Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
meisje2000 schreef:Ik weet precies hoe je je voelt want ook ik ben op de lagere en middelbare school het mikpunt van pesten geweest.
Bij mij was het zo erg dat ik wekelijks wel een keer geslagen werd om nog niet te praten over de geestelijke klappen die ik kreeg.
En toch kan ik je niet veel tips geven hierover.
Een ding kan ik je wel zeggen, hoe moeilijk het ook lijkt.
Negeer het zoveel mogelijk want uiteindelijk kom je er sterker uit.....
RoyceMack schreef:Ik begrijp je frustratie, het is verschrikkelijk om niet met plezier naar school te kunnen gaan omdat je altijd over je schouder moet kijken wie er achter je loopt. Dat is echt verschrikkelijk en je voelt je zo machteloos en klein. Ik ken het ook.
Ik ben echt antipesten, echter ben ik wel van mening dat sommige mensen het uitlokken. Niet expres, absoluut niet, wie wil er nu gepest worden?! Maar ik bedoel te zeggen dat er op de middelbare school een aantal ongeschreven regels zijn. Binnen die regels passen de meeste mensen, maar sommige vallen erbuiten en dat zijn vaak de slachtoffers. Ondanks dat deze mensen ook mensne zijn en gewoon zichzelf zijn, krijgen zij wel dagelijkse oliebol over zich heen.
Aan de ene kant denk ik: verdomme, iedereen meot zichzelf kunnen zijn! Iedereen heeft recht op een eigen stijl en smaak en iedereen heeft ook recht op een fijne schoolcarriere. Waarom moet er toch gepest worden?! Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens: vaak zien mensen die gepest worden, er anders uit, ze geven niet om hun uiterlijk, dragen kleren die 'niet binnen de ongeschreven regels' vallen, maken opmerkingen die ze beter niet kunnen maken omdat dat alleen maar leuk is voor pesters, hebben echt een hele onderdanige houding, of juist een te opstandige, waardoor het juist heel leuk wordt voor pesters.
Op dat soort moment, als ik dat zie, denk ik: misschien zul je je aan moeten passen aan de regeltjes van de maatschappij in die school, die omgeving. Misschien zul je je anders moeten kleden, of je anders moeten gaan gedragen, zodat je niet of mindergepest wordt.
Ik ben het daar absoluut NIET mee eens, maar pesten gaat nooit de wereld uit, nooit. Dat kan niemand verdrijven en if you cant beat them, join them.
En dan bedoelik niet dat jij moet gaan pesten maar dat je je oet aanpassen aan 'hun' wereld.
Nogmaals, ik vind pesten absoluut verschrikkelijk, en als ik het zie, dan neem ik het op voor de gepeste persoon ongeacht of ik hem of haar ken, maar je kunt er niet tegen op, tegen pesten. Er is niemand die je helpt, en stoppen zal het niet.
Ik hoop dat je MBO heel erg mee gaat vallen. Ik moet zeggen bij mij op het HBO is er helemaal niets meer te bekennen van iets van pestijen of iets dergelijks. wel dat mensen elkaar gewoon weg niet mogen, maar die ontwijken elkaar dan gewoon , iedereen kent elkaar op de opleiding en er is heel veel contact met de docenten, plus iedereen is ouder en wijzer en iedereen is gewoon uit die middelbare school sfeer. die overlevingsdrang ofzo. Mensen zijn gaan studeren voor zichzelf en om later een leuke, goedbetaalde baan t ekrijgen.. niet omdat het moet.

superwoman schreef:Zorg vooral dat je lekker fris ruikt en er schoon uit ziet. Dus niet overdrijven met luchtjes,maar wel deo en schone kleding,helaas is het me opgevallen dat kinderen die gepest worden ook niet zo fris ruiken.
Trek kleding aan waar jij je prettig in voelt, maar die niet te opvallend zijn.
Verder niet "je best gaan doen" om leuk gevonden te worden,om direct vrienden te willen maken.
Gewoon mee gaan met de flow en veel luisteren ipv praten.