Grote zwelling 20cm bij 20cm door een steekbeest.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Grote zwelling 20cm bij 20cm door een steekbeest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:22

Hallo mensen,

Eergister avond was ik gezellig uiteten aan het water.
Op een gegeven moment voelde ik dat ik werd gestoken door iets, dwars door mijn legging heen.
De steek zelf deed niet echt pijn en er was gewoon een steek plekje te zien die wat jeuk veroorzaakte.
Gisteren toen ik wakker werd had ik er al helemaal geen aandacht meer aan geschonken en ik ging gewoon paardrijden.
Na het paardrijden was de plek al heel groot en hij is nog steeds aan het groeien. Het zit precies naast de binnenkant van de knie wat dus wel tegen het zadel schuurt.
Inmiddels is de plek 20cm bij 20cm zeer warm en pijnlijk. Ook doet mijn knie erg veel pijn bij belasting.(alsof ik een blessure heb)
Herkend iemand dit? Kan dit een allergische reactie zijn?
Laatst bijgewerkt door Sachet op 28-08-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Re: Grote zwelling 20cm bij 20cm door een steekbeest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:24

Denk een dazensteek als ik je beschrijving lees. Wat azijn erop smeren wil ook wel helpen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:29

Yep, volgens de huisarts is dit een vertraagde allergische reactie. Die komt na 24 uur ongeveer opzetten. Ik heb er zelf ook last van.

Paar jaar terug gestoken op mijn been twee maal, twee gigantische plekken op mijn been en toevallig vorige week ook nog een keer.

Antihistamine zal nu niet veel meer helpen, maar je zou nog wel om anticorticosteroide zalf kunnen vragen bij de huisarts, dat helpt wel wat. Verder wat bij mij vrij goed hielp is koelen. Niet dat de plek echt minder wordt, maar het voelt heerlijk. Doe dat echter niet met iets vochtige, dat droogt alleen maar uit. Maar pak een koud flesje water of zo, of een koelpack.

Vraag verder am anti allergie pillen zodat je die gelijk kan slikken de volgende keer dat je gestoken wordt. Het houdt de reactie niet helemaal tegen, maar zorgt wel echt dat deze minder heftig wordt. Deze keer was het bij mij echt veel minder pijnlijk en groot als de vorige keer.

Met een dag of 3 zal de jeuk en echte zwelling er wel uit zijn. Nog een dag of 3-4 verder en dan is de rode kleur ook weg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:31

Mijn plek was bij mij wel wat kleiner maar ik ben door mijn rijbroek gestoken.
Ik heb wel langer jeuk gehad en later werd de plek net een blauwe plek.
Heeft wel 2 weken geduurd zeker voordat alles weer normaal was.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:37

Zo zag het er bij mij een paar jaar terug uit... Dit is de achterkant van mijn bovenbeen.

Afbeelding

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:39

oh ik heb ook al een paar keer zo'n plek gehad gek genoeg dit jaar geen last van hele grote plekken. Azijn geeft vaak verkoeling heb er zelf niks anders op gesmeer als azaron

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:40

Mijn plek is precies zo!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:44

Allergie , ik heb het zelfde maar dan ook echt bij vrijwel iedere insecten steek (behalve bij wespen daar reageer ik dan totaal niet op). Misschien even in de gaten houden en als het over een paar dagen nog steeds zo groot is en de huid begint te glimmen en het begint op een sinasappelhuid te lijken even de HA bellen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:53

Dazensteken zijn supergemeen.

Ben er zelf allergisch voor en heb medicijnen gekregen van de HA.
Inmiddels is mijn weerstand wat beter en krijg ik pas na 2steken last van zulke grote plekken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 05:02

Shiloh schreef:
maar je zou nog wel om anticorticosteroide zalf kunnen vragen bij de huisarts, dat helpt wel wat.

wat voor zalf vragen???? Ik denk dat je een beetje wat door elkaar haalt..

antihistamine nemen idd en goed koelen. Ik heb het ook een paar keer gehad.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 05:39

Ik heb pillen en zalf Polly :j
Bij mij werden sommige steken kleine maar diepe open wondje's.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:55

Nee hoor, haal niks door de war, nou ja, haal de anti in de war. Nog eens nagezocht, het is gewoon corticosteroide, het is alweer een paar jaar terug dat ik dat had. corticosteroide zalf helpt tegen zwelling en is verlichtend.

Ik denk zelf dat het voor antihistamines inmiddels te laat is. Bij de foto hierboven deden de anti histamines eigenlijk niks meer. De zalf hielp wel bij verlichting van pijnen jeuk.

Antihistamines helpen wel als je ze direct na het steken inneemt. De laatste keer had ik antihistamines een uur na steken en toen is de plek lang niet zo groot en pijnlijk geworden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:37

ik heb van VSM Prrrikweg gel, werkt ook heerlijk verkoelend en is speciaal voor insectensteken.