Bang, bang van mijn eigen reactie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Bang, bang van mijn eigen reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:19

Oke, misschien een vreemde titel, maar het is de waarheid.

Ik was vroeger een redelijk stevige meid, 1,76m en 78 kilo op mijn 16de. Ik leerde mijn toenmalige vriend kennen en nadat hij maanden aan een stuk aan het klagen was over mijn dik zijn sloeg er een knop om. Iedere kilo die er afging was voor mij een euforisch moment. Iedere gram die er bij kwam, was een reden om nog minder te eten.
Uiteindelijk ben ik toen in 8 maanden tijd 30 kilo afgevallen. Woog ineens 48 kilo. Vlak daarna zwanger geraakt (wil ik niet verder op in gaan, is een heel verhaal op zijn eigen) en die problemen waren plots verdwenen. Zoontje geboren (was inmiddels 18) en daar begon het spelletje weer.
Zo ging het dus verder en verder, 52 kilo was het maximale dat ik mij toestond.

Nadat ik uiteindelijk weg ben kunnen gaan bij mijn ex ben ik aan mijn eigen beginnen werken. Langzaam aan ging het beter en beter, al bleef ik op de 56 kilo steken.

Nu inmiddels 2 bevallingen verder weeg ik met moeite een krappe 60 kilo. Niet dat ik niet meer wil wegen, wil namelijk naar de 63 kilo toe, maar mijn maag is zo ver gekrompen dat ik niet veel kan eten.

2 weken terug mijn eerste doel bereikt, 60 kilo *\o/* Helaas ben ik nu ziek, heb al meer dan een week last van een longontsteking en daardoor ook al een week niet meer gegeten.

Nu het eigenlijke probleem dus, ik stond vanmorgen op de weegschaal en las 57,3 en mijn eerste gevoel was *\o/* Echter had ik daar gelijk spijt van, ik wil dit niet, dit mag niet opnieuw beginnen.

Het enige dat ik eigenlijk vraag aan jullie is mij door advies te geven een goede schop onder mijn hol te geven zodat ik mij niet ga laten meeslepen.
(psychologische hulp heb ik hier al voor, maar mijn hulpverlener is op vakantie en een andere zie ik niet zitten voor die 2 weken)

Bedankt voor het lezen en moest er iets niet duidelijk zijn vraag het maar, al zullen er enkele dingen bij zijn waar ik enkel via pb op zal antwoorden.

luuntje

Re: Bang, bang van mijn eigen reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:22

Wat knap dat je werkt aan je gewicht.
Dat is een belangrijke stap.

Je kinderen hebben een lieve en als het kan gezonde mama nodig.
Je kan het.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:26

:(:) Ik ken het probleem de andere kant op (zou juist minder moeten/willen wegen) en dat het een strijd voor leven is -O-

Probeer in je gedachten te houden dat het niet alleen je gewicht is, dat ongezond wordt, maar wat er inwendig allemaal niet kapot gaat!!! Het is sluipend, maar ondergewicht kan echt hele vervelende 'bijwerkingen' geven!!
En wat hierboven gezegd, als je het niet alleen voor jezelf doet, maar absoluut ook voor je kinderen!

Als je nu je gewicht hier bij gaat houden?! Misschien een extra stok achter de deur om niet lager, maar juist hoger te gaan?!?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:29

Jemig wat beangstigend voor je, maar ook om dit te lezen!!

Heb je geen partner waar je dit mee kunt delen? En begrijp ik het goed heb je nu 3 kinderen en weeg je nog steeds onder/rond de 60 kilo? Meis, ga eens wat meer om je zelf geven en van jezelf houden, zo kun je het toch niet volhouden met kinderen en al? Dit is een aanslag op je lichaam, zeker als je eigenlijk van oorsprong lang en steviger bent geweest (je bent natuurlijk nog steeds lang ;-)). Je teert in op je eigen spieren en lichaam, dat is niet gezond hoor :(:) :(:) . Ik neem toch aan dat je ook voor je kinderen wilt kunnen zorgen meis?
Heel knap dat je het hier heb gedeeld en dat je al zo lang bezig bent aan het werken aan je gewicht, ik hoop zo dat je doorzet en ervoor blijft gaan om je lichaam (en geest) gezond te maken. Heel erg veel sterkte!
En ik vind het zoooo spijtig dat je zo'n foute eerste vriend hebt gehad, die je heeft afgebroken ipv opgebouwd.. :(:)
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-08-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:34

Goed dat je hier wat steun zoekt. Probeer met je kids mee te eten, zij moeten toch ook een normaal patroon leren. Sterkte!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:35

Sterkte, je kunt het!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:38

Enne, 78 kg bij 176cm is hoogstens gezond gevuld, niet stevig! Nog keurig binnen een gezond BMI.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:46

Probeer idd met je kids mee te eten, en lekker gezond. Ook vaker tussendoor, crackertje, stukje fruit. Laat je maag niet leeg zijn. Dan is je energie ook telkens op peil, en ben je een leukere moeder.

En ja, ik herken het wel hoor, heb dan geen weegschaal, maar soms merk ik dat ik weer afgevallen ben. Ik ben dan maar 1.60, maar met 3 kids en dan 48 wegen, voelt dan niet goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:58

*\o/* Ja, ik begin positief, hoewel jij dat misschien niet zo ziet. Jij schrikt van je eigen reactie maar die is niet zo rampzalig toch? Je verviel even een moment in een oud patroon dat je je hebt aangeleerd omdat je destijds een foute vriend had. Je herstelde je onmiddellijk, prima toch. Je bent nu afgevallen omdat je niet fit bent, niet omdat je expres te weinig hebt gegeten. Als je je straks weer fit voelt, en voldoende en goed eten helpt daarbij, kom je gewoon aan. Je kan het! Voor je kinderen, maar vooral voor jezelf want jij bent het waard.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:00

Maflinger_S schreef:
*\o/* Ja, ik begin positief, hoewel jij dat misschien niet zo ziet. Jij schrikt van je eigen reactie maar die is niet zo rampzalig toch? Je verviel even een moment in een oud patroon dat je je hebt aangeleerd omdat je destijds een foute vriend had. Je herstelde je onmiddellijk, prima toch. Je bent nu afgevallen omdat je niet fit bent, niet omdat je expres te weinig hebt gegeten. Als je je straks weer fit voelt, en voldoende en goed eten helpt daarbij, kom je gewoon aan. Je kan het! Voor je kinderen, maar vooral voor jezelf want jij bent het waard.

_/-\o_ :j

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 06:27

Bedankt allemaal,

Dat ik nu zo slecht eet is puur omdat ik door de benauwdheid en het hoesten niks binnen krijg, mijn kinderen komen echter niks te kort. Behalve een energieke moeder, want ik merk wel dat ik jarenlang roofbouw heb gepleegd op mijn lichaam, maar hun zijn juist mijn drijfveer om door te zetten.

Normaal gezien eet ik 3 maaltijden op een dag, als extra: 'smorgens met de kinderen rond 10u een tussendoortje, 's middags een stuk fruit en 's avonds voor de tv ook nog iets lekkers.

Een partner heb ik helaas niet meer. Morgen zijn we 4 weken uit elkaar. Hij steunde mij wel door dik en dun om aan te kunnen komen, met de nodige schoppen onder mijn kont als ik er weer even door zat. Mede ook dankzij hem dat ik uiteindelijk de 60 kilo weer bereikt heb.

@Maflinger_S het probleem is nu juist dat ik er alleen voor sta en er niemand is om mij door dat momentje van zwakte heen te praten. De grootste issue voor mij is de weegschaal. Helaas moet ik hier van mijn psycholoog toch zeker 2 à 3 keer p/w op om mijn gewicht in de gaten te houden en te noteren.

Ik ben nu 1,78m en zou minstens 63 kilo willen wegen. Meer is goed, minder is not done. Maar het is verschrikkelijk lastig om daar te komen, iedere dag is het weer een gevecht.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:03

Je schrikt van je eigen reactie, dat is een goed teken!!!!
Verder kan je ervoor kiezen om wat calorierijkere maaltijden of tussendoortjes te nemen. Bij je fruit, een schaaltje volle yoghurt, kwark of lekker een bolletje ijs. 's Morgens ipv een klein tussendoortje een boterham. Op die manier heb je niet echt meer eten, maar wel gezonde en voedingsrijke tussendoortjes.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:53

Je woog 78 kilo toen je 16 was en was toen 176cm lang. dat is een BMI van 25. dat is echt heel normaal. Ik snap echt niet dat jouw toenmalige vriend daar moeilijk over deed zeg, wat een rare vent.
Anyway, Je mag best op je gewicht letten en kijken wat je eet, maar het moet wel gezond zijn uiteraad. Volgens mij ben je je daar heel erg bewust van. Je moet je kids het goede voorbeeld geven. Jij bent hun rolmodel he, en als jij continue met je eten bezig bent en met afvallen en dat je t belangrijk vindt om niet dik te zijn(Dat was je nooit, maar goed) dan nemen je kinderen dat over. Dat kan misschien wel leiden tot extreme eetstoornissen, dus je moet echt zien dat te voorkomen. Je kinderen worden wat ze zien he..

Ik zou je aanraden elke week een eetschema te maken. Dus zet er neer wat voor snacks je mag en wat je gaat eten die middag en avond. Zorg dat je ook daaraan voldoet. Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom de psycholoog wil dat je jezelf weegt 2 a 3 keer per week. Dat kan heel positief werken maar ook een hele negatieve uitwerking hebben. Je meot absoluut nie tbang zijn voor de weegschaal, maar om er nu 2 a 3 keer op te gaan staan. Je moet gewoon zorgen dat je je goed voelt in je lijf en dat je kunt doen wat je wilt en je gezond voelt. Dan is die weegschaal in mijn ogen onbelangrijk. dan kun je alsnog 1 keer per maand of per 2 weken erop gaan staan maar waarom iets doen waar je een hekel aan hebt. Tuurlijk moet je over je angsten en twijfels heen komen maar ik betwijfel of dit de manier is. Als ik jou zo lees in dit topic, heb ik niet het idee dat je extreem anorexia hebt, Tuurlijk je bent wat licht, maar je weet ook donders goed dat je gewoon aan moet komen. Je hebt een doel voor jezelf en ik denk dat het heel goed is om dat doel te halenen vast te houden. Ik denk dat jij beter af bent door gewoon een eetschema te maken, die weegschaal even achterwegen te laten. Schrijf voor de verandering eens op hoe je je voelt elke dag. Dat is veel belangrijker dan die nummers die op de weegschaal komen kijken. Dan word je dus elke keer dat je erop staat geconfronteerd met je gewicht. ik denk dat dat weinig zin heeft en jou niet gelukkiger maakt,

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:34

Ik denk dat het ergens heel goed is dat je schrikt van je eigen reactie. Aan de andere kant hoor ik ook een hoop angst dat je jezelf dus niet in de hand hebt. En die angst is best begrijpelijk, je bent namelijk gewend om hulp te hebben en die is nu 2 weken weg.
Je zult het nu dus 2 weken zelf moeten doen, in lastige omstandigheden (ziek zijn, geen partner).

Misschien kan het je helpen om 'korte' doelen te stellen voor jezelf. Dat je bijvoorbeeld zegt: ik wil gewoon weer 3 maaltijden en 3 tussendoortjes op een dag eten. (Dit hoeven geen grote maaltijden te zijn, maar dus wel substantiele voeding)

Dus als je normaal gesproken 's ochtends 2 boterhammen zou eten, eet je er nu 1 of een halve. Pak je 's middags een klein bakje soep en schep je 's avonds maar 1 aardappel met een beetje groente en klein stukje vlees op ipv een bord vol.
Als tussendoortjes kun je dan ook kleine porties eten die licht vallen zoals idd een stukje fruit, bakje kwark/yoghurt etc.

Nu ken ik jouw situatie en hoeveel je normaal gesproken eet niet, dus het is een voorbeeld.

Ook vraag ik me af wat je bedoelt met een week 'niet eten'. Neem aan dat je wel iets eet? Wat is dit dan? Hoe laat eet je dat etc. Waarom kan je met een longontsteking niet eten? (Ben je misselijk, kots je het weer uit of heb je gewoon geen trek?)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:13

Misschien prikkelt vloeibaar voedsel je keel minder. Knijpfruit, drinkontbijt, smoothie, iets in die richting? Er hard van aankomen zal je niet doen, maar je lichaam krijgt wel voedingsstoffen binnen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:17

Normaal gezien is het eten op zich geen probleem, alleen de hoeveelheden zouden meer mogen zijn. Afvallen is het laatste waar ik mee bezig ben, aankomen dat is wat ik wil.

@Sassol, door het hoesten ben ik regelmatig misselijk. Ook heb ik het met momenten te benauwd om iets binnen te krijgen. Trek heb ik nu ook niet echt nee. Dat is ook de reden van mijn angst. Ik heb jaren lang mijn lichaam uitgehongerd, mezelf aan geleerd dat als ik de honger negeerde, dat deze ook verdween en daardoor zat ik na 2 happen vol. Ik ben gewoon heel bang om weer in hetzelfde patroon te hervallen.

Wel heb ik vandaag de mogelijke reden van dit probleem gehoord. Moest vandaag naar het ziekenhuis en daar bleek dat mijn antibiotica totaal niet aanslaat en mijn lichaam het dus op eigen kracht probeert te bestrijden, wat het dus niet goed aankan doordat ik al te weinig weeg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:21

Nou hopelijk kunnen ze je medicijnen geven die wel aanslaan.

Is het een bewuste keuze dat je de vraag vermijdt over wat je dan wel gegeten hebt de afgelopen 2 weken?

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:35

Heel veel succes je bent al goed bezig...
Nou die 3 kilo vervelend, maar ook daar kom je wel doorheen
Je hebt inmiddels al zo je best gedaan en ik vindt het erg knap van je

Bij deze je virtuele schop onder je kont: zet nog even door je hebt bijna je doel bereikt en geniet van het eten :3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:31

Hoe gaat het nu met je TS? Hoop dat het ziekzijn verholpen is en je je weer beter voelt of gaat voelen.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:23

Lief dat je het vraagt
Vandaag weer op controle geweest en mijn rechterlong is volledig genezen, links zit er nog een lichte ontsteking.
Helaas blijft mijn gewicht in dalende lijn ook nu ik weer meer eet. Zit nu nog net aan de 53 kilo.

Op de vraag wat ik op een dag eet heb ik blijkbaar nog geen antwoord gegeven.
Als ontbijt 1 kom müsli met volle yoghurt
Tegen 10 uur 2 boterhammen
Als lunch 4 boterhammen, 1 dubbele met kaas en 1 dubbele met pindakaas of een eitje.
Rond 3 uur een banaan en wat zoetigs
Diner is zeer gevarieerd, moet alleen grotere porties gaan eten, eet net zoveel als mijn zoontje van 2 jaar (wel een grote eter, maar voor een volwassene veel te weinig natuurlijk)
's avonds voor de tv een zak chips, nootjes of koekjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:02

Fijn dat er vooruitgang in zit met je longen, hopen dat dat snel nog verder doorzet en dat je nu je weer beter eet toch weer om hoog zult gaan in gewicht. Wat een gedoe he? :(:) Toch vervelend dat je gewicht nog niet steigend is.
Laatst bijgewerkt door fargo op 02-09-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 15:26

Inderdaad, het lijkt er nu op dat hoe meer ik eet des te harder val ik af. Gelukkig kan ik donderdag weer naar de psych, die zal ook niet blij zijn denk ik.

Ach ja, dan beginnen we weer opnieuw he. Ooit zal ik boven de 60 kilo en nog beter de 63 kilo (uiteindelijke doelstelling) komen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:27

poetser schreef:
Inderdaad, het lijkt er nu op dat hoe meer ik eet des te harder val ik af. Gelukkig kan ik donderdag weer naar de psych, die zal ook niet blij zijn denk ik.

Ach ja, dan beginnen we weer opnieuw he. Ooit zal ik boven de 60 kilo en nog beter de 63 kilo (uiteindelijke doelstelling) komen.

That's the spirit!! Daar ga je voor! Sterkte en succes meis.