Pesten mijn eigen schuld? You say what...?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maiateck

Pesten mijn eigen schuld? You say what...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:14

Sorry als het hier verkeerd staat maar ik moet het ff van me af schrijven..

Op de basisschool ben ik veel gepest omdat ik "anders" was, me ouders gingen scheiden met alle gevolgen die je maar kan bedenken.
Rechtzaken, politie, jeugdzorg en noem het allemaal maar op.
Gelukkig heb ik me er toen niet veel van aangetrokken omdat het niet heel heftig was (gelukkig).

Toen kwam ik op het VMBO, de eerste klas ging allemaal nog wel redelijk het begin dan,
al snel werd ik gepest door meerderjaars.
In de 2e en 3e ook door me eigen klasgenoten, ik was uit huis geplaatst en zat in een crisisopvang,
ik was anders dan de rest het interesseerde me niet of ik er goed uitzag, of mijn broek wel strak en kort genoeg was, of mijn tieten goed uitkwamen en ik wel 4 lagen make-up ophad gedaan.
Nou dat kan natuurlijk niet als je dat niet doet ben je een schande..
Zo ben ik erg gepest en dat heeft mij erg geraakt.
mijn 2 jaren 3e jaar kwam ik bijna tot nooit op school. ik ben toen dus blijven zitten in de 3e en kreeg een nieuwe klas.
Met een goed voornemen deze wel te halen, de eerste week ging al flink mis ik was weer uit huis en had geen geld voor de bus om naar school te gaan.
Zo had ik me eerste week gemist niet echt een goede binnenkomer in een nieuwe klas.
Als snel ging het helemaal fout waardoor ik niet meer naar school ging.

Toen kwam ik op Cluster-4 onderwijs en daar heb ik de kans van me leven gehad, ik mocht het 3e jaar en het 4e jaar in 1 jaar doen.
Ik zou super hard moeten werken op binnen 16 weken alle toetsen, opdrachten en stof van het 3e jaar te behandelen.
Maar het was me gelukt halverwege het jaar mocht ik naar de 4e klas en ook daar mocht ik niet rusten want ik moest al het werk inhalen dat hun al hadden gedaan.
Met als eindpunt me examen, na hard werken en leren en nog extra leren omdat ik alles versneld deed heb ik mijn examen gehaald! (zonder her)

Maar nu moet ik naar het MBO, dus weer naar normaal onderwijs, ben heel erg bang dat ik weer erbuiten val.
Dit was ik aan het vertellen tegen een vriend, dat ik er erg tegen op zie omdat ik erg gepest ben en in plaats van enige steun kreeg ik te horen,
Jaa maar dat je gepest werd was ook wel beetje je eigenschuld je had gewoon overplaatsing van klas moeten vragen of een poedersuiker terug maken dan stoppen ze vanzelf.
YOU SAY WHAT?!
Ik met me stomme kop ging mezelf verdedigen wat het alleen maar erger maakte,
alsof ik er wat aan kon doen dat mensen geen moeite namen om te zien wat er thuis speelde bij mij?
Dat ik depressief was en ik bijna elke 2 maanden verhuisde.
Sorry dat mijn thuis situatie niet zo was als die van jullie en ik daarom anders was.
Dat betekent toch niet dat dat mijn schuld is!
Zo snel mogelijk heb ik het gesprek afgekapt.

Dat noemt men "echte" vrienden...

Bedankt voor het lezen, voel me al iets beter door het ff op te schrijven.

Hutcherson

Re: Pesten mijn eigen schuld? You say what...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 01:42

Ik begrijp je frustratie, het is verschrikkelijk om niet met plezier naar school te kunnen gaan omdat je altijd over je schouder moet kijken wie er achter je loopt. Dat is echt verschrikkelijk en je voelt je zo machteloos en klein. Ik ken het ook.
Ik ben echt antipesten, echter ben ik wel van mening dat sommige mensen het uitlokken. Niet expres, absoluut niet, wie wil er nu gepest worden?! Maar ik bedoel te zeggen dat er op de middelbare school een aantal ongeschreven regels zijn. Binnen die regels passen de meeste mensen, maar sommige vallen erbuiten en dat zijn vaak de slachtoffers. Ondanks dat deze mensen ook mensne zijn en gewoon zichzelf zijn, krijgen zij wel dagelijkse oliebol over zich heen.
Aan de ene kant denk ik: verdomme, iedereen meot zichzelf kunnen zijn! Iedereen heeft recht op een eigen stijl en smaak en iedereen heeft ook recht op een fijne schoolcarriere. Waarom moet er toch gepest worden?! Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens: vaak zien mensen die gepest worden, er anders uit, ze geven niet om hun uiterlijk, dragen kleren die 'niet binnen de ongeschreven regels' vallen, maken opmerkingen die ze beter niet kunnen maken omdat dat alleen maar leuk is voor pesters, hebben echt een hele onderdanige houding, of juist een te opstandige, waardoor het juist heel leuk wordt voor pesters.
Op dat soort moment, als ik dat zie, denk ik: misschien zul je je aan moeten passen aan de regeltjes van de maatschappij in die school, die omgeving. Misschien zul je je anders moeten kleden, of je anders moeten gaan gedragen, zodat je niet of mindergepest wordt.
Ik ben het daar absoluut NIET mee eens, maar pesten gaat nooit de wereld uit, nooit. Dat kan niemand verdrijven en if you cant beat them, join them.
En dan bedoelik niet dat jij moet gaan pesten maar dat je je oet aanpassen aan 'hun' wereld.

Nogmaals, ik vind pesten absoluut verschrikkelijk, en als ik het zie, dan neem ik het op voor de gepeste persoon ongeacht of ik hem of haar ken, maar je kunt er niet tegen op, tegen pesten. Er is niemand die je helpt, en stoppen zal het niet.

Ik hoop dat je MBO heel erg mee gaat vallen. Ik moet zeggen bij mij op het HBO is er helemaal niets meer te bekennen van iets van pestijen of iets dergelijks. wel dat mensen elkaar gewoon weg niet mogen, maar die ontwijken elkaar dan gewoon , iedereen kent elkaar op de opleiding en er is heel veel contact met de docenten, plus iedereen is ouder en wijzer en iedereen is gewoon uit die middelbare school sfeer. die overlevingsdrang ofzo. Mensen zijn gaan studeren voor zichzelf en om later een leuke, goedbetaalde baan t ekrijgen.. niet omdat het moet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 02:59

Even in je profiel gekeken en daar zie ik een leuke frisse meid waar echt niets mis mee is.
Denk niet ik ben anders. Ga er tegenaan. Heb het op je nieuwe school niet meteen over pesten met de nieuwe mensen die je leert kennen. Evt kan je het natuurlijk wel zeggen tegen een vertrouwenspersoon daar.
Als je 2 jaar in 1 jaar kan doen ben je echt niet dom!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 05:36

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 05:58

Ik weet precies hoe je je voelt want ook ik ben op de lagere en middelbare school het mikpunt van pesten geweest.
Bij mij was het zo erg dat ik wekelijks wel een keer geslagen werd om nog niet te praten over de geestelijke klappen die ik kreeg.
En toch kan ik je niet veel tips geven hierover.

Een ding kan ik je wel zeggen, hoe moeilijk het ook lijkt.
Negeer het zoveel mogelijk want uiteindelijk kom je er sterker uit.....

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:07

meisje2000 schreef:
Ik weet precies hoe je je voelt want ook ik ben op de lagere en middelbare school het mikpunt van pesten geweest.
Bij mij was het zo erg dat ik wekelijks wel een keer geslagen werd om nog niet te praten over de geestelijke klappen die ik kreeg.
En toch kan ik je niet veel tips geven hierover.

Een ding kan ik je wel zeggen, hoe moeilijk het ook lijkt.
Negeer het zoveel mogelijk want uiteindelijk kom je er sterker uit.....

en ook jij was gewoon een gezellig mens!! pesten zegt meer over de pester dan over jezelf,onthoud dat goed!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:15

dana klopt ik was niet anders dan anderen, de pesters dachten dat misschien.
het enige wat het mij eeft opgeleverd is dat ik er sterker uit ben gkomen, laat me nu niet eer neerhalen en bijt van me af.
(ben nu inmiddels 37) en er zijn nu nog maar weinig mensen die iets durven te beginnen tegen mij want ze weten nu hoe ik ben, zelfs mensen die me destijds hebben gepest durven het niet meer aan.
Niet omdat ik nu treiter maar omdat ik voor me zelf opkom en dat deed ik toen nooit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:50

RoyceMack schreef:
Ik begrijp je frustratie, het is verschrikkelijk om niet met plezier naar school te kunnen gaan omdat je altijd over je schouder moet kijken wie er achter je loopt. Dat is echt verschrikkelijk en je voelt je zo machteloos en klein. Ik ken het ook.
Ik ben echt antipesten, echter ben ik wel van mening dat sommige mensen het uitlokken. Niet expres, absoluut niet, wie wil er nu gepest worden?! Maar ik bedoel te zeggen dat er op de middelbare school een aantal ongeschreven regels zijn. Binnen die regels passen de meeste mensen, maar sommige vallen erbuiten en dat zijn vaak de slachtoffers. Ondanks dat deze mensen ook mensne zijn en gewoon zichzelf zijn, krijgen zij wel dagelijkse oliebol over zich heen.
Aan de ene kant denk ik: verdomme, iedereen meot zichzelf kunnen zijn! Iedereen heeft recht op een eigen stijl en smaak en iedereen heeft ook recht op een fijne schoolcarriere. Waarom moet er toch gepest worden?! Maar aan de andere kant denk ik ook wel eens: vaak zien mensen die gepest worden, er anders uit, ze geven niet om hun uiterlijk, dragen kleren die 'niet binnen de ongeschreven regels' vallen, maken opmerkingen die ze beter niet kunnen maken omdat dat alleen maar leuk is voor pesters, hebben echt een hele onderdanige houding, of juist een te opstandige, waardoor het juist heel leuk wordt voor pesters.
Op dat soort moment, als ik dat zie, denk ik: misschien zul je je aan moeten passen aan de regeltjes van de maatschappij in die school, die omgeving. Misschien zul je je anders moeten kleden, of je anders moeten gaan gedragen, zodat je niet of mindergepest wordt.
Ik ben het daar absoluut NIET mee eens, maar pesten gaat nooit de wereld uit, nooit. Dat kan niemand verdrijven en if you cant beat them, join them.
En dan bedoelik niet dat jij moet gaan pesten maar dat je je oet aanpassen aan 'hun' wereld.

Nogmaals, ik vind pesten absoluut verschrikkelijk, en als ik het zie, dan neem ik het op voor de gepeste persoon ongeacht of ik hem of haar ken, maar je kunt er niet tegen op, tegen pesten. Er is niemand die je helpt, en stoppen zal het niet.

Ik hoop dat je MBO heel erg mee gaat vallen. Ik moet zeggen bij mij op het HBO is er helemaal niets meer te bekennen van iets van pestijen of iets dergelijks. wel dat mensen elkaar gewoon weg niet mogen, maar die ontwijken elkaar dan gewoon , iedereen kent elkaar op de opleiding en er is heel veel contact met de docenten, plus iedereen is ouder en wijzer en iedereen is gewoon uit die middelbare school sfeer. die overlevingsdrang ofzo. Mensen zijn gaan studeren voor zichzelf en om later een leuke, goedbetaalde baan t ekrijgen.. niet omdat het moet.

En daarom zijn er nou juist pesters: schaapjes mentaliteit. Alles binnen regeltjes. Om moe van te worden :')

Ik pas niet binnen die hekjes, nooit gedaan ook en ben daar ook behoorlijk mee gepest. Ik ben nog steeds precies hetzelfde alleen krijg je van mij nu een enorme bek als je me onderuit probeert te halen. Dus nu doet iedereen gewoon normaal tegen me :+

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:04

Ik ben ook altijd gepest geweest. Als 7 jarig guppy is dat begonnen. Was toen net verhuist en werd genegeerd, dus proberen aandacht te trekken, dat werd negatieve aandacht. Na een paar maanden ging het wat beter. Tot ik verliefd werd op de populairste jongen van school. Hij zat 1 klas hoger als ik. Na zijn afwijzing ben ik de rest van mijn basisschool leven gepest geweest.
Dan naar het middelbaar gegaan. De eerste maanden was er niks aan de hand. Tot ik de keus had, mooie dure spullen/kleren zoals mijn klasgenoten, of mijn grote droom, een eigen paard. Keuze was snel gemaakt natuurlijk. Maar door die keuze viel ik ook uit toon. Zeker toen mijn paard verhuisde van de manege naar een boerderij en ik onderweg naar school moest gaan voeren (de pesters hadden zelf ook paarden/reden paard) Daarna tot de 3e klas gepest geweest. Om daaraan te ontsnappen zijn we verhuisd, ik wilde graag naar België toe, Nederland was ik zat. Zo gezegd, zo gedaan. Wederom gepest op school. Tja, iemand vanuit de polder vlakbij Dordrecht midden in Antwerpen zetten is natuurlijk ook geen slim plan qua taal. Plus dat ik de leerstof allemaal al gezien had in NL, wat mij dus een nerd maakte.

Ts, ik weet perfect hoe jij je voelt. Bij mij heeft het 11 jaar geduurd.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:09

Het is zijn mening. Trek het je niet aan. Richt je op de toekomst. Ondanks alle tegenslagen heb je je leven toch maar mooi op de regel gekregen. Daar mag je trots op zijn. Lekker met je nieuwe opleiding beginnen. De toekomst ligt op je te wachten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:21

Je moet jezelf niet verdedigen tegen zo'n nitwit. Mensen zoals hij zijn de oorzaak van het pesten. Ze kunnen zich niet in een ander mens verplaatsen en trekken meteen de conclusie dat omdat die ander anders is dat dat verkeerd is. Eigenlijk zijn ze zelf gewoon hardstikke onzeker.

Doe je ding, ben wie je bent en sta erachter. Anders kunnen hun reet roesten!

En denk even terug aan je laatste jaar middelbaar. Twee jaar in een jaar weten te proppen! Petje af meid! Ik weet zeker dat al die pesters je dat niet nadoen. Die zijn veel te druk met aan anderen denken en mensen die anders zijn 'corrigeren'. Jij kan ze mooi het nakijken geven, want jij hebt ondanks je thuissituatie en alles wat daarbij komt kijken toch maar ff dat papiertje binnen weten te slepen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:22

Je wordt niet gepest omdat je anders bent, je wordt gepest omdat je 'pestbaar' bent. Sommige mensen worden altijd gepest, of ze zich nu 'anders' kleden dan de norm of niet, terwijl anderen nooit gepest worden.
Kledingstijl ed. veranderen moet je allemaal niet aan beginnen. Wees en blijf lekker jezelf. Het moet ergens anders vandaan komen dan vanuit je kledingstijl (of muzieksmaak, of wat voor externe factor dan ook). Het moet uit jezelf komen, vanbinnen. Pesters pikken dat eruit. Dus het gaat meer om zelfverzekerdheid, uitstraling en voor je zelf op kunnen komen. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Probeer met een goed gevoel aan je nieuwe opleiding te beginnen en die pesters achter je te laten, wees jezelf waarschijnlijk zul je echt wel leuke mensen tegen gaan komen, sowieso zit je op je MBO al met mensen met dezelfde interesses dat zal ook wel schelen. Veel succes!

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:29

Ongeschreven regeltjes, onbewust uitlokken, pestbaar.....
Dat is niet het probleem van degene die gepest word.
Dat zijn de zwakheden van de pesters zelf.
Want die maken de regeltjes, die maken iemand pestbaar en die zoeken naar iets wat het in hun ogen uitlokt.
Ook al is iemand onzeker. Dan zou de pester diegene bij wijze van bij de hand moeten nemen.
Ook al kan iemand niet zo goed voor zich zelf opkomen. Dan zou de pester dat moeten doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:33

Natuurlijk zou iemand die onzeker is juist geholpen moeten worden ipv gepest. Maar RoyceMack heeft het over meedoen met de rest, veranderen van kledingstijl etc. ik denk dat TS daar helemaal niet gelukkiger van wordt. Blijf lekker jezelf, pesten komt heel ergens anders vandaan. Pesters kiezen iemand uit die weerloos is. Zorg ervoor dat je dat niet meer bent en dan zullen de pesters afhaken. Maar, zoals ik al zei, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Die dingen die je opnoemt zijn heel leuk, maar zo werkt het helaas niet. Ik zou ook willen dat er geen pesters waren maar helaas is dat niet zo.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:59

Ook ik heb een middelbare-school verleden dat getekend is door pesten. En ik ben er, mede door mijn ervaringen, nog steeds erg fel op.
Ik ken alle clichés, alle onderbouwingen, en alle goedbedoelde tips en adviezen. En destijds, toen ik er midden in zat, kon ik daar verdomd weinig mee. Want het is waar; pesten is een vicieuze cirkel van weinig eigenwaarde en zelfvertrouwen, waar (om het even heel cru te verwoorden) de pester zich mee 'voedt', wat tot gevolg heeft dat de 'gepeste' zich alleen maar slechter gaat voelen waardoor hij.zij een steeds makkelijker doelwit vormt.

Hoewel je er misschien (nu) niet veel aan hebt, de meeste clichés bevatten absoluut een kern van waarheid; veel van hen die pesten doen dit ofwel om erbij te horen en indruk te maken op anderen, ofwel vanuit de angst zelf slachtoffer te zullen worden.

Als slachtoffer van pesterijen ben je vooral heel boos en verdrietig. Ik in elk geval wel.. ik was zo boos, dat ik van niemand wilde aannemen dat ik zelf ook een rol hebben in 'de oplossing'. Ik deed immers niets verkeerd (en die mening ben ik overigens nog altijd toegedaan; niemand vraagt er om om gepest te worden en het is de bekrompen visie van een ander die jou als doelwit bestempelt), het waren anderen die zich ongevraagd en ongewenst met mij en mijn leven bemoeiden.
Maar wellicht heb je wel iets aan de link van HippoLogic. Veel therapieën of hulp aan mensen die gepest worden focussen (gedeeltelijk) op non-verbale communicatie. Alleen al om je ervan bewust te zijn is een hele stap voorwaarts. Non-verbale communicatie zegt veel meer dan je woorden, uit mijn hoofd (en pin me niet vast op de cijfers) maakt de verbale communicatie nog geen 10% uit waar non-verbaal wel rond de 10% zit. Het heeft dus nogal een impact.
Met wat jij beschrijft van jouw verleden en jouw thuissituatie durf ik best de aanname te doen dat je misschien geneigd zal zijn snel een verdedigende houding aan te nemen.

Waar ik uiteindelijk veel profijt van heb gehad, en wat me uit mijn spiraal heeft getrokken zijn een paar echte goede vrienden. Als je je gesteund voelt, het idee hebt dat er in elk geval iemand is die achter je staat en bereid is het voor je op te nemen, voel je je vele malen sterker. En dan is het ineens ook niet meer zo belangrijk wat de rest denkt. Dan is het zoveel makkelijker de opmerkingen van pesters naast je neer te leggen. En inderdaad, hoe cliché ook, dan is het voor de pesters ineens ook veel minder interessant jou eruit te pikken, want het is ze immers te doen om je reactie.

Kortom, nee, het is niet je eigen schuld, en nee, je lost het niet even op met een simpele overplaatsing. Maar dat betekent niet dat je, als je dat zelf wilt, niet het heft in handen kunt nemen en er dingen zijn die je zelf kunt aanpakken om te proberen de situatie te verbeteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:49

Zorg vooral dat je lekker fris ruikt en er schoon uit ziet. Dus niet overdrijven met luchtjes,maar wel deo en schone kleding,helaas is het me opgevallen dat kinderen die gepest worden ook niet zo fris ruiken.
Trek kleding aan waar jij je prettig in voelt, maar die niet te opvallend zijn.
Verder niet "je best gaan doen" om leuk gevonden te worden,om direct vrienden te willen maken.
Gewoon mee gaan met de flow en veel luisteren ipv praten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:56

Wat jij schrijft over "dit noemt men echte vrienden" vind ik ook erg ver gaan. Jij verwachte steun en dat kreeg je niet. Als vrienden hoef je niet overal hetzelfde over te denken.
Daarbij heeft hij het blijkbaar nooit meegemaakt maar juist op afstand gezien. Heel anders dus.
Vind dat je erg op hem hebt afgegeven.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:01

superwoman schreef:
Zorg vooral dat je lekker fris ruikt en er schoon uit ziet. Dus niet overdrijven met luchtjes,maar wel deo en schone kleding,helaas is het me opgevallen dat kinderen die gepest worden ook niet zo fris ruiken.
Trek kleding aan waar jij je prettig in voelt, maar die niet te opvallend zijn.
Verder niet "je best gaan doen" om leuk gevonden te worden,om direct vrienden te willen maken.
Gewoon mee gaan met de flow en veel luisteren ipv praten.

Kinderen die gepest worden gaan vaak al met spanning in hun lichaam naar school.
Spanning = zweten = rare luchtjes.
Helemaal als het kind al stuk heeft gefietst om op school te komen.
En voor niet elk kind is het natuurlijk vanzelfsprekend om lekker uitgebreid op school deo te gaan spuiten.
Wie weet ziet iemand het en dan kunnen ze daar weer over gaan pesten.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:02

Vergeet ook niet dat hoewel pesten overal in alle lagen van de samenleving voor komt, kinderen in mijn ervaring wel veel harder en gemener zijn dan volwassenen, die meer geleerd hebben om iedereen te accepteren zoals ze zijn, zich zelf zekerder voelen en dat niet op jou te hoeven afreageren, en over het algemeen iets meer beschaving hebben meegekregen.

Dus hoe ouder je wordt en hoe ouder je klasgenoten worden, hoe groter de kans dat ze jou gewoon zullen accepteren. Jij hebt zoveel meegemaakt om kracht, ervaring en relativeringsvermogen uit te putten, dan laat je je toch niet meer zo snel op de kast jagen? Jij kan dat MBO prima aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:10

SindyKaya @ [LZP] Pesten zelf in de hand?

Hier is recent een hele aardige discussie over geweest. misschien goed eens door te lezen. Je bent iig niet de enige.

En ja, in zekere zin 'is het je eigen schuld' in die zin dat je qua karakter (of omstandigheden) op een manier in elkaar zit die (soms) pesten uitlokt, en tegelijkertijd maakt dat het ook meteen dat je er zelf niets aan kunt doen, want diezelfde karaktereigenschappen en omstandigheden maken dat je niet van je af kunt bijten. En voor een buitenstaander die dat wél kan, is het heel makkelijk om te zeggen: "maar dan maak je toch een butgrapje terug" - en dat is het hem nou juist, dát kun je niet.

Maar mensen die wél van zich af kunnen bijten (en dus ook niet gepest worden) snappen dus vaak echt niet dat je dat zelf niet kunt. Ze kunnen zich dat domweg niet voorstellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:59

Imala, helaas ook kinderen die lang dezelfde (stinkende) kleding droegen.... dus zorgen dat je schoon en fris bent is echt een must.
Zag het in dat programma( "gepest" geloof ik), Ook weer terug komen. En de persoon die gepest werd en "stonk" had het volgens mij nog steeds niet begrepen dat daar een groot deel van het probleem zat.