rare symptomen bij atorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

rare symptomen bij atorijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:33

Al vele jaren heb ik last van een raar probleem. Als ik lang autorijd, maar soms ook al meteen, kan ik niet meer focussen. Het begint ermee dat ik als ik rijd mijn ogen niet goed lijken te corrigeren bij hobbels in de weg. In plaats van een stabiel beeld, schokt mijn beeld mee op en neer. Als ik dan niet meteen (kan) stop(pen) gaat dat na een poosje over in 'scheelkijken'; de lijnen van de wegen lijken elkaar te kruien en ik weet niet meer waar ik moet rijden. Eens kon ik ook toen niet stoppen ('s nachts tijdens een wegopbreking zonder vluchtstrook) en vervolgens leek alles te bestaan uit verticale 'kleur'vlakken.

Het voelt gevaarlijk en dat is het ook. Als het kan stop ik meteen. Soms is dat gewoon niet mogelijk en moet ik nog even verder en soms gaat het ook vanzelf over.
Ik heb van alles geprobeerd: iets drinken, iets eten, mezelf slaan, bewegen achter het stuur; niks lijkt te helpen. Het enige wat helpt is lachen en soms gaat het ineens over.

Het vreemde is dat ik het in een leenauto van de garage (een oude mercedes) meteen had, vanaf de seconde dat ik wegreed. Ik heb het in elke auto en erger als het warm is.

Het lijkt op vermoeidheid, maar omdat het ook als ik fit ben na een kwartier al kan voorkomen, lijkt dat niet logisch. Misschien heeft het iets met het trillen van de motor te maken??

Ik had dit verschijnsel voor het eerst toen ik als zeventienjarige als passagier meereed.
Sinds ik zelf rijd is het soms heel erg en vaak en soms heb ik er een jaar geen last van.

Wie herkent dit, en wie heeft een idee wat eraan te doen is.

Kelly_Viona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:36

Een kennis van mij heeft iets gelijkaardigs. Zij heeft vaak een te lage bloeddruk en moet zout eten (drop, zout chips, gezouten koekjes) en dat helpt dan. Ook rustig ademhalen. Ik weet niet of jij het precies hetzelfde hebt, maar zij heeft het niet alleen tijdens het autorijden, maar ook op sommige andere momenten.

Ik zou best eens langs de dokter gaan als ik jou was.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:38

Heb ik al eens gedaan. Die nam mij niet serieus :(

Ik zal eens drop proberen... wie weet!
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 19-08-13 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:38

Misschien je ogen eens laten testen :D?

verootjoo

Re: rare symptomen bij atorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:39

Idd naar de opticien!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:40

Ik heb voor zoiets een bril. Ik kan zoiezo moeilijk focussen van het een naar het ander en op de weg is dat nog erger. Ik heb een minimale afwijking aan mn ogen maar sinds dat gecorrigeerd is door een bril is dat focusprobleem ook over!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:43

Ik zie prima, heel scherp. Zowel dichtbij als veraf. Toen ik mijn E-rijbewijs haalde was ik 45 en volgens de arts had ik het gezichtsvermogen van een 18-jarige.

Ik heb nooit focusproblemen, alleen soms dus tijdens het autorijden. Zoals ik al zei, soms heb ik er jaren geen last van.

Ik heb al vaak gevraagd aan kennissen of het hun bekend voorkomt. Ik ken een iemand die er ook last van heeft en ook hij heeft geen idee waardoor het komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:45

Ik zie ook haarscherp zonder bril maar had toch met autorijden last. Dat kwam door een cilinderafwijking. Je kan het altijd proberen ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:49

Ik heb 2 vrienden die hartstikke goed zien, maar toch problemen hadden bij het auto rijden.
Zij dragen nu allebei een bril tijdens het rijden.

Je kan je altijd laten testen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:54

Herkenbaar probleem. Daarom hou ik ook niet van auto rijden enkel op bekende wegen. Verder ben ik ook nachtblind dus ook dan kan ik alleen op bekend terrein rijden. Ik weet verder ook niet hoe het komt. Heb lenzen en me ogen zijn pas nagekeken.

Heb je ook dat je erg staart in de auto en stukken kwijt bent?

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:24

Misschien heb je een prisma-afwijking in je ogen, dat zou kunnen. Ik heb dat ook en ik kan prima scherp zien zonder bril, dichtbij en veraf maakt helemaal niet uit. Mijn ogen worden alleen snel moe. Ik had dit eerst als ik lang tv keek (ook bewegend beeld dus) dat ze dan ook niet meer konden focussen/scherpstellen. Nu met mijn bril heb ik er geen last meer van. Ik kan ook wel even zonder bril af en toe, gelukkig.

Een testje is zo gedaan :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:24

@Denise: nee, ben geen stukken kwijt, soms wel erg in gedachten op lange ritten, maar dat lijkt daarvoor niets uit te maken. Totaal niet nachtblind en ik rijd al mijn hele leven veel, zowel 's nachts als overdag (ruim 40.000 km/j). Vind onbekende wegen juist leuk :)

Met tv-kijken geen problemen, nooit gehad ook, eigenlijk nergens problemen mee, alleen dus bij vlagen met autorijden.

Zoals ik al ergens schreef, vermoed ik zelf dat het met het trillen (misschien bepaald toerental? Nog niet uitgezocht) van de auto te maken heeft. Ben ook nog steeds gauw wagenziek als ik met iemand anders meerijd.

*Sorry, vergeten te zeggen: heb vorig jaar 'voor de lol' een ogentest gedaan bij een opticien, alles was goed.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:38

In een jaar kan een hoop gebeuren met je ogen. Kan geen kwaad om toch nog een keer een test te doen. Vooral ook omdat je verder niet weet waar het aan kan liggen.

Het lijkt me in ieder geval in de tussentijd verstandig om geen langere stukken meer in de auto te rijden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:56

Ik zou ook nog een keer er na laten kijken. Hoeft echt maar heel minimaal te zijn hoor.
Ik heb ook last van me ogen en er zit maar zo minimale afwijking in dat het niks voor stelt en toch krijg ik hoofdpijn ect.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:59

Wat mij te binnen schiet (en wellicht slaat het nergens op?) : "iets" met je evenwichtsorgaan???

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:00

ik denk toch dat je het in je ogen moet zoeken. niet in plus en min, maar in een cilinderafwijking ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:05

Hoi Hevonen,
dit heeft denk ik met je evenwichtssystemen te maken. Bedenk: je hebt als mens een hele serie orgaantjes, die iets met je evenwicht doen. Je half irkelvormige kanaaltjes vertellen je hersens, of je hoofd bijv. scheeft staat. Verder heb je een systeem dat jouw bewegingen in de ruimte 'meet' (stilstaan, versnellen, stabiele snelheid, vertragen) en allerlei voel"spriet"jes in je spieren die die gegevens weer dubbelchecken.
En als je als mens je ogen open hebt, moeten al deze gegevens kloppen met wat je ziet - zo nee, dan krijg je idd dit soort rare verschijnselen.

Jammer, dat de arts je niet serieus nam!

Dit soort verschijnselen kan gemeten en verholpen worden door een zogeheten functionele optometrist (kijk bijv. eens op http://www.aanhuisserviceoptiek.nl/first.html).