opbouwen na een keizersnee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

opbouwen na een keizersnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 14:54

2,5 week geleden ben ik bevallen met een spoed keizersnee. Nu weet ik dat ik de eerste 6 weken niks mag, maar ik dacht dat ik daarna alles (zoals bijv hardlopen) wel weer mocht. Maar nu hoor ik om me heen dat dat helemaal niet zo is en dat je rústig mag opbouwen na 6 weken.
Ik moet nog bellen voor een nacontrole.
Ik voel me namelijk erg goed en ben dus bang dat ik al snel te veel doe. We hebben al gewinkeld en ik 'betrapte' mezelf erop dat ik de keuken stond te dweilen :oo Toen ik daarachter kwam wel meteen gestopt.

Maar ik vroeg me af hoe bokkers dat deden na een keizersnee.
Wanneer deden jullie wat weer?

Boheme

Re: opbouwen na een keizersnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:59

Als eerste gefeliciteerd!
Ik deed na 3 weken ook alles weer. Paardrijden, lopen, fietsen, huishouden enz.
De arts zei tegen mij dat je lichaam vanzelf aangeeft hoe of wat.
Geniet van je kleintje en succes

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:00

Ik liep op dag 2 alweer door het ziekenhuis te rennen omdat mijn dochter op de HC kwam te liggen. Ik heb wel 3 maanden gewacht voor ik echt zware dingen ging doen zoals stal uitmesten. Het gekke is dat ik ook heel lang niet heb kunnen stofzuigen, op de 1 of andere manier deed dat echt zeer. Verder gewoon goed naar je lijf luisteren. Lekker veel wandelen en als dat zonder problemen gaat dan kun je de rest weer opbouwen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:06

Ik ben 2 keer bevallen dmv keizersnede, ik hoor nu ook dat er veel meer regels zijn dan 4 jaar geleden. Mij werd helemaal geen info meegedeeld, alleen 6 weken niet tillen. Moet eerlijk zeggen dat ik beide keren erg snel herstelde, en na 6 weken was ik dan ook bijv weer te paard. Denk dat je snel zelf genoeg door hebt wat je wel en niet aankunt. Volgens mij is na 6 weken de wond verder helemaal genezen, eerder dan 6 weken moet je voorzichtig zijn opdat de wond niet kan knappen. Denk dat je wellicht meer rekening met houden met mogelijk conditieverlies vanwege je zwangerschap, dan dat je na 6 weken rekening moet houden met je keizersnede. Ik voelde me na 6 weken (en eigenlijk al een stuk eerder) weer helemaal als vanouds. Denk gewoon op je gevoel afgaan. Ik was met 2 dagen na de operatie wel weer thuis en deed vrij snel weer alles, de paarden, boodschappen, de kleine mee met Maxi-Cosi (dus toch tillen, wie dat bedacht heeft, haha, mijn man en kraamhulp waren met 3 dagen weer weg, dan moet je wat) en auto rijden (hoor nu dat dat ook niet mag in die 6 weken). Trap op en af idd, het huishouden.. Ik heb het overleefd hoor, maar houd je eigen lichaam gewoon goed in de gaten.

Gefeliciteerd met je kleine verder! Geniet er van!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 15:11

Mij is idd ook geen info meegedeeld. En omdat ik de eerste keer gewoon ben bevallen weet ik nu niet goed waar ik rekening mee moet houden :+
Bij de eerste ook netjes 6 weken gewacht en daarna gaan sporten. Dat wilde ik nu eigenlijk weer doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:23

Het is belangrijk écht rustig aan te doen, zeker de eerste 6 weken. Je spieren zijn dwarsdoormidden gesneden, je buik is overhoop gehaald (grof gezegd :+) je hebt een grote buikoperatie meegemaakt. Dat heeft allemaal minimaal 6 weken nodig om uberhaupt terug aan elkaar te groeien. Je buikspieren heb je in de dagelijks leven veel nodig, geef je ze nu niet de tijd om goed te herstellen krijg je er later echt last van.
Met sporten na 6 weken echt rustig starten. Starten met conditietraining en niet met kracht en de buikspierern als laatste opbouwen :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:25

Inderdaad, 6 weken verplichte rust en dan langzaam opbouwen. Dit zal voor elke vrouw anders zijn, luister goed naar je lichaam.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:14

Luister naar je lijf.
Ik deed dikke week later met dochter in mc de week boodschappen al weer. Kleine 2 week na de ks rende ik alweer over marathon veld en stuk achterop de marathon wagen.

Krijg meer en meer het idee dat we bang gemaakt moeten worden voor een ks.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 18:43

Lijf geeft idd wel aan dat ik best weer wat kan. Maar juist omdat het zo'n grote operatie is eigenlijk ben ik wel bang voor de gevolgen als ik te veel doe.

Maar vraag me echt af hoe ik me nog 3 weken moet vermaken thuis terwijl ik amper wat mag :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:30

Verootjoo, je spieren dwars doormidden? Nee joh, die gaan gewoon aan de kant hoor :')

Bij mij duurde het echt wel een week of 10 voordat ik me weer een beetje mens voelde. Daarvoor was alles al snel te veel. Met stukjes wandelen heb ik alles weer een beetje opgebouwd.

Hoe je je nog 3 weken thuis moet vermaken? Lekker genieten van je kindje! En 's middags lekker met haar gaan liggen zodat je ook wat rust krijgt. :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:37

Ik heb ook 2x een ks gehad. De 1ste spoed en de 2de gepland. Ik moet zeggen
dat ik vrij snel herstelde en al snel weer alles deed. Je voelt vanzelf wel
of het gaat of niet. Na de 2de ks zat ik met 4 weken op m'n paard en meste
ik de stal ook weer uit.
En je spieren worden niet door gesneden hoor :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:47

Voor een goed (ook inwendig!) herstel van alle littekens is het belangrijk dat je je lichaam tijd en rust geeft. Besef dat wanneer je jezelf niet in acht neemt, de littekens mogelijk niet mooi helen en dit gevolgen kan hebben voor de toekomst. Denk dan aan pijn tijdens een volgende zwangerschap, scheuren van het litteken aan het einde van een volgende zwangerschap of tijdens de bevalling, mogelijk een negatief advies voor nieuwe zwangerschappen.

Dat naast esthetische gevolgen voor je buikwand en verzekeringsperikelen, want je bent in de auto bijvoorbeeld niet verzekerd wanneer je toch gaat rijden tegen het advies van de artsen in.

En volgens mij worden ook na een gewone bevalling paardrijden en zware inspanningen de eerste weken afgeraden ivm mogelijke verzakkingen van de baarmoeder of blaas?

Ikzelf zat na een zware bevalling, keizersnede en wat bijkomende pech en gezondheidsproblemen in de eerste maanden na de bevalling pas na een maand of 6 weer te paard voor een heel klein staprondje...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:51

ik heb 3 x ks gehad en na iedere keer deed ik de dingen sneller :D

bij de eerste keer heb ik nog braaf gewacht tot 6 weken eer ik weer te paard ging, de keren daarna reed ik na 3 weken weer

ik reed trouwens ook tot 3 weken voor de bevalling nog gewoon paard, inclusief galop
volgens de arts was het alleen maar beter hoe fitter ik de ok inging

je lichaam geeft wel aan wat gaat en niet, luister daar wel naar!
ik tilde ook al snel mijn eigen kinderen weer, al waren die gelukkig niet zo zwaar

bij de 3de keer had ik natuurlijk ook al 2 kinderen rondlopen dus echt geen tijd om 6 weken te wachten met alles

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:54

chubby bij mij zat alles razendsnel weer aan elkaar :j

de derde x ik lag naast een vrouw die 2 dagen voor mij bevallen was via ks en dat wilde maar niet dicht
toen kwamen de artsen bij mij en keken ze 2 x op mijn status omdat ze niet konden geloven dat ik toch echt later bevallen was als de buurvrouw

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:57

Ik zou echt nog even rustig aan doen. Advies wordt niet voor niets gegeven. En wat maken die paar weekjes extra rust (en genieten van je pasgeboren kindje) nou uit? Als je straks problemen ondervindt van evt complicaties, dan sla je jezelf voor je kop dat je niet wat langer gewacht hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:10

advies verschilt nogal per land en in de loop der jaren

bij de laatste ks woonde ik al in Belgie maar gelukkig mocht ik nog bevallen bij mijn "eigen arts en ziekenhuis" in Nederland
toendertijd mochten de vrouwen in Belgie pas na 10 dagen uit het ziekenhuis terwijl ik na 4 dagen al mocht vertrekken
hun moesten eindeloos voorzichtig zijn en ik werd de eerste dag al mijn bed uitgezet en aangespoort zo snel mogelijk weer op de been te zijn

belangrijkste blijft dat je een goede conditie hebt voordat je bevalt en goed naar je lichaam luistert na je bevalling!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:28

Nadir schreef:
Verootjoo, je spieren dwars doormidden? Nee joh, die gaan gewoon aan de kant hoor :')

Bij mij duurde het echt wel een week of 10 voordat ik me weer een beetje mens voelde. Daarvoor was alles al snel te veel. Met stukjes wandelen heb ik alles weer een beetje opgebouwd.

Hoe je je nog 3 weken thuis moet vermaken? Lekker genieten van je kindje! En 's middags lekker met haar gaan liggen zodat je ook wat rust krijgt. :)

Bij een KS worden de buikspieren doorgesneden, alle lagen worden laag voor laag doorgesneden en laag voor laag weer gehecht, dat maakt het herstelproces zo langdurig.
Tenminste, zo heb ik het geleerd tijdens mijn opleiding, nooit zelf meegemaakt ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:46

Dit heb ik geleerd :)
Bijna altijd maakt de gynaecoloog een ‘bikinisnede’, een horizontale (dwarse) snede van 10-15 cm vlak boven het schaambeen, ongeveer rond de haargrens. Bij uitzondering wordt soms een snede van de navel naar beneden gemaakt. Na de snede in de huid worden het vet onder de huid en een laag verstevigend bindweefsel boven de buikspieren doorgesneden. De lange buikspieren die van de ribbenboog naar beneden lopen worden opzij geschoven, en vervolgens opent de gynaecoloog de buikholte. De blaas, die voor een deel over de baarmoeder heen ligt, wordt losgemaakt van de baarmoeder en naar beneden geschoven. Daarna haalt de gynaecoloog meestal via een dwarse snede in de baarmoeder uw kind naar buiten.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:48

verootjoo schreef:
Bij een KS worden de buikspieren doorgesneden, alle lagen worden laag voor laag doorgesneden en laag voor laag weer gehecht, dat maakt het herstelproces zo langdurig.

Zo gaat het volgens mij bij de oude ks n.l de verticale snee. En bij deze methode duurt het herstel wat langer.
Laatst bijgewerkt door ESSIE70 op 18-08-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:49

Ze hebben het daar over de lange rechte buikspieren, die kunnen opzij geschoven worden, maar om bij de baarmoeder te komen moet je ook nog door de diepe dwarse buikspier (en de schuine? Maar dat weet ik niet zeker) Anders kom je er niet.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:58

Bij de horizontale incisie worden de spieren gespleten zeg maar, van elkaar losgetrokken.Dus nog steeds niet door gesneden :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:02

Ik heb dit destijds nagevraagd. Spieren worden niet doorgesneden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:03

Oh ok, weer wat geleerd :D ik heb dan denk ik de oudere versie geleerd, dacht echt dat de spieren ook doorgesneden werden..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:05

Vroeger ja, lang geleden. Een doorgesneden spier heeft volgens mij een aardig lang herstel proces.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:06

Na een week liep ik gewoon weer naar t winkelcentrum (15 minuten lopen)en stond ik gewoon te koken in de keuken :') ik heb wel de eerste 3 weken met krukken gelopen omdat ik open geritst ben van links naar rechts a 35 cm. Na 3 weken liep ik al lange stukken met de kinderwagen als steun, ik ben pas na 8/9 weken "goedgekeurd" om ook weer hard te lopen en te sporten. maar voor de rest deed ik alles al eigenlijk na 1,5 week, het huishouden moest toch gedaan worden ;) wel heb ik naar mijn lichaam geluisterd, als mijn lijf niet meer wilde ging ik ook gewoon op de bank :j