Weer gaan voetballen? - Knieblessure

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weer gaan voetballen? - Knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:34

Tsja, beetje lastig. Waar ga ik dit onderwerp openen? Mods, als het niet goed staat. Sorry!!

Sinds mijn 11e speelde ik fanatiek voetbal, 3keer in de week was ik te vinden op het veld. Links voorin dat was mijn plekje!
Na een paar jaartje kregen we de smaak te pakken en zo zijn we 5keer kampioen geworden. Ook kreeg ik een aantal seizoenen de aanvoerders band om mijn arm, wat natuurlijk best een leuk gevoel gaf! :)
Ook gescout bij de KNVB en het kon gewoon niet op, het voetballen was zo leuk... Er was wel 1 nadeel aan mij, dat was dat ik best agressief kon zijn in mijn spel. Ik was voor niemand bang, maar ik moest vaak wel even in de training een paar rondjes meer lopen dan mijn team genootjes om wat af te koelen zodat mijn teamgenootjes ook on-geblesseerd de training konden verlaten.
Dit heeft ook alles met een verleden van mij te maken, maar dat kon ik met voetballen prima onderdrukken.
Helaas heb ik in 2011 moeten stoppen met het spelen omdat ik een klein scheurtje in mijn knieband had en daardoor maar 10minuten kon spelen wel met een speciale band aan. Anders lukt het helemaal niet... De rest van de tijd zat ik op de reserve bank te kijken naar hoe mijn team speelde.

Ook reed ik toen der tijd al paard, en dat ging eigenlijk altijd heel goed. Dit kon ik leuk combineren, okè.. Ik zat geen 1avond thuis op de bank maar was altijd onderweg. Maar ik kon het aan, en het was hartstikke leuk!
Toen het scheurtje in mijn knieband genezen was ben ik weer gaan paardrijden maar voetballen heb ik niet gedaan omdat ik dat niet meer kon. Dacht ik...

Nu gaat het paardrijden inmiddels zo goed, dat ik voor mijn bijbaan/werk de paarden rijd. En ook voor dat beroep aan het leren ben... Helaas kan ik maximaal 2paarden rijden, daarna moet ik een uur pauze nemen anders red ik het niet met mijn knie.

Maar nu komt het, ik wil weer gaan voetballen. Het kriebelt zo erg dat ik bijna jaloers wordt op vriendinnen als ik hun zie spelen en als ik hun verhalen hoor...
Het zou nog wel kunnen maar daarvoor zou ik 2keer in de week naar de fysio moeten. En zelf loop training moeten gaan doen om zo alles weer op te bouwen en te gaan kijken tot hoever mijn knie het aan kan.
Dat zou wel kunnen maar ik vind het zo moeilijk, als het straks niet goed gaat en mijn knie gaat weer pijn doen. Dan kan ik mijn bijbaan/werk wel vergeten. En dat vind ik net zo leuk!

Keuze's maken, maar ik denk toch dat ik de hulp van bokt even nodig heb. Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond??

Overigens heb ik dit wel met een coach van het voetballen besproken en die zegt wel dat het mogelijk is. En dat ik terug naar een zkh moet om alles in mijn knie te laten onderzoeken omdat het waarschijnlijk niet helemaal goed genezen is. Wat 3 paarden na elkaar rijden, dat moet makkelijk kunnen... Dat kan ik dus niet.

Dus wat zou jij doen? De uitdaging aan gaan, of dit zien als iets leuks van 'vroeger'?

Anoniem

Re: Weer gaan voetballen? - Knieblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:41

Ik denk dat het verstandig is dat je goed naar je lichaam gaat luisteren.
Die geeft het beste aan wanneer iets te veel is en je even moet stoppen. :)

En 3 paarden achter elkaar rijden... ik heb al moeite met 1. :o
Kijk niet naar wat een ander kan, doet of zegt, maar kijk naar jezelf en wat jouw lichaam aangeeft.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:52

Je geeft aan dat anderen zeggen dat het mogelijk is om weer te gaan voetballen, maar je zegt ook dat je niet meer dan 2 paarden achter elkaar kan rijden. Je hebt dus nog last van je knie, hoe wil je dan weer intensief gaan sporten? Ga maar eerst gewoon eens stabiliteitsoefeningen en krachttraining doen, iedere dag, een jaar lang, en dan kun je over een jaar kijken of je beter in staat bent om te paardrijden/voetballen/enz.

Je knie is een lastige blessure, weet ik uit ervaring. En juist als je iets zo graag wilt, dan ga je mogelijkheden zien. Want er moet vast wel een manier zijn dat het kan. Natuurlijk, maar hoe realistisch is die mogelijkheid? Je zegt zelf al als je te veel gaat trainen en weer last krijgt van je knie dan kun je het paardrijden ook wel vergeten. Daarnaast nog een heleboel andere dingen waarbij je veel moet lopen, bijvoorbeeld shoppen of een leuk dagje weg.

Als ik op wintersport ben, ga ik liever iedere dag 3-4 uurtjes snowboarden i.p.v. een hele dag doorgaan en de rest van de week niks meer kunnen omdat ik te ver ben gegaan.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:59

LZP -> MW

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:09

Wie heeft vastgesteld dat er een scheurtje in je knieband (welke band?) zat? En hoe is dat vastgesteld?

Als de band geheeld is, zou je namelijk gewoon pijnvrij je ding kunnen doen. Tenzij er toch iets anders mis is dan een scheur in een band.

Daarnaast hoef je niet per se twee keer per week naar een fysio om je oefeningen te doen. Dat kun je ook thuis of in een sportschool. Moet je even een paar keer naar je fysio om oefeningen te krijgen en dan zelfstandig mee verder.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:09

Ik zou idd terug gaan naar het ziekenhuis om uit te laten zoeken of er nog mogelijkheid is voor verbetering. Dan kan je achteraf ook nooit spijt krijgen dat je het nu niet hebt onderzocht.
Als je arts vervolgens aangeeft dat je weer kunt voetballen, zou ik het zeker weer gaan proberen. Anders heb je over 10 jaar spijt dat je het toen niet hebt geprobeerd. Maar idd ook rustig opbouwen en naar je lichaam luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:25

Rindin heeft een PB!

En Ukkie, je hebt wel een paar opmerkingen waar ik even goed over ga nadenken.

Het probleem is ook xmarieke dat ik te snel en teveel wil. En daarom kan ik zomaar niet naar mijn eigen lichaam luisteren omdat ik toch altijd net een klein stapje verder wil dan dat ik werkelijk kan.
Behoorlijk dom dus, maargoed... Misschien lukt het met de juiste hulp wel?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:02

Dan heb je gewoon hulp nodig om naar je eigen lichaam te luisteren :)
Mij werd ooit verteld dat ik nooit meer mocht paardrijden, maar met rustig aan doen, is het wel gelukt :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:11

Ik heb het verhaal niet letter voor letter gelezen dus even checken: klopt het dat je gescheurde kniebanden had destijds? Feitelijk moet je gewoon weer kunnen spelen als dat genezen is (vaak max 3 maanden). Wat je zou kunnen doen is ter ondersteuning eerst beginnen met wat krachttraining om je spieren rondom je banden sterker te maken zodat die wat meer " beschermd" zijn maar het moet denk ik geen probleem zijn. Goede schoenen, rustig het hardlopen en de korte draaien weer opbouwen is wel absolute noodzaak! Je moet je dus afvragen of je volgende maand al direct moet starten in de wedstrijden of de eerste maand even rustig als wissel staat.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:17

Tsja ik heb zelf een losse knie schijf, ik rijd 6 á 7 keer per week fanatiek en ben 3 keer per week op het voetbalveld te vinden. Ik loop bij 2 fysiotherapeuten, verschillende fysio's hebben gezegd dat dit onmogelijk is etc. Maar ik ben de enige die mijn lichaam aan kan voelen, ik speel altijd de volledige 90 minuten met de wedstrijd en moet daarna wel even rust nemen. Wel ben ik er van bewust dat ik goed naar me lichaam moet luisteren, want heel leuk dat ik nu zo fanatiek sport maar wat als ik mijn knie zo wel helemaal kapot maak? Ik ben 20 jaar en moet nog lang werken etc. Je moet dus naar je eigen lichaam luisteren.. En langzaam opbouwen

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:30

Welke knieband zit een scheurtje in? Ik heb geen voorste kruisband meer en kan absoluut niet voetballen en houd mijn beenspieren goed op peil zodat ik nog normaal kan functioneren en paardrijden en pas op met roterende bewegingen en zit nooit met mijn benen opgetrokken op de bank of benen over elkaar omdat ik dan pijn krijg.

Dus ik zou het niet doen of met begeleiding van een goede fysiotherapeut en je goed laten adviseren.