longontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:39

Tja.... ik open dit topic uit pure frustratie...en wellicht dat iemand nog nuttige tips voor mij heeft!

Het is vorige week zaterdag begonnen.
Ik stond op met vreselijke pijn in mijn rug, maar had zelf het idee dat ik niet goed gelegen had die nacht.
Aangezien ik een eigen winkel heb, gewoon aan het werk, maar door de dag heen kreeg ik ook gewrichtspijnen.
Griepje dacht ik, en toen ik thuis kwam en mijn temperatuur opnam, ben ik met een paracetamol mijn bed in gedoken. ik had al aardige verhoging (39.1)

De volgende dag voelde ik mij zo ziek, en had ik zo'n stijve nek, dat we naar de spoedpost zijn gegaan.
Hersenvliesontsteking moest het eigenlijk wel zijn. Scan van mijn hoofd en die helse ruggenprik die pas na 4 keer prikken gelukt was.
Thank god, geen hersenvliesontsteking, maar een simpele griep.
Ik had ondertussen al 40+, maar moest uitzieken.

Dinsdag morgen werd ik wakker met pijn in mijn rechterlong, kon helemaal niets meer, en lag al 2 dagen drijfnat van het zweet in mijn bed. koorts was op zn laagst 39.5 en ik was helemaal op.
Na een longfoto bleek ik een zeer zware longontsteking te hebben, infuus erin en aan de zware AB.
Ik heb tot zaterdag middag in het ziekenhuis gelegen, en er is ook nog even te spraken geweest dat ik de papegaaienziekte zou hebben (als je wil weten wat het is, google er maar even naar)

Ik ben inmiddels thuis, maar ik kan helemaal niets.....
álles kost mij zoveel energie, dat ik na korte inspanning de rest van de dag moet bij komen.
Het aller ergste vind ik de rolstoel die in de gang staat..... zonder dat ding kom ik helemaal nergens....
Er is geen .... op tv, de honden kijken vol verwachting naar mij omdat ze zo graag willen wandelen, en gisteren heb ik tegen alle advies van de dokters in mijn paarden naar stal moeten halen (opfok en trainingsstal) en ik kan helemaal niets met ze doen......

Wie heeft er een tip waar ik wat mee kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:13

Ik heb het vorig jaar gehad. Niet zo ernstig als bij jou, maar eerder sluipend (en slopend). Heb een half jaar mogen herstellen, na 2 weken met ongeveer 40 graden koorts (en wsl zelfs rond de 41 %) ) in bed gelegen te hebben (dit ook omdat ze pas na meer dan een week AB voorschreven, ze dachten dat het griep was).

Toen de koorts weg was, voelde ik me best prima en ik was het in bed liggen helemaal zat... Dus meteen weer full blown naar school gegaan etc. Ik dacht nog ' huh, wat zeurt iedereen toch over superlange herstelperiodes en oververmoeidheid etc. ' . Nou, ik kan het je absoluut af kan raden. De eerste weken ging het goed (ookal waren mn longen nog heel ' vuil' ), daarna lag ik iedere 2 a 3 weken met griepaanvallen omdat mijn weerstand heel erg verzwakt was, dat heeft veel meer problemen opgeleverd. Ben nu 3 a 4 maanden niet ziek geweest dus het gaat nu pas de goede kant op.
Heb er echt spijt van dat ik toen niet gewoon een maand ben thuis gebleven oid, ookal leek het me toen overdreven omdat ik geen koorts meer had, en buiten de koorts om niet echt ergens last van had... (geen benauwdheid ed. alleen zware hoestaanvallen)

De enige tip die ik voor je heb is HEEL goed uitrusten en uitzieken, want als je dat niet doet slaat het uiteindelijk alleen maar harder terug.
Mijn afgelopen jaar is er behoorlijk negatief door gekleurd iig.

Sterkte, Succes, en heel veel beterschap :*
Snap dat het lastig is om nu overal even afstand van te nemen. Is er niemand anders die even je paarden kan doen ed. ? Maar het is wel belangrijk..!
Zo'n jaar als ik heb gehad, wil je namelijk echt niet :o

ivy_power89

Re: longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:35

Paarden worden gelukkig gedaan nu!!
Maar die afstand nemen is zo moeilijk!

Ik had idd al gehoord over de lange periode met vermoeidheid, rust zal ik ook zeker nemen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:40

Daphne ik heb geen tips voor je, maar denk aan jezelf :(:)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:42

Ten eerste heel veel beterschap TS!

Ik heb 2 jaar geleden ook zware longontsteking gehad en herken het wel een beetje wat je schrijft. Alleen ik heb gelukkig niet in het ziekenhuis gelegen. Toen ik nog 1 dag kreeg om minder koorts te krijgen begon het gelukkig te zakken. Herstellen kan helaas best lang duren, dus neem goed je rust! Sindsdien heb ik het wel sneller benauwd en heb ik 2 astmapuffers gehad. Ik heb ze niet heel erg veel nodig gelukkig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:43

Een longontsteking is heavy, verkijk je er niet op. Oudere mensen overlijden hier aan om maar aan te geven dat het niet zomaar iets is.
Rustig aan doen en uitzieken. Het is normaal dat je nu geen energie hebt, maar dat komt als het goed is vanzelf terug.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:58

Ik kan je als tip mee geven ga niet naar buiten (oke het is nu niet koud) ziek heel goed uit. Ik heb in 2011 3x longontsteking gehad. De eerste keer te vroeg naar buiten gegaan (na een maand) opnieuw longontsteking gekregen met als gevolg dat ik daar astma aan over heb gehouden. Later dat jaar weer longontsteking gekregen waarop mijn astma nog slechter is geworden.
Ik weet dat het heel moeilijk is om niet naar je paarden te gaan of de hond uit te laten, maar denk ook aan jezelf, ziek heel goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:15

flitzz schreef:
Ik kan je als tip mee geven ga niet naar buiten (oke het is nu niet koud) ziek heel goed uit. Ik heb in 2011 3x longontsteking gehad. De eerste keer te vroeg naar buiten gegaan (na een maand) opnieuw longontsteking gekregen met als gevolg dat ik daar astma aan over heb gehouden. Later dat jaar weer longontsteking gekregen waarop mijn astma nog slechter is geworden.
Ik weet dat het heel moeilijk is om niet naar je paarden te gaan of de hond uit te laten, maar denk ook aan jezelf, ziek heel goed.

Buiten is op zich niet erg, als je je maar rustig houd. Een longontsteking wordt veroorzaakt door bacterien en zoals onze longarts altijd zegt: buiten zijn er minder bacterieen per kubieke meter lucht ;)
Buiten is juist goed, als je maar niks doet. Verder is het belangrijk je longen schoon te houden, dus goed slijm ophoesten en uittuffen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:53

Ik merk wel dat met een dag zoals gisteren (warm en benauwd) ik nog sneller uitgeteld ben!
We gaan over een week op vakantie en zitten dan aan zee (zeeland) dus daar is de lucht hopelijk wat beter. Het duurt me allemaal veels te lang :') maar mijn lijf geeft heel duidelijk de grens aan....
Voorlopig kan die rolstoel nog niet terug

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:00

Gats ik weet heel goed hoe je je voelt..

Ik heb een dubbele longontsteking gehad.
Wat voelde ik mij beroerd.
Naar de wc gaan was al een zware opgave waarvan ik moest bijkomen.
Ook de AB gaf mij behoorlijke bijwerkingen helaas... en het enige wat ik wilde drinken was cola.
In totaal 7 kilo afgevallen en was net een wandelend skelet..

En net als wat de rest hierboven neerzet.. Rustig aan doen hoor..
Neem de tijd om het te laten genezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:15

Luisteren naar je dokter!!! thuis blijven en niks doen dus de komende weken.
Geloof me, doe dat ook echt anders blijf je kwakkelen!!!
Volledig herstel van een fikse longontsteking kan je zomaar een jaar duren eer je echt weer de oude bent!

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:26

Pffff jeetje wat heftig. Ik heb ook een longontsteking gehad en ik herken de slechte conditie helemaal! Ik moest me echt voorbereiden om naar de wc te gaan en daarna was ik doodop. Heb heel veel geslapen. De pijn in m'n "rug" (toevallig ook in rechterlong) was echt niet te harden in het begin, wist niet meer hoe ik moest liggen. Daarna het werk rustig opgebouwd.
Ik heb niet echt tips, maar neem echt je rust en luister naar je lichaam.
Hoop dat je een beetje opknapt van het weekje Zeeland.
Veel sterkte!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:15

Ik lig inmiddels al 2 weken in bed, ga wel een uurtje of 2 naar een verjaardag en probeer iedere dag naar mn paarden te gaan, maar het kost nog veel moeite......

Nu met die vochtige weer heb ik het ineens ook weer benauwd.
Gisteren mijn laatste AB gehad en ik merk dat ik toch wel wat bang ben dat het weer terug komt... met over een week onze vakantie in aantocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:51

Heb je dat al met de huisarts besproken? Sta je daar sowieso nog onder controle?
Bij mij was 1 AB-kuur namelijk ook echt niet voldoende. Ik heb sowieso 3 verschillende kuren gehad geloof ik, voordat er eentje écht goed aansloeg... En nadat de koorts weg was heb ik nog 2 maanden regelmatige controles/longfoto's ed. gehad :) .

Ik weet niet of ik nu uberhaupt aan vakantie zou denken als ik jou was :o Maar dat kun je zelf waarschijnlijk beter inschatten!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:56

Ik heb over 4 weken controle, en moet vooraf ook een long foto laten maken.
Zelf had ik nog wel het idee om volgende week nog even langs de huisarts te gaan, om even de saturatie te laten meten.
Ik ben wel al ruim een week koorts vrij, en nog steeds geen slijm in mijn longen dus ik denk dat het allemaal aardig onder controle is.

Vakantie is voor ons heel belangrijk, we zijn ondernemers en hebben maar 1 week per jaar vakantie.
Om nu de boel te schuiven zou voor zoveel stress en gedoe zorgen, en we leven al weken naar onze vakantie toe.
We blijven in nederland, dus dat scheelt ook al een stuk, en zijn al tevreden als we iedere dag gewoon rustig aan kunnen doen, of dat nu bij het huisje is of ergens op een terras.
En we hebben een rolstoel, dus qua inspanning zal het niet veel zijn denk ik zo....

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 09:21

Inmiddels zijn we een paar weken verder.

Ik heb het rijden wel weer opgepakt, maar dat stelt echt heel weinig voor..... bak hobbelen en veel stappen want inspanning gaat gewoon niet goed.
Afgelopen maandag bij de internist geweest voor controle, en die liet mij de foto zien die gemaakt was op de SEH, dammm die sloeg in als een bom...... een ontsteking zo groot als een grote tennisbal.
Hij vertelde er nog doodleuk bij dat als ik heel erg benauwd was geweest, ik zo een dag of zelfs 2 op de medium care had mogen vertoeven.......
Ik ben dus veel zieker geweest als ik had gedacht....

Ik doe alles weer (behalve sporten) maar wel op de automatische piloot.
En ik merk vooral dat na het gesprek maandag, ik toch erg bang ben dat het allemaal weer terug gaat komen. Komende half jaar is zeg maar de periode waarin het dubbel zo hard weer terug kan komen.
Ook kan ik het ineens spaans benauwd krijgen (vooral na inspanning)

*gefrustreerd*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:06

Ik weet uit eigen ervaring dat het moet slijten zoals wij dat altijd noemen.
En ik kan je vertellen dat het best lang kan duren. Het enigste wat ik je mee kan geven is, luister naar je lichaam.
De eerste keer heb ik dat niet gedaan en het heeft best lang geduurd voordat het eindelijk weer beter ging met me.
Ja ik was zo stom on ondanks een longontsteking met koorts (en volgens de arts er bronchitis bij) in de stromende regen de paarden naar binnen te gaan halen. Maar ja wat doe je als je je zelf naar stal sleept en degene die binnen moet zetten is er nog niet en alle paarden staan te springen dat ze naar binnen wilde?

M'n dochtertje van 8 is er heek gevoelig voor en bij haar slaat een gewone griep al snel om naar een longontsteking. Ondertussen heeft ze er al 12 gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:16

Dat moet slijten, t is ook nogal wat! Je moet weer het vertrouwen terug krijgen in je lichaam :)
En ja, je bent sneller van je conditie af dan dat je het weer terug krijgt.

Zie het ook zo; je bent niet op de medium care belandt gelukkig! Kijk niet teveel naar wat had gekund, maar kijk naar wat je kan :)

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:31

jeetje beterschap, mijn dochtertje heeft nu ook een longontsteking, die was vannacht ook behoorlijk aan het piepen.... nu gaat het gelukkig wat beter...