Gebeten door hond Zuid Frankrijk, wat doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stolz

Gebeten door hond Zuid Frankrijk, wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:00

Hallo allemaal!

Mijn excuses moest dit hier niet juist staan.

Ik ben vandaag in Zuid-frankrijk aangevallen door 5 loslopende honden omdat ik mijn eigen hond vast had.
1 van de honden heeft me in mijn been gebeten, je kan de tanden duidelijk zien 1 klein gatje dat toch redelijk bloeide maar wel diep.
De eigenaar vertelde me dat deze honden ingeënt zouden zijn. Ik heb naar onze dierenarts gebeld (huisarts nam niet op) en deze zei ook dat ik me geen zorgen moet maken.
Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes en bedankt voor te lezen ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:02

Zou toch even een Tetanus injectie halen in jouw geval.
Laatst bijgewerkt door Lous op 28-08-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:02

Toch voor de zekerheid even langs een arts gaan daar. Ik weet uit ervaring dat hondenbeten nare wonden zijn en beter voor niks even naar laten kijken dan straks met een infectie opgescheept zitten. Sterkte!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:04

Wanneer is de laatste keer dat je een Tetanus prik hebt gehad? Anders zou ik er maar een gaan halen als ik jou was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:04

Het risico wat je loopt is bloedvergiftiging. Goed in de gaten houden dat het niet rood en warm wordt.
Indien het onrustig is snel zorgen dat je antibiotica krijgt.
Hoe dan ook proberen een huisarts of eerste hulp te pakken te krijgen voor een professionele mening.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:06

Je bent 19 volgens je profiel, klopt dat? Als je netjes al je inentingen hebt gehad, zou je beschermd moeten zijn. Morgen nog een keer contacten met je huisarts, even navragen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:09

Inderdaad tetanus halen. En ik weet niet in hoeverre het wilde honden waren, of van iemand uit de buurt? Anders moet je misschien ook nog rekening houden met rabies. Het lijkt me handig dat je er even met je huisarts over belt, of via je reisverzekering met een arts in contact komt. Succes!

Mungbean

Re: Gebeten door hond Zuid Frankrijk, wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:17

Als je op vakantie bent kun je gewoon naar de eerste hulp, dat dekt je zoektekosten verzekering gewoon.
Er wordt vaak preventief ab gegeven omdat als het gaat ontsteken dit binnen enkele uren extreem uit de hand kan lopen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:21

Ik zou even een tetanusprik halen en goed schoonmaken.
Mijn zusje heeft doordat, ongemerkt, een tandje van onze, destijds, pup onder haar nagelriem is gekomen, bijna haar duim kunnen laten amputeren. Zat een flinke bloedvergiftiging in.

Ik zou dus wel even langs een arts gaan. Het hoeft natuurlijk niet uit de hand te lopen, maar ik zou er wel even naar laten kijken! Ga je niet naar een arts, let dan goed op de wond. Wordt hij niet (vuur)rood, wel? HA. Als het gaat kloppen: HA. Echt goed in de gaten houden!

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:34

Bedankt voor de reacties allemaal! Ja ik ben 19, ik denk dat mijn tetanus prik nog in orde is maar ben niet zeker. Misschien moet ik morgen vroeg toch langs een arts gaan....
Het waren honden van mensen iets verder dan ons hotel.
Bloedvergiftiging ken ik niet maar zal het even googlen :)

Bedankt in ieder geval!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:40

Ik ben laatst ook gebeten door een hond. Ik moest echter wel tetanus halen (ben ook 19). Dus raad je aan dat ene prikje te halen en geen risico te lopen, ben je ook weer voor 10 jaar beschermd! :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:58

Gezien het feit dat er in Frankrijk volgens mij Rabies risico is, zou ik als de wiedeweerga contact zoeken met een arts, om je te laten adviseren.

Heb in Zuid Afrika hetzelfde gehad. Je moet dan binnen het liefst 24 uur antistof (immunoglobuline) en daarna nog 5 vaccinaties.

Weet niet of het perse nodig is, maar in ieder geval even iemand consulteren....

Kans dat je het niet krijgt is niet super groot, krijg je het, ga je dood.

Zie: http://www.traveldoctor.nl/Advies_per_l ... Frankrijk/

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:46

Ik zou daar naar een arts gaan en het laten bekijken. Juist van die kleine wondje kunnen toch (eerste onzichtbaar) enorme schade aanrichten als je pech hebt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:49

Ik zou ook zeker een arts raadplegen! Helaas erg slechte ervaring met een hele kleine hondenbeet :P Ik ben zelf altijd erg makkelijk, maar soms gaat het dan een keer niet goed.
Ik zou er geen risico meer mee nemen.
Hebben jullie toevallig biotex of soda voor handen?? Zo ja, zou ik zeker even weken!

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 23:08

Dokter heeft antibiotica voorgeschreven, vanaf het moment dat in
Merk dat het begint te ontsteken ga in deze nemen. Ik neem dit liever niet op
Voorhand want mijn huis reageert heel
Fel op antibiotica. Bedankt om te reageren allemaal.

ik maak me enkel nog zorgen ivm rabiës maar dokter zegt hier dat dat niet moet....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:03

Ben blij dat je een dokter geinformeerd hebt, maar ik vind het niet verstandig dat je nog niet gelijk met de ab begint......
Hoop van harte dat het allemaal met een susser afloopt voor je!!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:43

Kentaro schreef:
Ben blij dat je een dokter geinformeerd hebt, maar ik vind het niet verstandig dat je nog niet gelijk met de ab begint......
Hoop van harte dat het allemaal met een susser afloopt voor je!!

Inderdaad, gewoon de AB nemen.
Ik kreeg toen ook een zware AB kuur. Het is (daardoor?) gelukkig niet ontstoken geweest maar ik heb wel wildvlees nu. Was het wel gaan ontsteken was dit misschien allemaal veel erger/meer geweest. Better safe then sorry :j .

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:47

Ik had toen geen AB (omdat ik niet naar de dokter geweest was in eerste instantie :o ) en het heeft uiteindelijk een jaar geduurd met een gapend gat tot bijna op het bot........ (en het betrof eerste instantie echt een heel klein gaatje van een honden beet :P )
Nu is dit ongetwijfeld uitzonderlijk, maar ben er wel enorm van geschrokken!