Van alles gebroken.. Maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JSeine

Van alles gebroken.. Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:29

Zoals de titel al zegt, ik had van alles gebroken, maar ik had geen idee hoe..
Ik zal het verhaal even vertellen.
Ik was op een vrijdag in maart al best vroeg vrij. Ik ging naar mijn bijrijdpaard (Tinker) en besloot om een buitenritje te maken (ze is altijd super braaf langs de weg, zowel voor de wagen als onder zadel). Nou, alles goed en wel. Lekker stukje gestapt en gedraafd. Ik ging een fietspad op en daar zat een klein afdalinkje. Ze sprong aan in galop, wat mocht van mij (en dat was niet slim van mij, dat weet ik zelf). Als ze galoppeerd ga ik altijd in verlichte zit, omdat ze een nogal hobbelige galop heeft op buitenrit. Ik zag in de verte dat ze bezig waren met een stal bouwen, dus ik was in gedachten helemaal bij dat ik haar voor die stal nog terug in stap of draf moest hebben voor de zekerheid. Maar... ik was dus zo in gedachten bij die stal, dat ik even niet meer oplette wat er allemaal nog kon gebeuren! Ze schrok ergens van en is waarschijnlijk opzij gesprongen of heeft ze een noodstop gemaakt. Ik viel er af (geen idee hoe) en ben bewusteloos geraakt. Een man en een vrouw hebben mij geholpen en hebben het paard ook kunnen pakken die iets verderop rustig stond te grazen. Er lag een beste plas bloed op de grond is me verteld. Ambulance gebeld, mijn ouders gebeld.. Ik werd afgevoerd naar het ziekenhuis en daar is de hoofdwond behandeld. Ik kreeg 7 hechtingen inwendig en 16 hechtingen uitwendig. Ook had ik mijn linkerhand in het gips, aangezien ik mijn middenhandsbeentje geboren had. Ik had een flinke hersenschudding erbij, dus ik moest een nachtje blijven. De volgende dag werd ik al vroeg wakker, en moest ik naar de wc. Zuster erbij, ze zei dat ik op kon staan. Dus ik ging staan en daar begon de ellende alweer! Mijn heup deed zo'n pijn met lopen en zitten en alles wat ik er mee deed! Dus toen mijn ouders kwamen kwam ook de zaalarts. Die vroeg of ik nog ergens anders pijn had. Ik zei aan mijn heup. Maar omdat ik naar de wc gelopen (gestrompeld) ben, kon ik ook wel gewoon naar huis en wouden ze er niet verder naar kijken. Nee, het zouden wel gewoon de spieren zijn.. Een weekje later konden de hechtingen eruit. Die eruit, vroegen ze of ik nog pijn had. Ik zei, ja, nog steeds aan mijn heup. Dus foto's gemaakt, en ja hoor. Ik had mijn linkerbekken gebroken.. Dus de arts die me toen hielp heeft me verder ook helemaal onderzocht en vond een drukpunt in mijn rug waarbij ik omhoogschoot. Een weekje later kreeg ik daar afspraak voor. Nou je raad het misschien al. daar was ook iets mis mee: één van mijn lendenwervels had een knooi gehad, en daar was een stuk vanaf gebroken. Gelukkig hielt het daarbij op, want ik was echt helemaal klaar met al die ziekenhuisbezoeken! Ik werd er misselijk van..

Maar nu komt mijn vraag en ik hoop dat iemand me misschien kan helpen of in ieder geval op weg kan helpen.
Ik had alles op links gebroken en links ook de hoofdwonden. Kan iemand me misschien op weg helpen met hoe ik ben gevallen? Ik weet het namelijk echt niet, en misschien dat iemand me hier kan helpen. Niet dat je er bij bent geweest ofzo, maar gewoon een beeld er bij kan bedenken..
Ik wil het namelijk heel graag weten! :)

Ondertussen ben ik heel goed hersteld, maar heb zo af en toe nog wel is last van mijn bekken en het litteken is nog pijnlijk. Paardrijden doe ik al wel weer, en ben eigenlijk niet voorzichtiger geworden na de val!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:31

Gewoon, gevallen? Doet dat er toe dan? := Heb je er nu wat aan dat je het zou weten?

Gelukkig heb je er niets aan over gehouden. Nu. Later.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:32

Waarschijnlijk naar links weggedraaid, eerst op heup gevallen, proberen met hand op te vangen om daarna met je hoofd op de grond te knallen?

Kim_Evendi

Meid wat een ellende! Wat apart dat je er stukje bij beetje achter kwam...
Fijn dat je weer helemaal hersteld bent :j

unihorses

ik denk dat je sowiso voorover bent gekukeld, door de noodstop + verlichte zit, maar wat er daarna in de lucht is gebeurd.... ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:33

Zo zeg, dat heb je een rare smakkert gemaakt!

Ik heb vorig jaar ook mn rechter bovenarm gebroken.. kan me er ook helemaal niks echt van herinneren hoe ik gevallen ben.. ik weet alleen dat ik mn arm achter me langs op de grond neerklapte en ik mn arm niet meer voelde.

Het gaat vaak in zo'n snelle flits.. en je bent bewusteloos geraakt..
Kan best van een zijwaartse sprong dat je op je linkerkant gewoon heel hard gevallen bent.. mss op iets? met je heup oid?

JSeine

Re: Van alles gebroken.. Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:54

Wat fijn dat jullie willen helpen met denken! Ik wil het graag weten omdat ik het gewoon raar vind dat ik op allerlei plaatsen wat gebroken had..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:05

Waar je je hebt verwond, zegt helaas niet zoveel over hoe je bent gevallen. Ik heb eens een koprol gemaakt over de linkerschouder van een paard, maar had rechts al m'n verwondingen.

Gelukkig ben je goed hersteld! Je kan zo naar vallen van een paard :(:)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:42

Denk dat je er links langs gegaan bent. Geland op je linker bil/onderrug en ergen met je hand wat heb proberen op te vangen.

Ik heb ook een keer een smakkerd gemaakt op de fietspad. Gelukkig alleen schaafwonden, maar ook op de gekste plekken!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:45

Nou meis, wat een ellende! Alvast veel succes ermee. Hoe je zou zijn gevallen zou ook ik eigenlijk niet weten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:51

Misschien zijn jullie samen gevallen? Dat ze op je terecht gekomen is?
Toevallig is dat hier bij een stalgenootje gebeurt, zij brak ook haar bekken.

Waarschijnlijk zal je het nooit weten, kan me best voorstellen dat je met vragen zit..
Succes met je herstel!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:25

Misschien gewoon wat broze botten? Sommige mensen hebben gewoon sterkere botten dan andere mensen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:47

Misschien kun je het aan de mensen van die stal vragen ? Die hebben het waarschijnlijk gezien.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:09

He, wat naar dat je zoveel gebroken hebt. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt op mijn 16e. Ik had gelukkig niets gebroken, maar wel een hoofdwond en zware hersenschudding. Ik was ook bewusteloos en mis ongeveer 20-30 minuten in mijn geheugen, werd alleen wakker in het bos en paard weg. Je kan je afvragen wat er is gebeurd, maar je zal er nooit achter komen. In mijn geval kan ik het ongeveer wel raden, want mijn paard wilde niet alleen het bos in en ik wilde het toch oefenen, dus waarschijnlijk gedraaid, gesteigerd of gebokt en ik eraf gedonderd. In jouw geval schrok je paard en ze deed ook iets onverwachts waardoor jij eraf viel. Maar hoe we precies zijn gevallen en wat er nou precies echt is gebeurd, dat zullen we nooit weten! Ik heb er wel van geleerd, ik ga nooit meer alleen met een paard op pad dat aangeeft dat eigenlijk niet te durven én ik zet altijd mijn cap op (gelukkig had ik die op), ook in de bak. Beterschap!

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 11:46

Bedankt voor alle lieve berichten!

Visitor, een cap is bij mij ook echt noodzakelijk. Zonder stap ik never de nooit niet op een paard, hoe braaf hij ook is! Ik had hem ook op toen het gebeurde, was ik wel blij mee anders had het heel anders af kunnen lopen is me verteld. Klopt, mij is ook verteld dat ik het nooit zou kunnen weten wat er nou precies is gebeurd en dat ik me er niet meer druk om moet maken. Doe ik ook niet, ik kijk gewoon vooruit. Maar toch blijf je er nieuwsgierig naar..