erg..
Ook zat ik na een dikke week alweer te sporten, op de hometrainer. Ging allemaal prima. Uiteindelijk viel het eerder mee dan tegen.
Om je paarden zou ik me niet te druk maken. Die paarden zijn je heus niet vergeten in 6 weken, zeker niet als je er intensief mee samengewerkt hebt. Misschien kun je van tevoren met de andere verzorgsters erover praten? Zij zullen uiteindelijk ook het beste met de paarden voor hebben neem ik aan.
Mijn advies: maak je niet te druk en laat het over je heen komen. Koop een goede blender en ga experimenteren met (groene) smoothies. En kijk in de tijd dat je vloeibaar moet eten vooral niet naar 24kitchen :=

CharlievdH

Re: Kaakoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:00

Bedankt voor je reactie, fijn om te horen dat het al zo snel goed ging! Hoop dt dat hier ook een beetje hetzelfde zal zijn. Ik krijg de eerste week blibaar een voorschrift voor bepaalde drankjes bij de apotheker. Daar zitten voeidngstoffen in en niet te veel melk enzo, dus dat gaat er de eerst week in blibaar. :)

Veel heb ik nog niet te vertellen, ik heb blijkbaar toch wat te hard spul gegeten, stokbrood is ook gewoon zo lekker bij de bbq, en opeens kwam er een blokje los tijdens het tandenpoetsen. Ik hoop dat het niet een al te groot probleem is, het zou niet echt geweldig zijn moest de operatie nog uitgesteld worden..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:05

Mijn broer heeft eenzelfde operatie gehad, maar dan met zijn onderkaak. Hij moest 2 weken met de kiezen echt op elkaar en "at" door middel van een grote injectiespuit. Mijn moeder gooide al het eten in de blender (ook gewoon aardappels, vlees en groente met flink wat jus) en dat spoot hij dan door een gat aan de zijkant naar binnen.
Na die 2 weken mochten de elastieken er bij het eten af, dus kon hij voorzichtig aan weer gaan eten. De rest van de tijd moesten de elastieken er wel in blijven zitten.
Hij mocht trouwens gewoon alles, maar kan me indenken dat als je er een klap op krijgt dat het niet handig is. Het moet toch weer netjes aan elkaar gaan groeien

Nog even om je gerust te stellen: Pijn heeft hij er niet aan gehad :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:15

Naar mijn weten moet ik de elastieken de eerste week erg strak hebben, ze zeiden dat er net een rietje doorheen zou kunnen en dan gaan ze elka week wat losser, dus ik denk dat ik het gelukkig niet op die manier moet doen. Wel fijn om te horen dat de pijn voor hem ook meeviel. Ik heb niet super snel pijn, maar ben wel echt een baby om het even zo te zeggen als ik pijn heb.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:03

Rietje wilde bij mijn broer ook wel, maar hij had moeite met zuigen. Door die spuit kon hij het gewoon naar binnen drukken en slikken :D

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:15

Oef, nou, ik hoop,maar dat het me wel gaat lukken om op dat rietje te zuigen.
Hoe ging het trouwens met tandenpoetsen, verschillende mensen zeiden me dat het helemaal niet kon, maar andere mensen zeiden dat het wel voorzichtig kon bij de voortanden?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:11

Knap dat je het aandurft. Zit nu ook na te denken om met mijn overbeet naar de HA te stappen en evt door te laten verwijzen en die grote stap te maken.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:25

Ik wist in het begin nog helemaal niet dat het een operatie zou worden eigenlijk. De tandarts verwees me door naar een orthodont, die al snel doorhad dat alleen een beugel niet hielp, dus toen kwam de operatie ter sprake. Wel heb ik eerst anderhalf jaar met een beugel rondgelopen, waardoor mijn kaak al wat beter staat en de ingreep niet zo groot is. Het is ook vooral vertrouwen hebben in de arts. Ik ben mijn dokter gevolgd naar een ander ziekenhuis omdat ik gewoon wist dat hij er zo veel ervaring in had, dat er 99.9 % kans was dat het goed zou gaan.
Ik zou zeggen, orienteer je inderdaad een beetje, vraag het anders eens aan je tandarts, die kunnen je meestal ook adviseren over wat het beste is en als je beslist om de operatie te gaan doen, zorg dat je vertrouwen kunt hebben in je arts. Moest de dokter die de operatie uitvoert niet zo'n goede reputatie en zoveel ervaring hebben zou ik het ook niet durven. ;)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:30

Sorry voor de dubbelpost.
Ik zit nu nog ongeveer twee dagen van de operatie af en ik begin er toch langzaam aan steeds wat vaker over na te denken. Vandaag ben ik ook voor de laatste keer in de komen weken naar mijn verzorgpaardjes geweest. Ze leken nog liever dan normaal (het merrietje liet zelfs superbraaf haar hoefjes uitkrabben terwijl ze normaal niet de makkelijkste is daarmee <3 ) en toen Foxfire (Een paardje wat ik onder begeleiding heb opgeleerd, ingereden en dat bijna als mijn eigen paard aanvoelt) zachtjes aan mijn voet begon te friemelen en zijn hoofd op mijn benen legde hield ik het bijna niet droog. Ik blijf het nog steeds iets heel erg vinden, de verzorgpaardjes 6 weken lang niet zien en andere mensen maar moeten vertrouwen. (Ze kunnen het best wel, maar het is gewoon zo lastig, zeker als het voelt alsof het je eigen paarden zijn)
Ik moet trouwens van die NutriDrink drankjes drinken, nou, nu heb ik van een aantal mensen gehoord dat het niet te drinken was. Ik ga er eentje proberen, maar anders hou ik het op soep en extra dunne smoothies hoor. En nu eet ik uiteraard nog wat ik straks allemaal niet kan eten. Een mens moet leven, niet waar? :o

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:37

Ik moet ook nog! Heb vorig jaar al een bovenkaak verbreding gehad en mijn onderkaak moet ook nog naar voor.

In dit topic zitten een hoop mensen in dezelfde situatie en mensen die hun operatie al achter de rug hebben. Je kan er vaak erg goede tips vinden :)
[MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 11:54

Nou, de operatie had ik een beetje onderschat.. De chirurg zei namelijk dat ik maar éénna ht zou moeten blijven, dus dan dacht ik al dat het redelijk goed zou gaan. Niet dus. Donderdag avond ben ik de operatie uitgekomen en morgenmiddag mag ik naar huis. De zwellingw as enorm bij mij. Een oog zat helemaal dicht, mar vandaag is het weer opengegaan en neemt de zwlling ei delijk af. Ik baal alleen zo dat ik overdag nooit goed kan slapen, ik moet het dus echt van mijn nachten hebben, en dat wilt ook niet altijd gaan. Drinken en eten gaat wel redelijk, dus daarom mag ik het ziekenhuis morgen al uit. Hopelijk gaat het nu goed wegzakken, want een paard agen flinke zwelling heb ik er wel genoeg van.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:04

Ken je dit topic? www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=761289
Schrik er niet van dat het al een aantal jaar oud is, het is nog steeds actief.
Heel veel tips, ervaringen, etc etc etc.

Sterkte met het herstel, hopelijk ben je snel weer helemaal oké en heb je een superresultaat!